Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Άρης Μπινιάρης: Το ’21

Άρης Μπινιάρης: Το ’21

«Φωνή μεγάλη μέσα εις στην πόλιν και πανταχόθεν ηκούετο η φωνή: Επανάστασις! Επανάστασις! Αδελφοί! Επανάστασις εσηκώθη! Πάντες εζήτουν να εύρουν όπλα. Πάντες εζήτουν να εύρουν πολεμοφόδια. Ανήρπασαν δε σημαίαν ελευθερίας..»

Το ’21. Ένα αδρό και ηλεκτρισμένο ορατόριο για την ελευθερία. Ένα αδρό και ηλεκτρισμένο ορατόριο για την ανατροπή των καθιερωμένων. Ένα αδρό και ηλεκτρισμένο ορατόριο για την δυναμική μετατόπιση του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, από τη θέση και τη διάθεση του υπόδουλου, στη θέση και τη διάθεση του εξεγερμένου.

Οι πράξεις, οι δράσεις και οι λέξεις ενός πολέμου που υπερβαίνουν τον χρόνο και τον τόπο, κινούνται πάνω από την ύλη, κινούνται πέρα από τα δόγματα και ωθούν τον άνθρωπο σε μια αντίληψη ελευθερωμένη.

Οι πράξεις, οι δράσεις και οι λέξεις ανδρών και γυναικών των χρόνων του ’21, που δεν μιλούσαν όλοι ελληνικά, δεν ήταν όλοι της ίδιας ράτσας, δεν είχαν όλοι τα ίδια έθιμα και που, ακόμα και χωρίς τροφή, αφορισμένοι και αποκομμένοι της «υγειένουσας και καθαράς ολομελείας», πολέμησαν για να μετακινηθούν από την τυραννική συμβατικότητα σ’ έναν ορίζοντα αφύπνισης.

Η παράσταση αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό, μουσικό και οπτικό γεγονός. Ηθοποιός και μουσικοί συμπράττουν ζωντανά επί σκηνής. Έγγραφα εθνοσυνελεύσεων, άρθρα από εφημερίδες και  επίσημες μαρτυρίες της εποχής του ’21 πλαισιώνονται από μουσική και τραγούδια γραμμένα ειδικά για την παράσταση και με όχημα τα εκφραστικά μέσα του ηθοποιού δημιουργούν μια ηλεκτρική πλατφόρμα αφήγησης.

Μία παράσταση που μας μιλάει μέσα σε άλλα για την δυναμική προοπτική μιας μετατόπισης.

Info: Ο Άρης Μπινιάρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και δραστηριοποιείται στον χώρο του θεάτρου ως σκηνοθέτης και ως ηθοποιός . Η μέχρι τώρα εργασία του στο θέατρο εμπνέεται από τη σχέση θεάτρου μουσικής και εστιάζει στις δυναμικές που προκύπτουν από τη μεταξύ τους  σύνδεση. Έχει σκηνοθετήσει και έχει λάβει μέρος ως ηθοποιός στις παραστάσεις: Αντιγόνη του Σοφοκλέους (Θέατρο Χυτήριο, 2007, Θέατρο του Νέου Κόσμου, 2008), Βάκχες του Ευριπίδη (Bios, 2010) και Το Θείο Τραγί του Γ. Σκαρίμπα (Bios, 2011 και 2013, Φεστιβάλ Αθηνών 2014, Θέατρο Οδού Κυκλάδων 2014).

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32.

Φωτό: Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Το ’21 θα παρουσιαστεί στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών 3 και 4 Ιουλίου 2015 στην Πειραιώς 260.

Σχετικές ειδήσεις
Κλήμης Εμπέογλου: Προσπαθώντας να βρω απαντήσεις, βρέθηκα με περισσότερα ερωτήματα
02.12.2016 16:43
Ο Κλήμης Εμπέογλου γράφει τις σκέψεις του σχετικά με το ζήτημα της ανθρώπινης βίας, με αφορμή την παράσταση Μάουζερ που θα παρουσιαστεί από 5 Δεκεμβρίου στο Θέατρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
Βαρβάρα Δούκα: Stagedoor – μια 'πόρτα' για το μουσικό θέατρο
04.03.2016 12:34
Από παλιά στην εκπαίδευση, είχα μια εμμονή....να καταλαμβάνω τα κενά.... Είναι κοινό μυστικό, ότι πολλές ελλείψεις ελλοχεύουν στη βασική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά και σε όλη τη γκάμα της καλλιτεχνικής παιδείας στη χώρα μας. Λίγο η νοοτροπία του 'χειροποίητου' που έχουμε, λίγο η αφελής εκτίμηση ότι 'μεταδίδοντας την πείρα μας' από γενιά σε γενιά αρκεί, και κυρίως η γενικότερη έλλειψη εξειδικευμένης και στοχευμένης γνώσης σε όλα τα επίπεδα της Παιδείας, δημιούργησαν ένα 'δημιουργικό' καραβάνι καλλιτεχνών, που ζήτησαν στο εξωτερικό αυτή την οργανωμένη γνώση.
Μάνος Βαβαδάκης: Ο έρωτας πάντα έχει τέλος, αυτό που πρέπει να κερδίσουμε είναι το μετά
16.02.2016 15:42
Η παράσταση δημιουργήθηκε σαν βάλσαμο στις πληγές ενός περασμένου έρωτα. Το υλικό από τις δίκες των Μαγισσών του Σάλεμ παρουσιάστηκε μπροστά μου εκείνη τη περίοδο της ζωής μου και η Abigail Williams με τις πράξεις της πριν από 300 χρόνια, έπαιρνε ξανά εκδίκηση για όλους εμάς. Η τέχνη λειτουργεί πάντα σαν καθαρτήριο για τις νευρώσεις των καλλιτεχνών και μακάρι αυτή η παράσταση να βοηθήσει να κατανοήσουμε αυτό το μύχιο, σκοτεινό και ανεξερεύνητο κομμάτι του εαυτού μας.
Ανταμαπανταχού: Νόρμα s/n 210113, θέατρο μάσκας και μαριονέτας για ενήλικες
12.02.2016 11:20
Νόρμα s/n 210113. Τρεις ερμηνευτές συνεργάζονται σε ένα σύνθετο σκηνικό χώρο συνδυάζοντας τεχνικές θεάτρου μάσκας και μαριονέτας, με παράλληλη προβολή animation. Μια παράσταση στην οποία ο εκφερόμενος λόγος απουσιάζει παντελώς και η μουσική επένδυση παίζει καθοριστικό ρόλο , καθώς δεν αποτελεί μουσικό χαλί, αλλά εντείνει και διαμορφώνει το δραματουργικό τοπίο . Οι τρεις ερμηνευτές εμψυχώνουν 14 ρόλους αλλάζοντας μάσκες και κοστούμια και χειρίζονται μαριονέτες.
Νότης Παρασκευόπουλος: Η αφοσίωση στην αβεβαιότητα
08.01.2016 16:29
Για να ανακαλύψουμε νέους ορίζοντες, πρέπει να έχουμε το θάρρος να χάσουμε τη θέα της ακτής. Με αυτό το κίνητρο, νέοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, μουσικοί, ενδυματολόγοι, χορευτές, λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο σε κάτι που μοιάζει με καλλιτεχνικό υπερμαραθώνιο. Πολλοί ξεκινούν, μα λίγοι καταφέρνουν να τερματίσουνε ενώ σε κάποιους δεν αναγνωρίζεται καν η συμμετοχή.