Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016
Όλη η Βίβλος (λέμε τώρα) - Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Κριτική θεάτρου
Δημοσίευση: Πέμπτη, 21 Μαΐου 2015 17:32
Όλη η Βίβλος (λέμε τώρα) - Αθανασία Καραγιαννοπούλου: Κριτική θεάτρου

Μετά το έργο «Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μία ώρα», που παρουσιάζονται με συνοπτικό, παιγνιώδη και έξυπνο τρόπο όλα τα θεατρικά του Άγγλου συγγραφέα (το οποίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία και στη χώρα μας), οι δημιουργοί A. Long, R. Martin και A. Tichenor σκέφτηκαν να ασχοληθούν με κάτι εξίσου ενδιαφέρον μα περισσότερο… αμφιλεγόμενο και ιερό. Έτσι καταπιάστηκαν με την συμπύκνωση της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης σε ένα κείμενο σαρκαστικό και ευχάριστο, που καταφέρνει να ισορροπεί μεταξύ χιούμορ και αιχμηρής κριτικής, χωρίς όμως να ενοχλεί ή να σκανδαλίζει.

 

Από τη σκηνή παρελαύνουν δεκάδες πρόσωπα, γνωστά ή λιγότερο ακουστά, σε μία χρονική ακολουθία από την δημιουργία του κόσμου, μέχρι τη σταύρωση του Ιησού περίπου. Εύα και Αδάμ, Ισαάκ και Αβραάμ, Σαμψών και Δαλιδά, Σαλώμη, Ιησούς, Προφήτης Ησαΐας, Τρεις Μάγοι, Μωυσής, είναι λίγες μόνο από τις βιβλικές μορφές που μας θυμίζουν την ιστορία των Ιουδαίων και ερμηνεύονται από τρία άτομα (και συγκεκριμένα τρεις άνδρες) με πολλές εναλλαγές, ευτράπελα και αιχμές.

 

Οι τρεις ηθοποιοί αφού συστηθούν στο κοινό θα φροντίσουν να του θυμίσουν ό,τι έμαθε στα Θρησκευτικά από τα σχολικά χρόνια και πιθανόν… έχει ξεχάσει. Μεταμφιέζονται ευφάνταστα σε Ιουδαίους ήρωες κι αναπαριστούν σκηνές όπως της Κιβωτού του Νώε, της σύγχυσης των γλωσσών στη Βαβέλ, της καταστροφής στα Γόμορα, της Γέννησης και της Σταύρωσης του Ιησού. Ένα συνονθύλευμα θρησκευτικής ιστορίας που διαρκεί μία ώρα (και κάτι παραπάνω).

 

Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου εκτός από τη σκηνοθεσία ανέλαβε και τη μετάφραση του έργου, την οποία ενίσχυσε με στοιχεία από την ελληνική επικαιρότητα. Σκηνοθετικά προσπάθησε όσο γινόταν να κρατήσει το έργο με παλμό και μέτρο, αν και με τον όγκο του κειμένου, αυτό δεν ήταν πάντοτε δυνατό. Η τελική εντύπωση πάντως είναι μίας δεμένης παράστασης. Σε αυτό συνέβαλαν οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου, τα κοστούμια της Χαράς Κονταξάκη, η μουσική επιμέλεια της σκηνοθέτιδας, που ήταν ταιριαστή στο ύφος της σύλληψης και τα λιτά μα αστεία σκηνικά που ήταν αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς.

 

Οι τρεις ηθοποιοί Θανάσης Κουρλαμπάς, Σωτήρης Δούβρης και Ιωσήφ Ιωσηφίδης αποδίδουν με κέφι και σπιρτάδα τους ρόλους, αυτοσχεδιάζουν με το κοινό που συμμετέχει στην παράσταση και χωρίς να γίνονται δυσάρεστοι στους θεατές με πιο ευαίσθητες κεραίες, καυτηριάζουν με εύστοχο τρόπο τις ιστορίες που διηγούνται.

 

Μια ώρα (και κάτι) με δόση θρησκευτικότητας και πιθανού προβληματισμού, παρακολουθώντας βιβλικά πρόσωπα και καταστάσεις εκτός… πασχαλινής σεζόν.

 

 

Το Θέατρο Βικτώρια παρουσιάζει το έργοτων Άνταμ Λονγκ, Ρηντ Μάρτιν και Ώστιν Τίχενορ, Όλη η Βίβλος (λέμε τώρα), σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Περισσότερες πληροφορίες.

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.