Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Άγγελος Σκούρτης: Γιατί ένας εικαστικός καλλιτέχνης γίνεται επιμελητής μιας έκθεσης

Άγγελος Σκούρτης: Γιατί ένας εικαστικός καλλιτέχνης γίνεται επιμελητής μιας έκθεσης

Όταν με κάλεσε η Γιάννα Γραμματοπούλου, σε μια δική μου παλιότερη πρόταση να επιμεληθώ μια έκθεση, χάρηκα που με άφησε τελείως ελεύθερο στην επιλογή καλλιτεχνών και θέματος. Αμέσως της πρότεινα τον τίτλο like.


Σαν εικαστικός καλλιτέχνης και συνάδελφος των καλλιτεχνών, δεν πήρα το ρόλο του θεωρητικού τέχνης ή του επιμελητή εκθέσεων, που ο σκοπός τους είναι άλλος και τους οποίους σέβομαι και εκτιμώ. Ούτε με ενδιέφερε να επενδύσω το σκεπτικό μου διαλέγοντας έργα που θα το υποστήριζαν. Η ευθύνη η δική μου ήταν να επιλέξω καλλιτέχνες , ξεκινώντας από τη γενιά του ’70 και  νεώτερους, που πάντα τους παρακολουθώ και πάντα το έργο τους  έχει κάτι να μου πει. Το σκεπτικό λοιπόν της επιμέλειας μου είναι να προσκαλέσω τους καλλιτέχνες αλλά  οι ίδιοι να επιλέξουν τι θα εκθέσουν και οι ίδιοι να γίνουν επιμελητές του έργου τους παίρνοντας την ευθύνη της επιλογής. Και αυτό γιατί πιστεύω ότι το - Εκθέτω -  εμπεριέχει τις έννοιες της - Ευθύνης -  και της -  Απόλυτης Ελευθερίας- που πρέπει να έχει ο ίδιος ο καλλιτέχνης.


Προσκάλεσα καλλιτέχνες από διαφορετικές τάσεις (διότι νομίζω ότι η εποχή μας, δεν ξέρω θα αφήσει τέχνη, όπως την έχουμε κωδικοποιήσει στον εγκέφαλο μας από την εποχή της Αρχαίας  Ελλάδας,  της Αναγέννησης έως τα τέλη του 19ου αιώνα)  όμως θεωρώ ότι στις μέρες  μια και έπαψαν να υπάρχουν  κυρίαρχα κινήματα και style, ο καλλιτέχνης είναι επιτέλους ελεύθερος να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε μέσο έκφρασης, αρκεί το έργο του να είναι τίμιο και αληθινό. Έτσι θα περάσει στο θεατή και θα χαρακτηρίσει την εποχή μας.


Επέλεξα τον τίτλο like για τη συγκεκριμένη έκθεση  διότι με ενδιέφερε και  τα έργα  και το σκεπτικό των καλλιτεχνών, πέρα από τους επισκέπτες που θα έρθουν στη γκαλερί  εκφραση- γιαννα  γραμματοπουλου και αυτοί, και  όσοι δεν θα μπορέσουν να την δουν, να  μπουν στο Facebook, (https://www.facebook.com/pages/Like-Group-exhibition-at-ekfrasi-yianna-grammatopoulou/780613318678020) να δουν τα έργα, να διαβάσουν το σκεπτικό του καλλιτέχνη, να γράψουν την άποψή τους και να κτυπήσουν, αν τους ενδιαφέρει,  like,  αυτήν την καινούρια γλώσσα  επικοινωνίας  


Αυτές τις μέρες, η Στέλλα Καβαλλιεράτου που συμμετέχει στην έκθεση, μου έστειλε ένα email γεμάτη έκπληξη, ότι το Μουσείο Τέχνης Frye στο Σιάτλ των ΗΠΑ  παρουσιάζει  έκθεση με τίτλο social medium και ενδεικτικό υπότιτλο : εσύ είσαι επιμελητής. Την ίδια  περίοδο με ΄μας παρουσιάζεται εκεί μια έκθεση με το ίδιο σκεπτικό , (αλλά μόνο με έργα της συλλογής του Μουσείου ) πράγμα που σημαίνει ότι η εποχή μας είναι ώριμη να δεχτεί και τον καλλιτέχνη και το θεατή σαν επιμελητή, και τα καινούρια μέσα, ως κυρίαρχα μέσα επικοινωνίας.


