Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Γιάννα Βασιλείου: Η μουσική δεν πρέπει να είναι θόρυβος και ο θόρυβος δεν πρέπει να ονομάζεται μουσική

Γιάννα Βασιλείου: Η μουσική δεν πρέπει να είναι θόρυβος και ο θόρυβος δεν πρέπει να ονομάζεται μουσική

“Ο μετασχηματισμός της μουσικής σε θόρυβο είναι μια πλανητική διαδικασία που εισάγει την ανθρωπότητα στην ιστορική φάση της ολικής ασχήμιας” , Milan Kundera, 1983.

 

Έντεχνο ή άτεχνο? Ποιοτικό ή ευτελές? Υπάρχουν τελικά κανόνες στην τέχνη? Τόσα ακόμα ερωτήματα που μου δίνουν διαρκώς τροφή για σκέψη και προβληματισμό.

 

Παρ' όλο που οι διακρίσεις στις μέρες μας φαίνονται υποκριτικές και πεπαλαιωμένες, μία είναι μόνο αυτή που κατά την άποψή μου οφείλουμε να διατηρήσουμε: η μουσική δεν πρέπει να είναι θόρυβος και ο θόρυβος δεν πρέπει να ονομάζεται μουσική. Η μουσική οφείλει να λειτουργήσει αντιστασιακά στους βίαιους ήχους και ρυθμούς της καθημερινότητάς μας.

 

Διαρκώς βρίσκομαι σε θέση να πρέπει να απολογούμαι στους φίλους μου που αρνούμαι να τους συνοδέψω σε μέρη καταστροφικής έντασης και ασεβούς προσέγγισης στη μουσική. Σαφώς η ειδοποιός διαφορά μεταξύ μουσικής και θορύβου δεν εντοπίζεται μόνο στην ένταση, αλλά στην αισθητική, την παιδεία, και πάνω απ' όλα στο σεβασμό προς τον ίδιο τον άνθρωπο. Είναι όμως ένας φαύλος κύκλος. Έχουμε συνηθίσει σε πολλές πτυχές της ζωής μας να προσβάλλουν επιβολές άλλων τα αισθητήριά μας, όσο όμως “κουφαινόμαστε” τόσο συνηθίζουμε στην ένταση και την αναζητάμε ακόμα περισσότερο.

 

Βλέπω τη νεότερη γενιά μουσικών και τραγουδιστών, που παρά τις αντίξοες συνθήκες που πολεμάει στη δισκογραφία και στους χώρους διασκέδασης και θεαμάτων, έχει στραφεί έντονα στη δημιουργία και με τις επιλογές της έρχεται κόντρα στην ελαφρότητα που μας περιβάλλει. Πολύ πρόσφατα ανακάλυψα κι εγώ η ίδια τις δυσμενείς αυτές συνθήκες και συνειδητοποιώ πόσο βαθιά αγάπη χρειάζεται για τη μουσική για να πεισμώσει ένας νέος καλλιτέχνης και να πολεμήσει ό,τι “εξωμουσικό” αναγκάζεται να αντιμετωπίσει. Δυστυχώς εκπλήσσομαι καθημερινά με την ποσότητα αυτών.

 

Στην προσπάθειά μου να γλυκάνω τη σκέψη μου, θυμάμαι το δάσκαλό μου που έλεγε οτι η κλασική αρμονία της μουσικής είναι σαν τη ζωή και πως την ξεχωριστή ομορφιά και στα δύο τη δίνουν οι “διαφωνίες” και χωρίς αυτές θα υπήρχε μια άχρωμη, ίσως και ανούσια ροή. Ισχύει άραγε??

