Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Τιτάν - Γερμανοί Ρομαντικοί ΙV: από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τιτάν - Γερμανοί Ρομαντικοί ΙV: από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ένας μεγάλος, ρομαντικός έρωτας ήταν η κινητήριος δύναμη για την σύνθεση από τον Ρίχαρντ Βάγκνερ των Πέντε τραγουδιών σε ποίηση της Ματθίλδης Βέζεντονκ και από τον Γκούσταβ Μάλερ της «τιτάνιας» Πρώτης Συμφωνίας του.


Τα έργα συνυπάρχουν στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 6 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου Γερμανού αρχιμουσικού, βιολιστή και παιδαγωγού Κρίστοφ Πόππεν, ο οποίος επιστρέφει στο πόντιουμ της Ορχήστρας λίγους μήνες μετά την κατά κοινή ομολογία εξαιρετική περυσινή του συναυλία . Σολίστ η εξαίρετη Γερμανίδα μεσόφωνος Χενριέτε Γκέντε που θα ερμηνεύσει τα αισθησιακά τραγούδια του Βάγκνερ.


Μετά την εξέγερση της Δρέσδης (Μάιος του 1849) ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και η τότε σύζυγός του, Μίννα, διέφυγαν στην Ελβετία. Εκεί, στη Ζυρίχη του 1851, γνωρίστηκαν και συνδέθηκαν φιλικά με τον Γερμανό επιχειρηματία  Όττο Βέζεντονκ και τη γυναίκα του Ματθίλδη. Μεταξύ του Βάγκνερ και της Ματθίλδης, που έτρεφε βαθύ θαυμασμό για το έργο του, υπήρξε ερωτική έλξη. Αν και αυτή δεν εξελίχθηκε ποτέ σε ερωτική σχέση, αρκούσε για να εμπνεύσει την σύνθεση από τον Βάγκνερ τον χειμώνα του 1857-58 πέντε τραγουδιών πάνω σε ποίηση της νέας του «μούσας», με συνοδεία πιάνου. Ο ίδιος ο Βάγκνερ ενορχήστρωσε μόνον το τελευταίο (με τίτλο«Träume» δηλαδή «Όνειρα»), ενώ τα υπόλοιπα τραγούδια έτυχαν κατά καιρούς διαφόρων ενορχηστρώσεων, μεταξύ άλλων και αυτής του Καρλ Στύμπερ. Σ΄αυτή την εκδοχή θα ακουστούν στη συναυλία της 6ης Μαρτίου.  


Αρχιμουσικός της Όπερας του Κάσελ το 1884 ο Γκούσταβ Μάλερ βίωσε έναν αποτυχημένο έρωτα για τη σοπράνο Γιοχάννα Ρίχτερ, που στάθηκε αφορμή για τη σύνθεση του πρώτου του φωνητικού κύκλου, με τίτλο «Τα Τραγούδια του Οδοιπόρου».  Θέματα από αυτό τον κύκλο χρησιμοποιήθηκαν και στην Πρώτη του Συμφωνία , τη δημιουργία της οποίας κινητοποίησε μία άλλη ερωτική περιπέτεια του συνθέτη, το 1886 με τη Μάριον Ματθίλδη φον Βέμπερ. Το Νοέμβριο του 1889 ο συνθέτης διηύθυνε στη Βουδαπέστη την πρώτη εκτέλεση του συμφωνικού του έργου, στο οποίο ο ίδιος  έδωσε αργότερα το γενικό προσωνύμιο «Τιτάν», που παραπέμπει στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζαν Πωλ(καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Γερμανού ρομαντικού συγγραφέα Πάουλ Φρήντριχ Ρίχτερ). Η Συμφωνία είναι πάντως πράγματι «τιτάνια» τόσο ως προς τις ορχηστρικές δυνάμεις όσο και προς το συναισθηματικό και νοηματικό της εύρος.


Το πρόγραμμα

ΡΙΧΑΡΝΤ ΒΑΓΚΝΕΡ (1813–1883)
Πέντε τραγούδια σε ποίηση της Ματθίλδης Βέζεντονκ
Der Engel (Ο Άγγελος)
Stehe still! (Μείνε ήσυχη!)
Im Treibhaus (Στο θερμοκήπιο)
Schmerzen (Πόνοι)
Träume (Όνειρα)

ΓΚΟΥΣΤΑΒ ΜΑΛΕΡ (1860–1911)
Συμφωνία αρ.1 «Τιτάν»


Σολίστ: Χενριέτε Γκέντε, μεσόφωνος
Μουσική διεύθυνση: Κρίστοφ Πόππεν


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.


Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Σχετικές ειδήσεις
Ο Λευτέρης Βενιάδης παρουσιάζει Γεώργιο Σουρή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
07.07.2016 10:42
Ο Λευτέρης Βενιάδης στα πλέσια του Φεστιβάλ Αθηνών, παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μια μουσική και σκηνική σύνθεση, βασισμένη στην ποίηση του Γεωργίου Σουρή για φωνητικό σύνολο, νεανική χορωδία, μουσικό σύνολο και δύο ηθοποιούς στις 14 & 15 Ιουλίου 2016.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙ: συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.04.2016 13:30
Τα ατμοσφαιρικά «Νυχτερινά» του Κλωντ Ντεμπυσύ και το μεγαλόπνοο συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους, είναι χαρακτηριστικές μουσικές δημιουργίες του τέλους του 19ου αιώνα, εποχής που η τέχνη, στο «κατώφλι» του 20ου αιώνα πράγματι, έψαχνε και άνοιγε νέους δρόμους έκφρασης. Και τα δύο έργα όπως και το, συνεπές με το πνεύμα των ημερών, «Χριστός Ανέστη» στις παραλλαγές που συνέλαβε ο σπουδαίος μουσουργός Πέτρος Πετρίδης, εντάσσονται στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αμέσως μετά το Πάσχα, την Παρασκευή 6 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο κορυφαίος βιολονίστας Φρανκ Πέτερ Τσίμμερμαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
30.03.2016 09:58
Έναν από τους σπουδαιότερους βιολονίστες της εποχής μας, τον Φρανκ Πέτερ Τσίμμερμαν, θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το φιλόμουσο κοινό στις δύο συναυλίες της Ορχήστρας Νέων Γκούσταβ Μάλερ, την Κυριακή 3 και τη Δευτέρα 4 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.