Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017

Βαλάντης Φράγκος: Τα θέματα του Peer Gynt αγγίζουν ένα τεράστιο πεδίο της ανθρώπινης ψυχής και συμπεριφοράς

Βαλάντης Φράγκος: Τα θέματα του Peer Gynt αγγίζουν ένα τεράστιο πεδίο της ανθρώπινης ψυχής και συμπεριφοράς

Η ομάδα μας,“the 3rd person theatre group”  δημιουργήθηκε με πολύ φυσικό τρόπο, καθώς μας συνδέει φιλία χρόνων και πολλοί κοινοί προβληματισμοί σχετικά με το θέατρο. Το όνομα παραπέμπει στο γ’ πρόσωπο της αφήγησης και συμπυκνώνει κάπως και το πεδίο έρευνας μας, που είναι η χρήση του λόγου και του σώματος  ως εργαλείο αφήγησης και ζωντανής διαπραγμάτευσης της ιστορίας  και των προσώπων ενός έργου.

 

Δουλεύουμε πάνω στον Peer Gynt περίπου δυόμισι χρόνια. Φτάσαμε στο έργο αυτό γιατί προσφέρεται για μια διαδικασία μαθητείας, καθώς τα θέματα του αγγίζουν ένα τεράστιο πεδίο της ανθρώπινης ψυχής και συμπεριφοράς. Τα ερεθίσματα είναι πάρα πολλά και τα ερωτήματα συμβατά με κάθε άνθρωπο, σε κάθε ηλικία και σε κάθε εποχή. Είναι ένα ταξίδι μαθητείας και αναστοχασμού, που επιβραβεύει τη δυναμική της ζωής . Κυριαρχεί η χαρά και η απόλαυση του παιχνιδιού, μέσα από μια πορεία αυτογνωσίας.

 

 

Εμείς επιλέξαμε να συλλάβουμε το έργο ως ένα ταξίδι φανταστικό, ένα ταξίδι υποσυνειδήτου. Διατρέξαμε, λοιπόν, το έργο μέσα από 3 άξονες. Ο Πέερ, ήρωας-παράδειγμα, που τον παρακολουθούμε από την ηλικία της εφηβείας μέχρι τα βαθιά γεράματα, η μητέρα του Όσε (το όνομα της στα νορβηγικά σημαίνει "θεός") που μεταμφιέζεται σε όλες τις υπερβατικές μορφές του έργου, και η αγαπημένη του Σούλβαιγ (το όνομα της στα νορβηγικά σημαίνει "ο δρόμος προς το φως") που ενσαρκώνει όλες τις γυναικείες φιγούρες του έργου και κρατά στα χέρια της την αγάπη, την υπομονή και τη συγχώρεση. Η βασική δυσκολία που αντιμετωπίσαμε, και που ακόμα αντιμετωπίζουμε είναι το πώς να μεταδίδουμε με τα πιο λιτά μέσα μια τόσο πυκνή και φαντασμαγορική ιστορία.

 

 

Επίσης, ήταν πολύ σύνθετο το πώς θα ορίσουμε  τον Πέερ Γκυντ, είναι παραδειγματικός χαρακτήρας και ξεφεύγει συνεχώς. Την ίδια στιγμή έχει μέσα του τα πιο αγνά και τα πιο σκοτεινά  συστατικά. Στην πραγματικότητα, συμπεράσματα βγαίνουν μόνο από την  πορεία του και την εξέλιξή του. Το ζήτημα παύει να είναι το να βάλεις  κάποιο πρόσημο, θετικό ή αρνητικό. Ο Πέερ είναι καθρέφτης μιας κοινωνίας και μιας νοοτροπίας, και μας δίνει την ευκαιρία να γίνουμε για λίγο παρατηρητές, ώστε με πιο ανοιχτό τρόπο να ορίσουμε  τον εαυτό μας μέσα στη  ζωή.

