Μαθήματα γνωριμίας με τις εφαρμοσμένες τέχνες για παιδιά από 9 ετών θα πραγματοποιηθούν τα Σαββατοκύριακα του Μαΐου στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Συγκεκριμένα, τα Σάββατα 16 & 23 Μαΐου 2015 τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την τέχνη της φωτογραφίας και τις Κυριακές 17 & 24 Μαΐου 2015 θα εξοικειωθούν με την τεχνική του στοπ μόσιον (stop-motion animation).

Γνωριμία με τη φωτογραφία

Τα παιδιά διαθέτουν μια μοναδική οπτική αντίληψη και ένα έμφυτο ενθουσιασμό σχετικά με τη χρήση της φωτογραφικής μηχανής. Καθώς, επίσης, έχουν ιδιαίτερη έφεση στην καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων, απολαμβάνουν το ταξίδι τους στον κόσμο της φωτογραφίας. Στόχος των δύο μαθημάτων που θα λάβουν χώρα στον «Ελληνικό Κόσμο»  είναι να εξοικειώσουν τα παιδιά με τη γλώσσα της φωτογραφίας και να τα ενθαρρύνουν να τη χρησιμοποιήσουν ώστε να εκφραστούν δημιουργικά.

Οι μικροί μας φίλοι θα έχουν τη δυνατότητα να παίξουν φωτογραφίζοντας και να φωτογραφίσουν παίζοντας, μαθαίνοντας να αξιοποιούν το φως. Μέσα από πλήθος δημιουργικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά θα μπορέσουν ν’ ανοίξουν ένα μικρό παράθυρο στη σκέψη, το όνειρο και τη φαντασία τους. Θα φτιάξουν φωτογραφικά ημερολόγια, θα αφηγηθούν ιστορίες με φωτογραφίες, θα γελάσουν με το τυχαίο και θα προβάλουν διαφορετικές εκδοχές του εαυτού τους.

Θεματικές ενότητες που θα συζητηθούν:

• Φως και φωτογραφία

• Φωτογραφική μηχανή και βασικες λειτουργίες

• Jacques Henri Lartigue: φωτογραφίες ενός παιδιού για το παιδί (προβολή, κουβέντα, δημιουργικό παιχνίδι µε τη φωτογραφία)

• Κατασκευή προσωπικού ημερολογίου µε φωτογραφίες και σημειώσεις των παιδιών

• Elliott Erwitt: Τα παιδιά, τα ζώα και ένα χαμόγελο (προβολή, κουβέντα, παιχνίδι για τους οικόσιτους φίλους µας)

• Φωτογραφίες γέλιου, όπως τα παιδιά το αντιλαμβάνονται χρησιμοποιώντας τα κατοικίδιά τους για μοντέλα

• Αφήγηση µιας ιστορίας µέσα από φωτογραφίες (χρησιμοποιώντας ως μοντέλα κούκλες και αντικείμενα μινιατούρες)

• Αυτοφωτογράφιση: φωτογραφική περιγραφήτου εαυτού µας

• Φωτογραφικά εφέ µε τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές

• Μεταφορά φωτογραφιών στον υπολογιστή και δημιουργία slide show

Σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η εικόνα, η εξοικείωση με τον κόσμο της φωτογραφίας μοιάζει απαραίτητη:

«Η γνώση της φωτογραφίας είναι ακριβώς τόσο σημαντική όσο αυτή του αλφάβητου. (…) Ο αναλφαβητισμός του μέλλοντος θα είναι η άγνοια όχι της ανάγνωσης ή της γραφής, αλλά της φωτογραφίας.» Laslo Moholy Nagy (1895-1946), Ούγγρος φωτογράφος και θεωρητικός τέχνης, καθηγητής στη σχολή Bauhaus

Λίγα λόγια για τη Νατάσσα Κοτσάμπαση

Η Νατάσσα Κοτσάμπαση σπούδασε Γραφικές Τέχνες (1987-1993) και στη συνέχεια Φωτογραφία (1994-1998), στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών. Από το 1993 διδάσκει Γραφιστική και Φωτογραφία σε δημόσιες και ιδιωτικές σχολές. Δίδαξε στο τμήμα Φωτογραφίας του Τ.Ε.Ι. Αθηνών το 2002-2005. Φωτογραφίες και κείμενά της έχουν δημοσιευθεί σε βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες και εκθεσιακούς καταλόγους. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, στην Ένωση Πτυχιούχων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, στο Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, ArTower Agora, στο Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας ΕΝΝΕΑ και αλλού. Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (Φωτοσυγκυρία 1998, Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας 1998, Μουσείο φωτογραφίας Θεσσαλονίκης 2001, Kiyosato Museum of Photographic Arts 2005 και αλλού). Φωτογραφίες της έχουν ενσωματωθεί στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης καθώς και του Kiyosato Museum of Photographic Arts της Ιαπωνίας. Πραγματοποιεί εργαστήρια γνωριμίας με τη φωτογραφία για παιδιά.

