Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Francis Kefford: Η μεγαλύτερη μου ελπίδα είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να βρουν την κάθαρση σε αυτή την υπέροχη μουσική

Francis Kefford: Η μεγαλύτερη μου ελπίδα είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να βρουν την κάθαρση σε αυτή την υπέροχη μουσική

Για μια εβδομάδα, από τις 31 Ιουλίου μέχρι τις 7 Αυγούστου 2015, η Ύδρα, ο Πόρος, οι Σπέτσες και ο Γαλατάς ντύνονται στα χρώματα του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού και απολαμβάνουν σπουδαίες ερμηνείες των Brahms, Dvorak, Beethoven, Ravel, Mozart, Schulhof και Tchaikovski.

Το διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού, ανοίγει πανιά για 5η χρονιά φέτος, και με αυτή την αφορμή, ο ένας εκ των δύο διοργανωτών του, ο Αυστραλός σολίστ της βιόλας Francis Kefford μας δίνει μια δυνατή φεστιβαλική γεύση πιάνοντας το νήμα από την αρχή, από το καλοκαίρι του 2011, όταν μαζί με τον Έλληνα βιολονίστα Γιάννη Αγρανιώτη οραματίστηκαν ένα φεστιβάλ μουσικής δωματίου υψηλού επιπέδου και επιχείρησαν με τόλμη, γνώση αλλά και μεγάλη αγάπη, να κάνουν το όραμά τους πράξη στα υπέροχα νησιά του Σαρωνικού! Σήμερα, εν έτει 2015,η 5η διοργάνωση του Φεστιβάλ μας αποδεικνύει ότι τα κατάφεραν!

 

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

 

Culturenow.gr: To 5o Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού θα πραγματοποιηθεί από τις 31 Ιουλίου μέχρι τις 7 Αυγούστου. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης;
Francis Kefford: Το πρώτο στάδιο για εμάς στη διαμόρφωση του προγράμματος είναι να ζητήσουμε από όλους τους μουσικούς μας να μας προτείνουν κομμάτια που σημαίνουν κάτι για εκείνους. Αυτό το Φεστιβάλ ενδιαφέρεται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο να δημιουργήσει μοναδικές, προσωπικές παραστάσεις με επιλογές κομματιών που οι μουσικοί θα έχουν πραγματικό πάθος να ερμηνεύσουν και αυτό είναι ένα σημαντικό κομμάτι του φεστιβάλ. Σε κάθε συναυλία αυτή τη χρονιά θα αντιπαραβάλλονται ένα αριστούργημα της γερμανικής σχολής (συμπεριλαμβάνονται: Το κουαρτέτο εγχόρδων «Άρπα» του Μπετόβεν , το κουαρτέτο για πιάνο σε σολ ελάσσονα του Μπραμς) με συμπληρωματικά έργα της γαλλικής, ρώσικης, τσέχικης και αυστριακής μουσικής (Κουαρτέτο εγχόρδων του Ραβέλ σε Φα Μείζονα, Σεξτέτο Εγχόρδων σε Ρε ελάσσονα, ‘Souvenir de Florence,’ έργο 70  του Τσαϊκόφσκι, Κουιντέτο Εγχόρδων σε Μι ύφεση μείζονα του A. Dvorak και κονσέρτο για πιάνο– Νο 12 σε Λα μείζονα του Μότσαρτ).

 

