Τέσσερις προικισμένες ερμηνεύτριες με μουσική ευαισθησία, έντονο ταμπεραμέντο και υψηλές ικανότητες δεξιοτεχνίας απαρτίζουν το Κουαρτέτο εγχόρδων Ardeo [Quatuor Ardeo], το οποίο έχει αποσπάσει βραβεία σε σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς μουσικής δωματίου.

Το Κουαρτέτο Ardeo, που μετρά ήδη δεκατέσσερα χρόνια παρουσίας στην ευρωπαϊκή μουσική σκηνή, εμφανίζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Δευτέρα 27 Απριλίου (ώρα 8:30 μ.μ.) για να προσφέρει στο κοινό τις εμπνευσμένες και δυναμικές ερμηνείες του σε έργα Μπέλα Μπάρτοκ και Φραντς Σούμπερτ.

Η εμφάνιση του Κουαρτέτου Ardeo εντάσσεται στη Σειρά του Μεγάρου «Καλωσόρισμα-ECHO Rising Stars». Χάρη στον θεσμό του Προγράμματος Rising Stars [Ανατέλλοντες αστέρες], το κοινό πολλών χωρών έχει την ευκαιρία να απολαμβάνει σήμερα τους αυριανούς πρωταγωνιστές της διεθνούς μουσικής σκηνής. Εδώ και σχεδόν είκοσι χρόνια, ο ECHO (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής) επιλέγει ανερχόμενους καλλιτέχνες με εξαίρετες επιδόσεις, με στόχο να φέρει σε επαφή νέους μουσικούς με καινούργια ακροατήρια σε διάφορες χώρες και να τους δώσει την ευκαιρία να παρουσιάσουν στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης έργα δικής τους επιλογής. Μέλη του ECHO, στον οποίο ανήκει και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, είναι επίσης το Κέντρο Τεχνών BOZAR των Βρυξελλών και το Κοντσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ, τα οποία προτείνουν το Κουαρτέτο Ardeo για τον κύκλο των φετινών καλλιτεχνικών εκδηλώσεων των Rising Stars που υποστηρίζονται από το Πρόγραμμα Πολιτισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από τον Μπάρτοκ στον Σούμπερτ

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας του στο Μέγαρο, το Κουαρτέτο Εγχόρδων Ardeo θα ερμηνεύσει το τριμερές Κουαρτέτο αρ. 1 σε λα ελάσσονα, έργο 7, Sz 40 του Μπέλα Μπάρτοκ (1881-1945), ο οποίος, μέσω αυτής του της σύνθεσης, απομακρύνεται από τον Ρομαντισμό και στρέφεται στον Μοντερνισμό. Το Πρώτο κουαρτέτο για έγχορδα του μεγάλου ούγγρου μουσουργού ολοκληρώθηκε το 1909 και πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βουδαπέστη από το Κουαρτέτο Waldbauer-Kerpely έναν χρόνο αργότερα. Είναι εν μέρει εμπνευσμένο από τον ανεκπλήρωτο έρωτα του συνθέτη για τη βιολονίστα Stefi Geyer, με το βασικό μοτίβο του πρώτου μέρους να παραπέμπει στο Πρώτο του κοντσέρτο για βιολί, το οποίο ο συνθέτης αφιέρωσε στην αγαπημένη του σολίστ. Η σύνθεση φέρει επιρροές από το Κουαρτέτο για έγχορδα αρ. 14 του Μπετόβεν, καθώς και από την ουγγρική μουσική παράδοση, την οποία ο κορυφαίος συνθέτης μελετούσε σε βάθος και ανέλυε συστηματικά επί χρόνια, προκειμένου να την αξιοποιήσει στο έπακρο μέσα στο έργο του. Για τον λόγο αυτό άλλωστε θεωρείται ο θεμελιωτής της συγκριτικής μουσικολογίας και της εθνομουσικολογίας.

Το τετραμερές Κουαρτέτο εγχόρδων σε ρε ελάσσονα, αρ. 14 D. 810, με την επονομασία «Ο θάνατος και η κόρη» (1824), είναι το έργο που επέλεξε να ερμηνεύσει το Κουαρτέτο εγχόρδων Ardeo στη δεύτερη ενότητα του προγράμματός του. Πρόκειται για έναν από τους πυλώνες του παγκοσμίου ρεπερτορίου μουσικής δωματίου αλλά και για ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του Φραντς Σούμπερτ (1797-1828), ο οποίος το έγραψε όταν πλέον τα συμπτώματα της ασθένειάς του –υπέφερε από σύφιλη– είχαν γίνει πολύ οδυνηρά και ο ίδιος συναισθανόταν το τέλος που πλησίαζε. Η επονομασία «Ο θάνατος και η κόρη» οφείλεται στο ότι το δεύτερο μέρος του Κουαρτέτου είναι εμπνευσμένο από το μουσικό θέμα του ομώνυμου τραγουδιού που είχε συνθέσει ο αυστριακός μουσουργός στα 1817. Το Κουαρτέτο ερμηνεύτηκε για πρώτη φορά σε ιδιωτική συναυλία το 1826 και εκδόθηκε το 1831, τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Σούμπερτ.

