Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Wonderfall Quartet: Το παράδοξο της σύγχρονης Ελληνικής τζαζ σκηνής

Wonderfall Quartet: Το παράδοξο της σύγχρονης Ελληνικής τζαζ σκηνής

Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος πολύ ψαγμένος, για να ανακαλύψει ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνθηση της τζαζ δραστηριότητας στην Ελλάδα. Καθημερινά βλέπεις και ακούς πολλά τζαζ γκρουπ να παίζουν σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας. (Αναφερόμαστε στην Αθήνα, μιας και αυτή είναι η δική μας έδρα).

Ολοένα και περισσότερα μπαρ, καφέ, χώροι καλλιτεχνικής έκφρασης, μικρές μουσικές σκηνές αλλά και θέατρα φιλοξενούν τζαζ live! Στην αρχή θεωρήσαμε ότι είναι μια νέα μόδα και ότι σύντομα θα "ξεφτίσει" η ζήτηση εκ μέρους όλων αυτών των χώρων, που έτσι κι αλλιώς δεν αποτελούν σκηνές ειδικευμένες στο συγκεκριμένο μουσικό ιδίωμα. Καθώς όμως περνούν τα χρόνια, συνειδητοποιούμε ότι το ενδιαφέρον αντί να φθίνει, αναπτύσσεται ραγδαία καθώς πληθαίνουν και τα τζαζ γκρουπ, που δραστηριοποιούνται!

Άρα μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα πλέον, ότι η ελληνική τζαζ σκηνή γνωρίζει μια παράδοξη άνθηση τα τελευταία χρόνια. Το παράδοξο έγκειται στο γεγονός, ότι επί της ουσίας δεν υφίστανται χώροι προορισμένοι να φιλοξενήσουν τζαζ LIVE. Ύστερα απ’ το κλείσιμο του ιστορικού "Παράφωνου" τζαζ κλαμπ, δυστυχώς δεν προέκυψε κάποιος αντίστοιχος χώρος, που να καλύπτει αυτή την ανάγκη για ύπαρξη ενός "σπιτιού" της τζαζ, που να παρέχει ένα πλήρες stage με καλό ήχο, φωτισμό και όποιες άλλες αναγκαίες παροχές, ώστε να μπορεί αυτή η μουσική να αποδοθεί στο μέγιστο της ποιότητας που της αναλογεί. Αυτό που υπάρχει σίγουρα όμως είναι το εξής: νέοι άνθρωποι που ασχολούνται σοβαρά με την τζαζ, με όρεξη, πολύ κόπο και μεγάλη διάθεση να δημιουργήσουν. Αυτό το τελευταίο είναι και το πιο σημαντικό. Το ότι δηλαδή δεν υπάρχουν μόνο πολύ καλοί μουσικοί (σαν μονάδες), που ανεβάζουν το μουσικό επίπεδο ψηλότερα αλλά το ότι έχουν γεννηθεί κάποια αξιόλογα συγκροτήματα, που συνθέτουν δική τους μουσική και δημιουργούν projects με ξεχωριστό ήχο και ύφος. Αυτό οδηγεί τα πράγματα στο να εξελίσσονται συνεχώς και να μη μένουν στάσιμα. Και είναι αυτό που τελικά διαμορφώνει την λεγόμενη "νέα ελληνική τζαζ σκηνή", την οποία αυτή τη στιγμή βιώνουμε και είμαστε φορείς και κοινωνοί της ανάπτυξής της.

Είναι πραγματικά παρήγορο και ενθαρρυντικό το ότι παρά τις τεράστιες αντιξοότητες, που αντιμετωπίζουμε καθημερινά, καταφέρνουμε να δημιουργούμε, να επιβιώνουμε και επιπλέον να δισκογραφούμε (δηλαδή να αφήνουμε το μουσικό μας στίγμα) σε μια χώρα, που κάθε άλλο παρά ενθαρρύνει την όποια καλλιτεχνική δραστηριότητα.

