Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Γερμανοί Ρομαντικοί Ι: από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής

Γερμανοί Ρομαντικοί Ι: από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής

Σε έργα Γερμανών ρομαντικών και μετα-ρομαντικών συνθετών είναι αφιερωμένος ο ομώνυμος κύκλος, ο οποίος, ως ένας από τους βασικούς, φετινούς θεματικούς κύκλους συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.


Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με μία συναυλία στο πρόγραμμα της οποίας δεσπόζει η πληθωρική Τρίτη Συμφωνία , γνωστότερη ως Συμφωνία «του Ρήνου», του Ρόμπερτ Σούμαν και το συγκινησιακά φορτισμένο Κοντσέρτο του για βιολοντσέλο, με σολίστ τον ανερχόμενο 26χρονο Γερμανό Γκάμπριελ Σβάμπε.


Στο πρόγραμμα της ίδιας συναυλίας, όμως, η Κ.Ο.Α. υπό την μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εντάσσει και  αποσπάσματα από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνική μουσική για το έργο «Η γιορτή του Σόλχαουγκ» του, ελάχιστα γνωστού στη χώρα μας, Γερμανού συνθέτη και αρχιμουσικού Χανς Πφίτσνερ.    


Γιός βιολονίστα ο Χανς Πφίτσνερ γεννήθηκε στη Μόσχα μια που εκεί διέμενε προσωρινά η οικογένεια λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων του πατέρα του. Μεγάλωσε όμως και έζησε όλα του τα χρόνια στη Γερμανία.  Δεδηλωμένος πολέμιος πάσης φύσεως μοντερνισμού, ο Πφίτσνερ θεωρείται επίγονος του Βάγκνερ, πλάι στους Μάλερ και Στράους, αν και εν γένει συντηρητικότερος από εκείνους. Η μουσική του ισορροπεί στιλιστικά ανάμεσα στον «παραδοσιακό» ρομαντισμό των Σούμαν και Μπραμς και στη «νέα» μουσική γλώσσα του Βάγκνερ.


Η σκηνική μουσική που συνέθεσε το 1889-1890 για το δράμα του μεγάλου Νορβηγού θεατρικού συγγραφέα Ερρίκου Ίψεν «Η γιορτή στο Σόλχαουγκ» έχει καταχωριστεί ως ένα από τα σημαντικότερα πρώιμα έργα του. Είναι ως εκ τούτου το καταλληλότερο για μία ουσιαστική γνωριμία ενός σύγχρονου κοινού με έναν συνθέτη, έργα του οποίου πρόκειται μάλιστα να ηχογραφήσει σε παγκόσμια πρώτη η Κ.Ο.Α. υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή για τη δισκογραφική εταιρεία ΝΑΧΟS.


Ρέουσα μελωδικότητα και αυθεντικό ρομαντικό πάθος χαρακτηρίζουν το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο, το οποίο συνέθεσε ο Σούμαν μέσα σε δύο μόλις εβδομάδες τον Οκτώβριο του 1850, ευρισκόμενος στο Ντίσελντορφ, όπου είχε εγκατασταθεί με την οικογένειά του προκειμένου να αναλάβει καθήκοντα αρχιμουσικού της τοπικής ορχήστρας και χορωδίας. Το έργο αφορούσε σε ένα μουσικό όργανο που ο συνθέτης αγαπούσε ιδιαίτερα από τα νεανικά του χρόνια. Κι όμως ο ίδιος είχε για ένα μεγάλο διάστημα αμφιβολίες για την αξία της. Γι αυτό και προέβη σε αρκετές αναθεωρήσεις του κοντσέρτου το οποίο τελικώς εκδόθηκε το 1854 και παρουσιάστηκε μετά τον θάνατό του.


Τους δύο τελευταίους μήνες του 1850, στο Ντίσελντορφ, συνέθεσε ο Σούμαν και την Τρίτη Συμφωνία του, την επιτυχέστερη απ΄όλες και ουσιαστικά την τελευταία του-αφού η Τέταρτη είχε γραφτεί αρκετά νωρίτερα (1841) αλλά η ενορχήστρωσή της αναθεωρήθηκε όταν η Τρίτη είχε ήδη ολοκληρωθεί. Σε γράμμα προς τον εκδότη Φριτς Σίμροκ, o Σούμαν ανέφερε πως η Τρίτη Συμφωνία αντικατόπτριζε σε μερικά σημεία της τη ζωή γύρω από τον Ρήνο, με αποτέλεσμα ο Σίμροκ να προσδώσει στο έργο το χαρακτηρισμό «του Ρήνου», πιθανότατα για εμπορικούς λόγους.  


Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΧΑΝΣ ΠΦΙΤΣΝΕΡ (1869–1949)
Τρία πρελούδια ισάριθμων πράξεων  από τη σκηνική μουσική για το έργο «Η γιορτή στο Σόλχαουγκ»

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 129
Συμφωνία αρ.3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 79 «του Ρήνου»


Σολίστ: Γκάμπριελ Σβάμπε, βιολοντσέλο
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.


Με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα

Σχετικές ειδήσεις
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Το Ρέκβιεμ του Βέρντι από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
21.04.2016 14:41
Με το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ του Τζουζέππε Βέρντι από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κορυφώνονται οι φετινές εκδηλώσεις του Κύκλου Adagio-Μουσική για τις μέρες του Πάσχα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Valentine goes Megaron: Το Μέγαρο Μουσικής γιορτάζει τον έρωτα!
05.02.2016 12:38
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μας προσκαλεί να γιορτάσουμε τον Άγιο Βαλεντίνο με χορό και μουσική, στο διήμερο εκδηλώσεων που έχει προγραμματίσει στις 13 και 14 Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με το Tango Acropolis Festival και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί Ι: Η Ενάτη του Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
03.12.2015 15:37
Tη μεγαλειώδη Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν παρουσιάζει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη συναυλία που θα δώσει υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.