Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Ουρανία Λαμπροπούλου - Ευγένιος Βούλγαρης: Aστικά ηχοτοπία του μεσοπολεμικού ρεμπέτικου

Ουρανία Λαμπροπούλου - Ευγένιος Βούλγαρης: Aστικά ηχοτοπία του μεσοπολεμικού ρεμπέτικου

Γνωριστήκαμε το 2005 στα πλαίσια της διδακτικής παρουσίας μας στο Τμήμα λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου. Παρ΄ όλ΄ αυτά, η συμπραξή μας ξεκίνησε πέρσι το καλοκαίρι κατά τη διάρκεια του πρωινού καφέ τις ημέρες των σεμιναρίων παραδοσιακής μουσικής που πραγματοποιήθηκαν στις Ράχες Ικαρίας. Εκτοτέ δε σταματήσαμε να παίζουμε...


Στην αρχή το ρεπερτόριο που επιλέξαμε να δουλέψουμε ήταν κομμάτια σαντουριέρηδων συνθετών του ρεμπέτικου. Γρήγορα όμως ο ήχος της σύμπραξής μας μας οδήγησε στη διεύρυνση του ρεπερτορίου με γνώμονα την ατμοσφαιρική δύναμη του κοινού ηχοχρώματος.


Το ντουέτο μας ακουμπά στο ευρύ αρμονικό πεδίο του σαντουριού και στο μελωδικό αποτύπωμα του ουτιού, προκειμένου να ερμηνεύσει τον πλούσιο συναισθηματικά κόσμο των ρεμπέτικων τραγουδιών. Το ρεπερτόριο άλλοτε νοσταλγικό και σαγηνευτικό, άλλοτε βίαιο και ηδονιστικό κατεργάζεται επιδέξια ένα ατμοσφαιρικό αλλά και χρωματιστό ταξίδι στα αστικά ηχοτοπία του μεσοπολεμικού ρεμπέτικου.


Το ρεμπέτικο ως μουσικό είδος βασίστηκε στην προϋπάρχουσα αστική μουσική του ελληνικού χώρου, αλλά και στην αντίστοιχη παράδοση της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης. Αναπτύχθηκε στα μεγάλα αστικά κέντρα και απευθύνθηκε στα πλατιά κατώτερα λαϊκά στρώματα. Τα τραγούδια του είναι ως επί τω πλείστον επώνυμα κομμάτια σπουδασμένων ή αυτοδίδακτων μουσικών και έχουν φθάσει στις μέρες μας κυρίως μέσω των ηχογραφήσεων του γραμμοφώνου.


Για τη συναυλία μας στο ΚΕΤ, έχουμε επιλέξει τραγούδια των Τούντα, Χρυσαφάκη, Τζόβενου, Sadi Işılay, Δραγάτση, Kevser Hanim, Μοντανάρη, καθώς και επιλογές από την ανώνυμη δημιουργία, που αφομοίωσε η λαϊκή παράδοση. Aυτά τα τραγούδια «εκτυλίσσονται» σε ένα μουσικό αφήγημα, με ειδική βαρύτητα και επικαιρότητα.  


Η συναυλία "Αστικά ηχοτοπία του μεσοπολεμικού ρεμπέτικου" θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015 στις 21.00 στο Κέντο Ελέγχου Τηλεοράσεων. Περισσότερες πληροφορίες.

Σχετικές ειδήσεις
Αρης Γραικούσης: Στην δίνη της μουσικής με τους «Μουσικούς Συσχετισμούς»
05.05.2016 11:39
Στη μουσική μου πορεία, «συναντήθηκα» με όλους τους μεγάλους δασκάλους της μουσικής. Τρέχοντας με τα δάχτυλά μου στα πλήκτρα του πιάνου, συνομίλησα με όλους αυτούς τους εμπνευσμένους δημιουργούς, από τους Bach, Mozart και Beethoven, μέχρι τους Chopin, Ravel, Prokofiev. Οι «συναντήσεις» μου όμως με τους δημιουργούς συνεχίστηκαν και με τους νεότερους. Οι «Μουσικοί συσχετισμοί» απορρέουν μέσα απ’ αυτές τις συναντήσεις.
Παντελής Κυραμαργιός: Το άλμπουμ “Ως την άκρη της κλωστής” σηματοδοτεί την εκπλήρωση ενός ονείρου
06.04.2016 14:42
Από μικρός αγαπούσα τους θεματικούς δίσκους, εκείνους όπου στο βιβλιαράκι υπάρχει μια ιστορία και τα τραγούδια αποτελούν στην ουσία μια μουσική αφήγηση αυτής της ιστορίας. Η δημιουργία και κυκλοφορία του άλμπουμ “Ως την άκρη της κλωστής” σηματοδοτεί την εκπλήρωση ενός ονείρου. Στη συγκεκριμένη δουλειά έγινε η προσπάθεια το κάθε τραγούδι να στέκεται νοηματικά αυτόνομο.
Ημισκούμπρια: Όταν οι σοβαροφανείς ταράζονται
05.04.2016 14:38
Μια σκοτεινή βραδιά στα early 90’s και ένα λεωφορείο που κουνάει και τρίζει σαν πειραματική industrial. Ένα μικρό Walkman με μπαταρίες στο τελείωμα τους και Public Enemy “Don’t believe the hype” στα ακουστικά «ψείρες». Όνειρα και αναζητήσεις στην μουσική που γνωρίζεις ότι την λένε Rap αλλά δεν φαίνεται να σκοτίζει τον διπλανό σου που ακούει την τελευταία συλλογή από λαϊκά τραγούδια ,ούτε τον παραδιπλανό σου που ακούει ροκ του 60.Σε κοιτούν γιατί φοράς ένα καπελάκι μέσα στην νύχτα.
Βαγγέλης Στεφανόπουλος: Πρώτα το μαθαίνεις και ύστερα το ξεχνάς
11.03.2016 16:55
Από όλα τα είδη μουσικής η τζαζ ίσως είναι το πιο ελεύθερο και αφηρημένο. Ο ερμηνευτής ή συνθέτης μπορεί να παίξει ή να γράψει ό, τι θέλει την στιγμή της έμπνευσης του χωρίς να δεσμεύεται από αυστηρούς κανόνες όπως στην κλασσική μουσική ή την ποπ (πολλοί δεν γνωρίζουν ότι και η ποπ μουσική έχει κανόνες και ίσως τους πιο αυστηρούς).
Monsieur Minimal (Χρήστος Τσιτρούδης): Ποιοι είναι αυτοί που θα κρίνουν τηv μουσική και τους δημιουργούς της?
24.12.2015 15:03
Κατά καιρούς διαβάζω βαρύγδουπες κριτικές διαφόρων δισκοκριτικών οι οποίοι στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν χάνουν το πραγματικό νόημα της μουσικής και αναλώνονται άλλοτε σε καλές άλλα τις περισσότερες φορές σε κακόγουστες φαντεζί φρασεολογίες. Αυτό φαντάζομαι ότι γίνεται γιατί με κάποιο τρόπο και αυτοί οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης με τις λέξεις τους με αποτέλεσμα να ξεχνάν το πραγματικό έργο, τη μουσική.