Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Θεόδωρος Ράλλης: Με το βλέμμα στην Ανατολή, έκθεση στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

Θεόδωρος Ράλλης: Με το βλέμμα στην Ανατολή, έκθεση στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

Το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014 και ώρα 20:00, την έκθεση «Θεόδωρος Ράλλης: Με το Βλέμμα στην Ανατολή». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 15 Μαρτίου 2015.


Η έκθεση είναι αφιερωμένη στο έργο του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου και πραγματοποιείται με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, ενώ συγχρόνως αποτελεί την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του έργου του Θεόδωρου Ράλλη μετά το θάνατό του, το 1909.

Η έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει το έργο του μέσα από επιλεγμένα έργα, εξερευνώντας το «βλέμμα» της Δύσης προς την «άλλη» Ανατολή.


Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή Alpha Bank, από δημόσιες συλλογές (Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου-Σούτζου, Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου Ευταξία και Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ), καθώς και από ιδιωτικές συλλογές, εκ των οποίων ορισμένα παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ευρύτερο κοινό, όπως τα: «Γητεύτρα πυθώνων» (ιδιωτική συλλογή, Αθήνα), «Η ευνοούμενη του σουλτάνου» (ιδιωτική συλλογή, Λονδίνο) και «Η Νασλή» (ιδιωτική συλλογή, Αθήνα).


Ο Θεόδωρος Ράλλης με καταγωγή από την Χίο και γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, έζησε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του στη Γαλλία. Εκεί διαμορφώθηκε το έργο του μέσα στο ευρωπαϊκό ρεύμα του Οριενταλισμού και σύμφωνα με την ακαδημαϊκή τεχνική της γαλλικής σχολής. Στη συνέχεια αναδείχθηκε ως ο κυριότερος εκπρόσωπος του Οριενταλισμού στην Ελλάδα και συνέβαλε στην δημιουργία της νεότερης καλλιτεχνικής παράδοσης της χώρας.

 

Το έργο του Θεόδωρου Ράλλη είναι εμπνευσμένο από την Ελλάδα και τη Μέση Ανατολή και  αντανακλά τη σχέση των δύο κόσμων μέσα από το πρίσμα της γαλλικής σχολής του 19ου αιώνα.


Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις βασικές ενότητες:

Η πρώτη ενότητα αποτελεί την  εισαγωγική ενότητα της έκθεσης και επιχειρεί μια γνωριμία με τη ζωή του καλλιτέχνη. Θα εκτεθούν αυτοπροσωπογραφίες του, σπουδές, επιστολές αλλά και φωτογραφίες από τα εργαστήρια του στο Παρίσι και στο Κάιρο. Επίσης, θα εκτεθούν σχέδια από την εικονογράφηση βιβλίων, έναν τόμο από το αρχείο του, το ημερολόγιό του από το ταξίδι του στο Άγιο Όρος και αποσπάσματα από την αρθρογραφία του στον τύπο της εποχής.

Η δεύτερη ενότητα με τίτλο Το Χαρέμι και το Λουτρό περιλαμβάνει έργα όπου ο καλλιτέχνης αποδίδει το χαρέμι ως στερεοτυπικό τόπο γοητείας και ερωτισμού επιλέγοντας να απεικονίσει τη γυναίκα στο εσωτερικό δωματίων, πάνω σε ντιβάνια, περιτριγυρισμένη από μεγάλα μαξιλάρια και βαρύτιμα υφάσματα, καθώς και καλλωπιστικά φυτά, ναργιλέδες και ντέφια. Παράλληλα όμως αποδίδει στη γυναίκα, εκτός από τον ρόλο της οδαλίσκης, πρόσθετους ρόλους οι οποίοι προβάλλουν έναν χώρο οικείο και καθημερινό που αντιστοιχεί περισσότερο στην πραγματικότητα.

