Μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία της παράστασης «Αντί Βιογραφικού…!», η ομάδα «Σχήμα Εκτός Άξονα» επιστρέφει στις πειραματικές της αναζητήσεις, μέσα από δύο πρόσωπα της αρχαίας τραγωδίας . Για οκτώ μόνο συνεχόμενες παραστάσεις από τις 12 έως τις 19 Δεκεμβρίου 2014, παρουσιάζει δύο μονολόγους σε ένα έργο και συγκεκριμένα τη «Μήδεια» σε μια ερευνητική προσέγγιση την οποία σκηνοθετεί η Αναστασία Θεοφανίδου και το κείμενο του Τηλέμαχου Κοσμέτσα «Αδόκιμος Μονόλογος-Οιδίπους» σε σκηνοθεσία Νίκου Βουδούρη.

ΜΗΔΕΙΑ

Η Αναστασία Θεοφανίδου πραγματοποίησε μια συρραφή κειμένων από τη ‘Μήδεια’ του Ευριπίδη. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί ένας αποσπασματικός μονόλογος, «μια πορεία της συγκεκριμένης γυναίκας μέσα στο χρόνο», όπως εξηγεί η σκηνοθέτης.

«Πώς επιβιώνουν τα έργα αυτά μέσα στους αιώνες;» αναρωτιέται. «Τι διαφορετικό μπορεί να φωτίσει ένα μινιμαλιστικό ανέβασμα σε έναν υπόγειο χώρο; Ερωτήματα που με βασανίζουν εδώ και χρόνια και επιλέγω να επανέρχομαι προσπαθώντας να βρω κάποιες απαντήσεις. Μετά την ‘Κασσάνδρα’ και την ‘Εκάβη’ πριν δύο χρόνια, τώρα η Μήδεια που με έχει απασχολήσει στο παρελθόν και συγκεκριμένα στην παράσταση ‘Ρόλοing’. Μια πιο βαθιά βουτιά σ’αυτό το έργο και ιδιαίτερα στη γυναίκα Μήδεια».

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Στον πέμπτο κατά σειρά Αδόκιμο Μονόλογο του Σχήματος Εκτός Άξονα, κεντρική φιγούρα είναι ο Οιδίποδας. Ο στόχος παραμένει ίδιος με τους προηγούμενους μονολόγους: να φωτιστούν οι διαδικασίες που μπορούν να οδηγήσουν σε μια συγκροτημένη παράσταση. Όπως εξηγεί ο Νίκος Βουδούρης «η τραγική μορφή του ήρωα, βασισμένη στο κείμενο του Τηλέμαχου Κοσμέτσα, σκηνοθετείται και σκιαγραφείται με στόχο να διερευνηθούν πτυχές και να ενεργοποιηθούν δράσεις που εξακολουθούν να δημιουργούν προβληματισμούς και σκέψεις γύρω από το πρόσωπο του. Η μοναχική πορεία και η διαρκής σύγκρουση του Οιδίποδα με τη μοίρα, σε σχέση με την ανάλυση όλης της αιμομικτοφονικής κατάστασης του οικογενειακού του συστήματος σε όλα τα επίπεδα- πολιτισμικό, εξουσιαστικό και ερωτικό-, μας οδηγούν αργά αλλά σταθερά στο πέρασμα των καιρών στη λήξη της μονομερούς θέασης του αντικειμένου όπως είναι ειδωμένο από τον Φρόυντ. Η τραγωδία του Σοφοκλή δε μιλά μόνο για το αρσενικό, αλλά για την ανθρώπινη οντότητα που φέρνει το προαναφερθέν σύστημα αξιών. Δεν μιλά για ανδροκρατία, αλλά για ισότιμη σχεδόν μητριαρχία. Στον συγκεκριμένο μονόλογο, γίνεται σκηνοθετική προσπάθεια και ανάλυση του κειμένου, με στόχο τα τρίπτυχα μοίρα- μήτρα- μητέρα, άγνοια-γνώση- τύφλωση. Παρατηρώντας από άλλη ψυχαναλυτική οπτική γωνία ας φανταστούμε την απόλυτα πιθανή αντιστροφή των καταστάσεων και ας πάρουμε αποστάσεις από το Οιδιπόδειο όπως σήμερα μονομερώς λογίζεται».

Στη σειρά «Αδόκιμοι Μονόλογοι» έχουν προηγηθεί οι παραστάσεις «Ηλέκτρα’s Chord» με τη Σοφία Αποστολίδου, «Ορφέα’s Vision» με τον Μιχάλη Συριόπουλο, «Ορέστης» με τον Μπάμπη Ματεντζίδη (ταινία μικρού μήκους) και «Διόνυσος» με τον Γιάννη Καραούλη (ταινία μικρού μήκους).

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

  

«ΜΗΔΕΙΑ» -ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Αναστασία Θεοφανίδου

Ερμηνεύει: Αίγλη Κατσίκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Τσόπας

Εικαστική επιμέλεια: Ειρήνη Ατματζίδου

Τεχνική υποστήριξη: Γιώργος Τσόπας, Ειρήνη Ατματζίδου

Ψηφιακή υποστήριξη: Αχιλλέας Αναγνώστου

Φωτογραφίες: Ορφέας Σοπαλίδης

«ΟΙΔΙΠΟΥΣ»- ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο: Τηλέμαχος Κοσμέτσας

Σκηνοθεσία: Νίκος Βουδούρης

Επιμέλεια κειμένου: Ευαγγελία Παπά

Ερμηνεύουν: Ελευθερία Αγγελίτσα (Οιδίποδας), Γιάννης Τσιαβός (τεχνικός θεάτρου), Φυλλένια Γρηγορίου (βουβό πρόσωπο)

Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιάννης Τσιαβός, Μελίνα Αποστολίδου

Βοηθός ηθοποιού: Στέλιος Καλλιστράτης

Εικαστική επιμέλεια: Μπάμπης Ματεντζίδης, Στράτος Κούκουρας

Ενδυματολογική επιμέλεια: Στράτος Κούκουρας

Μακιγιάζ: Φυλλένια Γρηγορίου

Φωτογραφίες: Ορφέας Σοπαλίδης

Τεχνική υποστήριξη: Γιάννης Τσιαβός

Ψηφιακή υποστήριξη: Στέλιος Καλλιστράτης