Η αίσθηση του τέλους συνδεδεμένη με την ελπίδα μίας νέας αρχής είναι η ιδέα που πραγματεύεται το πρόγραμμα της συναυλίας την οποία θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Μύρωνος Μιχαηλίδη, την Παρασκευή 20 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η διάσημη, πολυβραβευμένη Γαλλίδα βιολοντσελίστα Εμμανυέλ Μπερτράν θα συμπράξει με την Ορχήστρα ως σολίστ στο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του Ολιβιέ Γκράιφ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα την «Παβάνα για μία νεκρή Ινφάντα»  του Μωρίς Ραβέλ, καθώς και την Πρώτη συμφωνία «της Ανοίξεως» του Ρόμπερτ Σούμαν-η οποία για λόγους προγραμματισμού αντικαθιστά τους Συμφωνικούς Χορούς του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, οι οποίοι είχαν αρχικώς ανακοινωθεί.

«Δεν είναι ένας θρήνος για ένα νεκρό παιδί αλλά η ανάκληση μίας παβάνας που θα μπορούσε να έχει χορευτεί από μία μικρή πριγκίπισσα στην ισπανική Αυλή, σαν ένας πίνακας του Βελάσκεθ», εξομολογήθηκε κάποτε ο Μωρίς Ραβέλ για το, μάλλον νοσταλγικό παρά ελεγειακό, έργο του «Παβάνα για μία νεκρή Ινφάντα».

Ο όρος «παβάνα» αναφέρεται σε έναν αριστοκρατικό, τελετουργικό χορό του 16ου και 17ου αιώνα με διμερές μέτρο, ενώ «ινφάντα» είναι τίτλος Ισπανίδων πριγκιπισσών. Το έργο γράφτηκε αρχικά για πιάνο το 1899, όσο ο Ραβέλ σπούδαζε σύνθεση στο Ωδείο του Παρισιού και αφιερώθηκε στην πριγκίπισσα ντε Πολινιάκ. Μ΄αυτή τη μορφή το έργο ερμηνεύτηκε για πρώτη φορά από τον Ισπανό πιανίστα Ρικάρντο Βίνιες στη Salle Pleyel τον Απρίλιο του 1902. Οκτώ χρόνια αργότερα ο συνθέτης ενορχήστρωσε την Παβάνα και την παρουσίασε  στο Παρίσι ανήμερα Χριστούγεννα του 1911, υπό τη μουσική διεύθυνση του Αλφρέντο Καζέλλα.

Οι λέξεις Durch Adams Fall («Με την πτώση του Αδάμ», δηλαδή) συνοδεύουν το  Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του Ολιβιέ Γκράιφ εν είδει προσωνυμίου. Προέρχονται από το Χορικό του Λούθηρου «Με την πτώση του Αδάμ τα πάντα διεφθάρησαν» κι αντανακλούν την πρόθεση του συνθέτη να κάνει σαφές ότι το έργο του αποτελεί έναν στοχασμό για την Πτώση του Ανθρώπου και την αργή του επιστροφή στο Φως. Το έργο γράφτηκε την άνοιξη του 1999 και παίχτηκε για πρώτη φορά με σολίστ τον Ανρί Ντεμαρκέτ τον Ιούλιο του 1999, μετά από Λειτουργία στον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων. Το αθηναϊκό κοινό θα έχει την τύχη να το ακούσει με την εξαιρετική βιολοντσελίστα Εμμανυέλ Μπερτράν το όνομα της οποίας έχει συνδεθεί με αυτό μεγάλων συνθετών του 20ου αιώνα όπως ο Λουτσιάνο Μπέριο που της εμπιστεύτηκε την πρεμιέρα του «Τραγουδιού για τον Πιερ Μπουλέζ» το 2000, καθώς και σύγχρονων συνθετών όπως ο Νικολά Μπακρί που της αφιέρωσε την Τέταρτη σουίτα του για τσέλο.

Ο στίχος του Γερμανού ποιητή Άντολφ Μπέτγκερ: “Im Tale blüht der Frühling auf!” («στην κοιλάδα ανθίζει η Άνοιξη») ενέπνευσε τον Ρόμπερτ Σούμαν για την δημιουργία της Πρώτης του Συμφωνίας μετά από δέκα χρόνια συνθετικής παρουσίας τα οποία όμως είχε αφιερώσει σχεδόν αποκλειστικά στη σύνθεση έργων για πιάνο. Ο Σούμαν σχεδίασε το έργο σε μόλις τέσσερις μέρες, από τις 23 έως τις 26 Ιανουαρίου του 1841 και ολοκλήρωσε την ενορχήστρωσή του το Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς. Στις 31 Μαρτίου ο Φέλιξ Μέντελσον διηύθυνε την πρώτη εκτέλεση της Πρώτης Συμφωνίας του Σούμαν στη Λειψία.

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
Παβάνα για μία νεκρή Ινφάντα

ΟΛΙΒΙΕ ΓΚΡΑΪΦ (1950–2000)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα, «Durch Adams Fall» («Με την πτώση του Αδάμ»)

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 38 “της Ανοίξεως”

Σολίστ: Εμμανυέλ Μπερτράν, βιολοντσέλο
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.