Τετάρτη, 1 Μαρτίου 2017

Θοδωρής Γκόνης: Μαρία Πολυδούρη

Θοδωρής Γκόνης: Μαρία Πολυδούρη

Καλαμάτα – Γύθειο - Φιλιατρά – Νομαρχεία Μεσσηνίας - Αθήνα, Νομαρχία Αττικής και Βοιωτίας, Νομική Σχολή, Κώστας Καρυωτάκης, Δραματική Σχολή, «Κουρελάκι»  – Παρίσι, σπουδές ραπτικής, ο «πυρετός της ψυχής», η φυματίωση, τα δάκρια τα πορτοκαλί που δεν πρόλαβε - τα χαπάκια πενικιλίνης  που δεν ήταν η ώρα τους - Αθήνα, νοσοκομείο Σωτηρία, «Τρίλιες που σβήνουν», «Ηχώ στο χάος». Θάνατος.

Για να γίνει ένα  τραγούδι χρειάζεται ο θάνατος, είχε απάντηση στη μητέρα της μικρό παιδάκι στην Καλαμάτα όταν τη ρώτησε - «δεν θα ήταν πιο όμορφο το τραγούδι σου Μαρία, αν άφηνες τους ήρωες του να ζήσουν»; Οι ήρωες της - μαζί τους και η ίδια - δεν έζησαν γιατί τα τραγούδια τα γράφει καλύτερα ο θάνατος.  

Όλα αυτά τα γνωρίζεις, τα έχεις μετατοπίσει, πειράξει, αλλιώς περιγράψει, μεταποιήσει, παραποιήσει κιόλας, ευτυχώς δεν τους έμεινες τελείως πιστός. Αλίμονο αν όλη αυτή η προσπάθεια απέβλεπε στην απόδοση της εικόνας, τι σόι τέχνη θα ήταν αυτή; «Σημασία έχει η απόδοση πραγμάτων και καταστάσεων μέσα από μας».  

Η τέχνη δεν είναι αναπαράσταση. Η τέχνη είναι κάτι άλλο. Το θέατρο είναι γραφή που γράφεται πάνω στο νερό, χιλιάδες οι ναυαγοί και οι πνιγμένοι. Τα ποιήματά τους τα τραγούδια τους τα παίρνει η θάλασσα. Υπάρχουν ακρογιαλιές και αμμουδιές ολόχρυσες  και εκεί τα ποιήματα τα βγάζει ο άνεμος του παραδείσου.

Αχ! Και να διάβαζα το ένα, το καλύτερο, το τελευταίο ποίημα μαζί Σου!  

Info: Ο Θοδωρής Γκόνης είναι συγγραφέας, ποιητής , στιχουργός, ηθοποιός και σκηνοθέτης. Κατάγεται από την Αλωνίσταινα της Αρκαδίας. Γεννήθηκε στην Γκάτζια Ναυπλίας. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Πέλλου Κατσέλη. Σπούδασε οικονομικά. Εργάστηκε στο θέατρο ως ηθοποιός μέχρι το 1996. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει παραστάσεις. Από το 2000 έως σήμερα έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου, του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών και του Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου. Το 1987 άρχισε τη συνεργασία του ως στιχουργός με τον Νίκο Ξυδάκη και έκτοτε συνεργάζεται με τους πιο σημαντικούς συνθέτες της χώρας.

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32

 

Η παράσταση "Οδός Πολυδούρη" βραβεύτηκε στα βραβεία κοινού public. Δείτε τα βραβεία εδώ: Οι νικητές των Βραβείων Βιβλίου Public

Σχετικές ειδήσεις
Μαρία Αιγινίτου: Εις Ελευθερίαν
03.02.2017 16:10
Η Μαρία Αιγινίτου γράφει για το "Εις Ελευθερίαν" της Ελεωνόρας Σταθοπούλου, που παρουσιάζεται στον Πολυχώρο ΚΕΤ κάθε Σάββατο και Κυριακή, σε δική της διασκευή και σκηνοθεσία.
Μαρία Μαλλούχου: Η παρέλαση της Λούλας Αναγνωστάκη
08.07.2016 14:25
Όταν ξεκινώ να συμμετέχω σε ένα έργο διακατέχομαι από ένα ακαθόριστο προαίσθημα όμοιο με μυρωδιά. Κι αυτό συμβαίνει επειδή στην σύνδεσή μου με το έργο υπάρχει κάτι οικείο που πρόκειται να το ανακαλύψω. Το προαίσθημα στο συγκεκριμένο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη μορφοποιήθηκε και προσδιορίστηκε ως ένας ερημικός τόπος. Ένας τόπος που εμπερικλείει την μοναξιά και την σιωπή.
Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών
10.03.2016 14:32
«Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα, τα οποία γλιστρούν αρμονικά το ένα μέσα στο άλλο, με κεντρικό άξονα το Φως και το Σκοτάδι. Οι τραγωδίες Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή, Επτά Επί Θήβας του Αισχύλου, Αντιγόνη του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, Αίας του Σοφοκλή, Ανδρομάχη του Ευριπίδη, Βάκχες του Ευριπίδη, Πέρσες του Αισχύλου με τον δικό τους τρόπο απαντούν: για ποιο λόγο, ο τραγικός ήρωας δεν είναι σε θέση να "δει" το Φως και ζει μέσα στο Σκοτάδι; Γιατί ο χρόνος ο αναρίθμητος και μέγας φέρνει στο φως όλα τα κρύφια κι όταν τα φανερώσει, πάλι τα σκεπάζει...
Βαρβάρα Δούκα: Stagedoor – μια 'πόρτα' για το μουσικό θέατρο
04.03.2016 12:34
Από παλιά στην εκπαίδευση, είχα μια εμμονή....να καταλαμβάνω τα κενά.... Είναι κοινό μυστικό, ότι πολλές ελλείψεις ελλοχεύουν στη βασική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά και σε όλη τη γκάμα της καλλιτεχνικής παιδείας στη χώρα μας. Λίγο η νοοτροπία του 'χειροποίητου' που έχουμε, λίγο η αφελής εκτίμηση ότι 'μεταδίδοντας την πείρα μας' από γενιά σε γενιά αρκεί, και κυρίως η γενικότερη έλλειψη εξειδικευμένης και στοχευμένης γνώσης σε όλα τα επίπεδα της Παιδείας, δημιούργησαν ένα 'δημιουργικό' καραβάνι καλλιτεχνών, που ζήτησαν στο εξωτερικό αυτή την οργανωμένη γνώση.
Ιωάννα Ρούσσου: Ψάχνοντας μία …«Έξοδο Κινδύνου»
02.03.2016 14:44
Την άνοιξη του 2015, ο αγαπημένος μου φίλος δάσκαλος Μπάμπης Μπαλτάς, μου έφερε την συλλογή διηγημάτων της Ελένης Τσεκούρα, με τίτλο Αδέσποτα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρώτο διήγημα, την Έξοδο Κινδύνου. Το διάβασα κυριολεκτικά χωρίς ανάσα, βιώνοντας την αγωνία και τον πανικό της αντί-ηρωίδας Ελίνας στο υπαρξιακό αδιέξοδο που την εγκλώβιζε. Ένα αδιέξοδο που αναγνώρισα σαν πολύ οικείο.