Το Φεστιβάλ Αθηνών υποδέχεται φέτος μια γοητευτική συνάντηση μουσικής και χορού, ένα συναρπαστικό θέαμα που ενώνει ζωντανά δύο τέχνες.

Με έναυσμα τη μουσική του Μπαχ, και πιο συγκεκριμένα τις μοναδικές Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο, ο διακεκριμένος Έλληνας τσελίστας της Διασποράς Δήμος Γκουνταρούλης –τα τελευταία είκοσι χρόνια ζει και εργάζεται στη Βραζιλία– συμπράττει επί σκηνής με τον διάσημο Βραζιλιάνο χορευτή και χορογράφο Ισμαέλ Ίβο.  

«Οι σουίτες του Μπαχ με έχουν συνοδέψει σε όλη μου τη ζωή ως μουσικού. Είναι το καθημερινό μου ψωμί, το ιερό κείμενο που δεν έπαψα ποτέ να προσπαθώ να καταλάβω, να εξηγήσω, να αποκωδικοποιήσω, να ερμηνεύσω…», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Έλληνας μουσικός.

Το μουσικό δρώμενο Λόγος – Διάλογος αναδεικνύει την πολυφωνική διάσταση ενός φύσει μονοφωνικού οργάνου, ανασύροντας ταυτόχρονα στην επιφάνεια το πάσχον σώμα από την πιο σκοτεινή από τις σουίτες του Μπαχ, την πέμπτη, ως άλλος συμβολισμός των παθών, ίσως και του σύγχρονου ανθρώπου.


Ο βιολοντσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης, πολύπλευρος και ιδιαίτερα δραστήριος μουσικός, ερμηνεύει δεξιοτεχνικά διαφορετικά στυλ μουσικής, τόσο σε όργανα εποχής όσο και σε σύγχρονα όργανα. Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες συναυλίες και ηχογραφήσεις, ενώ έχει περιοδεύσει σε όλο τον κόσμο συνεργαζόμενος με κορυφαίους καλλιτέχνες και με σύνολα κλασικής και αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής, αλλά και μουσικών του κόσμου. Από το 1996 μετακόμισε στη Βραζιλία, όπου αφοσιώθηκε στην αναβίωση της ερμηνείας της μουσικής μπαρόκ σε έργα για τσέλο. Παράλληλα, εμφανίζεται ως σολίστ με διάφορες ορχήστρες ερμηνεύοντας σύγχρονη μουσική. Το 2012 ανέβασε το σκηνικό έργο Logos – Dialogos βασισμένο στις Έξι σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Μπαχ, σε συνεργασία με έξι από τους σημαντικότερους σύγχρονους χορογράφους της Βραζιλίας (Ismael Ivo, Deborah Colker, Luis Arrieta, Henrique Rodovalho, Jorge Garcia, Tíndaro Silvano).

Ο Ίσμαελ Ίβο γεννήθηκε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας και ζει στη Γερμανία. Σπούδασε θέατρο και χορό στη Βραζιλία όπου και χόρεψε ως σολίστ, προτού κληθεί από τον Άλβιν Έιλυ στη Νέα Υόρκη, το 1983. Εκεί συνέχισε να χορογραφεί και να κάνει σόλο εμφανίσεις. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτηριστικού του ύφους έπαιξε η στενή συνεργασία του με τη Μάρσα Χαϋντέ, τον Ιάπωνα Ούσιο Αμαγκάτσου, χορευτή μπούτο και επικεφαλής των Σανκάι Γιούκου, και τον Γιόχαν Κρέσνικ, από τους πρωτοπόρους του γερμανικού χοροθεάτρου. Οι αναζητήσεις του γύρω από τη λειτουργία του σώματος στην περφόρμανς τον οδήγησαν σε συνεργασίες  με τον Χάινερ Μύλλερ, τον Τζορτζ Ταμπόρι και τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Πέρα από σημαντικός χορογράφος και χορευτής, έχει υπάρξει διευθυντής σημαντικών φεστιβάλ και πολιτιστικών οργανισμών.

Α΄ ΜΕΡΟΣ: Λόγος
Παλιοί και νέοι αυτοσχεδιασμοί γύρω από τη Δεύτερη σουίτα για σόλο βιολοντσέλο του Γ.Σ. Μπαχ
Αυτοσχεδιασμός – αλάπ   του Δήμου Γκουνταρούλη
Ricercar αρ. 7 σε ρε ελάσσονα   του Ντομένικο Γκαμπριέλλι
Αυτοσχεδιασμοί και παραλλαγές πάνω στο La Folia   του Δήμου Γκουνταρούλη
Σουίτα για σόλο βιολοντσέλο αρ. 2 σε ρε ελάσσονα, BWV 1008 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ

Δήμος Γκουνταρούλης σόλο βιολοντσέλο (μπαρόκ τσέλο, Γαλλία, περ. 1780)

Β΄ ΜΕΡΟΣ: Διάλογος
Η Πέμπτη σουίτα του Γ.Σ. Μπαχ
Για σόλο βιολοντσέλο και χορό
Σουίτα για σόλο βιολοντσέλο αρ. 5 σε ντο ελάσσονα, «discordable», BWV 1011
του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ

Ismael Ivo χορογραφία, ερμηνεία
Δήμος Γκουνταρούλης καλλιτεχνική ιδέα και διεύθυνση, μπαρόκ τσέλο

Φωτό: Σωκράτης Νίκογλου