Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Blasted: συζήτηση με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μη Βίας

Blasted: συζήτηση με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μη Βίας

Το θέατρο ΠΟΡΕΙΑ ξεκινά δυναμικά τη θεατρική περίοδο την Τετάρτη 1η Οκτωβρίου, με την πρεμιέρα του Blasted και μια συζήτηση για τη βία την Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014.


Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 2/10, μετά το τέλος της παράστασης Blasted θα πραγματοποιηθεί στο μπαρ του θεάτρου ΠΟΡΕΙΑ συζήτηση πάνω στις εκφάνσεις της βίας που το έργο πραγματεύεται.


Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν οι κ.κ. Δημήτρης Τάρλοου, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του θεάτρου ΠΟΡΕΙΑ και σκηνοθέτης της παράστασης, Λάζαρος Πετρομελίδης, μέλος του Ευρωπαϊκού Γραφείου για την Αντίρρηση Συνείδησης (EBCO), Σίσσυ Βωβού, μέλος της Φεμινιστικής Πρωτοβουλίας για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και Νίκος Μυλωνάς, μέλος των Οικογενειών Ουράνιο Τόξο. Στη συζήτηση θα μπορούν να παρέμβουν οι θεατές .


Η περίπτωση της 28χρονης Σάρα Κέιν & το Blasted

Συχνά λέγεται -όχι δίχως να λαμβάνεται υπόψη η πολύχρονη ταλαιπωρία της Κέιν με την κλινική κατάθλιψη και η συνακόλουθη αυτοχειρία της σε ηλικία μόλις 28 ετών (κρεμάστηκε με τα κορδόνια των παπουτσιών της κατά τη διάρκεια νοσηλείας της)- ότι τα έργα της είναι στενόχωρα και δεν αφήνουν ανοιχτή καμία πιθανότητα στην ελπίδα. «Κι όμως», έλεγε η ίδια, «το να δημιουργείς κάτι όμορφο από το συναίσθημα της απόγνωσης, είναι η πιο ελπιδοφόρα, η πιο βαθιά επικύρωση της ζωής». Είναι αυτή η τρομακτική οξυδέρκεια, η γνήσια συγκίνηση, η μέγιστη ευαισθησία και η σπάνια γενναιοδωρία της απέναντι στο κοινό, που εξαρχής διαφοροποίησε την Κέιν από τους συνομηλίκους της θεατρικούς συγγραφείς και που νωρίς κατέστησε το έργο της σχεδόν «κλασικό».

Η Σάρα Κέιν ξεκίνησε να ασχολείται με τη συγγραφή του Blasted ήδη από τα χρόνια που έκανε ΜΑ στη θεατρική γραφή στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμινγχαμ. Εκεί έγραψε τα πρώτα 45 λεπτά του έργου (μέχρι την είσοδο του στρατιώτη) και εκεί τα πρωτοπαρουσίασε ως μια εργαστηριακή παράσταση . Μέχρι την ολοκλήρωση της τελικής του μορφής και την πρώτη του πρεμιέρα το 1995 στο Royal Court, ένα από τα σημαντικότερα θέατρα του Λονδίνου, μεσολάβησαν η σφαγή της Σρεμπρένιτσα (1993), μια ανάγνωση εκ νέου από τη Σάρα Κέιν του Σωσμένου  του Ε. Μποντ και η παγίωση της επιδίωξής της για ένα θέατρο, όπου οι θεατές να νιώθουν την ίδια βιωματική αφοσίωση, όπως σ' έναν αγώνα ποδοσφαίρου, σε μια ποπ συναυλία ή σε ένα ζωντανό sex-show. Παράλληλα, όμως, δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει τα κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά και καλλιτεχνικά συμφραζόμενα της εποχής, κατά την οποία γράφτηκε το Blasted και που είναι τα εξής:  

1. Ο εμφύλιος πόλεμος στα Βαλκάνια τη δεκαετία του 1990: η Κέιν συνέδεσε τον πόλεμο με έναν κοινό βιασμό σ' ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, καθώς πίστευε ότι «οι σπόροι ενός κανονικού πολέμου μπορούν πάντα να βρεθούν στον πολιτισμό σε καιρό ειρήνης».

