Μαχητικά και αποκαλυπτικά, με συγκλονιστικές εικόνες και ήρωες καθημερινούς ανθρώπους που ξεπερνούν τα όριά τους, είναι τα φιλμ που προβάλλονται στο 29ο Κινηματογραφικό Αφιέρωμα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται από την Τετάρτη 5 έως την Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του ΦΚΘ. Διοργανώνεται από τα μέλη του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας στην Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα του αφιερώματος περιλαμβάνει πέντε ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ, που εστιάζουν σε θέματα παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων ανά τον κόσμο, τα οποία προωθούνται μέσα από τις εκστρατείες της Διεθνούς Αμνηστίας. Οι κινηματογραφικές προβολές πλαισιώνονται από ενδιαφέρουσες συζητήσεις.

Πρόγραμμα προβολών και συζητήσεων

Τετάρτη 5/10

19:00 Ταξί στην Τεχεράνη
21:00 Ο γιος του Σαούλ

Πέμπτη 6/10

19:00 Press
21:00 Ατίθασες

Παρασκευή 7/10

19:00 Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες
21:00 Ο γιος του Σαούλ

*Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση με την Ρίκα Μπενβενίστε, ιστορικό, καθηγήτρια στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Σάββατο 8/10

19:00 Μανταρίνια
21:00 Pride

Κυριακή 9/10

19:00 Ο γιος του Σαούλ

*Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη – παραγωγό Ανδρέα Σιαδήμα

21:00 Ταξί στην Τεχεράνη

Δευτέρα 10/10

19:00 Ατίθασες
21:00 Μανταρίνια

*Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση με την Δρ. Ελένη Σιδέρη, PhD Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, School of Oriental and African Studies, University of London.

Τρίτη 11/10

19:00 Pride
21:00 Press

*Μετά το τέλος της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση με την Έφη Βουτυρά, κοινωνική ανθρωπολόγο, καθηγήτρια, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Οι ταινίες του αφιερώματος

Press (Τουρκία, 2010)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Sedat Yilmaz. Με τους: Firat Altay, Sezgin Cengiz, Engin Emre Deger. Έγχρωμη, 100΄.

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία παρακολουθεί τη δράση έξι δημοσιογράφων μιας κουρδικής εφημερίδας, οι οποίοι ξεκινούσαν στις αρχές του 1990, κάτω από εξαιρετικές πιέσεις και με ελάχιστα μέσα, τον αγώνα τους για την αποκάλυψη της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην περιοχή.

Μανταρίνια / Tangerines (Εσθονία – Γεωργία, 2013)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ζάζα Ουρουσάτζε / Zaza Urushadze. Με τους: Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Giorgi Nakashidze. Έγχρωμη, 87΄.

1992, Αμπχαζία. Ένας εσθονός καλλιεργητής μανταρινιών περιθάλπει με περίσσια ανθρωπιά δύο βαριά τραυματισμένους από αντίπαλα στρατόπεδα: Ο ένας είναι μισθοφόρος Τσετσένος και ο άλλος Γεωργιανός. Η συμβίωση κάτω από την στέγη του γενναιόδωρου Εσθονού θα τους κάνει να καταλάβουν ότι περισσότερα πράγματα τους ενώνουν, παρά τους χωρίζουν.

Pride (Ηνωμένο Βασίλειο / Γαλλία, 2014)
Σκηνοθεσία: Μάθιου Γουόρκας / Matthew Warchus. Σενάριο: Stephen Beresford. Με τους: Bill Nighy, Imelda Staunton, Dominic West. Έγχρωμη, 119΄.

Μια ομάδα λονδρέζων ακτιβιστών που απαρτίζεται από ομοφυλόφιλους άντρες και γυναίκες φτάνει σε μια μικρή πόλη της Ουαλίας. Στόχος της, να συμπαρασταθεί σε μια χούφτα απεργών ανθρακωρύχων και στις οικογένειες τους, που πεισματικά αντιστέκονται στην νεοφιλελεύθερη πολιτική της Μάργκαρετ Θάτσερ.  

Ταξί στην Τεχεράνη / Taxi Tehran (Ιράν, 2015)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Τζαφάρ Παναχί / Jafar Panahi. Με τους: Jafar Panahi, Hana Saidi, Nasrin Sotoudeh. Έγχρωμη, 82΄.

