Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016
Μπεεε - Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα: Κριτική θεάτρου
Δημοσίευση: Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου 2014 14:55
Μπεεε - Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα: Κριτική θεάτρου

Αν παρομοιάζαμε με κάτι τη Σπείρα-Σπείρα και το δημιουργό της, Σταμάτη Κραουνάκη, που από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 έχουν χαρίσει μοναδικές στιγμές στο ελληνικό κοινό, αυτό θα ήταν οι μεσαιωνικοί τροβαδούροι και καλλιτέχνες του δρόμου, ακριβώς όπως έχουν αποτυπωθεί σε σκίτσα εποχής και πίνακες λαϊκής ζωγραφικής. Μία ομάδα που περιφέρεται, χορεύει, τραγουδά, σατιρίζει και σκορπά στον κόσμο το γέλιο, την ανακούφιση και τη χαρά.

 

Από την σύνθεση της Σπείρας έχουν περάσει όλα αυτά τα χρόνια πολλοί καλλιτέχνες για μικρά ή μεγάλα διαστήματα και έχουν δώσει παραστάσεις επιθεωρησιακής υφής, πάντοτε στον παλμό της εποχής που διανύουμε.

 

Το «Μπεεε» έχει ένα σουρεαλιστικό χαρακτήρα, όπως θα μπορούσε να προδώσει και ο τίτλος του. Στον απόηχο της περσινής τεράστιας επιτυχίας «Όταν έχω εσένα», στήνεται ακόμα ένα έργο με σατιρικές νησίδες πρόζας ανάμεσα στα αγαπημένα τραγούδια του σημαντικού δημιουργού, μα και άλλων όπως ο μαέστρος Άρης Βλάχος. Τα κείμενα που επιμελείται ο Σταμάτης Κραουνάκης μαζί με τους Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο, περιγράφουν την κοινωνική και κυρίως πολιτική επικαιρότητα, φτιάχνοντας τύπους άλλοτε οικείους κι άλλοτε ανορθόδοξους. Η δομή ισορροπεί μεταξύ του μουσικού κομματιού και της πρόζας, αφού δεν διαχωρίζονται σε πρώτο και δεύτερο μέρος, παρά κυλούν εναλλάξ μέχρι το τέλος και παραπέμπει στο είδος «βοντβίλ», δημοφιλές λαϊκό θέατρο της Αμερικής του 19ου αιώνα, καθώς μουσικά μέρη διανθίζονται με θεατρικά δρώμενα. Οι καταστάσεις που περιγράφονται είναι επικοινωνιακές και γλαφυρές, χρησιμοποιώντας διάσημες ατάκες των social media, αλλά και πιο ιδιαίτερες με άλλους κώδικες, όπως πχ. ένας άνθρωπος που ζει πίσω από ένα τραπεζικό μηχάνημα ανάληψης. Τα τραγούδια που ερμηνεύονται επί σκηνής ποικίλλουν. Εκτός από κάποια διαχρονικά και πασίγνωστα, υπάρχουν πολλά από την τελευταία δισκογραφική δουλειά «Η λειτουργία των πόλεων», καθώς και μερικά λιγότερο γνωστά, μα εξίσου σπουδαία, που προσφέρονται για ανακάλυψη.

 

Οι μουσικές του Κραουνάκη, έχουν ούτως ή άλλως μία έντονη θεατρικότητα, που δένει με αυτό το είδος που υπηρετεί η Σπείρα. Κάποιος θα πει ότι όλα τα τραγούδια είναι θεατρικά κατά βάθος, αφού περιγράφουν ποικιλοτρόπως διάφορες καταστάσεις. Όμως η ιδιαιτερότητα των δικών του συνθέσεων είναι που τον έχουν καταστήσει έναν πραγματικά εναλλακτικό δημιουργό, σε μία εποχή που οι χαρακτηρισμοί δίνονται με ευκολίες.

 

Βεβαίως ευτυχεί να έχει κοντά του, μία ομάδα από ταλαντούχα παιδιά, που με το ταπεραμέντο τους, κουμπώνουν στις ιδέες του, που κατά καιρούς παίρνουν σάρκα και οστά. Αναστασία Έδεν, Χρήστος Γεροντίδης, Σάκης Καραθανάσης, Τζέρομ Καλούτα, Κώστας Μπουγιώτης, Χρήστος Μουστάκας, Αθηνά Αφαλίδου, Μαρία Κοσκινά και Γιώργος Στιβανάκης, είναι η τωρινή σύσταση της Σπείρας. Ο Κραουνάκης έχει ξεχωρίσει την ιδιαίτερη παρουσία της Έδεν από το σύνολο, δίνοντάς της την ευκαιρία να ερμηνεύσει και να λάμψει περισσότερο στο μουσικό μέρος, ενώ έχει μοιράσει ισότοπα τα κείμενα της πρόζας στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Θυμηθείτε αυτά τα ονόματα. Ίσως στο μέλλον απασχολήσουν το ενδιαφέρον μας δισκογραφικά με όμορφο και καίριο τρόπο.


Να σημειωθεί ωστόσο και η καίρια συμβολή του μουσικού Άρη Βλάχου, ως προς την παρουσία του στην ορχήστρα , μα και ως προς την σύνθεση.

 Νέοι και παλαιότεροι, εξίσου δραστήριοι καλλιτέχνες με άποψη και ισχυρή παρουσία, που μας επιφυλάσσουν άμεσα, ακόμα πιο ουσιώδη εγχειρήματα και μεγαλύτερες εκπλήξεις.

 

 

* Η Σπείρα- Σπέιρα κατοικοεδρεύει και φέτος στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης , εκάστην Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, και φωνάζει «ΜΠΕΕΕ»! ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

 

 

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.