Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016
Είδαμε την «Κοιλάδα των εκπλήξεων» του Πήτερ Μπρουκ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Δημοσίευση: Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2014 10:01
Είδαμε την «Κοιλάδα των εκπλήξεων» του Πήτερ Μπρουκ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Η Κοιλάδα των Εκπλήξεων του Πήτερ Μπρουκ στο  Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ! Αναμφισβήτητα, ήταν από μία από τις σημαντικότερες θεατρικές ειδήσεις της φετινής σαιζόν. Η συνεισφορά του Πήτερ Μπρουκ στο θέατρο, στην όπερα , στον κινηματογράφο αλλά και στη λογοτεχνία είναι τεράστια. Στη μνημειώδη καριέρα του, που εκτείνεται σε 70 περίπου χρόνια, πάντα εξερευνούσε βαθιά φιλοσοφικά ερωτήματα για τον πολιτισμό, τη φύση, τον άνθρωπο. Απόλυτα δικαιολογημένο λοιπόν και τώρα το sold out των πέντε προγραμματισμένων παρατάσεων αλλά και η έξτρα παράσταση που προστέθηκε λόγω αυξημένης ζήτησης εισιτηρίων.

 

«Η Κοιλάδα των εκπλήξεων», το τελευταίο έργο του 89χρονου σκηνοθέτη, το οποίο συνυπογράφει και συν- σκηνοθετεί με την Marie-Hélène Estienne, αντικατοπτρίζει την αδιάκοπη πνευματική του αναζήτηση· Το βλέμμα του, ξεπερνά τους πολιτισμούς, διαπερνά τον άνθρωπο και εξερεύνα τα μυστήρια και τις δυσλειτουργίες του εγκεφάλου του.

 

Σ' αυτή την «θεατρική αναζήτηση», που συνδυάζει την επιστήμη και τον μυστικισμό με τη ζωή και το θέατρο, συνυπάρχουν αρμονικά εμπειρίες ανθρώπων με συναισθησία ή άλλες νευρολογικές ιδιαιτερότητες, πραγματικές και μη, αποσπάσματα από το αρχαίο περσικό ποίημα Το συνέδριο των πουλιών του Φαρίντ Ουντίν Ατάρ και την Κόλαση του Δάντη.

 

Στις ιστορίες τριών διαφορετικών και υπέροχων ανθρώπων, τις οποίες αφηγούνται οι ηθοποιοί αβίαστα και με έναν συγκινητικό τρόπο, παρακολουθούμε πως «η ανάμιξη των αισθήσεων» προκαλεί αντιφατικές εμπειρίες. Μέσα από μία συναρπαστική και διασκεδαστική εξερεύνηση του φαινομένου της συναισθησίας βλέπουμε πώς ο άνθρωπος μπορεί να προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε κατάσταση, χρησιμοποιώντας το μυαλό του, και να επιβιώνει παρά τις αντιξοότητες.

 

Πως θα ήταν άραγε ο κόσμος αν οι μουσικές νότες συνδυάζονταν με χρώματα, οι αριθμοί με σχήματα και οι λέξεις με εικόνες;

 

Μινιμαλιστική ομορφιά

 

Σε ένα σχεδόν άδειο χώρο (κάποιες ξύλινες καρέκλες, ένα τραπέζι με ρόδες, ένας καλόγερος), ο οποίος με τη βοήθεια της φαντασίας μπορεί να γεμίσει από άπειρες εικόνες, το μικρό αλλά πολυσυλλεκτικό επιτελείο, 3 ηθοποιοί και 2 μουσικοί, αναλαμβάνει να μας ταξιδέψει στην «Κοιλάδα των εκπλήξεων» …

 

Κύριος χαρακτήρας στην ιστορία είναι η Σάμυ Κώστα, μία γυναίκα με ανδρικό όνομα, φαινόμενο για την εντυπωσιακή της μνήμη! Ο εγκέφαλός της δημιουργεί εικόνες που της επιτρέπουν να ανακτήσει αμέτρητες αποθηκευμένες πληροφορίες, τις οποίες όμως δεν μπορεί να σβήσει. Από δημοσιογράφος γίνεται «νούμερο» σε σόου και στο τέλος αντικείμενο επιστημονικής μελέτης. Η βραβευμένη Kathy Hunder (Κατερίνα Χατζηπατέρα), με την βραχνή της φωνή και την μικροσκοπική της παρουσία, καταφέρνει να μας περιγράψει τις εμπειρίες και τον ψυχικό κόσμο της ηρωίδας, αστεία αλλά και συγκινητικά. Οι δύο επιστήμονες που την εξετάζουν (Marcello Magni και Jared McNeill) προσπαθούν να την καθησυχάσουν ότι μπορεί να είναι ένα φαινόμενο, αλλά όχι το μοναδικό. 