 

 

Info: Η Γιάννα Βασιλείου είναι ερμηνεύτρια, συνθέτης και στιχουργός. Έχει σπουδάσει Μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι αριστούχος διπλωματούχος πιάνο , αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας. Πρόσφατα κυκλοφόρησε ο πρώτος της δίσκος με τίτλο “Όλα Όσα Αγαπώ”, που από τις πρώτες ώρες κυκλοφορίας του κατέκτησε την πρώτη θέση στο iTunes chart. Οι συνθέσεις στα πέντε πρωτότυπα τραγούδια του δίσκου είναι δικές τις, το ίδιο και οι στίχοι στα τρία από αυτά. Ο δίσκος περιλαμβάνει επίσης δύο διασκευές, το “Κάθε Φορά Που Θα 'ρθεις Βρέχει” και το “Where Or When”,  και μία ακουστική εκτέλεση του πρώτου της single “Λόγια Αγάπης”. Τη φετινή χρονιά υπογράφει την απόδοση στίχων και τη φωνητική διδασκαλία στο μιούζικαλ “Rocky Horror Show” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου.

www.yannavasileiou.com

Σχετικές ειδήσεις
Αρης Γραικούσης: Στην δίνη της μουσικής με τους «Μουσικούς Συσχετισμούς»
05.05.2016 11:39
Στη μουσική μου πορεία, «συναντήθηκα» με όλους τους μεγάλους δασκάλους της μουσικής. Τρέχοντας με τα δάχτυλά μου στα πλήκτρα του πιάνου, συνομίλησα με όλους αυτούς τους εμπνευσμένους δημιουργούς, από τους Bach, Mozart και Beethoven, μέχρι τους Chopin, Ravel, Prokofiev. Οι «συναντήσεις» μου όμως με τους δημιουργούς συνεχίστηκαν και με τους νεότερους. Οι «Μουσικοί συσχετισμοί» απορρέουν μέσα απ’ αυτές τις συναντήσεις.
Echo Train: Κορεσμός στη μουσική και μια άλλη οπτική
22.04.2016 15:46
Μιλάνε χρόνια τώρα για κορεσμό στη μουσική, αλλά και γενικότερα στις τέχνες, στις συνήθειες, στις ιδέες. Αναρωτιέμαι αν αυτό όντως ισχύει ή θα έπρεπε να το δούμε μέσα απο ένα άλλο πρίσμα. Υπάρχει η τάση όταν ακούμε μια μουσική σήμερα να τη χαρακτηρίζουμε ανάλογα με το ποια δεκαετία μας θυμίζει ή σε ποια βασίζεται.
Βαγγέλης Στεφανόπουλος: Πρώτα το μαθαίνεις και ύστερα το ξεχνάς
11.03.2016 16:55
Από όλα τα είδη μουσικής η τζαζ ίσως είναι το πιο ελεύθερο και αφηρημένο. Ο ερμηνευτής ή συνθέτης μπορεί να παίξει ή να γράψει ό, τι θέλει την στιγμή της έμπνευσης του χωρίς να δεσμεύεται από αυστηρούς κανόνες όπως στην κλασσική μουσική ή την ποπ (πολλοί δεν γνωρίζουν ότι και η ποπ μουσική έχει κανόνες και ίσως τους πιο αυστηρούς).
Γεωργία Νταγάκη: Η λύρα ταξιδεύει…
29.01.2016 13:31
Στην ερώτηση "Γιατί ασχολήθηκες με τη μουσική" μπορώ να δώσω πολλές διαφορετικές απαντήσεις. Όμως, όσο τα χρόνια περνούν η απάντηση τείνει να είναι μία: Γιατί η λύρα με εκπλήσσει συνεχώς. Η έκπληξη μου πάντα, είναι στο τι διαστάσεις μπορεί να πάρει και μέχρι που μπορεί να σε ταξιδέψει αλλά και να ταξιδευτεί.
Monsieur Minimal (Χρήστος Τσιτρούδης): Ποιοι είναι αυτοί που θα κρίνουν τηv μουσική και τους δημιουργούς της?
24.12.2015 15:03
Κατά καιρούς διαβάζω βαρύγδουπες κριτικές διαφόρων δισκοκριτικών οι οποίοι στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν χάνουν το πραγματικό νόημα της μουσικής και αναλώνονται άλλοτε σε καλές άλλα τις περισσότερες φορές σε κακόγουστες φαντεζί φρασεολογίες. Αυτό φαντάζομαι ότι γίνεται γιατί με κάποιο τρόπο και αυτοί οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης με τις λέξεις τους με αποτέλεσμα να ξεχνάν το πραγματικό έργο, τη μουσική.