Οι Ημέρες Κινηματογράφου Αντιπάρου, ακολουθώντας το παράδειγμα του κόσμου του ελληνικού κινηματογράφου που σε πείσμα των καιρών εξακολουθεί να δημιουργεί μέσα σε δύσκολες συνθήκες, επιστρέφουν για δεύτερη συνεχή χρονιά από τις 18 έως τις 21 Ιουλίου 2015 στην Αντίπαρο σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με την υποστήριξη της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Αντιπάρου και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το τετραήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει κινηματογραφικά εργαστήρια για μαθητές Γυμνασίου & Λυκείου καθώς και προβολές στον θερινό κινηματογράφο του νησιού Cine Oliaros με ελεύθερη είσοδο.

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν καταξιωμένους επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου να μιλούν για τα μυστικά της δουλειάς τους, και μέσα από τα εκπαιδευτικά εργαστήρια να έρθουν σε επαφή με τη διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας καθώς και να παρακολουθήσουν προβολές πρόσφατων ελληνικών ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους. Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η ανάπτυξη της κινηματογραφικής παιδείας και ενός νεότερου κινηματογραφόφιλου κοινού. Οι Ημέρες Κινηματογράφου Αντιπάρου φέρνουν σε επαφή τους νέους με αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς, προσφέροντάς τους μια πλατφόρμα για να συζητήσουν τις τάσεις και εξελίξεις στον σύγχρονο κινηματογράφο, να μάθουν τους βασικούς άξονες της κινηματογραφικής γλώσσας και να εξοικειωθούν με τα ψηφιακά μέσα. Για την παρακολούθηση των σεμιναρίων δεν απαιτούνται ιδιαίτερες κινηματογραφικές γνώσεις, αλλά διάθεση για μάθηση και ομαδικό πνεύμα.

Φέτος, καλεσμένοι του προγράμματος είναι οι σκηνοθέτες Μαργαρίτα Μαντά, Πέτρος Σεβαστίκογλου, Θάνος Αναστόπουλος και ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σκηνοθέτης Απόστολος Καρακάσης που θα μιλήσουν στα παιδιά για το έργο τους και θα τα καθοδηγήσουν σε μικρές ομάδες στη δημιουργία ντοκιμαντέρ μικρού μήκους.

Το πρόγραμμα των προβολών περιλαμβάνει τις διακεκριμένες ταινίες μεγάλου μήκους «Για Πάντα» της Μαργαρίτας Μαντά, «Στο Σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα, «Ηλέκτρα» του Πέτρου Σεβαστίκογλου και το ντοκιμαντέρ «Εθνικός Κήπος» του Απόστολου Καρακάση, καθώς και μια επιλογή επίσης βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους των Στέλλα ΚυριακοπούλουΒόλτα»), Χάρη ΛαγκούσηMaasai»), Φοίβου ΚοντογιάννηΑνεπιθύμητος»), Κωνσταντίνου ΣαμαράΤρεις Αυγουλιέρες, Παραλίγο Τέσσερις»), Θανάση ΝεοφώτιστουΠροσευχή»), Αριστοτέλη Μαραγκού «A Portrait» καθώς και την μικρού μήκους της Μαρίας Κουρκουτά «Επιστροφή στην Οδό Αιόλου», βασισμένη σε επανεπεξεργασμένο  υλικό από ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου που συνοδεύεται από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκη και αποσπάσματα ποιημάτων. Ένα ταξίδι–εμπειρία στον ιστορικό χρόνο της Ελλάδας μέσα από εικόνες και ήχους που ενώ μας είναι τόσο οικείοι μας (ξανα)φαίνονται καινούριοι.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα μικρό απόσπασμα από το υλικό που έχει συγκεντρώσει ο Απόστολος Καρακάσης για το νέο του ντοκιμαντέρ «Επόμενος Σταθμός Ουτοπία» γύρω από το πείραμα αυτοδιαχείρισης ενός εργοστασίου στη Θεσσαλονίκη από τους εργαζομένους του.

Τέλος, σε μια προσπάθεια να ενισχύσουμε τη σύνδεση του προγράμματος με το νησί της Αντιπάρου θα προβληθεί σε πρεμιέρα το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Δεσποτικό: Ένας Άγνωστος Θησαυρός» από μία ομάδα φοιτητών του  Indiana University, School of Informatics and Computing- Indianapolis υπό τη διεύθυνση του λέκτορα Albert William στο πλαίσιο του προγράμματος Documenting Cultural Heritage: Artifacts and Traditions. Έντεκα φοιτητές γύρισαν σε διάστημα τριών εβδομάδων ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ για τον ξεχωριστό αρχαιολογικό χώρο που βρίσκεται στο νησάκι Δεσποτικό που είναι δίπλα στην Αντίπαρο.

Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στα ελληνικά.

           

Ακολουθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα προβολών και οι συνόψεις των ταινιών:

ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00

ΔΕΣΠΟΤΙΚΟ: ΕΝΑΣ ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ από την ομάδα φοιτητών του  Indiana University, School of Informatics and Computing- Indianapolis υπό τη διεύθυνση του λέκτορα Albert William / DESPOTIKO: AN UNKNOWN TREASURE by a group of students from Indiana University, School of Informatics and Computing- Indianapolis under supervision by lecturer Albert William 12’, 2015

ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΟΥΤΟΠΙΑ απόσπασμα από το υλικό του νέου ντοκιμαντέρ του Απόστολου Καρακάση / NEXT STOP UTOPIA extract from a work in progress documentary by Apostolos Karakasis, 2015

ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ του Απόστολου Καρακάση  / NATIONAL GARDEN by Apostolos Karakasis, 72’, 2009

23.00

ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ του Αθανάσιου Καρανικόλα / AT HOME by Athanasios Karanikolas, 103’, 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ της Μαργαρίτας Μαντά / FOREVER by Margarita Manda, 87’, 2014

23.00

ΗΛΕΚΤΡΑ του Πέτρου Σεβαστίκογλου / ELECTRA by Petros Sevastikoglou, 90’, 2014

 

ΔΕΥΤΕΡΑ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00

ΗΛΕΚΤΡΑ του Πέτρου Σεβαστίκογλου / ELECTRA by Petros Sevastikoglou, 90’, 2014

23.00

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ της Μαργαρίτας Μαντά / FOREVER by Margarita Manda, 87’, 2014

ΤΡΙΤΗ 21 ΙΟΥΛΙΟΥ

21.00 Προβολή  ταινιών μικρού μήκους / Short Films Selection

ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΣ του Φοίβου Κοντογιάννη /  UNDESIRABLE by Fivos Kontogiannis, 6’, 2014

ΒΟΛΤΑ της Στέλλας Κυριακοπούλου / VOLTA by Stella Kyriakopoulou, 11’, 2014

ΠΡΟΣΕΥΧΗ του Θανάση Νεοφώτιστου / PROSEFHI: GREEK SCHOOL PRAYER by Thanasis Neofotistos, 20’, 2014

MAASAI του Χάρη Λαγκούση 16’/ MAASAI by Harry Lagoussis 16’, 2014

Α PORTRAIT του Αριστοτέλη Μαραγκού / A PORTRAIT by Aristotelis Maragkos, 2’, 2014

ΤΡΕΙΣ ΑΥΓΟΥΛΙΕΡΕΣ, ΠΑΡΑΛΙΓΟ ΤΕΣΣΕΡΙΣ του Κωνσταντίνου Σαμαρά / THREE EGGHOLDERS, ALMOST FOUR by Konstantinos Samaras, 24’, 2014

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΑΙΟΛΟΥ της Μαρίας Κουρκουτά / RETURN TO AEOLUS STREET by Maria Kourkouta,  14’, 2013

23.00

ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ του Αθανάσιου Καρανικόλα / AT HOME by Athanasios Karanikolas 103’, 2014

Οι προβολές είναι με ελεύθερη είσοδο, στην ελληνική γλώσσα εκτός από την μικρού μήκους ΔΕΣΠΟΤΙΚΟ: ΕΝΑΣ ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ (στην αγγλική γλώσσα χωρίς ελληνικούς υπότιτλους)

Σχεδιασμός Προγράμματος / Επιμέλεια Προβολών: Λευτέρης Αδαμίδης

ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ του Αθανάσιου Καρανικόλα , 103’, 2014

