Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016
H γυναίκα από παλιά - Έλενα Καρακούλη: Κριτική θεάτρου
Δημοσίευση: Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015 11:27
H γυναίκα από παλιά - Έλενα Καρακούλη: Κριτική θεάτρου

Το βασικό μοτίβο «επιστροφή μιας παλιάς αγάπης που ταράζει την καθημερινότητα ενός ζευγαριού» είναι γνωστό και οικείο για το μέσο υποψιασμένο θεατή. Δεν είναι λίγες οι φορές μάλιστα, που καταντά και προβλέψιμο. Η ευθύνη βαραίνει αρκετά τον εκάστοτε σκηνοθέτη για τον τρόπο που θα χειριστεί τις καταστάσεις και τις μικρές πινελιές έκπληξης που θα προσθέσει στην τελική «συνταγή».

 

«Η γυναίκα από τα παλιά», ένα σχετικά άγνωστο κείμενο του Γερμανού Ρόλαντ Σιμελπφένιχ, περιγράφει κάποιες φαινομενικά καθημερινές και συνηθισμένες καταστάσεις, που όμως οδηγούν με ακρίβεια σε μια μεγάλη και απροσδόκητη συναισθηματική έκρηξη.

 

Η ζωή του Φρανκ και της Κλαούντια πυρπολείται από τη μια στιγμή στην άλλη, όταν εισβάλλει σαν τυφώνας στο σπίτι τους η Ρόμυ, μία μυστηριώδης, νευρική και αλλοπρόσαλλη γυναίκα, που ισχυρίζεται πως είναι ο παλιός δεσμός του Φρανκ, στην οποία είχε ορκιστεί αιώνια πίστη πριν είκοσι τέσσερα χρόνια. Παρόλο που εισπράττει την άρνηση και την απόρριψη του άνδρα που ούτε τη θυμάται, καταφέρνει να κλονίσει τις ευαίσθητες ισορροπίες και να δημιουργήσει τριγμούς στην φαινομενικά δεμένη σχέση των παντρεμένων. Ταυτόχρονα μία νεανική απερισκεψία του γιου τους Άντυ και της κοπέλας του, φέρνει τη Ρόμυ ακόμα πιο κοντά στην οικογενειακή εστία, βάζοντας τον θεμέλιο λίθο για την απροσδόκητη κατάληξη και τη μεγάλη εσωτερική καταρράκωση.

 

Η αισθηματική προδοσία και η σημασία που της δίνεται από ανθρώπους παραδομένους σε ερωτικά όνειρα και αβάσιμες επιδιώξεις, κατέχει μία μεγάλη θέση για την δρομολόγηση των καταστάσεων. Μία γυναίκα θυμάται μετά από είκοσι πέντε χρόνια κάποια αόριστη εφηβική υπόσχεση και εμφανίζεται από το πουθενά, απαιτώντας την εκπλήρωσή της. Και όχι μόνο αρνείται να αντικρίσει την πραγματικότητα, κλονίζοντας το ζευγάρι, αλλά βλέπει στο πρόσωπο του γιου την επαλήθευση της «απιστίας» του πατέρα και εκδικείται με εγκληματική παράνοια. Ταυτόχρονα, ο Φρανκ που έχει επισταμένα απορρίψει την γυναίκα, ξαφνικά εμφανίζεται έτοιμος να τα παρατήσει όλα και να την ακολουθήσει σε άγνωστο προορισμό, παρασυρμένος ίσως από κάποιες επιθυμίες μιας χαμένης νιότης.

 

Ξεκινώντας αρκετά ανώδυνα ως έργο , η τελική δραματική κορύφωση έρχεται σταγόνα-σταγόνα, με απουσία δικαιολογιών ή κάποιας υποτυπώδους κάθαρσης. Αντίθετα, η ωμότητα της κατάληξης έχει στόχο να «σερβίρει» μία πραγματικότητα ως έχει και καλεί τον θεατή να δώσει τις δικές του εκδοχές και εξηγήσεις, χωρίς σωστά και λανθασμένα συμπεράσματα.

 

Η Έλενα Καρακούλη οικοδομεί εικαστικά τη σκηνοθεσία , αξιοποιώντας σωστά τα μέσα και δίνοντας αξία σε κάθε λεπτομέρεια. Η προσπάθειά της τόσο σε σκηνοθετικό όσο και μεταφραστικό επίπεδο, είναι αξιόλογη και συνεπής στις απαιτήσεις ενός κειμένου με χρονικά πισωγυρίσματα που επιβάλλουν ακρίβεια και λεπτό χειρισμό. Σημαντικό ρόλο έπαιξε το λειτουργικό, μίνιμαλ σκηνικό της Κλειούς Γκιζελή, η οποία ανέλαβε και τα κοστούμια, όσο και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου.

 

Οι ηθοποιοί στο σύνολό τους, στάθηκαν αξιοπρεπώς απέναντι στις σκηνοθετικές εντολές. Ο Νίκος Ψαρράς σκιαγραφεί τις μεταπτώσεις του ήρωά του, βάζοντας αρκετά γήινα στοιχεία στην ερμηνεία του. Η Μαρία Ζορμπά χτίζει την Κλαούντια με αρκετή εσωτερικότητα, παρόλο που δείχνει αναποφάσιστη μερικές φορές. Η Στεφανία Γουλιώτη ήταν αρκετά πειστική στις εξάρσεις της μυστηριώδους Ρόμυ και απέδωσε με ενδιαφέροντα τρόπο την μπερδεμένη ψυχολογία της. Ο Χάρης Τζωρτζάκης έβγαλε την ορμητικότητα του Άντυ, όπως και η Ηλιάνα Μαυρομάτη που αναδεικνύει το βαθύ συναισθηματισμό της νεαρής Τίνα.

 

Λεπτές ισορροπίες που ταράζονται και αόριστες υποσχέσεις που αθετούνται δημιουργώντας κατάλοιπα, φαίνονται ως αιτίες μιας αναπάντεχης οικογενειακής καταστροφής, την οποία πιθανώς οι δρώντες να είχαν αποφύγει εάν αντιλαμβάνονταν έγκαιρα τους προϋπάρχοντες οιωνούς. 

 

 

Η ομάδα Kammerspiel παρουσιάζει στο Θέατρο Πορεία το έργο του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ, H γυναίκα από παλιά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.