Cul.N.: Είστε ένας από τους διοργανωτές του Φεστιβάλ. Πώς αποφασίσατε να διοργανώσετε ένα μουσικό φεστιβάλ στην Ελλάδα;
F.K.: Από τα 16 μου ταξίδευα τουλάχιστον μία φορά το χρόνο στην Ελλάδα. Η μητέρα μου πέρασε την παιδική της ηλικία στην Αθήνα τη δεκαετία του 1950 και του ’60 καθώς ο παππούς μου δούλευε στην Πρεσβεία της Αυστραλίας και έτσι η οικογένειά μου είχε αναπτύξει μια βαθιά αγάπη για την Ελλάδα ενώ υπήρχε πάντα η επιθυμία της επιστροφής εδώ. Μετακόμισα από το Σύδνεϊ στο Λονδίνο για να σπουδάσω μουσική σε νεαρή ηλικία και περνούσα τις διακοπές μου στο Γαλατά, ένα μέρος αξιοσημείωτο τόσο ως προς τη θάλασσα όσο και ως προς την «αρχαία ομορφιά» της περιοχής. Μια οικογενειακή φίλη, αγαπητό πρόσωπο, που ήταν σαν γιαγιά και νονά μου ταυτόχρονα έγινε ο υποστηρικτής του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού. Το 2010 αποφάσισα να πραγματοποιήσω μία συναυλία στο Γαλατά μαζί με κάποιους φίλους και μέσα από αυτή τη διαδικασία ήρθα σε επαφή με τον Γιάννη Αγρανιώτη ο οποίος ήθελε να οργανώσει ένα φεστιβάλ μουσικής στα νησιά του Σαρωνικού. Αμέσως, ξεκινήσαμε να δουλεύουμε μαζί και εγκαινιάσαμε το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού το 2011.

 

Cul.N.: Είστε ικανοποιημένος από τις προηγούμενες διοργανώσεις; Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας και με τους αναγνώστες μας τις πιο σημαντικές και ιδιαίτερες στιγμές των 4 προηγούμενων χρόνων;
F.
K.: Αυτό το φεστιβάλ είναι το πιο ικανοποιητικό και συγκινητικό project της καριέρας μου. Με τιμά το γεγονός ότι παίζω με τόσο υπέροχους μουσικούς οι οποίοι έχουν γίνει, επίσης, φίλοι μου.  Η μουσική ανάμεσα σε στενούς φίλους είναι κατ΄εμέ η πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία της Μουσικής Δωματίου. Ο Μότσαρτ , ο Σούμπερτ, ο Χάιντν, ο Μέντελσον – όλοι έπαιξαν (μεταξύ άλλων στην περίπτωση του Μότσαρτ και του Χάιντν) στα σπίτια τους και μεταξύ στενών φίλων και συγγενών. Είναι υπέροχο πράγμα να νιώθεις μέλος της διαιώνισης αυτής της μακράς παράδοσης, καθώς η πιο φιλική πλευρά συχνά λείπει σε επαγγελματικές συνεργασίες . Φυσικά το πραγματικά ελπιδοφόρο για εμένα είναι πως αυτή η σχέση γίνεται αντιληπτή και στο κοινό και το πιο ικανοποιητικό γι’ αυτό το φεστιβάλ, για εμένα, είναι ότι έχει δημιουργήσει το κοινό του. Στην αρχή είχαμε πολύ μικρή βοήθεια σχετικά με τη δημοσιότητα του φεστιβάλ, ένα πολύ μικρό μπάτζετ, και ο Γιάννης και εγώ  δεν είχαμε εμπειρία στη λειτουργία και το «τρέξιμο» ενός φεστιβάλ. Φτάνοντας στην Ύδρα την πρώτη φορά (2011), συνειδητοποιήσαμε πως δεν ήξερε κανείς για τη συναυλία που θα πραγματοποιούσαμε το βράδυ. Έχω μια γλυκιά ανάμνηση με όλους εμάς να περιπλανιόμαστε γύρω από το λιμάνι και τις ταβέρνες με μια αυτοσχέδια πινακίδα στην οποία είχαμε γράψει κάποια αποσπάσματα από τα κομμάτια που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα της βραδινής μας συναυλίας έτσι ώστε να προσελκύσουμε το κοινό. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη στιγμή που ανέβηκα στη σκηνή για τη συναυλία και είδα ένα πολυάριθμο κοινό να έχει έρθει για να μας ακούσει με το πλήθος να στέκεται μέχρι πίσω. Ένιωσα ότι είχαμε κάνει ένα πραγματικό δώρο στους ανθρώπους. Οφείλω να προσθέσω πως είναι μια διαρκής πηγή ενθουσιασμού το γεγονός πως αυτοί οι πραγματικά αξιοσημείωτοι μουσικοί συνεχίζουν κάθε χρόνο να προσφέρουν το χρόνο τους στο φεστιβάλ.