Το Κουαρτέτο Αrdeo, ένα από τα πιο γνωστά σύνολα μουσικής δωματίου στη Γαλλία, ιδρύθηκε το 2001 στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού. Οφείλει το όνομά του στη λατινική λέξη ardeo που σημαίνει φλέγομαι και δικαιώνει απόλυτα το έντονο ταμπεραμέντο του νεανικού γυναικείου σχήματος, το οποίο φημίζεται για τις γεμάτες πάθος και ενθουσιασμό ερμηνείες του. Τα μέλη του, οι Καρόλ Πετιντεμάνζ (βιολί), Mι-Σα Γιανγκ (βιολί), Νορίκο Ινούε (βιόλα) και Ζοέλ Μαρτινέζ (βιολοντσέλο), έχουν μελετήσει με τον Ράινερ Σμιτ του Κουαρτέτου Hagen στη Μαδρίτη και έχουν συμμετάσχει σε σεμινάρια τελειοποίησης με τα Κουαρτέτα Hagen και Fine Arts, καθώς και με τους μουσικούς Γκύντερ Πίχλερ, Πιερ-Λωράν Αιμάρ, Έμπερχαρντ Φελτς, κ.ά. Το Κουαρτέτο συμπράττει συχνά με σύγχρονους συνθέτες, όπως η Κάιγια Σαάριαχο και ο Πασκάλ Ντυζαπέν, ενώ έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση έργα των Φρανσουά Μεϊμούν και Φιλίπ Σαιλλέρ.

Το διάστημα 2004-2009, το σχήμα διακρίθηκε σε διεθνείς διαγωνισμούς για κουαρτέτα εγχόρδων στη Μόσχα, το Μπορντώ και τη Μελβούρνη, ενώ απέσπασε το βραβείο «Paolo Borciani» στην Ιταλία. Από το 2008 υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Σενζέ-Πολινιάκ του Παρισιού και από το 2010 από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μουσικής Δωματίου ProQuartet.

Έχει εμφανιστεί στη Cité de la Musique, το Κέντρο Πομπιντού, το Μουσείο Ορσαί, το Θέατρο Σατλέ στο Παρίσι, καθώς και στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και σε γνωστές αίθουσες συναυλιών στην Ευρώπη: Φεστιβάλ της Γαλλικής Ραδιοφωνίας (Μονπελλιέ), «Folles Journées», «Les Jacobins» (Τουλούζη), «Μπετόβεν» (Γερμανία), Κοντσέρτχεμπαου (Άμστερνταμ), καθώς και στο Κούμο (Φινλανδία), το Νταβός (Ελβετία), το Λόκενχαους (Αυστρία), το Σανταντέρ (Ισπανία), το Μπόλτσανο, τη Βενετία (Ιταλία), το Σλέσβιχ-Χόλσταϊν (Γερμανία), κ.ά. Το Κουαρτέτο Ardeo συνεργάζεται τακτικά με διακεκριμένους μουσικούς (Μπερτράν Σαμαγιού, Ρενώ Καπυσόν, Βλαντίμιρ Μέντελσον, Ανρί Ντεμαρκέτ, Αλαίν Μενιέ, Μάριο Μπρουνέλλο, Αντρέι Κορομπέινικοφ και στενότερα με τον πιανίστα Νταβίντ Καντούς και τον κλαρινετίστα Ρέτο Μπιέρι).

Tο 2007 κυκλοφόρησε το πρώτο τους cd με τα Κουαρτέτα εγχόρδων αρ. 1 και αρ. 2 του Σαρλ Καικλέν (παγκόσμια πρεμιέρα). Οι νεαρές σολίστ του Κουαρτέτου Αrdeo έχουν ηχογραφήσει έργα Σοστακόβιτς και Σούμαν σε συνεργασία με τον πιανίστα Νταβίντ Καντούς. Οι δισκογραφικές τους καταθέσεις περιλαμβάνουν επίσης κουαρτέτα του Γιόζεφ Χάυντν και του Άντον Ρέιχα σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση.