Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Μαρία Παπαδημητρίου: ΑΓΡΙΜΙΚΑ, Why look at Animals?

Μαρία Παπαδημητρίου: ΑΓΡΙΜΙΚΑ, Why look at Animals?

To έργο με το οποίο θα εκπροσωπήσω τη χώρα μας στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας 2015 συνίσταται στην ακριβή μεταφορά ενός καταστήματος, που βρίσκεται στην περιοχή «Παλιά» της πόλης του Βόλου. Ένα απομεινάρη του παρελθόντος που εμπορεύεται τομάρια και δέρματα ζώων. Η ταμπέλα του γράφει « ΔΕΡΜΑΤΑ ΜΑΛΛΙΑ ΑΓΡΙΜΙΚΑ» και η πρόσοψη του μαρτυρά εγκατάλειψη. Πλησίασα το θολό τζάμι από περιέργεια και αντίκρισα μία υπέροχη εγκατάσταση εκθεμάτων αγρίων ζώων σταματημένη στο χρόνο. Δεν καταλάβαινα αν ήταν εκθετήριο, καφενείο, σάλα υποδοχής ή αν υπήρχε κάποια εμπορική δραστηριότητα. Άνοιξα την πόρτα με δέος, δύο ηλικιωμένοι άνδρες καθισμένοι στη δεξιά γωνία του καταστήματος έπιναν καφέ και συζητούσαν Ο ένας ήταν ο ιδιοκτήτης.

H πραγματικότητα του καταστήματος αποτελεί την έκφραση και την καταγραφή της σπάνιας προσωπικότητας του ιδιοκτήτη ο οποίος έχει ζήσει ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας απέναντι στην οποία έχει κρατήσει κριτική στάση. Ένας σπάνιος άνθρωπος με αξίες και ήθος. Ο τρόπος που έχει διαμορφώσει/διακοσμίσει το χώρο του μας φέρνει σε άμεση επαφή με το αγρίμι και μας ζητά να αναμετρηθούμε μαζί του επί ίσοις όροις.

Ο επιμελητής της φετεινής Μπιενάλε, ο Okwui Enwezor, έχει επιλέξει ως σημείο αναφοράς του την ένατη θέση από το μνημειώδες κείμενο Θέσεις για τη φιλοσοφία της ιστορίας” του Walter Benjamin (1940) που μιλά τόσο βαθιά για τον διαλεκτικό υλισμό και το συνεχές της ιστορίας με αφορμή τον πίνακα Angelus Novus (1920) του Paul Klee, όπου απεικονίζεται, σύμφωνα με τον φιλόσοφο, ένας άγγελος που φαίνεται έτοιμος να απομακρυνθεί από κάτι στο οποίο έχει προσηλώσει το βλέμμα του, το παρελθόν . Η δουλειά μου ενσωματώνει υπολείμματα ζώων καθώς και ιστορικά και προσωπικά ερείπια έτσι ώστε να συνάγει με τη δήλωση του Benjamin ότι ο άγγελος « θα ήθελε να σταματήσει για μια στιγμή, να ξυπνήσει τους νεκρούς, και να στήσει ξανά τα χαλάσματα». Η παρουσίαση της σχέσης του ανθρώπου με τα ζώα προκαλεί μία σειρά προβληματισμών γύρω από την πολιτική, την ιστορία, την οικονομία, τις παραδόσεις, την ηθική, την αισθητική, τον φόβο του ξένου και του ακατανόητου και τον βαθιά ανθρωποκεντρισμό μας, που μας επιτρέπει να προσδιορίσουμε τους εαυτούς μας ως μη-άγρια, και διαφορετικό από όλα τα άλλα ζώα.

Η δουλειά μου χαρακτηρίζεται από μια συνεχή εμπλοκή με κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα, απαραίτητα για την κατανόηση της σύγχρονης ζωής μας.

 



Info: Η Μαρία Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε  στην École nationale supérieure des Beaux-Arts, στο Παρίσι. Ζει και εργάζεται
στον Βόλο και την Αθήνα. Είναι καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων  Μηχανικών. Εκθέτει διεθνώς από τη δεκαετία
του '90. Έχει ιδρύσει το Προσωρινό Αυτόνομο Μουσείο για Όλα ( Τ.Α.Μ.Α.)
και την καλλιτεχνική καντίνα SOUZY TROS. Το 2003 της απονεμήθει το
Βραβείο ΔΕΣΤΕ για την Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη.

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32


Σχετικές ειδήσεις
Σίμων Συλαΐδης: Η τέχνη της Καλλιγραφίας σε αρμονία με τη Φύση
22.07.2016 16:33
Η καλλιγραφία είναι και εικόνα και γράμματα. Θεωρείται το απόλυτο είδος τέχνης. Ο τρόπος με τον οποίο παίρνεις έναν απλό χαρακτήρα και τον μεταμορφώνεις, δίνοντάς του ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε μία πινελιά, το κάνει να φαίνεται σα να μην υπάρχουν όρια στη δημιουργία. To «Urban Calligraphy» είναι η καλλιγραφία που βρίσκεται στο αστικό περιβάλλον. Είναι η καλλιγραφία που δεν παραμένει μόνο σε μία κόλλα χαρτί αλλά αυτή που μπορεί να διαφύγει σε κάποιο μεγαλύτερο καμβά.
Μαρία Φιλοπούλου: Το αντίδοτο του νερού (l'eau comme antidote)
08.06.2016 10:53
Έχω εμμονή με το νερό και ό,τι έχει σχέση μ´ αυτό, στην προσωπική μου ζωή και στην ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια.
Γιάννης Αδαμάκος: Το ταξίδι μου
27.01.2016 13:13
Η ζωγραφική μου περιστρέφεται γύρω από τρία θεμελιώδη στοιχεία: τον Χώρο, τη Φιγούρα και το Φως. Ζωγραφίζω με θεματικές ενότητες.
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».