Πρόκειται για την ιστορία της Νάντιας, μιας γυναίκας από τη Γεωργία που εργάζεται ως οικιακή βοηθός εδώ και 12 χρόνια σε ένα πλούσιο σπίτι απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη και την αγάπη των μελών της οικογένειας. Όταν όμως η υγεία της κλονίζεται από μια σπάνια ασθένεια η μέχρι τότε «οικογένειά» της, που αντιμετωπίζει τα δικά της οικονομικά προβλήματα, θα αποκόψει κάθε δεσμό μαζί της, εγκαταλείποντάς την κυριολεκτικά αβοήθητη. Με τους Μαρία Καλλιμάνη, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου. Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής – Φεστιβάλ Βερολίνου, Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας – Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

ΗΛΕΚΤΡΑ του Πέτρου Σεβαστίκογλου, 90’ 2014

Η Ηλέκτρα είναι μια νεαρή κοπέλα, ξένη στη χώρα της, όπως και στις άλλες χώρες. Από την Αφρική μέχρι την Ευρώπη, η ταινία είναι ένα παζλ που συνθέτει την ταυτότητά της. Η Ηλέκτρα ανασυνθέτει στην ταινία τα «κομμάτια» του παρελθόντος της, για να κατανοήσει το παρόν και να μπορέσει να οραματιστεί το μέλλον της. Το ταξίδι της Ηλέκτρας  είναι η ίδια της η χώρα. Με το μύθο της Ηλέκτρας να διατρέχει την ταινία και το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων στη Σενεγάλη, ο Πέτρος Σεβαστίκογλου δούλεψε χωρίς συνεργείο πάνω σε ένα συνεχόμενο αυτοσχεδιασμό με τους ηθοποιούς. Το σενάριο «γράφτηκε» ουσιαστικά με την κάμερα, εκπληρώνοντας εν μέρει το όραμα των κινηματογραφιστών της «κάμερα-στυλό», που εξερευνά τη γλώσσα της εικόνας. Με τη Σοφία Κόκκαλη και την Καριοφυλλιά Καραμπέτη. Νύχτες Πρεμιέρας – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ της Μαργαρίτας Μαντά , 87’ 2014

Δύο άνθρωποι μόνοι τους, μέσα σε μία πόλη έρημη. Ο Κώστας και η Άννα, στην Αθήνα. Ο Κώστας είναι οδηγός στον Hλεκτρικό Σιδηρόδρομο που διασχίζει κάθε μέρα την πόλη από τη μία της άκρη στην άλλη και κυλάει πάνω στα ίχνη των αρχαίων της ποταμιών που σκεπάστηκαν για να γίνουν δρόμοι. Η Άννα είναι πωλήτρια ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στον Πειραιά, στο λιμάνι της πόλης, εκεί όπου κάποτε τα ποτάμια της χύνονταν στη θάλασσα. Ο Κώστας ξέρει την Άννα. Τη βλέπει από το τζάμι της καμπίνας του κάθε πρωί που την παίρνει με το τραίνο του από το Θησείο για να την πάει στον Πειραιά, και κάθε απόγευμα που την παίρνει από τον Πειραιά για να την πάει πίσω στο Θησείο. Η Άννα δεν ξέρει τον Κώστα. Από το τζάμι του βαγονιού της βλέπει κάθε μέρα την ίδια διαδρομή στην ερημιά της πόλης, χωρίς να ξέρει ποιος οδηγεί το τραίνο. Με την Άννα Μάσχα και τον Κώστα Φιλίππογλου. Αργυρή Πυραμίδα – Φεστιβάλ Καΐρου, Βραβείο Φωτογραφίας – Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, Φεστιβάλ Ρότερνταμ.

ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΣ του Φοίβου Κοντογιάννη, 6’, 2014

Ένα τραγούδι του Στέλιου Καζαντζίδη γίνεται αφορμή για μια μουσική ταινία. Νύχτες Πρεμιέρας – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας.

ΒΟΛΤΑ της Στέλλας Κυριακοπούλου, 11’, 2014

Μαμά και κόρη ξεκινούν από το κέντρο της Αθήνας για να καταλήξουν στα βόρεια προάστια. Η Νίνα νομίζει ότι πάει βόλτα. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους – Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου,  Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας – Φεστιβάλ Δράμας, Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Sundance.