Άντρες και γυναίκες, νέοι και γέροι, φτωχοί και πλούσιοι, παλαιών αρχών και αντισυμβατικοί, πωλητές παράνομων βίντεο και υποστηρικτές των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Όλοι τους είναι συνεπιβάτες ενός άπειρου οδηγού ταξί που ακούει στο όνομα Τζαφάρ Παναχί. Το Ταξί στην Τεχεράνη γυρίστηκε με κρυφές κάμερες που καταγράφουν τις διαδρομές που κάνει ο σκηνοθέτης οδηγώντας διάφορους ανθρώπους σε διαφορετικούς προορισμούς. Συγκινητικό και αστείο, κατατοπιστικό για την κατάσταση στο Ιράν και ευρηματικό από τη φύση του, το Ταξί στην Τεχεράνη είναι μία απολαυστική κινηματογραφική εμπειρία.

Ο γιος του Σαούλ (Ουγγαρία, 2015)
Σκηνοθεσία: Λάζλο Νέμες / László Nemes. Σενάριο: László Nemes, Clara Royer. Με τους: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont, Sándor Zsotér. Έγχρωμη, 107΄.

Οκτώβριος 1944, Άουσβιτς-Μπίργκεναου. Ο Ούγγρος Σαούλ Άουσλεντερ είναι μέλος της Ζόντερκομμάντο, της ομάδας Εβραίων φυλακισμένων που απομονώθηκαν από το στρατόπεδο συγκέντρωσης και αναγκάστηκαν να βοηθήσουν τους Ναζί στην επιχείρηση της εκτεταμένης εξολόθρευσης. Μια μέρα, καθώς εργάζεται σ’ ένα από τα κρεματόρια, ο Σαούλ ανακαλύπτει το πτώμα ενός παιδιού που θεωρεί πως είναι ο γιος του. Κι ενώ η Ζόντερκομμαντο καταστρώνει σχέδια για εξέγερση, ο Σαούλ αποφασίζει να εκτελέσει ένα απίθανο σχέδιο: να σώσει το σώμα του παιδιού από τις φλόγες, να βρει έναν ραβίνο για να πει την Καντίς –την επιμνημόσυνη προσευχή – και να θάψει το παιδί όπως του αρμόζει.

Ατίθασες / Μustang (Τουρκία, 2015)
Σκηνοθεσία: Deniz Gamze Ergüven. Με τους: Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu. Έγχρωμη, 97΄.
 
Ένα καλοκαίρι σε κάποιο απόμακρο χωριό της Τουρκίας, η Λάλε και οι τέσσερις αδερφές της περπατούν από το σπίτι στο σχολείο παίζοντας αθώα με κάποια αγόρια που θα συναντήσουν τυχαία στο δρόμο τους. Το συμβάν αυτό εξοργίζει σε τέτοιο βαθμό τη συντηρητική τους οικογένεια, η οποία φτάνει στο σημείο να τους απαγορεύσει την έξοδο από το σπίτι και να τις εξαναγκάσει να παντρευτούν. Θα καταφέρουν τα κορίτσια να σπάσουν τα δεσμά τους;  

Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες / This is exile: Diaries of Child Refugees (ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ)
(Λίβανος – Ελβετία – Μεγ. Βρετανία, 2015)
Σκηνοθεσία: Μάνι Γ. Μπεντσελάχ / Mani Y. Benchelah. Έγχρωμο, 87΄.

Ένα ευαίσθητο πορτρέτο των προσφυγόπουλων που αναγκάζονται να διαφύγουν από τη βία του εμφυλίου πολέμου στη Συρία για τον γειτονικό Λίβανο. Το ντοκιμαντέρ, που γυρίστηκε μέσα σε έναν χρόνο, αφηγείται την ιστορία της ζωής αυτών των παιδιών μέσα από δικά τους λόγια και αποτυπώνει τη συγκινητική αλήθεια για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την απώλεια, τις κακουχίες και τη συντριβή της ελπίδας. Η μαρτυρία τους εκφράζει το ανθρώπινο κόστος του πολέμου στη Συρία, ο οποίος έχει εξαναγκάσει πάνω από τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους να διαφύγουν – οι μισοί από αυτούς είναι παιδιά.