 

Cul.N.: Αυτή η περίοδος είναι πολύ κρίσιμη για την Ελλάδα. Πώς αντιμετωπίζετε εσείς την ελληνική κρίση; Εκφράζετε δημόσια την άποψή σας για πολιτικά θέματα ή πιστεύετε πως ένας καλλιτέχνης δεν είναι απαραίτητο να παίρνει πολιτική θέση;
F.K.: Δεν πιστεύω πως το να είναι κάποιος καλλιτέχνης έχει να κάνει σε κάτι με τις πολιτικές του απόψεις. Φυσικά κάποιοι καλλιτέχνες εκφράζουν τις απόψεις τους και αυτό το κάνουν στο πλαίσιο της ιδιότητάς τους ως πολίτες και δημόσια πρόσωπα (αυτό μπορεί να εξελιχθεί και άσχημα όπως όταν ο Μπετόβεν αφιέρωσε την “Ηρωική συμφωνία” στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη για να σβήσει έπειτα θυμωμένα το όνομά του από την αφιέρωση όταν ανακάλυψε τις επεκτατικές του φιλοδοξίες. Παρόλα αυτά σαν καλλιτέχνης, πιστεύω πως ο ρόλος ενός καλλιτέχνη, οποιασδήποτε τέχνης, είναι αρκετά διαφορετικός. Μία από τις μεγαλύτερες καινοτομίες του αρχαίου ελληνικού δράματος ήταν η σύλληψη πως η συναίσθηση και όχι η εκδίκηση οδηγούν στην κάθαρση: Το γεγονός πως μόνο όταν μπαίνουμε στη θέση του άλλου χαρακτήρα και πραγματικά τον κατανοούμε (ειδικά τον εχθρό όπως στους «Πέρσες» του Αισχύλου) θα μπορούσε κανείς να βρει ανακούφιση από τον αέναο κύκλο του μιάσματος. Ως καλλιτέχνες της μουσικής, ο ρόλος μας είναι να βοηθήσουμε το κοινό να μπορέσει να συμπάσχει με το διαχρονικό, ανθρώπινο αντικείμενο της τέχνης το οποίο παραμένει αδρανές μέσα από τις σελίδες και να μεταφέρουμε το κοινό σε μια λιγότερο απτή και περισσότερο ποιητική προοπτική για την ανθρώπινη κατάσταση ακριβώς έξω από τα επίγεια θέματα της πολιτικής και της οικονομίας. Η «Ηρωική συμφωνία» δεν παρουσιάζεται στις μέρες μας λόγω αυτής της σχέσης της με τον Βοναπάρτη, αλλά επειδή «προκαλεί» στοιχεία του ανθρώπινου πνεύματος και ακόμα αφορά πολλούς ανθρώπους. Σε μία τέτοια κρίση, πιστεύω πως ακόμα χρειαζόμαστε αυτό το είδος της τέρψης, ίσως περισσότερο από ποτέ. Πράγματι, η μεγαλύτερη μου ελπίδα είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να βρουν την κάθαρση σε αυτή την υπέροχη μουσική.

 

Cul.N.: Τα μελλοντικά σας σχέδια ως προς το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού;
F.K.: Για την ώρα η μόνη μας φιλοδοξία είναι να επιβιώσουμε της κρίσης όπως είναι ο στόχος του καθένα άλλωστε. Η ελπίδα μας για το μέλλον είναι απλή∙ να μπορούμε να φέρνουμε εξαιρετικούς καλλιτέχνες να παίζουν μουσική δωματίου στην Ελλάδα.

