Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Time Got Kicked Around: έκθεση του Tim Shaw στο Art Professionals-In-Athens Residency

Time Got Kicked Around: έκθεση του Tim Shaw στο Art Professionals-In-Athens Residency

Το Art Professionals-In-Athens Residency και ο Γεράσιμος Καππάτος μας προσκαλούν στα εγκαίνια του δεύτερου κύκλου του Προγράμματος Φιλοξενίας Καλλιτεχνών και Προσωπικοτήτων της Τέχνης στην Αθήνα στα πλαίσια του ΕΣΠΑ του Ε.Π. «Αττική» υπο την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και στην πρώτη ατομική έκθεση του Ιρλανδού καλλιτέχνη Tim Shaw R.A με τίτλο Time Got Kicked Around (Όταν Κλάπηκε ο Χρόνος).


Ο Shaw θεωρείται από τους πιο αναγνωρισμένους καλλιτέχνες της γενιάς του, και στο πολιτικά φορτισμένο έργο του τολμά να διαπραγματευτεί επικές αφηγήσεις και συγκρουσιακά θέματα όπως η θηριωδία του πολέμου στο Ιράκ.


Η νέα ενότητα έργων του βραβευμένου από τη βασιλική Ακαδημία καλλιτέχνη που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Art Professionals-In-Athens Residency και που θα παρουσιαστεί απο τις 20 Νοεμβρίου έως τις 20 Δεκεμβρίου, βασίζεται στην πεποίθηση ότι η ρυθμιστική αρχή που διέπει το σύνολο της πραγματικότητας δεν είναι η τάξη και η κανονικότητα αλλά η συνεχής αλλαγή και η ρήξη. Το έργο του συμπυκνώνει την ταραγμένη παιδική του ηλικία κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών του IRA καθώς και την εμπλοκή του με την πολιτική, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.


Η έκθεση που επιμελείται η ιστορικός τέχνης Δρ Σωζήτα Γκουντούνα παρουσιάζει την εγκατάσταση “Μητέρα, Ο Αέρας είναι Μπλε, ο Αέρας είναι Επικίνδυνος” (Mother, The Air is Blue, the Air is Dangerous) μια σύνθεση “readymade” αντικειμένων, που απεικονίζει ποιητικά το καταλυτικό ιστορικό γεγονός, που βίωσε ο καλλιτέχνης ως παιδί στην πόλη του Μπέλφαστ και που χαράχτηκε στη μνήμη του. Η προσωπική εμπειρία του Tim Shaw γίνεται το μέσο διερεύνησης της ρευστότητας των συνθηκών της ύπαρξης στην καθημερινότητα καθώς και της ανατροπή της τάξης και της κανονικότητας.


Η εγκατάσταση αφηγείται την εμπειρία του καλλιτέχνη τις αρχές της δεκαετίας του 1970 όπου βρισκόταν με την μητέρα του σε ένα εστιατόριο όταν σημειώθηκε έκρηξη βόμβας στο υπόγειο του κτιρίου, στη συνέχεια εξερράγησαν τρεις βόμβες στην περιοχή, προκαλώντας ένα εκκωφαντικό κρότο που κάλυψε το σύνολο της εμπειρίας του Shaw, όπως περιγράφει ‘όλα γύρω μας δονούνταν και οι άνθρωποι έτρεχαν προς όλες τις κατευθύνσεις σαν πανικοβλημένα ζώα. Έπειτα από την έκρηξη της τρίτης βόμβας, ο αέρας που ανέβαινε από τις σκάλες, άρχισε να παίρνει μια μπλε απόχρωση που εξαπλώθηκε σαν ένα πολύ μεγάλο μπαλόνι έτοιμο να σκάσει. Ο χρόνος έμοιαζε να έχει ανασταλεί και μαζί με αυτόν οι δίσκοι φαγητού αιωρούνταν αργά μέσα στον αέρα. Οι άνθρωποι είχαν μετατραπεί σε κινούμενες γκρι σκιές.’


Στην εγκατάσταση του Tim Shaw κυριαρχούν οι σκιές που σε αντίθεση με τις σκιές στην αλληγορία της Σπηλιάς στην Πολιτεία του Πλάτωνα δεν αναπαριστούν μη πραγματικά σχήματα ή απατηλές σκιές της πραγματικότητας. Oι σκιές του Shaw δεν παραπέμπουν σε ένα κόσμο παραισθήσεων και εικονικής πραγματικότητας, αντιθέτως αναπαριστούν πραγματικούς ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα ενός αδυσώπητου πολέμου.