Και ας μην ξεχνάμε ότι η τέχνη, από την εποχή της Αναγέννησης, έγινε γνωστή στην  υπόλοιπη Ευρώπη και αργότερα παντού μέσα  από την αντιγραφή των έργων, από χαλκογραφίες και λιθογραφίες και αργότερα από την φωτογραφία. Τώρα το ρόλο διάδοσης του έργου και της σκέψης του καλλιτέχνη  παίζει το διαδίκτυο, όχι αναπληρώνοντας το έργο ή τη γκαλερί που εκτίθεται, κάτι που είναι αναντικατάστατο , αλλά σαν το πιο γρήγορο οπτικό , και όχι μόνο μέσο επικοινωνίας.


Στην έκθεση συμμετέχουν: Άσπα Στασινοπούλου , Μάκης Θεοφυλακτόπουλος, Στέλλα Καβαλλιεράτου, Διοχάντη, Ελένη Μυλώνα, Κυριάκος Μορταράκος , Ευγενία Αποστόλου , Δημήτρης Ντοκατζής, Κορνήλιος Γραμμένος , Μαρία Παπαδημητρίου , Τάσος Μισούρας, Γιάννης Θεοδωρόπουλος , Άρτεμις Ποταμιάνου, Αγγελική Σβορώνου, Μαίρη Ζυγούρη, Μπάμπης Παπαγιάννης, Γιώργος Θεοδωρίδης. Στην έκθεση συμμετέχει η ομάδα Νομαδική Αρχιτεκτονική και η Χαρίκλεια Χάρη με μουσική επέμβαση του Αριστοτέλη Γιαννακούρου και ο Άγγελος Σκούρτης .

Σχετικές ειδήσεις
Άρτεμις Ποταμιάνου: Το Ανοίκειο μέσα από το έργο εννέα εικαστικών
14.11.2016 11:29
Η εικαστικός και επιμελήτρια Άρτεμις Ποταμιάνου, γράφει για τις διαφορετικές οπτικές της έννοιας του ανοίκειου, με αφορμή την έκθεση «Back to the basics: Uncanny», την οποία φιλοξενεί η ENIA Gallery.
Αλέξης Βερούκας: Καλλιτέχνες αναλώσιμοι ή Τέχνη της ανακύκλωσης - Η περίπτωση CREMONINI / DOIG
22.08.2016 16:51
Με τις φροντίδες για την έκθεση έργων του Λεονάρντο Κρεμονίνι από ελληνικές συλλογές στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΥΔΡΑΣ, βλέποντας ξανά μετά από αρκετό καιρό πίνακες που είχαν στοιχειώσει την καλλιτεχνική εξέλιξη της νεότητας πολλών από τους Έλληνες συναδέλφους μου, σκέφτομαι:
Μαργαρίτα Μυρογιάννη: Η παλίνδρομη αρμονία των αντιθέτων
04.03.2016 16:11
«Οι απλοί ποιητές είναι τόσο ξεμωραμένοι όσο κι οι απλοί μεθύστακες, που ζουν σε μια συνεχή ομίχλη, χωρίς να βλέπουν ή να κρίνουν τίποτα καθαρά. Ένας άνθρωπος θα πρέπει να είναι σπουδασμένος σε μερικές επιστήμες και να έχει ως ένα βαθμό μαθηματικό κεφάλι για να είναι ένας ολοκληρωμένος ποιητής…»
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».