Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Γιούλη Αθουσάκη - Βίκυ Κυριακοπούλου: Για ό,τι ζούμε,  είναι δική μας η ευθύνη

Γιούλη Αθουσάκη - Βίκυ Κυριακοπούλου: Για ό,τι ζούμε,  είναι δική μας η ευθύνη

Το ιδιαίτερο έργο «Φωνάζω στον ουρανό με όλη μου την καρδιά», ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και οι πρωταγωνίστριες της παράστασης, Γιούλη Αθουσάκη και Βίκυ Κυριακοπούλου, μιλούν στο Culturenow.gr τόσο για τις δυσκολίες της αναμέτρησης με τους ρόλους και το κείμενο , όσο και τις γενικότερες απαιτήσεις του επαγγέλματός τους στην σημερινή Ελλάδα.


Συνέντευξη Αναστασία Ρίζου


CulureNow: Το έργο της Μεξικανής Χιμένα Εσκαλάντε, «Φωνάζω στον ουρανό με όλη μου την καρδιά», ανεβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας. Τι πραγματεύεται και ποιοι ακριβώς είναι οι ρόλοι που παρουσιάζονται;

Γιούλη Αθουσάκη: Κατά μία έννοια μιλάει για τη λαϊκή θυμοσοφία «πρόσεχε τι εύχεσαι». Επιπλέον, υπενθυμίζει πως όλα είναι αλληλένδετα, άρα και οι άνθρωποι με το παρελθόν τους  και τους προγόνους τους. Το πρόβλημα δεν είναι ο «απέναντι», αλλά, όλα όσα έχουν εμφυτευτεί μέσα μας, γενιές και γενιές πολιτισμού. Η ιστορία αφηγείται από δύο «ψυχές», στο σώμα 22 γυναικών! Πολλά θυληκά παρουσιάζονται στη σκηνή . Μάνα/Κόρη, Αδελφές, Μητριά/Προγονή, Νύφη/Πεθερά, Κυρία/Υπηρέτρια, Σύζυγος/Ερωμένη, Φίλες, Ερωτευμένες, Γιαγιά/Εγγονή και τέλος μια ορφανή και μια γυναίκα σαν οποιαδήποτε άλλη στον κόσμο…


Βίκυ Κυριακοπούλου: Πραγματεύεται τον ρόλο του μεταφυσικού στο ζήτημα των ανθρωπίνων σχέσεων. Σε μια σειρά όλων των πιθανών σχέσεων που μπορεί να έχουν δυο γυναίκες, η Χιμένα θέτει ερωτήματα για το ποιός τελικά φέρει την ευθύνη για την κόλαση που μας συμβαίνει. Φταίνε τα άστερια; Φταίνε οι άλλοι; Μήπως εμείς οι ίδιοι; Οι ρόλοι, ρόλοι- αρχέτυπα (της μητέρας, της κόρης, της μητριάς, της κυρίας, της υπηρέτριας κ.α.) πλεγμένοι μεταξύ τους και στις καταστάσεις, απαντούν με τις επιλογές τους στα ερωτήματα αυτά.


C. N.: Κατά τη γνώμη σας ποιο είναι το ισχυρότερο μήνυμα του κειμένου πάνω στην πολύπλοκη οικοδόμηση των ανθρωπίνων σχέσεων;

Γιούλη: Όσο πιο νωρίς καταλάβουμε πως το «κτήνος» βρίσκεται μέσα μας και όχι σε κάποιον αόρατο εχθρό, τόσο πιο γρήγορα θα έρθουμε αντιμέτωποι με την αλήθεια, ¨τη γύμνια μας¨. Έτσι όταν βρεθούμε αντιμέτωποι με τον συνάνθρωπο, θα μπορέσουμε να τον ακούσουμε πραγματικά, χωρίς να πέφτουμε πάνω σε τοίχο.

Βίκυ: Ότι έχουμε πάντα το δικαίωμα επιλογής, απέναντι στην κόλαση και στον παράδεισο. Για ό,τι ζούμε,  είναι δική μας η ευθύνη.


C. N.: Διερευνώντας το έργο για χάρη των ρόλων σας, ανακαλύψατε ή «φωτίσατε» κάποιο κομμάτι του εαυτού σας που στη συνέχεια διευκόλυνε την ερμηνεία των ηρωίδων;  

Γιούλη: Ω, ναι! Το έργο για μένα ήταν εξαιρετικά απαιτητικό σε αυτό το επίπεδο. Έπρεπε να έρθω κι εγώ η ίδια αντιμέτωπη με το «τέρας» μου, και έρχομαι καθημερινά. Δεν ξέρω αν όντως «φώτισα» κάποιο κομμάτι, σίγουρα όμως, άνοιξα κάποιες πόρτες για να μπορώ καθημερινά, να ανακαλύπτω καινούρια πράγματα γι’ αυτές τις γυναίκες.

