Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Πασιέντζα, Νίκος Χατζόπουλος
Δημοσίευση: Τρίτη, 23 Ιουνίου 2015 16:52
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Πασιέντζα, Νίκος Χατζόπουλος

Αινιγματικός, αφαιρετικός, με ρεαλιστικής υφής διαλόγους, ο κόσμος της Μαρίας Λαϊνά στην «Πασιέντζα» οικοδομείται και αποδομείται με έναν εσωτερικό, ανορθόδοξο τρόπο.

 

Είναι παρήγορο και ταυτόχρονα ελπιδοφόρο ότι το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, επιλέγει σταθερά τη νεοελληνική δραματουργία και δίνει έναυσμα για ηθοποιούς και σκηνοθέτες να ασχοληθούν περαιτέρω με ανάλογα έργα.

 

Ένα μακρόστενο τραπέζι, τυπικός φωτισμός και στο μαύρο φόντο μια ζωγραφιά που θυμίζει σκηνή της αποκάλυψης, είναι το βασικό σκηνικό μοτίβο που κινούνται οι απρόσωποι χαρακτήρες του έργου. Δύο άντρες, εκ των οποίων ο ένας ρίχνει πασιέντζα. Σχεδόν αναγάγει ένα τυπικό παιχνίδι με τράπουλα σε επιστήμη, όμως συνήθως «δεν του βγαίνει». Και τότε αρχίζει μία αμφιλεγόμενη λεκτική ανταλλαγή εντυπώσεων που σύντομα θα πάρει δραματική τροπή. Το τρίτο πρόσωπο που εμφανίζεται αναπάντεχα, θα αποτελέσει απλά αφορμή.

 

Με τη λακωνική, ρεαλιστική γλώσσας, η Λαϊνά διερευνά τις εξουσιαστικές δομές των ανθρωπίνων σχέσεων, μέσω της αγάπης μα και της εξόντωσης του άλλου. Οι αγωνίες των χαρακτήρων αναδύονται σταδιακά και διαφαίνεται η υπαρξιακή τους διάσταση. Κι όσο ένα συνηθισμένο παιχνίδι με τραπουλόχαρτα εξελίσσεται, η έννοια του «τυχαίου» εξαπλώνεται σε όλες τις στιγμές των προσώπων, αφού όταν η παρτίδα «δεν βγαίνει» , μοιάζει και ο παίκτης να αρνείται την περαιτέρω εισχώρηση του άλλου στη ζωή του.

 

Ο Νίκος Χατζόπουλος επέλεξε τη χρήση μάσκας για ενίσχυση της θεατρικότητας, που σε συνδυασμό με τους αμφιλεγόμενους λακωνικούς διαλόγους, δίνει μία μη ρεαλιστική, έξυπνα μυσταγωγική διάσταση στην παράσταση . Επιπλέον διανθίζει τη σύλληψη με ηχογραφημένα αποσπάσματα της «Αποκάλυψης» και του μπεκετικού «Μολλόι», με την υπέροχη φωνή της Δέσποινας Κούρτη. Οι τρεις ηθοποιοί, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Βασαρδάνης και Νίκος Χατζόπουλος υπηρέτησαν πιστά το σκηνοθετικό σκοπό, προσπαθώντας να μεταδώσουν αυτή τη μυσταγωγική διάσταση στο κοινό. Σε αυτό βέβαια, συνέβαλλαν οι υποβλητικοί φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου και οι εξαιρετικές μάσκες που κατασκευάστηκαν ειδικά για τα πρόσωπα των ηθοποιών από την Τίνα Παραλή. Τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν του Βασίλη Παπατσαρούχα.

 

Στο θεατρικό της Λαϊνά, μία παρτίδα πασιέντζας που δε βγαίνει, αρκεί για να ταραχθούν οι ήδη τεντωμένες ισορροπίες των σχέσεων.

 

Το Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2015 το έργο της Μαρίας Λαϊνά, Η πασιέντζα, για μία τελευταία παράσταση, την Τρίτη 23 Ιουνίου. Περισσότερες πληροφορίες. 

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.
Φάουστ- Κατερίνα Ευαγγελάτου: Κριτική θεάτρου
03.02.2016 15:47
Ο Φάουστ του Γκαίτε αποτελεί πάντοτε μια μεγάλη πρόκληση τόσο για τους σκηνοθέτες που αναλαμβάνουν να φέρουν στα μέτρα ενός θεατρικού σκηνικού τον οργιαστικό κόσμο του Γερμανού δημιουργού, όσο και για τους ηθοποιούς που καλούνται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις κάποιων από τους πιο διφορούμενους και απαιτητικούς ρόλους της παγκόσμιας δραματουργίας.