Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016
Είδαμε το μιούζικαλ «Βιολιστής στη Στέγη» με τον Γρηγόρη Βαλτινό
Δημοσίευση: Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2015 13:24
Είδαμε το μιούζικαλ «Βιολιστής στη Στέγη» με τον Γρηγόρη Βαλτινό

Ο «Βιολιστής στη Στέγη», είναι ένα έργο το οποίο έχει παιχτεί χιλιάδες φορές σε όλο τον κόσμο, έγινε ταινία που κέρδισε τρία όσκαρ και κυρίως αγαπήθηκε από εκατομμύρια θεατές .

 

Με αφορμή την συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την πρεμιέρα του στη Νέα Υόρκη, ανεβαίνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με πρωταγωνιστή τον Γρηγόρη Βαλτινό, ο οποίος συνεχίζει μία διαδρομή που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90, όταν πρωτοσυναντήθηκε με τον «Τέβιε».

 

Το έργο βασίζεται σε κείμενο του Τζόζεφ Στάιν, που στηρίζεται στο διήγημα του Σόλομ Αλάιχεμ, «Οι κόρες του Τέβιε» και αναβιώνει μία ολόκληρη εποχή στη Ρωσία του 1905.

 

Ο Τέβιε, ένας έξυπνος και τίμιος γαλατάς, ζει στο εβραϊκό χωριό Ανατέβκα κάπου στη Ρωσία, μαζί με τη γυναίκα και τις πέντε κόρες του. Ανάμεσα σε ήθη και αυστηρές παραδόσεις του λαού τους, η ζωή κυλά δύσκολα, αφού η φτώχια και η ανέχεια εμποδίζουν να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα. Παρόλα αυτά, το γέλιο και οι όμορφες στιγμές δε λείπουν. Τα μεγάλα προβλήματα ξεκινούν όταν οι μεγάλες κόρες φτάνουν σε ηλικία γάμου και οι γονείς έχουν άγχος για το ποιους θα πάρουν. Ο πατέρας θέλει μορφωμένους γαμπρούς και η μάνα να έχουν τον τρόπο τους ώστε να μην περνούν άσχημα τα κορίτσια. Παρόλα τα προξενιά και τις επισημάνσεις στα έθιμά τους, η Τζέιτελ θέλει να πάρει τον φτωχό άνδρα που αγαπάει και ορκίζεται να παλέψουν σκληρά από κοινού ώστε να μην τους λείψει τίποτα. Με δυσκολία πείθεται ο Τέβιε και με ευφάνταστα τεχνάσματα πείθει και την σύζυγό του να το αποδεχτεί. Εκείνος ελπίζει ότι τα βάσανα τελείωσαν, όταν η δεύτερη κόρη του, Χόντελ, ανακοινώνει αποφασιστικά ότι θέλει να παντρευτεί τον κομμουνιστή δάσκαλο των μικρότερων αδερφών της, χωρίς να περιμένει την έγκρισή του, παρά μόνο την ευλογία του. Παρά τον αρχικό θυμό και αιφνιδιασμό ο δόλιος πατέρας ακόμα μία φορά υποχωρεί, μα φαίνεται ανυποχώρητος όταν η τρίτη κόρη Χάβα, παντρεύεται κάποιον μη Εβραίο και την απομακρύνει από κοντά του. Και μέσα σε όλα αυτά, τα πολιτικά γεγονότα τρέχουν, φέρνοντας μαζί και τραγικές εξελίξεις για την μικρή εβραϊκή κοινότητα της Ανατέβκα. Εξελίξεις που δεν θα αφήσουν κανέναν ανεπηρέαστο οδηγώντας μοιραία στον ξεριζωμό και την νέα οπτική που επιβάλλεται οι άνθρωποι να δουν τη ζωή τους.

 

Οι περιπέτειες του Τέβιε, είναι διαχρονικά σχόλια πάνω στις εποχές που αλλάζουν, τις παραδόσεις που ξεθωριάζουν στο πέρασμα του χρόνου και τα θρησκευτικά δεσμά που λύνονται μπροστά στην ανθρώπινη θέληση και τη διάθεση για ζωή, περιπέτεια και αληθινή αγάπη.

 