ΠΡΟΣΕΥΧΗ του Θανάση Νεοφώτιστου, 20’, 2014

Στο Γυμνάσιο του Δημήτρη, ο Βασίλης με την παρέα του, μια ομάδα νταήδων, του προκαλούν τρόμο. Όταν μαθαίνει ότι πρέπει να πει την πρωινή προσευχή, ο Βασίλης καταλαμβάνει όλη του τη σκέψη. Τι θα γίνει όμως όταν θα φτάσει η μέρα να σταθεί μπροστά σε όλο το σχολείο και κυρίως μπροστά σ’ αυτόν;  Αναζητώντας την ταυτότητά τους, μέσα από τη βία, ο ένας θα παίξει με τα όρια του άλλου. Χρυσός Διόνυσος – Φεστιβάλ Δράμας.

MAASAI του Χάρη Λαγκούση, 16’, 2014

Δύο άντρες και μία κοπέλα περιμένουν έξω από τα χειρουργεία ενός νοσοκομείου. Ποια είναι η σχέση τους; Ποιος χειρουργείται; Και γιατί ο μεγαλύτερος άντρας φέρεται τόσο ήρεμα, μιλώντας με ενθουσιασμό για το πρόσφατο ταξίδι του στην Αφρική, σαν να μη μοιράζεται καθόλου το άγχος των άλλων δύο; Καθώς η ιστορία εκτυλίσσεται και οι χαρακτήρες αποκαλύπτονται η ένταση μεταξύ τους αυξάνει, οδηγώντας σε μία σύγκρουση που θα φέρει στην επιφάνεια συναισθήματα καταπιεσμένα από χρόνια. Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη «Ντίνος Κατσουρίδης» – Φεστιβάλ Δράμας, Βραβείο Σεναρίου Νύχτες Πρεμιέρας – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας.

Α PORTRAIT του Αριστοτέλη Μαραγκού, 2’, 2014

Μια κινούμενη γραμμή ερευνά την ζωή και τον θάνατο του παππού μου. Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κινούμενης Εικόνας Annecy 2015, Γ’ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νύχτες Πρεμιέρας – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας.

ΤΡΕΙΣ ΑΥΓΟΥΛΙΕΡΕΣ, ΠΑΡΑΛΙΓΟ ΤΕΣΣΕΡΙΣ του Κωνσταντίνου Σαμαρά, 24’, 2014

Ο Χαράλαμπος αποφασίζει να γεμίσει τον άδειο χρόνο και χώρο του ξεκινώντας μια συλλογή: τυχαία θα καταλήξει στις αυγουλιέρες. Μέχρι που μια μέρα θα διασταυρωθεί με τη Δήμητρα, επίσης μοναχική αλλά φανατική συλλέκτρια. Η σχέση τους θα έχει τη χαρά της ανακάλυψης και τα γερά θεμέλια της κοινής συλλογής. Όμως όλα θα αλλάξουν, όταν το ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με έναν πρωτόγνωρο πειρασμό. Αργυρός Διόνυσος – Φεστιβάλ Δράμας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΑΙΟΛΟΥ της Μαρίας Κουρκουτά,  14’, 2013

«Στην Επιστροφή στην οδό Αιόλου, επεξεργάστηκα οπτικοακουστικά θραύσματα του παρελθόντος, κυρίως της δεκαετίας του ’50 και του ’60. Θέλησα έτσι να φανερώσω τον συμπυκνωμένο χρόνο που τα θραύσματα αυτά εγκλείουν μέσα τους. Αναπόφευκτα, νομίζω πως μίλησα για (και με) τον ιστορικό χρόνο της Ελλάδας, έτσι όπως αυτός έχει εγγραφεί –δίχως να το καταλαβαίνουμε– στο ασυνείδητό μας. Στην καρδιά του σινεμά, της πολιτικής και της ποίησης, υπάρχει πάντα κάτι που διαφεύγει από τη φόρμα και την αφήγηση. Με αυτήν την «found footage» ταινία των 16mm, προσπάθησα λοιπόν να αισθανθώ και να ψηλαφήσω αυτό ακριβώς που διαφεύγει, τόσο από τη φόρμα και την αφήγηση όσο και από το βλέμμα μας». Μ. Κουρκουτά, Βραβείο Arte 60th Oberhausen Short Film Festival, Rotterdam Film Festival.

Διοργάνωση One from the Heart / Συνδιοργάνωση Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

Με την υποστήριξη της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Αντιπάρου και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Με τη συνεργασία του κινηματογράφου Cine Oliaros  και της Αίθουσας Τέχνης αντί