Βίκυ: Σίγουρα. Η μνήμη παίζει σημαντικό ρόλο στην διαδικασία. Ανατρέχεις σε γεγονότα και συμπεριφορές για να κατανοήσεις την λογική τους και να τους δώσεις δίκαιο. Γιατί έχουν. Και οι 22!!


C. N.: Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας σε μία τόσο απαιτητική δουλειά, καθώς και για τη σκηνοθέτιδα Εσθέρ Αντρέ Γκονζάλες.

Γιούλη: Για μένα ήταν μεγάλη τιμή να συνεργαστώ με την παλαιότερη δασκάλα μου σε κάτι τόσο δύσκολο και εντελώς καινούριο. Σε μία Ελλάδα της κρίσης, η μικρή μας ομάδα, έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου και την παραγωγή αυτού του εγχειρήματος, οπότε,  οι δυσκολίες ήταν μεγάλες και δεν έλλειψαν οι εντάσεις. Όμως, η χαρά του να ξεπερνάς κάθε μέρα τον εαυτό σου, μέσα από μία τόσο δημιουργική διαδικασία, δεν συγκρίνεται με τίποτα. Ευχαριστώ την Εστέρ για όσα έχω μάθει, πρωτίστως για μένα την ίδια, και τη Βίκυ που με άντεξε –και με ενέπνευσε- σε αυτή την συνοδοιπορία.

Βίκυ: Αγαπάω πολύ τους συμπαίκτες που σου επιτρέπουν να έχεις άνεση και  σου έχουν και σου εμπνέουν εμπιστοσύνη. Και με την Γιούλη τα είχαμε αυτά τα στοιχεία και την ευχαριστώ πολύ για αυτό και για πολλά άλλα!

Η Εσθέρ Αντρέ Γκονζάλες είναι μια σκηνοθέτιδα που έχει προτείνει, όχι συνηθισμένα θεατρικά κείμενα στο ελληνικό κοινό και πάντα με ενδιαφέρουσα ανάγνωση. Μας πήγε από τον δύσκολο δρόμο, με υπομονή, επιμονή και εμπιστοσύνη και είμαι πολύ ευτυχής που με κάλεσε σε αυτό το ταξίδι!


C. N.: Μετράτε κάποια χρόνια στο θέατρο, αν και προερχόμενες από διαφορετικούς χώρους, κατά μία έννοια. Πείτε μας δύο λόγια για την επαγγελματική σας πορεία καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ως νέες ηθοποιοί σε έναν άκρως ανταγωνιστικό τομέα.


Γιούλη: Η πορεία μου στο χώρο, σε επαγγελματικό επίπεδο, είναι ολιγοετής. Έχω εργαστεί παλιότερα στην Θεσσαλονίκη και δειλά έχω ξεκινήσει και στην πρωτεύουσα, αντιμετωπίζοντας διαρκώς, μία πολύ δύσκολη περίοδο για νέους ανθρώπους, που θέλουν να βγουν στο χώρο, με τις καλύτερες των προθέσεων, αλλά χωρίς να ξέρουν τα χαστούκια που έρχονται. Δεν το βάζω κάτω. Σημασία έχει κυρίως η θέληση και η δουλειά. Όχι με την «Κοελική» έννοια. Δεν θα συνωμοτήσει κανένα σύμπαν για να επιτύχω τους στόχους μου. Ούτε είναι ανάγκη να συνομωτήσω εγώ με τον διάβολο. Εγώ θα έρθω σε επαφή, με το τί είμαι διατιθημένη να κάνω για να φτάσω εκεί που θέλω. Και εκεί ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Ειμαι εδώ για να φωνάξω με όλη μου την καρδιά. Και πάνω από όλα για να ακούσω, η ίδια, τον εαυτό μου.

Βίκυ: Η πρώτη παράσταση επαγγελματικού θιάσου που συμμετείχα, ήταν το 2006, αλλά στην σχολή πήγα δύο χρόνια μετά. Από το 2011 συνεργάζομαι με την Εσθέρ Αντρέ Γκονζάλες, που ήταν και δασκάλα μου. Το πρόβλημα που έχω αντιμετωπίσει, όπως οι περισσότεροι νέοι ηθοποιοί δυστυχώς, είναι το οικονομικό. Δύσκολα θα πάρει κάποιος παραγωγός μαζί σου το ρίσκο.
Αλλά το ότι ελλείψει χρημάτων ανεβαίνουν τόσες παραστάσεις σημαίνει ότι υπάρχουν λύσεις. Και ότι το θέατρο έχει γίνει περισσότερο ανάγκη.


C. N.: Τι σχεδιάζετε μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων στο θέατρο «Προσωρινός»;

Γιούλη: Καταρχάς, θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε την παράσταση στο εξωτερικό. Μην ξεχνάμε ότι κάνει παγκόσμια πρεμιέρα , ένα νέο έργο, σε 4 πόλεις από διαφορετικούς θιάσους! Ελπίζουμε να καταφέρουμε να τους φιλοξενήσουμε κι εμείς εδώ. Από κει και έπειτα… Έχω αποφασίσει να μην ακολουθήσω την πεπατημένη της οντισιόν, και να τολμήσω κάτι δικό μου, με νέους ανθρώπους, που μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για το θέατρο. Είδωμεν!

