Το 34ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ολοκληρώθηκε την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου με την απονομή των βραβείων στους

διαγωνιζόμενους. Η Επιτροπή Εθνικού Διαγωνιστικού εκφράζοντας το σκεπτικό της αναφέρει:

Εκπροσωπώντας την κριτική επιτροπή του 34ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θέλω να εκφράσω τη διαπίστωση και την ικανοποίησή μας για τη συνέχιση και την εξέλιξη αυτού του θεσμού της φιλόξενης αυτής πόλης, σε έναν από τους σοβαρότερους θεσμούς οι οποίοι προσφέρουν έργο στον ελληνικό και ευρωπαϊκό πολιτισμό. Αξίζουν συγχαρητήρια και ενθάρρυνση στον Πρόεδρο του Φεστιβάλ και Δήμαρχο Δράμας Κυριάκο Χαρακίδη και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλο γι’ αυτό το επίτευγμα, που θα πρέπει να αποτελεί παράδειγμα για τους θεσμούς μας. Όσον αφορά το αντικείμενο της εργασίας μας, εντυπωσιαστήκαμε από τον θεματικό πλούτο και το εξαιρετικό επίπεδο των ταινιών και στον καλλιτεχνικό και τεχνικό τομέα. Κι εδώ θέλουμε να ευχαριστήσουμε   όλους ανεξαιρέτως τους δημιουργούς που συμμετείχαν και που εμπιστεύτηκαν τις ταινίες τους στην κρίση μας.

Προσπαθήσαμε να κάνουμε την αξιολόγησή μας,  εξαντλώντας κάθε γνώση και σκέψη που  θα μπορούσε να μας βοηθήσει στις αυστηρά υποκειμενικές θεωρήσεις μας για να είμαστε όσο μπορούμε πιο αντικειμενικοί. Δεν ήταν εύκολο,  μπροστά σε μια πληθώρα νέων, ταλαντούχων και πολλές φορές ολοκληρωμένων δημιουργών.

Τέλος, θέλουμε να επισημάνουμε και να χαιρετίσουμε τον ικανό αριθμό ανεξάρτητων παραγωγών, καθώς και τη συνέχιση της στήριξης της ταινίας μικρού μήκους από τη δημόσια τηλεόραση.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

1ο Βραβείο Μυθοπλασίας
Απονέμεται στην ταινία «Πίστομα», του Γιώργου Φουρτούνη
Η ΕΡΤ προσφέρει στον βραβευμένο σκηνοθέτη τη δυνατότητα, να κάνει χρήση παροχής εξοπλισμού και στελεχιακού δυναμικού της, αξίας έως 10.000 ευρώ για την παραγωγή της επόμενης ταινίας του.

2ο Βραβείο Μυθοπλασίας
Απονέμεται στην ταινία «Ο μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ», της Ρηνιώ Δραγασάκη
To βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 2.000€

«Βραβείο Έλληνες του Κόσμου – Σωκράτης Δημητριάδης»
Απονέμεται στην ταινία «Make-up», του Χρήστου Μασσαλά
To βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 2.500€ προσφορά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Βραβείο «Τώνια Μαρκετάκη» για την καλύτερη ταινία
Κοινωνικού Προβληματισμού
Απονέμεται στην ταινία «Γεια σου Ανέστη», του Δημήτρη Κανελλόπουλου.
Το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 3.000€ προσφορά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Ειδικό βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη «Ντίνος Κατσουρίδης» 
Απονέμεται στην ταινία «If you have no place to cry», του Αριστοτέλη Μαραγκού
To βραβείο συνοδεύεται από πλήρη τεχνική κάλυψη για την επόμενη μικρού μήκους ταινία του σκηνοθέτη.

Τιμητικές Διακρίσεις

Τιμητική Διάκριση Φωτογραφίας

Απονέμεται στον Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, για τις ταινίες «Κινητά στοιχεία» του Ανδρέα Σιαδήμα και «Το πατάρι», του Μίνωα Νικολακάκη.

