Το 92 Art παρουσιάζει ένα εκτεταμένο σεμινάριο «Κατασκευάζοντας μια ταινία» με αντικείμενο τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο, με διδάσκοντα καθηγητή το σκηνοθέτη και σεναριογράφο Δημήτρη Μπαβέλλα.

 

«Αγαπώ οτιδήποτε έχει να κάνει με το σινεμά: Να γράφω, να σκηνοθετώ, να μοντάρω, να συνεργάζομαι στη μουσική, ακόμα και να παίζω…» – Βέρνερ Χέρτζογκ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Στο σεμινάριο αυτό έχουμε σκοπό να συνδυάσουμε τη θεωρία με την πρακτική του κινηματογράφου, ξεκινώντας από τις βασικές αρχές και φτάνοντας μέχρι το γύρισμα μιας ταινίας. Οι μαθητές μετά από μια σειρά προβολών, ασκήσεων και master classes, καλούνται να γυρίσουν μια κινηματογραφική σκηνή αντιμετωπίζοντας όλες τις αντιξοότητες αλλά απολαμβάνοντας παράλληλα τη χαρά της τελικής δημιουργίας.

Πριν από την προετοιμασία για το γύρισμα, θα γίνουν εισαγωγικά μαθήματα με τις βασικές αρχές του κινηματογράφου, το πώς γίνεται μια ταινία, προβολές και ανάλυση σημαντικών φιλμ στην ιστορία του σινεμά, ασκήσεις σκηνοθεσίας και σεναρίου καθώς και παρουσιάσεις με διάφορους καλεσμένους από τον χώρο του σινεμά.

ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Αρχικά θα ασχοληθούμε με την προβολή, ανάλυση και θεωρητική διδασκαλία του κινηματογράφου. Οι ταινίες πάνω στις οποίες θα επιλέξουμε να δουλέψουμε θα αποτελέσουν το αντικείμενο των ασκήσεων: Ο κάθε μαθητής, λειτουργώντας ως σκηνοθέτης ή/και καλλιτεχνικός συντελεστής θα έχει τη δυνατότητα να αποδώσει μια σκηνή ή μια συρραφή από σκηνές στο μάθημα, λειτουργώντας κάτω από συνθήκες κινηματογραφικού γυρίσματος.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο συμμετέχων στο σεμινάριο θα μπορεί να σκηνοθετήσει ή να ερμηνεύσει μια σκηνή, επεμβαίνοντας ουσιαστικά και δημιουργικά σε ένα κινηματογραφικό έργο υπό μορφή άσκησης.

Να βάλει τη δική του οπτική σε μια σκηνή, ασχολούμενος με όλα τα επιμέρους στοιχεία που την αποτελούν (διεύθυνση ηθοποιών μπροστά από την κάμερα, σκηνοθετική προσέγγιση, καλλιτεχνική διεύθυνση, οργάνωση παραγωγής κλπ). Να αποκτήσει δηλαδή την πρωταρχική εμπειρία.

Οι μαθητές θα χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τη σκηνή πάνω στην οποία θα δουλέψουν. Μετά από μια πρώτη προσέγγιση στην εκάστοτε σκηνή, οι ασκήσεις θα κινηματογραφούνται από τους ίδιους τους μαθητές έτσι ώστε να αποκτούν και πρακτική τριβή με τα τεχνικά ζητήματα του γυρίσματος μιας ταινίας (ντεκουπάζ, γωνίες λήψης κτλ.), δρώντας ενεργά ως σκηνοθέτες. Παράλληλα, μέσα από μια σειρά απλών ασκήσεων στη συγγραφή μιας ιστορίας, θα ψάχνουμε τα βασικά δραματουργικά ζητούμενα μέσα σε ένα ρόλο, μια συγκεκριμένη σκηνή με απώτερο σκοπό τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σεναρίου.

Μετά τους πρώτους τρεις μήνες που αποτελούν μια εισαγωγή στον κόσμο του κινηματογράφου, θα επικεντρωθούμε στην προετοιμασία και το γύρισμα μιας ή παραπάνω ταινιών εξ ολοκλήρου από τους μαθητές. Οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο θα κληθούν να οργανώσουν, να προετοιμάσουν και εντέλει να γυρίσουν μια ταινία μικρού μήκους.

Κατόπιν, η ταινία θα μονταριστεί, θα ολοκληρωθεί και θα είναι έτοιμη για προβολή, ακόμη και εκτός σεμιναρίων (για παράδειγμα σε κάποιο Φεστιβάλ).

Το σενάριο της ταινίας που θα γυριστεί, θα βασίζεται σε ιδέες των μαθητών και θα έχει προετοιμαστεί και τελειοποιηθεί στα πλαίσια του μαθήματος.

Θεματικές ενότητες πρώτου τριμήνου

-Βασικές Αρχές Συγγραφής Σεναρίου

-Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας

– Κάστινγκ

– Οργάνωση κινηματογραφικής παραγωγής

– Στάδια παραγωγής μιας ταινίας

– Δημιουργία ντεκουπάζ / shotlist

– Συγγραφή ιστορίας μέσα από συγκεκριμένα δεδομένα (κομμάτι ταινίας ή σεναρίου, με βάση έναν κεντρικό χαρακτήρα, μια ενδεικτική φωτογραφία), περιγραφή χαρακτήρα που προκύπτει μέσα από σενάριο ή/και δεδομένα.