Βίκυ: Υπάρχει η ιδέα ενός φεστιβάλ. Καθώς το έργο έκανε φέτος παγκόσμια πρεμιέρα σε 4 χώρες ,υπάρχει η πιθανότητα να συναντηθούν οι 4 θίασοι στο Μεξικό. Μακάρι.

 

Η παράσταση Φωνάζω στον ουρανό με όλη μου την καρδιά της Χιμένα Εσκαλάντε παίζεται στον χώρο τέχνης Προσωρινό. Περισσότερες πληροφορίες

Σχετικές ειδήσεις
Κίττυ Παϊταζόγλου: Η όποιας μορφής «εξουσία» μήπως έχει επιβληθεί με τη δική μας συναίνεση και ενοχή;
15.11.2016 14:00
Το Θέατρο Πόρτα παρουσιάζει από 18 Νοεμβρίου την παράσταση «Η Δίκη του Κ.», η οποία είναι βασισµένη στο εµβληµατικό µυθιστόρηµα «Η δίκη» του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου. η νεαρή ηθοποιός Κίττυ Παϊταζόγλου, με αυτή την αφορμή απάντησε στις ερωτήσεις μας δίνοντας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες αλλά κυρίως ουσιαστικές απαντήσεις, αναφορικά με την έννοια της τύχης και της ενοχής, το σύστημα που μας ξεπερνά, το σημερινό αδιέδοξο που υπάρχει σε διεθνές επίπεδο, καθώς και τον ενεργητικό ρόλο του θεατή.
Χρίστος Στυλιανού: Ο κάθε πολίτης έχει ευθύνη για τη σωστή και ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατίας
11.07.2016 13:07
Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατή πολιτική τραγωδία, είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μια νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Χρίστος Στυλιανού, που ερμηνεύει –σε διπλή διανομή με τον Γιάννη Στάνκογλου- τον ρόλο του Ετεοκλή, μας μίλησε για την επίκαιρη τραγωδία του Αισχύλου, τον ήρωά του, τη συνεργασία με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τη σκηνική συνύπαρξή με τον Γιάννη Στάνκογλου, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την άποψή του για τα χρόνια προβλήματα των απλήρωτων εργαζομένων και τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος τα οποία «πρέπει να αφήσει πίσω του» το σπουδαίο Κρατικό Θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
Αφροδίτη Ματκάρη: Το θέμα της παράστασης
10.06.2016 15:58
Η Θεατρική Ομάδα Σκευή παρουσιάζει την παράσταση "Είδομεν(η) Ξενίου γη", την Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ νέων θεατρικών ομάδων Off off Athens, που επιστρέφει για όγδοη χρονιά φέτος στο Επι Κολωνώ.
Αγγελική Παπαθεμελή: Θα συναντηθούμε απόψε, δόξα τω Θεώ
16.02.2016 13:44
“Και θα σφάξουμε το κουνέλι. Η ζωή είναι ωραία. Η ζωή είναι καλή. Θα σφάξουμε το κουνέλι.”, είναι ο πρωτότυπος και αινιγματικός τίτλος της παράστασης που παρουσιάζουν η Αγγελική Παπαθεμελή και η Σοφία Κορώνη στο Bios Tesla main. Έχοντας αναλάβει από κοινού σύνθεση κειμένου, σκηνοθεσία και ερμηνεία, μέσα από τα δύο αριστουργηματικά βιβλία της Αλίκης του Λιούις Κάρολ και τα «Κυμάτα» της Βιρτζίνια Γουλφ, με οδηγό την αναρώτηση «Περί αλήθειας και ψεύδους υπό εξωηθική έννοια» του Νίτσε, "ταξιδεύουν" σε μία γοητευτική περιπλάνηση προς την αναζήτηση της Αλίκης για την Αλίκη...
Ντένης Μακρής: Στις συνεργασίες μου ευτυχώς υπάρχει η απαραίτητη κοινή ανάσα
29.01.2016 10:41
Νέος, φέρελπις ηθοποιός, με αρκετές εκλεκτές συνεργασίες στο ενεργητικό του, ο Ντένης Μακρής, χτίζει μια ενδιαφέρουσα πορεία στο θέατρο. Μέχρι τα τριάντα του χρόνια, πρόλαβε να συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μαρμαρινός, να υποδυθεί τον Άμλετ και να συμμετάσχει σε πολλές ξεχωριστές παραστάσεις. Μία από αυτές, είναι και οι «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», ένα γαλλικό τολμηρό κείμενο του Αλφρέ ντε Μυσσέ. Εκεί, θα υποδυθεί τον Σέλιο και μας μιλάει –ανάμεσα σε διάφορα άλλα- και για τη νέα αυτή συνεργασία με το θέατρο Πόρτα και τον Θωμά Μοσχόπουλο.