Στα έργα του καλλιτέχνη το λουτρό αποτελεί ένα χώρο φανταστικό, στον οποίο το ιδιωτικό στοιχείο και η σωματική οικειότητα είναι τα κυρίαρχα γνωρίσματα. Ο Ράλλης, μέσα από αλλεπάλληλες παραλλαγές, εστιάζει στο γυμνό σώμα και στο πρόσωπο προσδίδοντάς τους έτσι ένα ιδεαλιστικό ύφος.

Η τρίτη ενότητα με τίτλο Η πίστη στην Ανατολή περιλαμβάνει έργα που σχετίζονται με τις μονοθεϊστικές θρησκείες της Ανατολής.  Απεικονίζουν ιερούς τόπους, σκηνές λατρείας και εσωτερικά ναών και τζαμιών. Στα έργα αυτά η μυσταγωγική ατμόσφαιρα τονίζεται από την ιδιαίτερη χρήση του φωτός. Η παρουσία του ανθρώπου στους χώρους αυτούς ποικίλλει, ενώ στα έργα όπου εικονίζονται τζαμιά η παρουσία των μορφών είναι σπάνια.

Το ιδιαίτερο στοιχείο της τέχνης του έγκειται στην απόδοση μιας βιωμένης Ανατολής και ως εκ τούτου οικείας και κατανοητής. Οι μορφές στα έργα του παρουσιάζονται στις ανθρώπινες διαστάσεις τους, ενώ το βλέμμα του καλλιτέχνη παρατηρεί με οικειότητα, κατανόηση και συμπάθεια τη ζωή τους. Ο ζωγράφος χρησιμοποίησε ένα ακαδημαϊκό ιδίωμα, που μαζί με το υλικό των συμβόλων του και τη θεατρική χειρονομία, δημιούργησαν τον μύθο της δικής του Ανατολής, αυτή που οραματίστηκε, έζησε και αγάπησε.


Επιμέλεια έκθεσης: Δρ. Μίρκα Παλιούρα, ιστορικός τέχνης
Σχεδιασμός & γραφιστική επιμέλεια: Σταμάτης Ζάννος


Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος ομότιτλος κατάλογος (ελληνικά/αγγλικά), έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, σε κείμενα και επιμέλεια της Δρος Μίρκας Παλιούρα.

Την έκδοση χαιρετίζει η Μίνα Μωραϊτου, Επιμελήτρια της Ισλαμικής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη και προλογίζει η Κατερίνα Κοσκινά, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.


ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Μουσείο Μπενάκη

ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: ΙΔΡΥΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Σχετικές ειδήσεις
Το σώμα και άλλες μικρές ιστορίες. H περφόρμανς στις Συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Κρήτη
22.11.2016 11:36
To Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, εγκαινιάζει την έκθεση με τίτλο “Το σώμα και άλλες μικρές ιστορίες. Η περφόρμανς στις Συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης”.
«μεταΘεοί»: έκθεση του Αλέξανδρου Γεωργίου στο Μουσείο Μπενάκη - Ισλαμικής Τέχνης
02.11.2016 13:35
Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης την έκθεση του Αλέξανδρου Γεωργίου «μεταΘεοί» στην οποία θα παρουσιαστεί το έργο από τα δύο τελευταία προσκηνυματικά ταξίδια του καλλιτέχνη στην Ινδία.
O Ai Weiwei με τη Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
19.05.2016 15:12
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ανακοίνωσε την έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic». Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση έργων του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, καθώς και για τη μοναδική έκθεσή του που φιλοξενείται σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως μέχρι σήμερα.
Imagine a Palm Tree: το έργο της Navine G. Khan-Dossos στο Μουσείο Μπενάκη - Ισλαμικής Τέχνης
01.04.2016 12:14
Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, από την Κυριακή 10 Απριλίου 2016, τo έργο της Navine G. Khan-Dossos με τίτλο «Imagine a Palm Tree», το οποίο εξετάζει την ιστορία του φοινικόδεντρου στην Αθήνα.
Thomas Hope. Σχέδια της Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης: έκθεση στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης
18.03.2016 16:09
Το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης την Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016 την έκθεση Thomas Hope. Σχέδια της Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης.