Η Feelgood Entertainment παρουσιάζει στους κινηματογράφους, από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014, την ταινία The Lunchbox με τον Irrfan Khan.

Το The Lunchbox είναι μια απολαυστική ρομαντική κομεντί  που εκτυλίσσεται στην πολυπληθή και θορυβώδη Μουμπάι και παρακολουθεί τη σχέση ενός άντρα και μιας γυναίκας που έρχονται κοντά χάρη σε ένα λάθος. Αυτή η γεμάτη χιούμορ, ζεστασιά και ευαισθησία, ιστορία μας προσφέρει μια μαγική γεύση από την Ινδία, καθώς και την ευκαιρία να απολαύσουμε την καταπληκτική ερμηνεία του ταλαντούχου ηθοποιού, Irrfan Khan (Slumdog Millionaire, The Life of Pi).

Η ταινία αιχμαλωτίζει τον θεατή με την εξωτική της ατμόσφαιρα και τις μυρωδιές της σπιτικής ινδικής κουζίνας που απλώνονται παντού, χτίζοντας έναν όμορφο κινηματογραφικό κόσμο γεμάτο ονειροπολήσεις και χαριτωμένους διαλόγους που συνοψίζουν μέσα σε λίγες φράσεις την κοσμοθεωρία των ηρώων.

Σύνοψη:

Εδώ και 120 χρόνια στη Μουμπάι, κάθε πρωί, 5.000 Νταμπαβάλα (Dabbawallahs) – τοπικοί κούριερ φαγητού- παραδίδουν ζεστά γεύματα από την κουζίνα των νοικοκυρών στα γραφεία των συζύγων τους. Μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ μελέτησε το συγκεκριμένο σύστημα παράδοσης και απέδειξε ότι μόνο ένα στο ένα εκατομμύριο πακέτα μπορεί να φτάσει στα λάθος χέρια! Το “The Lunchbox” είναι η ιστορία αυτού του λάθους, που θα φέρει κοντά δυο αγνώστους. Έτσι, μια νεαρή γυναίκα θα βρεθεί να αλληλογραφεί με έναν μοναχικό υπάλληλο, ανταλλάσοντας καθημερινά μηνύματα μέσω των πακέτων φαγητού.

Σημείωμα του σκηνοθέτη, Retish Batra:

Νταμπαβάλα (dabbawallahs)

Οι Νταμπαβάλα παραδίδουν περίπου 5.000 μερίδες φαγητό. Είναι ένα επάγγελμα που περνάει από τον πατέρα στον γιο. Κάθε πρωί, μεταφέρουν τα ζεστά γεύματα, που έχουν μαγειρέψει οι γυναίκες, στον χώρο εργασίας του συζύγου τους και το απόγευμα επιστρέφουν τα άδεια κουτιά. Τα τελευταία 120 χρόνια, έχουν επιτρέψει στον πληθυσμό της Βομβάης να καταναλώνει σπιτικό μαγειρεμένο φαγητό στο γραφείο. Περιφέρονται με ευκολία ανάμεσα στο υπερπλήρες σιδηροδρομικό δίκτυο και τους χαοτικούς δρόμους της πόλης. Οι Νταμπαβάλα είναι αναλφάβητοι και χρησιμοποιούν ένα πολύπλοκο κωδικοποιημένο σύστημα, με βάση τα χρώματα και τα σύμβολα, για να καταφέρουν να παραδώσουν τα γεύματα, μέσα σ’ αυτόν τον λαβύρινθο που λέγεται Βομβάη. Το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ μελέτησε το σύστημά τους και κατέληξε ότι μόνο ένα γεύμα στο ένα εκατομμύριο μπορεί να μην παραδίδεται στη σωστή διεύθυνση. Το “The Lunchbox” προέκυψε από αυτήν ακριβώς την εξαίρεση.

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς στη Μουμπάι

Η Μουμπάι είναι μια πόλη όπου οι άνθρωποι είναι σαν τα κουτιά με τα γεύματα. Στην πόλη μετακινούνται με δυσκολίες εκατομμύρια άνθρωποι, από το σπίτι στον χώρο εργασίας τους, στριμωγμένοι σαν σαρδέλες μέσα στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Στην καθημερινή τους ζωή, οι κάτοικοι δεν έχουν παρά μόνο ελάχιστες στιγμές όπου μπορούν να πάρουν μια ανάσα και να σκεφτούν τους εαυτούς τους. Η πόλη αυτή μπορεί να γίνει αμείλικτη, ταυτόχρονα, όμως, αποκαλύπτει κι ένα καλοσυνάτο πρόσωπο. Η ιστορία ακολουθεί την πορεία του μοναδικού γεύματος στο εκατομμύριο που δεν φτάνει στον σωστό παραλήπτη, για να καταλήξει σε μια άλλη ιστορία, όπου η ελπίδα ξεπηδά μέσα από μια συνοικία και όπου οι άνθρωποι γίνονται κάτι παραπάνω από ένα απλό κουτί γεύματος.