Γνωριμία με την τεχνική του στοπ μόσιον (stop-motion animation)

Η τεχνική του στοπ μόσιον είναι μια τεχνική της τέχνης της εμψύχωσης, δηλαδή των κινουμένων σχεδίων, όπως συνηθίζουμε να λέμε στην Ελλάδα. Χρονολογείται από το 1898 και έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως στον κινηματογράφο και την τηλεόραση για την παρουσίαση άψυχων αντικειμένων σε δράση. Στόχος των μαθημάτων που θα διεξαχθούν στον «Ελληνικό Κόσμο» είναι να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και τις γνώσεις τους, να εξοικειωθούν με την τεχνική για τη δημιουργία της ψευδαίσθησης της κίνησης, αλλά και με τις έννοιες της σύνθεσης και του κάδρου, που χρησιμοποιούνται στη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο.

Οι μικροί μας φίλοι θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν δικές τους ιστορίες, να πλάσουν τους δικούς τους χαρακτήρες και να τους κινήσουν. Θα μάθουν να χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά (φυσικά υλικά π.χ. χώμα, βότσαλα, ξύλο, λουλούδια αλλά και χαρτόνι και χρωστικές ύλες, φωτογραφίες, κολάζ ή και αντικείμενα καθημερινής οικιακής χρήσης) και θα ανακαλύψουν χρήσεις τους πέραν της συνηθισμένης, εξασκώντας τη φαντασία και την εφευρετικότητα τους. Επίσης, θα χρησιμοποιήσουν την πλαστελίνη, το πιο δημοφιλές υλικό που χρησιμοποιείται στην τεχνική κινούμενης εικόνας. Η πλαστελίνη διατίθεται σε πολλά χρώματα και έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αναπαράσταση διαφόρων αντικειμένων. Είναι ένα υλικό πολύ αγαπητό στα παιδιά και η ενασχόληση με αυτήν είναι ένα διαρκές παιχνίδι.

Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, τα παιδιά θα πάρουν μαζί τους το χαρακτήρα που δούλεψαν ή μέρος του σκηνικού, θα λάβουν την ταινία σε ψηφιακό αρχείο στην ηλεκτρονική διεύθυνση των γονιών τους καθώς και την διεύθυνση (URL) όπου θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο.

Η διαδικασία δημιουργίας χαρακτήρων και ιστοριών με την τεχνική του στοπ μόσιον βοηθά τα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα για «το πώς αντιλαμβάνονται τη δική τους ζωή, να ανακαλύψουν ποια είναι τα ειδικά νοήματά της ή να κατανοήσουν τον λόγο για τον οποίο αυτή δεν μοιάζει με τη ζωή κανενός άλλου ανθρώπου». Λώρα Τσάπμαν, Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή

Λίγα λόγια για την Αρετή Χρύσανθου

Η Αρετή Χρύσανθου σπούδασε τεχνολογία Γραφικών Τεχνών στο ΤΕΙ Αθήνας (1992), Νεα Μεσα (Image Synthesis & Computer Animation) στη Σχολή Καλών Τεχνών Ουτρέχτης (1999) και Πολιτισμική Ανάλυση (Cultural Analysis) στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ (2002). Η καλλιτεχνική της αναζήτηση εκφράζεται μέσω φωτογραφίας, βίντεο και animation. Έχει λάβει μέρος στην έκθεση Beweging in Nederland στο Άμστερνταμ (1998) με ένα ομαδικό οπτικοακουστικό έργο και σε τρεις ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, …Connecting People?! (2013), Όσο μπορείς (2014), Αόρατα Νησιά (2014). Διδάσκει μαθήματα κινουμένου σχεδίου στη σχολή εφαρμοσμένων τεχνών ΟΡΝΕΡΑΚΗΣ. Από το 2007 οργανώνει εργαστήρια στοπ μόσιον (stop motion animation) με πλαστελίνη για παιδιά στη σχολή ΟΡΝΕΡΑΚΗΣ αλλά και σε άλλους εκπαιδευτικούς χώρους.