Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Κωστής Μπασογιάννης: Συγκρουσιακές εντάσεις σε ένα αστικό δράμα

Κωστής Μπασογιάννης: Συγκρουσιακές εντάσεις σε ένα αστικό δράμα

Σκηνοθετώντας τα «Ορφανά» του Dennis Kelly βρίσκεται κανείς απέναντι σε ένα από τα πιο σημαντικά σύγχρονα δράματα το οποίο, ως κείμενο έχει τα χαρακτηριστικά διαχρονικού αριστουργήματος. Ο συγγραφέας θέτει διλήμματα τα οποία αρχικά παρουσιάζονται ως ηθικά, σύντομα όμως αποκαλύπτεται επίσης και η πολιτική και τέλος η υπαρξιακή-οντολογική τους φύση.

Τα στοιχεία της σύγκρουσης που επιτελείται σε μία οικογένεια όταν αυτή βρίσκεται αντιμέτωπη με την αγριότητα του ανταγωνισμού της εποχής μας, αποδίδονται μέσω των ρεαλιστικών διαλόγων. Τα στοιχεία θρίλερ , πρέπει να συνδυαστούν αποτελεσματικά με το βαθύτερο επίπεδο της άρσης των αναστολών που αυτή επιφέρει στα πρόσωπα του δράματος, ώστε να ανακαλύψουν σκοτεινά στοιχεία της ύπαρξής τους. Στις πόλεις υπάρχουν πολλά διάσπαρτα κλουβάκια ευτυχίας, ιστορικά υπολείμματα του λειτουργικού κυττάρου της παλιάς οικογένειας. Πρόκειται για καταναλωτικούς θύλακες όπου οι ψυχές λιμνάζουν και γερνούν, δομικά εξαρτήματα των μεγάλων εταιρειών, κρησφύγετα όπου σταβλίζονται πολλοί μικροί και κρυφοί ορφανοί διαλύτες της κοινωνίας. Μέσα τους η αυταπάτη της οικογενειακής ευτυχίας πρέπει με κάθε μέσον να διασφαλισθεί. Εμείς αυτό το βλέπουμε στη σκηνή σε ένα περιορισμένο χώρο, όπου οι ηθοποιοί καλούνται να λειτουργήσουν λιτά, ρεαλιστικά περιεκτικά. Η υποκρισία και η μεταξύ τους κρυψίνοια συντηρεί μια ισορροπία που πρέπει να διαφυλαχθεί από τις επιθέσεις της εξωτερικής πραγματικότητας. Εδώ υπάρχει μια οικογενειακή αλληλεγγύη που δεν δικαιολογείται από την αξία της άμυνας ενός παραγωγικού συνόλου απέναντι στους πειρατές, οπότε κάθε προσπάθεια άμυνας γίνεται κωμικοτραγική φάρσα.

Εισβάλλει λοιπόν αυτό το «έξω» στο αποστειρωμένο «μέσα» και το μολύνει. Και το έργο θα ήταν ένα ακόμη θριλεράκι, ή κοινωνικό δράμα, ή αντιρατσιστικό μανιφέστο, αν ο συγγραφέας δεν είχε βάλει μέσα του τα στοιχεία του τραγικού. Έχουμε λοιπόν εδώ ένα έργο που με ρεαλισμό μορφής μας οδηγεί σε μια τραγική πορεία των χαρακτήρων, όπου οι αποκαλύψεις γιγαντώνουν μέσα τους την αρχέτυπη πάλη του ανθρώπινου στόχου με την κτηνώδη του καταβολή. Κάτω από την πνευματικά παραλυτική επίδραση του φόβου, η οικογένεια αντιμετωπίζει τον εκφυλισμό της σε συμμορία. Η πάλη  γίνεται ανεπίγνωστα από τα τρία πρόσωπα του δράματος. Κάποιες εσωτερικές φωνές, κάποια ψιθυρίσματα της ανθρώπινης φύσης, τούς υποβάλλουν σε ένα μαρτύριο με ταπεινά  κίνητρα, αλλά και με κάποιο σπουδαίο μυστικό σκοπό. Μόνο υπαινικτικά θα μπορούσα αυτό να το βάλω στην παράσταση . Έτσι ο περιορισμένος χώρος της δράσης προεκτείνεται με την ηχητική παρέμβαση, την ατμόσφαιρα των ήχων με τους οποίους αποφάσισα να συνοδεύσω τη δράση. Διακριτικοί και ύπουλοι, οφείλουν να αποσύρονται απότομα όταν πρωταγωνιστεί η σκέψη. Είναι τύψεις; είναι απειλή; ή αίσθηση ότι κάπως αλλιώς θα έπρεπε να είναι τα πράγματα; Δεν ξέρουμε. Αλλά όταν τίποτε δεν πάει καλά, και όλες οι απόπειρες των βαθέων αρχετύπων μηχανισμών αποτυγχάνουν, όταν ακόμη κι εκείνη η τυπική προσπάθεια επανεκκίνησης των πραγμάτων από μέρους της γυναικείας ψυχής πέσει στο κενό, είναι αυτή η ακαθόριστη αίσθηση πνευματικής επιβίωσης μαζί με την αυτοσυνειδησία της συντριβής που δίνει τη συνέχεια στην ανθρώπινη πορεία.

