Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2017

Νοσταλγώντας τη χαμένη Belle Époque: από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Νοσταλγώντας τη χαμένη Belle Époque: από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το συμφωνικό ποίημα «Οι Αιολίδες» του Σεζάρ Φρανκ είναι χαρακτηριστικό της θρυλικής γαλλικής Μπελ Επόκ που έληξε απότομα με τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το αιθέριο αυτό έργο συνδυάζεται στη συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του σπουδαίου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, την Πέμπτη 23 Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το αριστούργημα του Μωρίς Ραβέλ «Μπολερό» καθώς και με έργα μεταγενέστερων δημιουργών που νοστάλγησαν τη φινέτσα και τη χάρη της Μπελ Επόκ, όπως το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Φρανσίς Πουλένκ, με σολίστ την διακεκριμένη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου ή τις «Σφαίρες» του σύγχρονου Γάλλου συνθέτη Πατρίκ Μπουργκάν.  

Ο Πατρίκ Μπουργκάν, από τους πλέον δραστήριους και πολυβραβευμένους Γάλλους συνθέτες της εποχής μας, συνέθεσε τις Σφαίρες  το 2002, κατά παραγγελία της Γαλλικής Ραδιοφωνίας: πρόκειται για πέντε κομμάτια για μεγάλη ορχήστρα, καθένα εκ των οποίων αναφέρεται σε ένα ξεχωριστό ουράνιο σώμα και εμπνέεται άλλοτε από υλικά χαρακτηριστικά του και άλλοτε από στοιχεία της προσωπικότητας του αντίστοιχου μυθολογικού θεού. Η πρώτη δημόσια εκτέλεσή τους δόθηκε τον Μάιο του 2008 στη γαλλική πόλη Τρουά, από τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ομπ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Ζιλ Μιλιέρ.

Από τις πιο προσωπικές συνθετικές φωνές της εποχής του, ο Φρανσίς Πουλένκ έμεινε ουσιαστικά ανεπηρέαστος από τις ποικίλες εκφάνσεις του μουσικού μοντερνισμού στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, κρατώντας συγχρόνως αποστάσεις από τη ρομαντική γλώσσα του 19ου αιώνα. Έγραψε το Κοντσέρτο για πιάνο το 1949 αναδεικνύοντας ορχήστρα και σολίστ σε ισότιμους συντελεστές της μουσικής εξέλιξης, οι οποίοι συνδιαλέγονται «φιλικά». Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε τον Ιανουάριο του 1950, με σολίστ τον συνθέτη, και τη Συμφωνική της Βοστώνης, υπό τον Σαρλ Μυνχ.

Συνθέτης, οργανίστας και μέντορας πολλών σημαντικών συνθετών ο Σεζάρ Φρανκ συνέθεσε το συμφωνικό ποίημα Οι Αιολίδες το 1876, εμπνευσμένος από ένα ποίημα του διάσημου ποιητή Λεκόντ ντε Λιλ, εξέχοντος μέλους του καλλιτεχνικού κινήματος του παρνασσισμού. Το ποίημα αναφέρεται με γλαφυρό τρόπο στις Αιολίδες, τις έξι κόρες του αρχαίου θεού του ανέμου, Αίολου, παρουσιάζοντάς τις να «χαϊδεύουν» πεδιάδες και βουνά και να αφυπνίζουν τις δυνάμεις της Άνοιξης με το τραγούδι τους. Το συμφωνικό ποίημα του Φρανκ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Μάιο του 1877, σε συναυλία της Société Nationale στο Παρίσι.

«Έχω γράψει μόνο ένα αριστούργημα και αυτό είναι το Μπολερό. Δυστυχώς δεν περιέχει καθόλου μουσική», έλεγε αστειευόμενος ο Μωρίς Ραβέλ μετά την ασύλληπτη επιτυχία που είχε η πρεμιέρα του έργου του, το Νοέμβριο του 1928, στην Όπερα του Παρισιού, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γουόλτερ Στράραμ.

Το έργο είχε γραφτεί κατά παραγγελία της διάσημης Ρωσίδας μπαλαρίνας Ίντα Ρουμπινστάιν και ήταν εμπνευσμένο από τον ομώνυμο ισπανικό χορό: Ο μέτριας ταχύτητας, τριμερής αυτός χορός εμφανίστηκε προς το τέλος του 18ου αιώνα και εκτελείται από ζεύγος χορευτών με μουσική συνοδεία από κιθάρες και καστανιέτες. Όσο για το Μπολερό του Ραβέλ έγινε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την πρεμιέρα του, παγκοσμίως γνωστό.

Το πρόγραμμα της βραδιάς με μια ματιά

ΠΑΤΡΙΚ ΜΠΟΥΡΓΚΑΝ (γεν.1960)
«Σφαίρες», πέντε κομμάτια για ορχήστρα

ΦΡΑΝΣΙΣ ΠΟΥΛΕΝΚ (1899–1963)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα

Διάλειμμα

ΣΕΖΑΡ ΦΡΑΝΚ (1822–1890)
«Οι Αιολίδες», συμφωνικό ποίημα

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
«Μπολερό»

Σολίστ: Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.

Σχετικές ειδήσεις
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.02.2017 13:42
Η συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τον τίτλο «Μυθιστόρημα» και τη μουσική διεύθυνση του έγκριτου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού κρύβει μία μεγάλη έκπληξη για το φιλόμουσο κοινό: την παγκόσμια πρεμιέρα της Συμφωνικής Σουίτας από την όπερα «Η Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
25.01.2017 13:49
«Μουσική με ταμπεραμέντο» είναι ο εύγλωττος τίτλος της συναυλίας που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου-για τις ερμηνείες καθώς και για την πλούσια δισκογραφία του- Γερμανού αρχιμουσικού Φρανκ Μπέερμαν (και όχι του Τζανκάρλο Αντρέττα που για προσωπικούς λόγους ανέβαλε την παρουσία του στο πόντιουμ της Ορχήστρας).
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Οι πόλεις της μουσικής - Μόσχα: συναυλία από την ΚΟΑ με τον Ούρος Λάγιοβιτς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
31.10.2016 15:47
Ο σπουδαίος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς που ενθουσίασε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στις προηγούμενες συνεργασίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, επιστρέφει και πάλι στο πόντιουμ της Ορχήστρας, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το Ρέκβιεμ του Βέρντι από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
21.04.2016 14:41
Με το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ του Τζουζέππε Βέρντι από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κορυφώνονται οι φετινές εκδηλώσεις του Κύκλου Adagio-Μουσική για τις μέρες του Πάσχα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.