Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Μοναχικές Φυσιογνωμίες: συναυλία από την Κ.Ο.Α στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μοναχικές Φυσιογνωμίες: συναυλία από την Κ.Ο.Α στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η βαθιά, υπερβατική σκέψη και το μεγάλο ταλέντο συμβαδίζουν συχνά με το αίσθημα της μοναξιάς και της κατ΄επιλογήν απομόνωσης για μεγάλες περιόδους. Μία τέτοια περίπτωση ήταν ο απόμακρος Λούντβιχ βαν Μπετόβεν , αλλά και ο ανώνυμος «ήρωας» που οραματίζεται ο Ρίχαρντ Στράους στο συμφωνικό του ποίημα «Η ζωή ενός ήρωα», προβάλλοντας σ΄αυτόν τον ίδιο του τον εαυτό…


Εξ ου και ο τίτλος «Μοναχικές Φυσιογνωμίες» που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην τρίτη κατά σειρά συναυλία του φετινού θεματικού της κύκλου «Γερμανοί Ρομαντικοί», περιλαμβάνοντας στο πρόγραμμα εκτός από το έργο του Στράους, το Τρίτο κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν. Η συναυλία πραγματοποιείται με σολιστ τον πιανίστα Απόστολο Παληό και υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή την Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.


Το Τρίτο κοντσέρτο για πιάνο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη του σε μία ιστορική συναυλία στο Theater an der Wien στις 5 Απριλίου του 1803 ως ένα μεταξύ των τριών νέων έργων που είχε ο Μπετόβεν να παρουσιάσει στο βιεννέζικο κοινό (τα άλλα ήταν η Δεύτερη Συμφωνία και το ορατόριο Ο Χριστός στο Όρος των Ελαιών ). Η σύνθεση του Κοντσέρτου είχε σχεδόν ολοκληρωθεί τρία χρόνια νωρίτερα είναι όμως χαρακτηριστικό ότι ο τελειομανής συνθέτης συνέχισε να κάνει διορθώσεις κυριολεκτικά μέχρι την τελευταία στιγμή πριν από τη συναυλία.  Δεδομένου ωστόσο ότι ο Μπετόβεν είχε στη διάθεσή του μόνο μία πρόβα , η εκτέλεση δεν στάθηκε αντάξια της ποιότητας του Κοντσέρτου η φήμη του οποίου όμως αποκαταστάθηκε  από την Ιστορία της Μουσικής.   


«Το θέμα του έργου δεν είναι μία συγκεκριμένη ποιητική ή ιστορική φιγούρα, αλλά μάλλον μία γενική και ελεύθερη ιδέα ενός μεγάλου και ανδροπρεπούς ηρωισμού», έγραφε ο Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της πρεμιέρας του συμφωνικού του ποιήματος «Η ζωή ενός ήρωα» το Μάρτιο του 1899 στη Φρανκφούρτη, με την ορχήστρα Concertgebouw του Άμστερνταμ υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου. Παρόλα αυτά το ίδιο το μουσικό περιεχόμενο του συμφωνικού ποιήματος υπαγορεύει με σαφήνεια πως ο Στράους είχε στο μυαλό του τον εαυτό του όταν το έγραφε: Τα μέρη του έργου παρακολουθούν σχεδόν με ακρίβεια βιογραφικού σημειώματος τους μέχρι τότε σημαντικούς σταθμούς της ζωής του συνθέτη. Το έργο δεν διακρίνεται βεβαίως από διάθεση στείρας έπαρσης ή εγωκεντρισμού αλλά περισσότερο από την υπερβατική νιτσεϊκή αίσθηση της διαρκούς πάλης με το Εγώ και της αντιπαράθεσής του με το εξωτερικό περιβάλλον .


Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770– 1827)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 37

ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864 – 1949)
«Η ζωή ενός ήρωα», συμφωνικό ποίημα, έργο 40

Σολίστ: Απόστολος Παληός, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.


Με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Σχετικές ειδήσεις
Μπετόβεν κοινός παρονομαστής: Το Koυαρτέτο εγχόρδων L’Anima στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
21.11.2016 16:28
Με τη συναυλία του Κουαρτέτου εγχόρδων L’Anima, του μοναδικού ίσως εν ενεργεία κουαρτέτου στην Ελλάδα, συνεχίζεται την Κυριακή 27 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ ο Κύκλος Μουσικής Δωματίου Μπετόβεν κοινός παρονομαστής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙ: συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.04.2016 13:30
Τα ατμοσφαιρικά «Νυχτερινά» του Κλωντ Ντεμπυσύ και το μεγαλόπνοο συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους, είναι χαρακτηριστικές μουσικές δημιουργίες του τέλους του 19ου αιώνα, εποχής που η τέχνη, στο «κατώφλι» του 20ου αιώνα πράγματι, έψαχνε και άνοιγε νέους δρόμους έκφρασης. Και τα δύο έργα όπως και το, συνεπές με το πνεύμα των ημερών, «Χριστός Ανέστη» στις παραλλαγές που συνέλαβε ο σπουδαίος μουσουργός Πέτρος Πετρίδης, εντάσσονται στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αμέσως μετά το Πάσχα, την Παρασκευή 6 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μπετόβεν-mania από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
08.02.2016 12:24
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής μας προσκαλούν να ζήσουμε μια μοναδική μουσική εμπειρία, μέσα από μία μαραθώνια συναυλία, που αναβιώνει τη θρυλική παρουσίαση των έργων του Μπετόβεν από τον ίδιο στη Βιέννη στις 22/12/1808.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.