Η διάκριση συνοδεύεται από 12 ρολά κινηματογραφικού φιλμ 16mm προσφορά της KODAK  και έκπτωση 50% στις εργασίες επεξεργασίας της ταινίας στα εργαστήρια της KODAK CineLabs & Graal.
H διάκριση συνοδεύεται από τεχνική κάλυψη 35mm για τα γυρίσματα της επόμενης ταινίας μικρού μήκους προσφορά του Νίκου Καβουκίδη.

Τιμητική Διάκριση Σεναρίου
Απονέμεται στον Γαβριήλ Τζάφκα, για  το σενάριο της ταινίας  του «Ηγέτης».

Τιμητική Διάκριση Μοντάζ
Απονέμεται στον Νίκο Βαβούρη για το Μοντάζ της ταινίας «Toothbrushes» των Νίκου Μπρανίδη και Γιάννη Μπουγιούκα

Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας
Απονέμεται στην Ιωάννα Κολλιοπούλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Ελένη» του Στέργιου Πάσχου

Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας
Απονέμεται στον Ερρίκο Λίτση για την ερμηνεία του στην ταινία «Κοφ’ το!» του Βασίλη Καλαμάκη

Τιμητική Διάκριση Ήχου
Στον Στέλιο Κουπετώρη για την ταινία «Κινητά στοιχεία» του Ανδρέα Σιαδήμα

Τιμητική Διάκριση Μουσικής
Στον Σταύρο Πηλιχό για την μουσική της ταινίας «Ηγέτης» του Γαβριήλ Τζάφκα

Τιμητική Διάκριση Σκηνικών
Στην Πηνελόπη Βαλτή για την ταινία «Ο μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ» της Ρηνιώ Δραγασάκη

Τιμητική Διάκριση Κοστουμιών
Στην Άλκιστις Μάμαλη για την ταινία «Ο μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ» της Ρηνιώ Δραγασάκη

Εύφημος Μνεία
Στην ταινία «Iris» του Αλέξανδρου Σιπσίδη

Εύφημος Μνεία
Στην ταινία «Τζαφάρ» της Νάνσυ Σπετσιώτη

Εύφημος Μνεία
Στην ταινία «MUSIKHOF» του Θωμά Κιάου

ΒΡΑΒΕΙΑ 16ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ

Ειδικό βραβείο “PRIX EUROPEAN FILM ACADEMY DRAMA 2011”, από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου

The Wholly Family – Terry Gilliam – Italy
Μια ταινία που εξερευνά την σύγκρουση γονέων και παιδιών, και αντιστρόφως, με χιούμορ και κατανόηση. Η ταινία διακρίνεται για την εξαιρετική της κινηματογραφική ποιότητα, που συνδυάζει την πραγματικότητα με τη φαντασία και το όνειρο, εκφράζοντας μοναδικά την συνθετότητα της ανθρώπινης ζωής.

Βραβείο καλύτερης ταινίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης

Oxygen – Adina Pintilie – Romania
Για την εξερεύνηση της τραγικότητας της ζωής σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς με ποιητικό και δημιουργικό τρόπο

Βραβείο καλύτερης ταινίας κινούμενου σχεδίου

To swallow a toad – Jurgis Krasons – Latvia
Για την πλήρη αξιοποίηση της δύναμης των κινουμένων σχεδίων προκειμένου να αφηγηθεί μια εκπληκτική ιστορία σχετικά με τις δυσκολίες της ανατροφής και της καθημερινής ζωής.

ΜΝΕΙΕΣ

Sing me to sleep – Magnus Arnesen – Poland

2Ο ΒΡΑΒΕΙΟ
Aquarium – Bard Rossevold – Norway
Για την υψηλής ποιότητας σκηνοθεσία και την απόδοση μιας ανθρώπινης ιστορίας με εξαιρετικά διακριτό ύφος.

GRAND PRIX
Nolya – Cem Oztufekci – Turkey
Σε μια ταινία που μορφοποιεί με χιούμορ και ποίηση τα φευγαλέα όνειρα, τους χαμένους έρωτες, τον αδυσώπητο χρόνο, αλλά και την ομορφιά της καρτερίας, της φιλίας και της ανθρωπιάς.

ΒΡΑΒΕΙΑ digi2010

Σκεπτικό

Συνηθίζεται, πριν από την απονομή των βραβείων, οι κριτικές επιτροπές να επιχειρούν μια  γενική αποτίμηση του συνολικού προγράμματος. Δεν θα μπούμε σ’ αυτό τον πειρασμό, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το αισθητικό επίπεδο των ταινιών.

Το digi είναι ένα πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ που  συστεγάζει ετερόκλητα είδη -από τη μυθοπλασία και το animation ως το ντοκιμαντέρ- και ταινίες με σοβαρές διαφορές επιπέδου παραγωγής -από την επαγγελματική ταινία και το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ, ως τις πτυχιακές εργασίες και τις φοιτητικές  ασκήσεις- που ως μόνο κοινό τους χαρακτηριστικό έχουν την ψηφιακή  λήψη και επεξεργασία. Για τον λόγο αυτό, πιστεύουμε ότι είναι παρακινδυνευμένο να βγάλει κανείς συνολικά συμπεράσματα τα οποία, έτσι κι αλλιώς, σχετική μόνον αξία έχουν.

Γενικά μιλώντας λοιπόν, αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι παρακολουθήσαμε αρκετές ενδιαφέρουσες ταινίες που, άλλες λιγότερο κι  άλλες περισσότερο, υπηρέτησαν με αποτελεσματικότητα τους στόχους τους, καλύπτοντας μια σημαντική θεματολογική γκάμα και  χρησιμοποιώντας μια αξιοσημείωτη ποικιλία εκφραστικών εργαλείων, από τα πιο γνωστά και παραδοσιακά μέσα ως τα τρισδιάστατα ψηφιακά εφφέ.    

Τεχνικά μιλώντας όμως, μπορούμε να διαπιστώσουμε με ασφάλεια ότι το συνολικό τεχνικό επίπεδο του προγράμματος υπολείπεται των σημερινών δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας (ακόμα και της πιο προσιτής), γεγονός που φανερώνει ότι η χρήση των νέων μέσων   στη χώρα μας είναι ακόμα  ένα στοίχημα σε εξέλιξη, κάτι που δικαιώνει την ύπαρξη του digi ως αυτόνομου τμήματος του Φεστιβάλ της Δράμας. Ωστόσο, επειδή παρακολουθήσαμε αρκετές ταινίες που θα είχαν τη θέση τους σ’ ένα εθνικό διαγωνιστικό πρόγραμμα, ευχόμαστε οι τεχνικές εξελίξεις να επιτρέψουν γρήγορα τη συμμετοχή σ’ αυτό αξιόλογων οπτικοακουστικών έργων που σήμερα δεν έχουν θέση, με αποκλειστικά μάλιστα κριτήρια επιλογής το αισθητικό και τεχνικό τους επίπεδο και όχι το είδος του υλικού φορέα προβολής όπως γίνεται σήμερα.

Πριν ανακοινώσουμε τα βραβεία νοιώθουμε υποχρέωσή μας να δηλώσουμε ότι το κριτήριο που μας οδήγησε στις αποφάσεις μας – και ενισχύθηκε από τη συνύπαρξη ετερόκλητων ειδών, που οπωσδήποτε δυσκολεύει την κρίση-  ήταν όχι μόνο η αισθητική πληρότητα των έργων αλλά και η  δικαίωση των προθέσεων των δημιουργών τους όπως αποτυπώνεται στο τελικό αποτέλεσμα. Μ’ άλλα λόγια επιλέξαμε να περιλάβουμε, στη τελική συζήτησή μας για τις διακρίσεις και τα βραβεία, τις ταινίες που κατά τη γνώμη μας δικαίωσαν τους στόχους τους και μπορούν γι’ αυτό να θεωρηθούν, ως επιτεύξεις, περισσότερο ολοκληρωμένες.