Info: Το Wonderfall Quartet είναι ένα γκρουπ που παίζει δικές του πρωτότυπες συνθέσεις "σύγχρονης vocal jazz". Δημιουργήθηκε το φθινόπωρο του 2010 και κλείνει ήδη τέσσερα χρόνια ενεργής παρουσίας στην νέα ελληνική τζαζ σκηνή. Απ’ το πρώτο ομώνυμο άλμπουμ του (Νοέμβριος 2011) έχει αποτυπώσει το μουσικό του στίγμα και έχει εγκαθιδρυθεί ως μια ξεχωριστή " φωνή " στην Αθηναϊκή σκηνή, με σαφείς επιρροές από την Ευρωπαϊκή τζαζ. Στις 15 Απριλίου 2014 κυκλοφόρησε το δεύτερο άλμπουμ του με τίτλο HORIZON, το οποίο διατηρεί τον ατμοσφαιρικό ήχο της Ευρωπαϊκής σκηνής της τζαζ και καταδεικνύει την επιρροή του κουαρτέτου από το αγαπημένο τους "Esbjorn Svensson Trio". Το κουαρτέτο συμμετείχε πρόσφατα στο 6ο Τζαζ Φεστιβάλ της Τήνου (τον Αύγουστο του 2014), υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του Γιώργου Κοντραφούρη.

Ειρήνη Κωνσταντινίδη, φωνή, στίχοι
Γιάννης Παπαδόπουλος, πιάνο
Κων/νος Μάνος, κοντραμπάσο
Θάνος Χατζηαναγνώστου, τύμπανα, συνθέσεις

Web site: www.thewonderfallquartet.com

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 31

Σχετικές ειδήσεις
Αρης Γραικούσης: Στην δίνη της μουσικής με τους «Μουσικούς Συσχετισμούς»
05.05.2016 11:39
Στη μουσική μου πορεία, «συναντήθηκα» με όλους τους μεγάλους δασκάλους της μουσικής. Τρέχοντας με τα δάχτυλά μου στα πλήκτρα του πιάνου, συνομίλησα με όλους αυτούς τους εμπνευσμένους δημιουργούς, από τους Bach, Mozart και Beethoven, μέχρι τους Chopin, Ravel, Prokofiev. Οι «συναντήσεις» μου όμως με τους δημιουργούς συνεχίστηκαν και με τους νεότερους. Οι «Μουσικοί συσχετισμοί» απορρέουν μέσα απ’ αυτές τις συναντήσεις.
Echo Train: Κορεσμός στη μουσική και μια άλλη οπτική
22.04.2016 15:46
Μιλάνε χρόνια τώρα για κορεσμό στη μουσική, αλλά και γενικότερα στις τέχνες, στις συνήθειες, στις ιδέες. Αναρωτιέμαι αν αυτό όντως ισχύει ή θα έπρεπε να το δούμε μέσα απο ένα άλλο πρίσμα. Υπάρχει η τάση όταν ακούμε μια μουσική σήμερα να τη χαρακτηρίζουμε ανάλογα με το ποια δεκαετία μας θυμίζει ή σε ποια βασίζεται.
Παντελής Κυραμαργιός: Το άλμπουμ “Ως την άκρη της κλωστής” σηματοδοτεί την εκπλήρωση ενός ονείρου
06.04.2016 14:42
Από μικρός αγαπούσα τους θεματικούς δίσκους, εκείνους όπου στο βιβλιαράκι υπάρχει μια ιστορία και τα τραγούδια αποτελούν στην ουσία μια μουσική αφήγηση αυτής της ιστορίας. Η δημιουργία και κυκλοφορία του άλμπουμ “Ως την άκρη της κλωστής” σηματοδοτεί την εκπλήρωση ενός ονείρου. Στη συγκεκριμένη δουλειά έγινε η προσπάθεια το κάθε τραγούδι να στέκεται νοηματικά αυτόνομο.
Βαγγέλης Στεφανόπουλος: Πρώτα το μαθαίνεις και ύστερα το ξεχνάς
11.03.2016 16:55
Από όλα τα είδη μουσικής η τζαζ ίσως είναι το πιο ελεύθερο και αφηρημένο. Ο ερμηνευτής ή συνθέτης μπορεί να παίξει ή να γράψει ό, τι θέλει την στιγμή της έμπνευσης του χωρίς να δεσμεύεται από αυστηρούς κανόνες όπως στην κλασσική μουσική ή την ποπ (πολλοί δεν γνωρίζουν ότι και η ποπ μουσική έχει κανόνες και ίσως τους πιο αυστηρούς).
Θοδωρής Κότσυφας: Ελληνική jazz σκηνή...
24.02.2016 11:13
Ακούω ολοένα και συχνότερα αυτές τις λέξεις τα τελευταία χρόνια. "Ελληνική", "Τζαζ", "σκηνή".