Θεματικές ενότητες δεύτερου τριμήνου

– Τελική Γραφή Σεναρίου/Σεναρίων που πρόκειται να γυριστούν

– Ντεκουπάζ/Shooting Script: Ανάλυση των σκηνών του σεναρίου σε πλάνα, αισθητικό ύφος της ταινίας

– Προπαραγωγή-Προετοιμασία για το γύρισμα της ταινίας (ανεύρεση χώρων, πρόβες με τους ηθοποιούς, τεχνικές απαιτήσεις, τελικές αλλαγές)

– Γύρισμα της ταινίας

– Μοντάζ / Αποπεράτωση της ταινίας

– Προβολή της ταινίας

Σχετικά με το μάθημα

Στα πλαίσια του σεμιναρίου ΔΕΝ θα γίνουν μαθήματα χειρισμού κάμερας και προγραμμάτων μοντάζ. Το σεμινάριο κατευθύνεται προς την κατασκευή μιας ταινίας και όχι την εκμάθηση τεχνικών ζητημάτων. Τα μόνα τεχνικά ζητήματα που θα τεθούν προς συζήτηση είναι όσα έχουν άμεσα να κάνουν με το σκηνοθετικό ύφος μιας ταινίας και αυτά από την πλευρά του σκηνοθέτη.

Πρόθεσή μας είναι το κάθε γύρισμα να γίνεται αποκλειστικά με τη συνδρομή των μαθητών οι οποίοι θα κληθούν να βρουν οτιδήποτε απαραίτητο εκ των ενόντων όπως ακριβώς συμβαίνει στον κόσμο του κινηματογράφου. Αυτό φυσικά με την απαραίτητη επίβλεψη και, όταν κριθεί απόλυτα αναγκαίο, παρέμβαση.

Στο τέλος των μαθημάτων, κάθε ένας που θα έχει παρακολουθήσει όλο το σεμινάριο θα έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς γυρίζεται μια ταινία.

Το σεμινάριο είναι ανοιχτό σε όλους χωρίς να απαιτείται προηγούμενη σχετική εμπειρία. Ωστόσο, η πιθανότητα συνέντευξης πριν από την αρχή των μαθημάτων είναι υπαρκτή.

Στα πλαίσια του Σεμιναρίου Σκηνοθεσίας του 92 Art, θα πραγματοποιηθούν masterclasses Διεύθυνσης Φωτογραφίας με το Γιάννη Φώτου και Μοντάζ με το Γιώργο Γεωργόπουλο!

Βιογραφικό

Ο Δημήτρης Μπαβέλλας γεννήθηκε στο Νέο Κόσμο. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και έλαβε σεμινάρια υποκριτικής από τον Δημήτρη Μαυρίκιο στο «Θέατρο των Αλλαγών». Έχει σκηνοθετήσει μικρού μήκους ταινίες, ντοκιμαντέρ, βιντεοκλίπ, τηλεοπτικές εκπομπές, εταιρικά βίντεο κ.α. Ακόμη, έχει εργαστεί επί σειρά ετών ως μουσικός παραγωγός στους ραδιοσταθμούς “Flash 96.1” και «Μελωδία».

Το 2005 έλαβε υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στο εξωτερικό από το ΙΚΥ. Το 2008 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στη σκηνοθεσία στο Northern Film School (Leeds, UK).

Το 2009 σκηνοθέτησε την πρώτη του θεατρική παράσταση με τίτλο «ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα» η οποία ανέβηκε στο 104 Θέατρο Κέντρο Λόγου και Τέχνης.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του με τίτλο Runaway Day έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ του Σαράγιεβο (2013). Στη συνέχεια προβλήθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αυστρίας (Βιεννάλε), στο 68ο Φεστιβάλ Εδιμβούργου, στις αθηναϊκές αίθουσες για τρεις εβδομάδες και συνεχίζει να παίζεται εντός και εκτός συνόρων έχοντας συμπληρώσει πάνω από 30 συμμετοχές σε Φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Το φιλμ κέρδισε το βραβείο “Alphaville Award in Feature Films” καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στο 23ο Berkeley Video & Film Festival 2014 και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο The Gulf of Naples Independent Film Festival 2015.

Αυτή την περίοδο ετοιμάζει την επόμενη του ταινία με τίτλο Η Αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ. Το σενάριο του φιλμ είναι το μόνο ελληνικό που επιλέχτηκε για το Διεθνές Φόρουμ Συμπαραγωγών CineLink.

Φιλμογραφία

Runaway Day (86’, S-16mm, 2013)

Παραγωγή: Vox Productions, Δύο Τριάντα Πέντε, Sklavis Film Lab, Online Recording Masters

Alphaville Award in Feature Films – Βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στο 23ο Berkeley Video & Film Festival 2014.

Βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο The Gulf of Naples Independent Film Festival 2015

Θετικό; (8’, HD, 2010)

Παραγωγή: Ελληνική Εταιρία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS, ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., t-short

Πίσω από τις γρίλιες (17’, 35mm, 2009)

Παραγωγή: The Northern Film School, ΕΡΤ Α.Ε., Εργαστήρια Σκλαβής-Άγγελος Αργυρούλης, Δημήτρης Μπαβέλλας

anticlockwise (8’, 35mm, 2007)

Παραγωγή: The Northern Film School, Δημήτρης Μπαβέλλας

Βραβείο Α’ Αντρικού Ρόλου για τον Νταν Άτκινσον (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2008)

Φύλακας Άγγελος (35 mm, 15’, 2004)

Παραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ Α.Ε.

Βραβεία Σκηνοθεσίας και Μοντάζ (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2005)

2ο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Βραβείο 1ου Ανδρικού Ρόλου, Βραβείο Μουσικής, Βραβείο Ενδυματολογίας, Βραβείο Ήχου (4ο Φεστιβάλ “Μικρές Πρεμιέρες” 2005)

Φώτα (συν-σκηνοθεσία, 35 mm, 11’, 2002)

Βραβείο Μοντάζ (Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου 2003)

αγοραφοβία (16 mm, 10’, 2001)