Υπήρξε όμως και μια άλλη κατηγορία ταινιών, οι οποίες αν και δεν βραβεύτηκαν ούτε διακρίθηκαν τελικά, μας απασχόλησαν πολύ στις καθημερινές μας συζητήσεις, καθώς διακρίναμε σ’ αυτές αξιοσημείωτα επιμέρους χαρακτηριστικά που δηλώνουν, κατά τη γνώμη μας, γνώση και ικανότητες. Με εκτίμηση και σεβασμό στις προσπάθειες των σκηνοθετών αυτών, αποφασίσαμε να τις αναφέρουμε διατυπώνοντας πολύ συνοπτικά ό,τι εντοπίσαμε στο έργο τους.   Οι ταινίες που ξεχωρίσαμε λοιπόν, χωρίς αξιολογική σειρά, είναι:

1. LIVING CITY, της Εύας Θεοδωρίδου και του Δημήτρη Γιουζέπα, για τη πρωτότυπη σύλληψη του θέματος, την εικαστική της τόλμη και την πειραματική χρήση της τεχνολογίας 3D.

2. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΠΑΡΧΙΑΣ, του  Στέργιου Μουντσάκη, για το οικολογικό της μήνυμα και γιατί αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για το πώς το προσιτό ψηφιακό μέσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ιδιωτικό σημειωματάριο σκέψεων και εντυπώσεων.

3. ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ, της Ομάδας Ντοκιμαντέρ του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων,  γιατί αποτελεί μια  αξιοσημείωτη ομαδική προσπάθεια που αποτυπώνει με επάρκεια τα χαρακτηριστικά μιας πολυσήμαντης αθηναϊκής γειτονιάς.

4. ΚΑΠΟΥ ΣΤΟ ΧΑΡΤΗ, του Δημήτρη Νάκου, για την ευσύνοπτη, έξυπνη και τρυφερή προσέγγιση του σοβαρού θέματος της ερήμωσης της υπαίθρου.

5. ΖΑΡΝΤΕΝ, του Νικόλα Γκούλιου,  για την ευαίσθητη δημιουργική προσέγγιση ενός ανθρώπινου θέματος.

6. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΛΥΜΕΝΑ ΚΟΡΔΟΝΙΑ, του Χάρη Σταθόπουλου, για την επαγγελματική κατασκευή και το χιούμορ της.

7. A SOLDIER’S MISFORTUNE, του Στέφανου Μελικίδη, για την αφηγηματική της άνεση και τη λιτή και χαμηλόφωνη διαπραγμάτευση του θέματός της.

8. ΘΑ ΚΑΝΩ Ο,ΤΙ ΜΠΟΡΩ, της Μαρίας Λεωνίδα, που αποτελεί αξιοσημείωτο δείγμα ντοκιμαντέρ – πορτρέτου το οποίο αξιοποιεί δημιουργικά το πρωταγωνιστικό του πρόσωπο.

9. BAD LANGUAGE, του Βύρωνα Παπαδόπουλου, για το χιούμορ της και τη σωστή αξιοποίηση των ερασιτεχνών ηθοποιών.

10. ΕΞΩ ΣΤΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ, της Alethea Avramis, για το υψηλό κατασκευαστικό της επίπεδο.
Τέλος, θεωρούμε υποχρέωσή μας να κάνουμε ειδική αναφορά και να επαινέσουμε την προσπάθεια των δημιουργών της ταινίας animation ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ – ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ: Ο ΒΙΟΛΙΣΤΗΣ ΒΑΤΡΑΧΟΣ του Αρίσταρχου Παπαδανιήλ, που υπηρετούν με επιτυχία και συνέπεια ένα δύσκολο εκπαιδευτικό οπτικοαουστικό είδος. 