Η παράσταση Τα Ορφανά του Ντέννις Κέλλυ παρουσιάζεται από τις 18 Απριλίου 2015 στο Θέατρο ΠΚ. Περισσότερες πληροφορίες.

Σχετικές ειδήσεις
Δημήτρης Μακαλιάς- Μίνως Θεοχάρης: Smiley, γιατί απέναντι στον έρωτα είμαστε όλοι ίσοι!
21.01.2016 16:21
Smiley. Έμαθες τα νέα; Από emoticon το έκαναν θεατρική παράσταση. Στο θέατρο Άβατον στο Γκάζι. Κατάλαβες; Η κίτρινη φατσούλα που γελάει. Εν συντομία...είμαι χαρούμενος. Για να μην γράφουμε και πολλά! Τα λέμε όλα με άνω και κάτω τελεία, διάστημα, παρένθεση που κλείνει.
Ανέστης Αζάς - Πρόδρομος Τσινικόρης: Restart στην Πειραματική Σκηνή
05.01.2016 12:44
Η Πειραματική Σκηνή /-1 άνοιξε πριν λίγο καιρό με ένα διήμερο εορταστικών εκδηλώσεων και συνεχίζεται με τα δύο δικά μας έργα, που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Αθηνών το περασμένο καλοκαίρι: «Στη Μέση του Δρόμου» του Πρόδρομου Τσινικόρη, ένα audio-tour στο κέντρο της πόλης με πρωταγωνιστές άστεγους συμπολίτες μας και την παράσταση «Υπόθεση Φαρμακονήσι ή Το δίκαιο του νερού», ένα έργο γύρω από το σύγχρονο προσφυγικό ζήτημα και το θεσμικό ρατσισμό στην Ευρώπη των κλειστών συνόρων.
Ευθαλία Παπακώστα: Δημιουργώντας σε Αμερική και Ελλάδα. Μια προσωπική καταγραφή
24.12.2015 13:15
Αυτό που δούλευα στο πανεπιστήμιο και επαγγελματικά στην Νέα Υόρκη είναι κάτι εντελώς διαφορετικό απο αυτό που καταπιάνομαι τώρα και αυτή είναι η πρόκληση και η δυσκολία.
Ακύλλας Καραζήσης: Αναζητούνται: πίστη, αγάπη, ελπίδα
23.12.2015 16:41
Το Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα αντανακλά πλήρως την εκποίηση όλων των πραγμάτων για χάρη του κέρδους. Η γλώσσα του κειμένου του Χόρβατ στα γερμανικά εκφράζει ακριβώς αυτό το πράγμα: όλα τα κλισέ που πλαισιώνουν, που στοιχειοθετούν μια τέτοια κοινωνία που είναι προσανατολισμένη στο κέρδος, που δείχνει απαξίωση σε οτιδήποτε, ακόμα και στο ανθρώπινο σώμα, μπροστά στα λεφτά. Ο πιο δυνατός επιζεί, ο πιο αδύναμος κυριολεκτικά «ψοφάει». Νομίζω πως το έργο έχει πάρα πολύ σχέση με αυτό που ζούμε σήμερα.
Λίλα Μπακλέση:  Η δική μου «Γκάμπυ»
08.12.2015 16:26
Κλεισμένοι σε έναν εργοστασιακό χώρο, έξω η ζέστη αφόρητη, προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτή τη γυναίκα. Όλοι μαζί. Καφέδες, μπισκότα, τσιγάρα, τοστάκια, ταπεράκια. Διαφωνίες, γέλια, αρχίζουμε να γνωρίζουμε ο ένας τον άλλο. Τα ταψιά του Αγγέλου, μισό τυρόπιτα ,μισό σπανακόπιτα. Τα αγόρια τρέχουν σε ακροάσεις, αναμονή. Τα καταφέρνουν. Η διαδρομή γεμάτη δυσκολίες αλλά και αισιοδοξία. Αλλάζουμε, σκεφτόμαστε σαν εκείνη, πιο ελεύθερα.