 

Η παράσταση «Peer Gynt, no man’s land» παρουσιάζεται από τη θεατρική ομάδα «The 3rd person theatre group», στο Σύγχρονο Θέατρο

 

 

Σχετικές ειδήσεις
Κλήμης Εμπέογλου: Προσπαθώντας να βρω απαντήσεις, βρέθηκα με περισσότερα ερωτήματα
02.12.2016 16:43
Ο Κλήμης Εμπέογλου γράφει τις σκέψεις του σχετικά με το ζήτημα της ανθρώπινης βίας, με αφορμή την παράσταση Μάουζερ που θα παρουσιαστεί από 5 Δεκεμβρίου στο Θέατρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
Δανάη Θεοδωρίδου: Προχωρώντας με μικρά βήματα
21.07.2016 14:02
Το One Small Step for a Man: Hello, Goodbye δανείζεται τον τίτλο του από το πρώτο μέρος της διάσημης φράσης του Ν. Άρμστρογκ («Ένα μικρό βήμα για ένα άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα») κι αποτελεί την πρόσκληση προς μια μικρή κοινότητα γήινων όντων (θεατών και ηθοποιών) να βρεθούν γύρω από ένα τραπέζι στρωμένο με ποτά, γλυκά και φωτογραφίες από τη γη όπως αυτές στάλθηκαν στο διάστημα το 1977, προκειμένου να κοιτάξουν με διαφορετικό τρόπο τη ζωή στον πλανήτη μας.
Έλλη Μερκούρη: «Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα Αρχαίων Τραγωδιών
10.03.2016 14:32
«Από το Σκοτάδι στο Φως» - Οχτώ αποσπάσματα, τα οποία γλιστρούν αρμονικά το ένα μέσα στο άλλο, με κεντρικό άξονα το Φως και το Σκοτάδι. Οι τραγωδίες Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή, Επτά Επί Θήβας του Αισχύλου, Αντιγόνη του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, Αίας του Σοφοκλή, Ανδρομάχη του Ευριπίδη, Βάκχες του Ευριπίδη, Πέρσες του Αισχύλου με τον δικό τους τρόπο απαντούν: για ποιο λόγο, ο τραγικός ήρωας δεν είναι σε θέση να "δει" το Φως και ζει μέσα στο Σκοτάδι; Γιατί ο χρόνος ο αναρίθμητος και μέγας φέρνει στο φως όλα τα κρύφια κι όταν τα φανερώσει, πάλι τα σκεπάζει...
Βαρβάρα Δούκα: Stagedoor – μια 'πόρτα' για το μουσικό θέατρο
04.03.2016 12:34
Από παλιά στην εκπαίδευση, είχα μια εμμονή....να καταλαμβάνω τα κενά.... Είναι κοινό μυστικό, ότι πολλές ελλείψεις ελλοχεύουν στη βασική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά και σε όλη τη γκάμα της καλλιτεχνικής παιδείας στη χώρα μας. Λίγο η νοοτροπία του 'χειροποίητου' που έχουμε, λίγο η αφελής εκτίμηση ότι 'μεταδίδοντας την πείρα μας' από γενιά σε γενιά αρκεί, και κυρίως η γενικότερη έλλειψη εξειδικευμένης και στοχευμένης γνώσης σε όλα τα επίπεδα της Παιδείας, δημιούργησαν ένα 'δημιουργικό' καραβάνι καλλιτεχνών, που ζήτησαν στο εξωτερικό αυτή την οργανωμένη γνώση.
Ιωάννα Ρούσσου: Ψάχνοντας μία …«Έξοδο Κινδύνου»
02.03.2016 14:44
Την άνοιξη του 2015, ο αγαπημένος μου φίλος δάσκαλος Μπάμπης Μπαλτάς, μου έφερε την συλλογή διηγημάτων της Ελένης Τσεκούρα, με τίτλο Αδέσποτα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρώτο διήγημα, την Έξοδο Κινδύνου. Το διάβασα κυριολεκτικά χωρίς ανάσα, βιώνοντας την αγωνία και τον πανικό της αντί-ηρωίδας Ελίνας στο υπαρξιακό αδιέξοδο που την εγκλώβιζε. Ένα αδιέξοδο που αναγνώρισα σαν πολύ οικείο.