 

 

 

Ακολουθεί ένας νεαρός άνδρας, ο οποίος βλέπει διάφορα χρώματα όταν ακούει τζαζ και δημιουργεί έργα τέχνης στο πάτωμα της σκηνής, που γίνεται καμβάς με τις απαραίτητες εναλλαγές στον φωτισμό (Philippe Vialatte). Την ιστορία του συνοδεύουν δύο μουσικοί, Raphaël Chambouvet και Toshi Tsuchitori, που βρίσκονται ζωντανά επί σκηνής καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, αγκαλιάζοντας όμορφα με τις δυτικές και ανατολίτικες μελωδίες τους τις αφηγήσεις.

 

Στη συνέχεια, ο Marcello Magni, βγάζει την άσπρη ρόμπα του νευρολόγου και υποδύεται έναν τρίτο άνθρωπο, ο οποίος εμφανίζει ιδιοδεκτικές διαταραχές και δεν μπορεί να συντονίσει τα μέρη του σώματός του, παρά μόνο κοιτάζοντάς τα! Ο ευφυής ηθοποιός , με μεγάλη ευελιξία και αυτοσχεδιαστικό οίστρο, μεταμορφώνεται σε μονόχειρα μάγο που κάνει ταχυδακτυλουργικά τεχνάσματα με την τράπουλα –τα οποία συμπεριλαμβάνουν και την ενεργή συμμετοχή του κοινού-.

 

Η παράσταση κλείνει ποιητικά και μυσταγωγικά, με ένα απόσπασμα από Το συνέδριο των πουλιών και ένα κομμάτι ιαπωνικής μουσικής που εκτελεί ο Toshi Tsuchitori με το φλάουτό του, δίνοντας παράλληλα την εντύπωση πως η έρευνά του "ιερού" σκηνοθέτη δεν σταματάει εδώ, αντίθετα, πρόκειται να συνεχιστεί και στο μέλλον.

 

Αν και οι ιδέες του Σουφισμού και τα δόγματα του ισλαμικού μυστικισμού προέρχονται από έναν κόσμο μακρινό για τους περισσότερους έλληνες θεατρόφιλους, εμφανίζονται καθολικά στην απλή γλώσσα της παράστασης.

 

Η πραγματική ουσία του θεάτρου του Πήτερ Μπρουκ είναι πως μέσα από μία μαγευτική απλότητα μιλάει για την πολυπλοκότητα του κόσμου, τα μεγάλα και τα σύνθετα ερωτήματα της ζωής .

 

Το θέατρό του δεν χρειάζεται πολλά πράγματα για να γίνει, άλλωστε το γράφει και ο ίδιος στον Άδειο Χώρο:

«Μπορώ να πάρω οποιονδήποτε άδειο χώρο και να τον ονομάσω γυμνή σκηνή .Ένας άνθρωπος διασχίζει αυτό το άδειο χώρο, ενώ ένας άλλος τον παρακολουθεί. Αυτά είναι όλα όσα χρειάζομαι για να έχω μία θεατρική πράξη».

 

Έστω κι αν βρισκόμουν σε θέση περιορισμένης ορατότητας και για περίπου 90 λεπτά όρθια, αυτή την παράσταση θα την θυμάμαι!

 

