Με αφορμή την αναστολή λειτουργίας του Αφεντάκειου Iδρύματος το 2014, ξεκίνησε μια έρευνα που συνεχίζει να ξεδιπλώνει ένα πλούσιο πολιτιστικό υλικό που συνδέεται με τον τόπο. “Ένα κτήριο, τρία γλυπτά και ένα ντοκιμαντέρ” αποτελούν τα “σημεία εκκίνησης” για τη δημιουργία εικαστικών έργων που θα παρουσιαστούν μέχρι 31 Αυγούστου 2015 σε μη-εκθεσιακούς χώρους σε παραλληλία με τη καθημερινή ζωή στο χωριό της Κιμώλου. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του νησιού καλούνται να περπατήσουν στα σοκάκια του χωριού και να ανακαλύψουν τους χώρους που εκτίθενται τα έργα. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται έμφαση στην καλλιτεχνική εμπειρία ως μια διαδικασία αλληλεπίδρασης του τόπου και της ανθρώπινης παρουσίας.

Ένα κτήριο, το Αφεντάκειο Ίδρυμα, σχεδιάστηκε το 1932 από τον αρχιτέκτονα Γεώργιο Δραγαζίκη και κατασκευάστηκε το 1950. Ο Γεώργιος Οικονόμου Αφεντάκης χρηματοδότησε την ανέγερσή του και επιθυμούσε, όπως γράφει στη διαθήκη του, την “έσαεί” συντήρησή του ως άσυλο “πτωχών και εγκαταλελειμμένων γερόντων και εκ δυστυχημάτων ναυαγών ”.

Αργότερα, το 1967, μπροστά στο κτήριο στήθηκε ο ανδριάντας του ευεργέτη φιλοτεχνημένος από τον γλύπτη Γιάννη Παππά. Επίσης, το ταφικό μνημείο της Σοφίας Αφεντάκη, ανηψιάς του Γ. Ο. Αφεντάκη, “Η Κοιμωμένη” του Γιαννούλη Χαλεπά αποτελεί ένα από το σημαντικότερα γλυπτά του. (1878, Α ́ Νεκροταφείο της Αθήνας). Το 1995, η Αιμιλία Παπαφιλίππου χρησιμοποίησε πέτρα από το λατομείο στα Πράσσα (Κίμωλος) και δημιούργησε το γλυπτό με τίτλο “The fruit of present, sperm of past, seed of future” (“Ο καρπός του Παρόντος, σπέρμα Παρελθόντος, σπορά Μέλλοντος”).

Το ντοκιμαντέρ με τίτλο “Δοχεία Ζωής” του Ηλία Γιαννακάκη παρουσιάζει το έργο του αρχιτέκτονα Άρη Κωσταντινίδη. Στις οδοιπορίες του ο αρχιτέκτονας φωτογράφισε την ανώνυμη αρχιτεκτονική του ελληνικού τοπίου και δημιούργησε ένα αξιόλογο αρχείο που αντανακλά την αναζήτηση μιας μοντέρνας ελληνικής αρχιτεκτονικής ταυτότητας. Η επίσκεψή του στην Κίμωλο καταγράφεται στο ντοκιμαντέρ (20 ́43″), όπου εμφανίζονται βίντεο που τράβηξε στο νησί, περιλαμβανομένου και του Αφεντάκειου Ιδρύματος.

Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες ανταποκρίνονται στους προβληματισμούς της εποχής και οικειοποιούνται τόπους, εφόσον εκεί βρίσκουν πιθανές μορφές ή την απαρχή των έργων τους. Ο χώρος, ο χρόνος και οι σχέσεις των ανθρώπων αλλάζουν και μεταμορφώνουν το τοπίο και αντιστρόφως, σημαδεύουν το τοπίο και σημαδεύονται από αυτό. Ο εικαστικός περίπατος έχει σκοπό να διερευνήσει την απόρροια της καλλιτεχνικής παρέμβασης στο τοπίο. Έχει στόχο να συμβάλλει στο διάλογο σχετικά με τη συνύπαρξη τόπου και τέχνης και να διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο επικοινωνίας.

Η έκθεση θα ολοκληρωθεί με ένα τριήμερο εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν από 29 ως 31 Αυγούστου 2015. Για το πρόγραμμα επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα.

Συμμετέχουν: Δημήτρης Αληθεινός, Fabio Amaral, Γιώργος Βαβυλουσάκης, Μαρία Βενιού, Ανδριανή Βεντούρη, Χριστιάνα Γαλανοπούλου, Μαρία Γουβέλη, Φίλιππος Ζανέτης, manunu, Δανάη Μεγγρέλη, Άγγελος Πανάγου, Αιμιλία Παπαφιλίππου, Λία Πέτρου, Leda de Piart, Μαρία Σάρδη, Χρυσούλα Σάρδη, Γιώτα Σεριφίου, Νικολέττα Τζάννε, Κώστας Τσικνής.

Επιμέλεια – Συντονισμός: Ανδριανή Βεντούρη και Μαρία Γουβέλη