Ο σκηνοθέτης Rob Ruggiero το 2014, ανέβασε αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές το «Βιολιστή» στο Goodspeed Opera House και βάσει αυτής της εκτέλεσης κινήθηκε και στην ελληνική εκτέλεσή του. Οι γραμμές του ήταν κλασικές, μα όχι παλιακές. Αντίθετα το θέαμα ήταν πλούσιο, φρέσκο, χορταστικό, με γρήγορους ρυθμούς χωρίς ανώφελα πλατιάσματα και εντυπωσιασμούς. Με δύο λόγια όπως ακριβώς θα έπρεπε να βλέπουμε αντίστοιχες παραστάσεις στην Ελλάδα. Ήταν ένα μάθημα για το τι σημαίνει μιούζικαλ και πώς εκτελείται, μιας και στη χώρα μας είμαστε προσκολλημένοι σε εγχώριες συνταγές παλαιότερων δεκαετιών. Ο Ruggiero μοίρασε σωστούς χρόνους στους ηθοποιούς του, άφησε τον πρωταγωνιστή να κινηθεί μέσα από την εμπειρία του στο ρόλο, χωρίς όμως να ξεφεύγει και έδωσε βάση κυρίως στο κομμάτι της οικογένειας και πώς η αγάπη είναι αυτή που υπερνικά τις πίκρες και τη φόρτιση που επιφέρουν οι αλλαγές σε νοοτροπίες και εθιμικά αγκάθια αιώνων. Εντυπωσιακός ήταν ο τρόπος που ενέταξε το παραδοσιακό φολκλόρ στοιχείο στην παράσταση χωρίς να ξενίζει ή να πέφτει σε ακρότητες. Τα υπέροχα και λειτουργικά σκηνικά άνηκαν στον Γιώργο Πάτσα, που έκανε εξαιρετική δουλειά. Οι θαυμάσιες χορογραφίες του Τζερόμ Ρόμπινς, αναπαράγονται από τον Πάρκερ Έσσε και τη διεύθυνση της ζωντανής ορχήστρας ανέλαβε ο Αλέξιος Πρίφτης.

 

Ο Γρηγόρης Βαλτινός δικαιώνει αυτό που λέγεται εδώ και χρόνια, ότι ο «Τέβιε» είναι ο ρόλος-ορόσημο στην καριέρα του. Με άνεση, χιούμορ και συναισθηματικές διακυμάνσεις και χωρίς το εκτόπισμά του ήρωα να καπελώνει τον υπόλοιπο θίασο, πράγμα σημαντικό, χαρίζει μία αξιομνημόνευτη ερμηνεία. Ίσως κάποιες μικρές στιγμές να άφηνε να φανεί μια μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό του από ό,τι ταιριάζει σε έναν γαλατά σαν τον κεντρικό ήρωα, αλλά στο σύνολο ήταν ο χαρακτήρας του έργου που ακτινοβολούσε ζωή και καλοσύνη. Η Ρένια Λουιζίδου χτίζει την Γκόλντε της με μεστότητα και διαλεγμένο χιούμορ, ενώ ήταν πολύ καλή και στις δραματικές κορυφώσεις του τέλους. Η Ιωάννα Τριανταφυλλίδου φάνηκε κάπως αδύναμη υποκριτικά μα κατέβαλλε μία καλή προσπάθεια, ενώ η Μαριάννα Πολυχρονίδη είναι αναμφισβήτητα άρτια στο φωνητικό κομμάτι. Η Χάβα της Μαρίνας Σάττι ήταν ευχάριστη όπως και οι δύο μικρότερες κόρες, Δανάη Βασιλοπούλου και Στεφανία Χούγια. Βελτιωμένοι πολύ υποκριτικά οι Μέμος Μπεγνής και Μιχάλης Μαρίνος στους ρόλους των γαμπρών καθώς και ο Ιβάν Σβιτάιλο, ο οποίος διαθέτει εκτός των άλλων μια αξιοθαύμαστη κίνηση, καθότι χορευτής. Ιδιαίτερη μνεία για τις Ελένη Καρακάση, Στέλλα Γκίκα και Μαρία Γράμψα που έχουν πληθωρική ερμηνευτική παρουσία τόσο στο τραγούδι όσο και στους ρόλους που κλήθηκαν να ερμηνεύσουν. Οι Τάσος Κωστής και Γιώργος Χαλεπλής συμπληρώνουν όμορφα το σύνολο με τις πάντα μετρημένες ερμηνείες τους. Βιολιστής ο Max Chucker , ενώ στη σκηνή εμφανίζονται ακόμα δέκα τουλάχιστον καλλιτέχνες , πλαισιώνοντας αρμονικά τους υπόλοιπους.

 

Ένα χορταστικό θέαμα τριών ωρών, με πολύ τραγούδι, όμορφα σκηνικά και ένα κεντρικό μήνυμα, για κάθε εποχή και κάθε κοινωνία. 

 

Ο Βιολιστής στη Στέγη, μετά το Badminton, θα ανέβει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από τις 5 έως τις 14  Ιουνίου 2015. Περισσότερες πληροφορίες.

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.
Φάουστ- Κατερίνα Ευαγγελάτου: Κριτική θεάτρου
03.02.2016 15:47
Ο Φάουστ του Γκαίτε αποτελεί πάντοτε μια μεγάλη πρόκληση τόσο για τους σκηνοθέτες που αναλαμβάνουν να φέρουν στα μέτρα ενός θεατρικού σκηνικού τον οργιαστικό κόσμο του Γερμανού δημιουργού, όσο και για τους ηθοποιούς που καλούνται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις κάποιων από τους πιο διφορούμενους και απαιτητικούς ρόλους της παγκόσμιας δραματουργίας.