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Exhibit B» του Μπρετ Μπέιλι: Μία συγκλονιστική ανθρώπινη εγκατάσταση
17.06.2016 14:00
Η πάντα εξωστρεφής –ευτυχώς για όλους μας- Στέγη, στο πλαίσιο του 3ου Fast Forward Festival, παρουσίασε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες καλλιτεχνικές δημιουργίες που ξεπερνάνε τα γεωγραφικά, ιδεολογικά, κοινωνικά και πολιτισμικά σύνορα, καταργούν τα στερεότυπα, διευρύνουν τα συμβατικά όρια των τεχνών, εκφράζοντας μία πολιτική και κοινωνική διαμαρτυρία για φλέγοντα ζητήματα και προβληματισμούς της σύγχρονης εποχής. Το κτίριο της πρώην Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου (Ακαδημίας 23) στέγασε για λίγες μέρες την συναρπαστική, αφυπνιστική έκθεση- περφόρμανς «Exhibit B» του Μπρετ Μπέιλι, η οποία περιλάμβανε μία σειρά εγκαταστάσεων με ζωντανά «εκθέματα / πειστήρια».
Ο Σαίξπηρ μέσα από παραστάσεις και προβολές στο Φεστιβάλ Αθηνών!
31.05.2016 12:33
Το Φεστιβάλ Αθηνών συμμετέχει στον κύκλο εκδηλώσεων που διοργανώνονται παγκοσμίως με αφορμή την επέτειο των τετρακοσίων χρόνων από το θάνατο του σπουδαίου Άγγλου ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, εντάσσοντας στο φετινό του πρόγραμμα ελληνικές και διεθνείς παραγωγές. Τρεις θεατρικές παραστάσεις και τρεις κινηματογραφικές προβολές πάνω στο έργο του Σαίξπηρ αποκαλύπτουν εκ νέου τη δύναμη και τη διαχρονικότητα της γραφής του.
Πειραματική Σκηνή - «Θέμα Εμφύλιος»: Βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες
30.03.2016 11:48
Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, που άνοιξε ξανά τις πόρτες της για να δώσει βήμα και «φωνή» σε νέους καλλιτέχνες, με καλλιτεχνικούς διευθυντές τους άξιους Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη, διοργανώνει κατά το διάστημα 30 Μαρτίου έως και 3 Απριλίου 2016 ένα Θεματικό φεστιβάλ για τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, από την έναρξη του οποίου συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια. Νέοι και ανήσυχοι δημιουργοί (ή συνδημιουργοί), που επιλέχθηκαν για να παρουσιάσουν την δουλειά τους στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, μοιράζονται μαζί μας τις σκέψεις τους για το θέμα «Εμφύλιος» και τις ποικίλες αποτυπώσεις του στο σήμερα…
Δύο Ιουλιέτες και επτά Ρωμαίοι καταλαμβάνουν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά!
18.02.2016 14:51
400 χρόνια από τον θάνατο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και 450 χρόνια από τη γέννηση του, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει το αριστούργημά του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στη μετάφραση του Δημητρίου Βικέλα, σε μία εντελώς διαφορετική σκηνική εκδοχή υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Ρήγου. Με αφορμή την παράσταση, εννέα ταλαντούχοι και ελπιδοφόροι αντιπρόσωποι της νέας γενιάς ηθοποιών που έχουν αναλάβει να ζωντανέψουν αυτή την «καταδικασμένη από τα αστέρια» ιστορία αγάπης επί σκηνής, περιγράφουν μέσα σε λίγες φράσεις την δική τους προσωπική οπτική για το έργο του Σαίξπηρ και τους ρόλους που ερμηνεύουν.
«Μιράντα»: Ερμηνευτικές αναλαμπές σε μία εμπνευσμένη διασκευή
03.02.2016 11:40
Ορμώμενος από την σαιξπηρική «Τρικυμία», με κινητήρια δύναμη την ηρωϊδα της, Μιράντα, ο Λιθουανός σκηνοθέτης Όσκαρας Κορσουνόβας, δημιούργησε την δική του ομώνυμη, σκηνική σύνθεση. Η «Μιράντα» του λοιπόν, ύστερα από την παρουσίασή της σε Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, ταξίδεψε και στη χώρα μας, στο Θέατρο Πορεία, σε μία εκδοχή ειδικά προσαρμοσμένη για το ελληνικό θεατρόφιλο κοινό.
Μπιλ & Λου - Δημήτρης Μπογδάνος: Κριτική θεάτρου
01.12.2015 12:26
Την γλυκόπικρη ιστορία του Adam Elliot, που περιγράφει την ασυνήθιστη φιλία δύο εκ πρώτης όψεως αταίριαστων ανθρώπων, πήρε ο Δημήτρης Μπογδάνος και την αξιοποίησε με ιδιοφυή και ευφάνταστο τρόπο, μεταφέροντάς την στο στην σκηνή του Skrow Theater, ως Μπιλ & Λου. Στην δική του θεατρική εκδοχή οι πρωταγωνιστές έχουν σάρκα και οστά, δεν είναι από πηλό και έχουν μεγάλη αδυναμία στα στρουμφάκια!
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Μία ιδιότυπη ακουστική περιπλάνηση «Στη μέση του δρόμου», Πρόδρομος Τσινικόρης
10.07.2015 15:00
Φτάνω στη Πλατεία Κλαυθμώνος, εφοδιάζομαι με τον απαραίτητο εξοπλισμό –χάρτη, ακουστικά, MP3- και κατηφορίζω προς την οδό Δραγατσανίου. Ακολουθώ κατά γράμμα τις οδηγίες και φτάνω πολύ γρήγορα στον προορισμό μου, ένα σημείο συνάντησης «Στη μέση του δρόμου», στο οποίο πρόκειται να μοιραστώ μία πρωτόγνωρη εμπειρία με κάποιον άγνωστο συμπολίτη μου.. Με ένα αίσθημα γλυκόπικρης περιέργειας ανεβαίνω στο σταθμευμένο φορτηγό (!), κάθομαι στη θέση του συνοδηγού, πατάω το «PLAY» και περιμένω να ακούσω την συγκινητική ιστορία ενός άστεγου. Αντί γι’ αυτό, ακούω το ντουέτο των Lisa Stansfield και Barry White, "All Around The World".
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Είμαστε οι Πέρσες, Γιολάντα Μαρκοπούλου – Station Athens
12.06.2015 18:56
Οδύσσειες προσφύγων απ’ το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές μπολιάζουν τους Πέρσες και τις Ικέτιδες του Αισχύλου στην παράσταση-ντοκουμέντο Είμαστε οι Πέρσες της Γιολάντας Μαρκοπούλου, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, 3 και 4 Ιουνίου.