 

 

Το 5ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού θα πραγματοποιηθεί από τις  31 Ιουλίου – 7 Αυγούστου 2015

 

Σχετικές ειδήσεις
Κωστής Κριτσωτάκης: Η σύνθεση είναι για μένα ένα συναρπαστικό παιχνίδι όπου πάντα υπάρχει θέση για το απρόβλεπτο
24.11.2016 13:47
Με αφορμή το Λονδίνο και τους συνθέτες που σχετίστηκαν με αυτό, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), στα πλαίσια του αφιερώματος της στην πόλη αυτή, συνεχίζει τον κύκλο συναυλιών της με θέμα «Οι πόλεις της μουσικής», στην αίθουσα του Μεγάρου Αθηνών, την Παρασκευή 25/11/16, στις 20:30, παρουσιάζοντας δυο φημισμένα και αγαπημένα έργα των Έντουαρτ Έλγκαρ (Κονσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 85) και Φέλιξ Μέντελσον (Ιταλική Συμφωνία).
Μελίνα Κανά: Η μουσική είναι για μένα έκφραση, απόλαυση αλλά και η μεγάλη μου αγωνία
12.04.2016 16:10
Η Μελίνα Κανά και ο «Γόης του Θησείου» θα βρεθούν στον Σταυρό του Νότου Plus για ένα ακόμη live, στις 17 Απριλίου, για να μας “ταξιδέψουν” μουσικά με τα αγαπημένα τραγούδια της Μελίνας αλλά και με απροσδόκητες διασκευές. Αυτή ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στην σπουδαία ερμηνεύτρια, η οποία βρήκε λίγο χρόνο και μας μίλησε για την μουσική, τη δημιουργική συνύπαρξή της με τον «Γόη του Θησείου», και το παρόν, καθώς σε αυτή την φάση που βρίσκεται δεν κάνει σχέδια για το μέλλον.
Γεωργία Νταγάκη: Η παράδοση οφείλει να δίνεται στους νέους σαν ερωμένη και όχι σαν προξενιό
31.03.2016 15:25
Η Γεωργία Νταγάκη συναντιέται μουσικά με τον αγαπημένο ερμηνευτή Μανώλη Μητσιά, αλλά και τον ταλαντούχο Σταύρο Σιόλα, για λίγες εμφανίσεις στη σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θέατρου και λίγο πριν ανέβουν στη σκηνή, μας μιλάει για αυτή τη συνεργασία, για τη μουσική της και τη λύρα της...
Άλκηστις Πρωτοψάλτη: Η μουσική είναι το καθαρό καύσιμο της ψυχής
09.02.2016 15:20
Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για έξι μουσικές παραστάσεις υπό τον τίτλο «Παιχνίδι με το χρόνο», στις 11, 12, 13, 15, 16 και 17 Φεβρουαρίου, ενώ στη συνέχεια θα «ταξιδέψει» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για δύο μόνο βραδιές, στις 18 και 19 Μαρτίου. Αυτή ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στην σπουδαία ερμηνεύτρια και να μάθουμε για την δική της σχέση με το χρόνο, τη μουσική, τα όνειρά της που “υλοποιήθηκαν με τον καλύτερο τρόπο” και για την πηγή της δύναμης που είναι, σύμφωνα με τη δική της άποψη, “η τέχνη απ’ όπου κι αν προέρχεται”.
Wedding Singers: Υπεργκλάμ, τσουνάμι ή ψυχοθεραπευτική μουσική (;)
25.01.2016 09:51
Oι Wedding Singers είναι ίσως η πιο διάσημη εγχώρια party μπάντα, που έχει γυρίσει όλη την Ελλάδα, παίζοντας παντού, από τρύπες μέχρι αρένες, και από παραδοσιακά πανηγύρια μέχρι γάμους (!), αποδεικνύοντας πως με τα non-stop-mix από 90s διασκευές μπορεί να μετατρέψει κάθε live στο μεγαλύτερο χορευτικό, ψυχοθεραπευτικό πάρτι της πόλης! Κι επειδή μόνο 1, 2, 3 φορές δεν αρκούν .. στις 29 Ιανουαρίου, οι Wedding Singers ξαναχτυπούν και επιστρέφουν στο Roof Stage του Gazarte για να μας παρασύρουν σε μία έκρηξη αγάπης, χορού, αστερόσκονης και χορευτικής διάθεσης! Με αυτή την αφορμή, ο Θοδωρής Μαυρογιώργης απάντησε στις ερωτήσεις μας! Απολαύστε τον!