Μια περιορισμένη ζωή

Οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, ζουν σ’ έναν κόσμο περιορισμένο: Η Ιλά, μέσα στην απομόνωση του γάμου της και ο Σαατζάν, στο παρελθόν του. Η ιστορία περιγράφει τον τρόπο που το πεπρωμένο, ενίοτε, μπορεί να καθοδηγήσει τις ζωές μας, ό,τι κι αν προσπαθήσουμε να κάνουμε εμείς, με τις δικές μας ικανότητες. Ένα πρόσωπο κλειδί στην ιστορία είναι ο Σαΐκ, ο καινούργιος συνάδελφος στο γραφείο, ο οποίος πρέπει να μαθητεύσει δίπλα στον Σαατζάν, για να τον αντικαταστήσει. Ο Σαΐκ, είναι κάποιος που έχει επιβιώσει στη ζωή, είναι ορφανός που διάλεξε το όνομα του και έστρωσε τη δική του πορεία. Κατά καιρούς αφελής, ο Σαΐκ, όμως ,δεν αφήνεται ποτέ και για κανένα λόγο.

Διαφορετικοί κόσμοι

Η Ιλά ζει στο Καντιβίλι, μια συνοικία όπου κατοικεί η μεσαία τάξη συντηρητικών Ινδών. Και ο Σαατζάν ζει στο χωριό Ρανβάρ, στη Μπάντρα, μια ζώνη όπου ζουν κυρίως χριστιανοί. Ήταν σημαντικό, για την ιστορία μας, να δείξουμε ότι οι δρόμοι αυτών των δύο ανθρώπων δε θα διασταυρώνονταν ποτέ, αν δεν είχε προκληθεί το επεισόδιο με το κουτί του γεύματος, ένα λάθος του διανομέα ή ένα μικρό αστικό θαύμα. Υπάρχουν πολλές μικρές πόλεις της Βομβάης στο εσωτερικό της Βομβάης. Η πολυπολιτισμικότητα των κατοίκων της και οι συνοικίες της βοήθησαν στη σύλληψη της ιδέας ότι, πολλές φορές η ελπίδα έρχεται από εκεί που δεν το περιμένεις. Πίσω από τα τοπικά χρώματα που περιστοιχίζουν τους ανθρώπους, η ιστορία αποτελεί ένα κομμάτι του κόσμου. Αυτοί οι δύο δε νιώθουν άνετα με το παρόν. Προτιμούν τις εκπομπές της τηλεόρασης της δεκαετίας του ’80 και τα παραδοσιακά ιρανικά καφενεία της Βομβάης. Η αλληλογραφία τους αποτελεί μια νοσταλγική ματιά στο παρελθόν. Στην ταινία κυριαρχεί η νοσταλγική ατμόσφαιρα για τη δεκαετία του ’80, στα χρόνια όπου μεγάλωνα στη Βομβάη.

Το ταξίδι με την ομάδα

Το ταξίδι με τον Ιρφάν ήταν πολύ φυσικό. Ήθελε να ανακαλύψει το βαθύτερο νόημα του σεναρίου, να διαβάσει πίσω απ’ τις λέξεις. Τον είχε συνεπάρει η ιστορία, από τις πρώτες μας κιόλας συναντήσεις. Κάναμε πολλές συσκέψεις, πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Επέστρεφα στο σπίτι και καθόμουν και δούλευα διάφορα σημεία του σεναρίου, μετά από κάθε μας συζήτηση. Εκείνος μπήκε στο πετσί του ρόλου μ’ έναν τρόπο αξιοσημείωτο και απρόσμενο. Για τους χαρακτήρες του Σαατζάν και του Σαΐκ, είχα από την αρχή στο μυαλό μου τους Ιρφάν Καν και Ναουαζουντίν Σιντίκι. Γι’ αυτό και χάρηκα πολύ όταν δέχτηκαν τους ρόλους. Για την Ιλά, πραγματοποιήσαμε τέσσερις μήνες ακροάσεων πριν ν’ ανακαλύψουμε αυτή την υπέροχη κωμικό του θεάτρου, τη Νιμράτ Καούρ. Ο κάθε ηθοποιός προσέγγισε την ιστορία με τον δικό του τρόπο. Ενίοτε, είχα την εντύπωση ότι τρεις διαφορετικοί σκηνοθέτες ζούσαν στο ίδιο σώμα. Ο Ναουάζ ήθελε ν’ αυτοσχεδιάσει για να υπάρχει το στοιχείο του αυθορμητισμού, κυρίως μιας και ο χαρακτήρας του Σαΐκ λέει πράγματα απρόσμενα και είναι γεμάτος εκπλήξεις. Και οι αυτοσχεδιασμοί οδήγησαν, πολλές φορές, σε πολύ ωραίες σκηνές. Η Νιμράτ διείσδυσε στην προσωπικότητα της Ιλά τρεις μήνες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Η ιστορία της εκτυλίσσεται σχεδόν αποκλειστικά μέσα σ’ ένα μικρό διαμέρισμα στη Βομβάη. Μέσα σ’ αυτούς τους τρεις μήνες, συνήθισε να ντύνεται σαν την ηρωίδα μας και να ζει με την κωμικό που υποδύεται την κόρη της.

Σκηνοθεσία: Ritesh Batra

Σενάριο: Ritesh Batra

Παίζουν: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Michael Simmonds

Μοντάζ: John F.Lyons

Διάρκεια: 104’

Διανομή: Feelgood Entertainment