2. Ο χουλιγκανισμός: η Κέιν είχε διαβάσει το βιβλίο του Μπιλ Μπύφορντ Among the thugs και μάλιστα, δανείστηκε από μια περιγραφή του βιβλίου τη σκηνή που ο στρατιώτης του Blasted ρουφάει το μάτι του Ίαν.

3. Η καινοφανής ωμότητα της τέχνης της δεκαετίας του '90, στην οποία οι κριτικοί της εποχής έδωσαν τίτλους όπως BritPack, Cool Britania, In-yer-face, The new brutalists, Theatre of urban ennui.

4. Η «κληρονομιά» που άφησαν στη βρετανική κοινωνία οι θατσερικές πρακτικές κατά τη δεκαετία του '80 (όταν, δηλαδή, ανδρώνονταν οι καλλιτέχνες της δεκαετίας του '90), οι οποίες θεωρήθηκαν υπεύθυνες για την απώλεια του πνεύματος περί κοινωνικού συνόλου, για τον κυνισμό και την απόγνωση των Βρετανών πολιτών, που εξέφραζαν με κάθε τρόπο: επιθέσεις από τον ΙΡΑ, φυλετικές οδομαχίες, σφοδρότατες διαμαρτυρίες κατά του κεφαλικού φόρου και της ανεργίας, κλπ.


Περισσότερα στοιχεία για τη Σάρα Κέιν και την τέχνη της και την εποχή της, για το Blasted και τα θέματα που πραγματεύεται η παράσταση στο θέατρο ΠΟΡΕΙΑ, μπορείτε να βρείτε στο πρόγραμμα της παράστασης.

 

Οι παραστάσεις του Blasted ξεκινούν την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014. Περισσότερες πληροφορίες.

Σχετικές ειδήσεις
Ουτοπία 500: Συζήτηση και συναυλία στη Στέγη
11.05.2016 17:17
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μας προσκαλεί στη συζήτηση με τίτλο Ουτοπία 500, στο πλαίσιο του κύκλου Λέξεις και Σκέψεις, την οποία θα ακολουθήσει συναυλία, με τους Τάνια Σικελιανού και Θωμά Πουλιάση, οι οποίοι θα παρουσιάσουν το La lontananza nostalgica utopica futura του Luigi Nono.
Το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων
11.05.2016 16:42
Πλούσιο δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα και δράσεις έχει προγραμματίσει το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του Ομίλου ΟΤΕ για την Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών και τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.
Η κατάθλιψη στη ζωή και την τέχνη: συζήτηση στο Megaron Plus
11.03.2016 13:00
Το Megaron Plus διοργανώνει τη συζήτηση «Η κατάθλιψη στη ζωή και την τέχνη», την Τρίτη 15 Μαρτίου στις 7 το βράδυ, στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Ενημέρωσης για τον Εγκέφαλο» (Brain Awareness Week) και του επιτυχημένου Kύκλου «Η επιστήμη στη ζωή μας» (επιμέλεια: Ηλίας Κούβελας, ομότιμος καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών).
Συζήτηση με αφορμή την ταινία Difret στο πλαίσιο της 5ης Εβδομάδας Αφρικανικού Κινηματογράφου
23.02.2016 12:00
Στο πλαίσιο της 5ης Εβδομάδας Αφρικανικού Κινηματογράφου, θα πραγματοποιηθεί στην Ταινιοθήκη συζήτηση στις 26 Φεβρουαρίου, με αφορμή την ταινία Difret του Ζερεσενάι Μπερχάνε Μεχαρί που διαπραγματεύεται το γυναικείο ζήτημα.
Εισαγωγή στον Γαλιλαίο του Μπρεχτ: Συζήτηση με την Νάντια Βαλαβάνη στην Αλκυονίδα
18.02.2016 15:32
Με αφορμή την προβολή της ταινίας «ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ» του Joseph Losey, την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016, στις 19:00 στο Αλκυονίς new star art cinema, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με τη Νάντια Βαλαβάνη με τίτλο «Τρώγοντας τα φρούτα απ’ το δέντρο της γνώσης - Εισαγωγή στον Γαλιλαίο του Μπρεχτ».