1ο  βραβείο καλύτερης ψηφιακής ταινίας

Απονέμεται –ομόφωνα- στην ταινία Gran Partita του Αλέξανδρου Σκούρα, που διακρίνεται για την υποδειγματική κινηματογραφική της οικονομία και την τρυφερή ανθρωποκεντρική της ματιά.
Το βραβείο συνοδεύεται από  ένα Πρόγραμμα Επεξεργασίας βίντεο και φιλμ, AVID MEDIA COMPOSER 5,5  αξίας 2.600€.

Προσφορά των Εταιρειών Telmaco και Avid.

2ο  βραβείο καλύτερης ψηφιακής ταινίας

Απονέμεται -κατά πλειοψηφία- στην ταινία Under stress του Πάρι Πατσουρίδη, που διακρίνεται για την πολύ καλή κατασκευή της και την διεισδυτική της κριτική ματιά στα σύγχρονα σκληρά εργασιακά ήθη.  Κατά την ψηφοφορία, μία ψήφο έλαβε η ταινία Flight at the museum. Το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 1.000€.

Τιμητικές Διακρίσεις:

Τέσσερις ισότιμες τιμητικές διακρίσεις στις ταινίες απονέμονται:

• Στην ταινία μεικτής τεχνικής Flight at the museum του Δημήτρη Δεληνικόλα –ομόφωνα- για το άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, το λεπτό χιούμορ και την ευαίσθητη διαχείριση του θέματός της.

• Στην ταινία Φαγάνας του Νίκου Χρονόπουλου –ομόφωνα-  για το υψηλό επαγγελματικό της επίπεδο και την αξιοσημείωτη διεύθυνση των ηθοποιών.

• Στην ταινία animation Human Nature του Νάσου Βακάλη –ομόφωνα- για την άψογη κατασκευή και την ευσύνοπτη ανάπτυξη μιας σατιρικής παραβολής.

• Στην ταινία Dead on Time των Ανδρέα Λαμπρόπουλου και του Ανδρέα Σκύφτα -κατά πλειοψηφία- για την ευρηματική σύλληψη της κεντρικής ιδέας.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΤΕΚΤ- Ο.Τ

Με αφορμή την αποψινή απονομή, θέλουμε με λίγα λόγια να υπενθυμίσουμε το πάγιο σκεπτικό των βραβείων της ΕΤΕΚΤ.

Με βάση τον ισχύοντα νόμο οι ειδικότητες:

• Δ/ντή Φωτογραφίας
• Μοντέρ
• Ηχολήπτη
• Σκηνογράφου &
• Ενδυματολόγου

Καταγράφονται ως συνδημιουργοί του καλλιτεχνικού κινηματογραφικού έργου.

Σε αυτές τις επιμέρους ειδικότητες εστιάζεται η προσοχή της Κριτικής Επιτροπής της ΕΤΕΚΤ. Είναι οι τομείς που είμαστε οι αρμοδιότεροι όλων να κρίνουμε, προσδοκώντας παράλληλα και σε ένα ευρηματικό και έξυπνο σενάριο, μια καλή σκηνοθεσία και καλές ερμηνείες.

Με αυτή λοιπόν την έννοια η Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικός Τομέας απονέμει τα εξής βραβεία.

1. Κατηγορία Έλληνες του Κόσμου

Το βραβείο της αρτιότερης τεχνικά ταινίας απονέμεται στην ταινία «The Fiddler» της Στελάνα  Κληρή.

2. Κατηγορία Ταινίες Μυθοπλασίας

Το βραβείο τα αρτιότερης τεχνικά ταινίας απονέμεται στην ταινία «Η νύφη» του Λευτέρη Χαρίτου.

Βραβείο  Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, απονέμει –ομόφωνα- το βραβείο της καλύτερης ταινίας στα «Κινητά Στοιχεία», του Ανδρέα Σιαδήμα.