Ο Shaw δεν επιθυμεί να απαλλαγεί από την επιρροή των αναμνήσεων και των αισθήσεων του, αντιθέτως η μνήμη του ιστορικού γεγονότος της “Ματωμένης Παρασκευής” (Bloody Friday), όπως ονομάστηκε η 19η Ιουλίου 1972, η ημέρα που ο IRA πυροδότησε είκοσι βόμβες σε μία περίμετρο πέντε χιλιομέτρων στο κέντρο της πόλης του Μπέλφαστ, σκοτώνοντας εννέα ανθρώπους και τραυματίζοντας εκατόν τριάντα άτομα, γίνεται η  αφορμή για να διερευνήσει τη ρευστότητα των συνθηκών της ύπαρξης.


Η αντιπολεμική στάση του εικαστικού δεν διαχωρίζει τις δύο πλευρές (IRA, κάτοικοι Μπέλφαστ) κατά τη διάρκεια των “Troubles,” όπως χαρακτηρίζεται η περίοδος των διενέξεων, και παρότι αντιλαμβάνεται την ευθύνη της βρετανικής ανάμειξης, αντιμετωπίζει και τις δύο πλευρές (IRA, κάτοικοι Μπέλφαστ) ως θύματα ενός εξωγενούς διχασμού. Η έκθεση αντιστέκεται σε γενικές ερμηνείες καθώς τονίζει τη σημασία της ατομικής εμπειρίας κατά τη διάρκεια μιας κοινωνικής συνθήκης είτε αυτή αφορά στον πόλεμο ή στην οικονομική κρίση.


Collaborating Team:
Κωνσταντίνος Νησσίδης – Technical Video and Film Assistance
Αριστοτέλης Πουλάϊ – Film Lighting
Δημήτρης Τσούκας – Sound Design

Ευχαριστίες: Βασίλης Καμπούρης, Ευαγγελία Νικηφόρου, Βασίλης Καβουρίδης, Χριστίνα Σγουρομύτη, Ευαγγελία Σαρρή

Σχετικές ειδήσεις
Time: έκθεση του Πάνου Τσαγκάρη στις Kalfayan Galleries
29.09.2016 13:43
Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την ατομική έκθεση του Έλληνα εικαστικού με έδρα τη Νέα Υόρκη, Πάνου Τσαγκάρη με τίτλο ‘TIME’. Την έκθεση επιμελείται η Μαρία Νικολακοπούλου. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016, 19.00 – 21.00.
Lost In Translation: Ομαδική έκθεση στο Snehta residency
20.07.2016 17:00
Το Snehta residency σας προσκαλεί από τις 21 Ιουλίου 2016 στην έκθεση Lost In Translation των Joey Chin (Σιγκαπούρη), Maëlle Gross (Ελβετία) και Kevin Hunt (Μ.Βρετανία) που φιλοξενούνται αυτό το διάστημα από το πρόγραμμά μας.
Good Buy Human: έκθεση της Carly Mark στη γκαλερί The Breeder
15.06.2016 12:20
Η ατομική έκθεση της Carly Mark «Good Buy Human» που παρουσίαζεται στο δευτερο όροφο της γκαλερί The Breeder, είναι αποτέλεσμα της διαμονής της καλλιτέχνιδας στην Αθήνα, στα πλαίσια του The Breeder Residency Program -που επιμελείται η Σταματία Δημητρακοπούλου- και επικεντρώνεται σε ζωγραφική, γλυπτά, βίντεο και εγκαταστάσεις με σημείο αναφοράς την εμμονή της Carly Mark στην εταιρία ζαχαρωτών Haribo. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδος.
Things are left to become concrete: Ομαδική έκθεση στο Snehta residency
24.05.2016 11:06
Το Snehta residency σας προσκαλεί στην έκθεση με τίτλο ‘Things are left to become concrete' από τους νεότερους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες: Angharad Davies, Anastasia Pusch and Emma Sandström.
“O”: Έκθεση της Joo Yeon Park στο Kappatos Athens Art Residency
23.12.2015 13:50
Το Kappatos Athens Art Residency και ο Γεράσιμος Καππάτος παρουσιάζουν τον τρίτο κύκλο του Προγράμματος Φιλοξενίας Καλλιτεχνών και Προσωπικοτήτων της Τέχνης στην Αθήνα και την έκθεση της Joo Yeon Park με τίτλο “Ο” .