Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016
Θέατρο: Ραμόνα travel / η γη της καλοσύνης - Γιάννης Σκουρλέτης
Δημοσίευση: Δευτέρα, 6 Οκτωβρίου 2014 16:55
Θέατρο: Ραμόνα travel / η γη της καλοσύνης - Γιάννης Σκουρλέτης

Σ’ ένα μικροαστικό σπίτι της ελληνικής υπαίθρου, ανάμεσα σε εικονίσματα, ανοιχτές ασπρόμαυρες τηλεοράσεις και κακοστιβαγμένα έπιπλα, βρίσκεται μία σακατεμένη ψυχικά γυναίκα με ταλαιπωρημένη όψη, που αφηγείται την ιστορία της και δρα ως καταλύτης για την ιδιόμορφη «οικογένεια» που κατοικεί εκεί.

 

Στο έργο «Ραμόνα Travel/Στη γη της καλοσύνης», η πασίγνωστη ηρωίδα του Ουίλιαμς, Μπλανς Ντιμπουά, μεταφέρεται στα Βαλκάνια, αφηγείται την τοπική ιστορία, τραγουδά λαϊκά, υποφέρει για το παρελθόν που έζησε μακριά από την οικογένεια και το χωριό της, ερωτεύεται ιδιόμορφα όσο και μισεί τον σύζυγο της αδερφής της, ο οποίος είναι Βούλγαρος μετανάστης, με άγνωστο παρελθόν και αμφίβολη ταυτότητα, ενώ κυρίως θυσιάζει και θυσιάζεται ποικιλοτρόπως . Η περιβόητη «καλοσύνη των ξένων», μετατρέπεται σε ιδιάζουσα δική της καλοσύνη, πράττοντας ό,τι κρίνει απαραίτητο για να αποκατασταθεί η ποθητή ισορροπία.

 

Κάπου στη Θράκη, ζει η Ραμόνα με την αδερφή της, το Βούλγαρο σύζυγό της και το Μάρκο, έναν νεαρό Αλβανό με σοβαρά προβλήματα υγείας, που μένει καθηλωμένος σε καρότσι, ανάμεσα σε τυποποιημένα εικονίσματα και αγιάσματα, αποτελώντας έναν «αμνό του θεού», έναν αθώο τιμωρημένο. Η Ραμόνα είχε φύγει στα 16 της χρόνια, κυνηγημένη από προσωπικούς δαίμονες, μα και τη ματαιοδοξία της να ξεφύγει από το επαρχιακό περιβάλλον , κάνοντας καριέρα στα νυχτερινά μαγαζιά της εθνικής οδού. Πίσω, άφηνε την μικρότερη αδερφή της, Στέλλα, η οποία είχε ανάγκη ένα στήριγμα και κάποιον να εμπιστευτεί. Η Στέλλα ύστερα από χρόνια, ερωτεύτηκε και συγκατοίκησε με τον Ζλατάν, έναν Βούλγαρο μετανάστη, μέχρι την ημέρα που η Ραμόνα επέστρεψε αποφασισμένη να εγκατασταθεί ξανά στον τόπο καταγωγής της, γεγονός καταλυτικό για τις μετέπειτα εξελίξεις.

 

Με λαογραφικά, εθνογραφικά και πολλά κοινωνιολογικά στοιχεία, η βαλκανική βερσιόν του «Λεωφορείου ο Πόθος», συναντά το σκυλάδικο, τη θρησκεία, την μετανάστευση και το μεταφυσικό, σε μια παράξενη μορφή ρεαλιστικής ποίησης.

 

Όταν οι μάσκες πέφτουν και το παρελθόν της Ραμόνας αποκαλύπτεται ενδελεχώς τόσο στην αδερφή της και το σύζυγο, όσο και στον βουβό παρατηρητή, μπαίνει στην μέση το παγανιστικό και λαογραφικό στοιχείο. Το «κατευόδιο» σύμφωνα με παραδόσεις και μύθους του τόπου και μια εξισορροπητική πράξη «γενναιότητας», πριν την αναπάντεχη «ανάσταση».

 

Η ιδέα του Γιάννη Σκουρλέτη, που ανέθεσε την συγγραφή στην Γλυκερία Μπασδέκη, ήταν ενδιαφέρουσα, όμως το τελικό αποτέλεσμα έχασε κάτι από τη διαύγεια του αρχικού στόχου. Εκτός από φλύαρο σε αρκετά σημεία, ιδιαίτερα στο μουσικό κομμάτι, υπάρχουν ασάφειες στον τομέα της δραματουργίας και δυσκολίες λόγω της ντοπιολαλιάς, κάτι που εάν και είχε καλές προθέσεις και αποτελεί μια «μοντέρνα» πρόταση, εν τέλει ίσως αφαίρεσε από την συνολική αξία του έργου.

 

Ως προς το ερμηνευτικό κομμάτι, στα πολύ θετικά συγκαταλέγεται αναμφισβήτητα η παρουσία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη, που αγάπησε πολύ το κείμενο και φάνηκε. Η «Ραμόνα» της είχε πυγμή, συγκίνηση, νοσταλγία, δυναμισμό και συναισθηματικό έλεγχο. Το μόνο που θα μπορούσε κάποιος να καταλογίσει ως πιο αρνητικό, είναι η διεκπεραιωτική διάσταση του μουσικού κομματιού. Η Λένα Δροσάκη, ηθοποιός με ενδιαφέρουσα σκηνική παρουσία, είχε εντυπωσιακή εναλλαγή συναισθημάτων, παρόλο που δεν φάνηκε να την ευνοεί ιδιαίτερα η τοπική διάλεκτος. Ο Δημήτρης Μοθωναίος, με ρόλο λιγότερο απαιτητικό από τους άλλους, στάθηκε ως συνήθως στο ύψος των υποκριτικών περιστάσεων, με παρουσία στέρεα, ως άλλος αναγεννημένος Ιησούς. Τέλος, ο Κρις Ραντάνοφ είχε πολύ καλές στιγμές, διευκολυμένος από έναν ρόλο κατά μία έννοια οικείο, ενώ ερμηνευτικά διέθετε στιβαρότητα και δυναμισμό.

 

Η «Ραμόνα» λοιπόν, αποτελεί μια αφηγηματική επιστροφή στις ρίζες, μια τμηματική αναδρομή στην πρόσφατη ελληνική ιστορία και κοινωνία, μέσα από τον βασικό κορμό ενός γνωστού -σχεδόν αρχετυπικού- ερωτικού δράματος και μιας προσωπικής τραγωδίας. 

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.