Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Τέλος του παιχνιδιού του Σάμουελ Μπέκετ στο θέατρο Τζένη Καρέζη

Τέλος του παιχνιδιού του Σάμουελ Μπέκετ στο θέατρο Τζένη Καρέζη

Στις αρχές του Οκτώβρη 2014 θα υποδεχτούμε το Κοινό, σε μία από τις πιο όμορφες αίθουσες της Αθήνας, στο θέατρο Τζένη Καρέζη, με ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του σύγχρονου θεάτρου, το αριστούργημα του Σάμουελ Μπέκετ, "Τέλος του παιχνιδιού".

 

Τέσσερις άνθρωποι, μέσα σ' ένα πνιγηρό καταφύγιο. Ο ένας, ο ΧΑΜ, παράλυτος και τυφλός, στο αναπηρικό καροτσάκι. Άχρηστος. Δεν έχει εικόνες και δεν έχει κίνηση. Ο άλλος, ο ΚΛΟΒ, δεν μπορεί να καθίσει. Έχει μάθει μόνο να εκτελεί εντολές. Του έχουν αφαιρέσει τη σκέψη. Η συνείδησή του είναι πάμφτωχη, όπως ενός ζώου. Βρίσκεται διαρκώς πεινασμένος. Τον έχει πιάσει το δόκανο της επιβίωσης. Οι δύο άλλοι, ο ΝΑΓΚ και η ΝΕΛ, οι γεννήτορες του ΧΑΜ, ζουν πεταμένοι μέσα σε δύο σκουπιδοντενεκέδες. Βγάζουν ξαφνικά το κεφάλι τους κι αναχαράζουν, σαν τις κατσίκες, δύο τρείς ταπεινές μνήμες από ένα φτωχό παρελθόν.

 

Αυτή η απουσία από τον τίτλο του έργου, του οριστικού άρθρου "το", κατά περίεργο τρόπο, κάνει τον τίτλο απόλυτα οριστικό. Παιχνίδι τέλος. Έχει τελειώσει. Πριν αρχίσει είναι τελειωμένο.

 

"Το τέλος είναι φυλακισμένο μέσ' την αρχή"   μας λέει ο Χαμ.

"Βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει! Στη Γη βρισκόμαστε, δεν υπάρχει σωτηρία γι’ αυτό".

"Ο Ήλιος είναι ανύπαρκτος, βυθίζεται προς....τους νεκρούς".

"Ο Χρόνος είναι ανύπαρκτος κι όμως ο Χρόνος τώρα τελειώνει".

 

Απλές αλήθειες! Ποιός δεν τις ξέρει;

Γεννιόμαστε με το εισιτήριο της εξόδου στην τσέπη! Ποιός δεν τον ξέρει;

Μέσα στο καταφύγιο του Χαμ, όλα είναι γκρίζα, σταχτιά, όλα σε ανοιχτό μαύρο.

 

Τι έργο είναι τούτο αναρωτιέσαι! Τα ερωτηματικά που θέτει είναι όντως αναπάντητα; Παραπέμπουν σε ακατανόητες υπαρξιακές αγωνίες; Είναι άραγε μιά τεχνική του θεάτρου που ονομάσαμε θέατρο του "παραλόγου"; Είναι ένα έργο "μεταφυσικό"; Είναι ένα παιχνίδι των λέξεων;  Είναι ένα σκηνικό παραξένισμα; Είναι το απόλυτο αδιέξοδο; Είναι ένα έργο της πιο βαθιάς απελπισίας;

 

'Η μήπως είναι ένας άλλου είδους "ρεαλισμός";

Μήπως είναι η ωμή πραγματικότητά μας κοιταγμένη από άλλη οπτική γωνία;

Η ωμή πραγματικότητά μας, κρυμμένη κάτω από μια παράξενη αλλά θανατηφόρα γραφή;

 

Κι αυτή η γραφή πάλι, τι είναι; Η πιο ταπεινή γλώσσα. Οι πιο φθαρμένες λέξεις. Σκέψεις και έννοιες που λένε όλοι οι άνθρωποι στην ταπεινή καθημερινότητά τους. Λέξεις γυμνές, χωρίς στολίδια, φράσεις χωρίς κανένα  σκοτεινό κι ανεξιχνίαστο βάθος. Κουρελάκια σαν κι αυτά που χρησιμοποιούν οι καθημερινοί άνθρωποι για να ντύσουν τη φτωχή τους σκέψη.

 

Μένουμε με ανοιχτό το στόμα μπροστά στο έργο του Μπέκετ. Πως καταφέρνει και χτίζει το θαυμαστό του κόσμο, μ' αυτή τη γλώσσα!

 

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Κώστας Καζάκος στο ρόλο του Χαμ - Κωνσταντίνος Καζάκος στο ρόλο του Κλοβ,  - Γιώργος Μωρόγιαννης στο ρόλο του Ναγκ  - Νίνα Γιαννίδη στο ρόλο της Νελ.

 

Συντελεστές:

Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης

Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Παπαδόπουλος,

Σκηνικά – κοστούμια: Φαίδωνας Πατρικαλάκης

Φωτισμοί: Θανάσης Σταυρόπουλος

Ηχητικός: Θοδωρής Μιχαλός

Βοηθός Σκηνοθέτη: Ευθύμης Ξυπολιτάς

Σχετικές ειδήσεις
Περιμένοντας τον Godot, του Σάμουελ Μπέκετ στο Αίθριο του Μουσείου Μπενάκη
30.05.2016 13:54
Μετά την επιτυχία των Αδερφών Καραμάζοφ στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η Νατάσα Τριανταφύλλη επιστρέφει στο Αίθριο του Μουσείο Μπενάκη με το αριστούργημα της παγκόσμιας δραματουργίας «Περιμένοντας τον GODOT», του Σάμουελ Μπέκετ - στον ίδιο χώρο όπου παρουσίασε για πρώτη φορά την «Αντιγόνη» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το 2013.
Το Τέλος του παιχνιδιού, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας
23.03.2016 14:47
Το "Τέλος του Παιχνιδιού" του Σ. Μπέκετ που σκηνοθέτησε ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στο Θέατρο Αλεξαντρίνσκι με Ρώσους ηθοποιούς, παρουσιάζεται στις 6 Απριλίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, στο πλαίσιο του φεστιβάλ "Χρυσή Μάσκα". Μαζί θα παρουσιαστεί και η "Μασκαράτα" του Μ. Λέρμοντοφ, αναβίωση της παλιάς σκηνοθεσίας του Β. Μέγιερχολντ από τον Βαλερί Φόκιν.
Ασκητική, του Ν. Καζαντζάκη: νέα παράταση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
18.02.2016 12:42
Η επιτυχημένη θεατρική παράσταση, Ασκητική, του Ν. Καζαντζάκη, συνεχίζει την πορεία της στο Θέατρο Τζένη Καρέζη, σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου και μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Συμβολαιογράφος, με την Υρώ Μανέ στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
29.01.2016 16:54
Η επιτυχημένη παράσταση του Συμβολαιογράφου, έργο του Νίκου Βασιλειάδη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Καραμίχου με την Υρώ Μανέ, στην πιο συγκλονιστική στιγμή της καριέρας της, επιστρέφει στις 13 Φεβρουαρίου στη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Speed date, του Γιώργου Ηλιόπουλου στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη»
21.01.2016 11:56
Speed date λέγεται το νέο έργο του Γιώργου Ηλιόπουλου, που ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη από τις 16 Φεβρουαρίου 2016.