Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού λαμβάνει χώρα φέτος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά και όλοι οι μουσικοί και διοργανωτές χαιρόμαστε ιδιαιτέρως, που η σχέση με τους ακροατές μας μετά από κάθε διοργάνωση γίνεται όλο και πιο άμεση και ουσιαστική, θέλουμε να πιστεύουμε.

Κινητήρια δύναμη υπήρξε από την πρώτη διοργάνωση το 2011 η θέληση και η εσωτερική ανάγκη μιας μικρής ομάδας μουσικών από τρεις διαφορετικές χώρες να συναντηθούν, να επικοινωνήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στην τέχνη τους, και κατόπι να παρουσιάσουν  συναυλίες με ένα ρεπερτόριο, το οποίο συνήθως παίζεται σε αίθουσες συναυλιών με ιδιαίτερη ιστορία και οργάνωση και σε μια συνήθως επίσημη ατμόσφαιρα. Ο εμπλουτισμός της μουσικής εμπειρίας, η διάδοση της γνώσης και η επαφή με νέους ακροατές μπορεί όμως ενίοτε να συμβεί πιο αποτελεσματικά σε ένα περιβάλλον πιο ανεπίσημο, μέσα σε μια ατμόσφαιρα γιορτής.

Αν τα σημαντικότερα έργα μουσικής δωματίου γράφτηκαν ιστορικά, έχοντας ως σκοπό περισσότερο την επικοινωνία και την χαρά των ίδιων των μουσικών, συνθετών και εκτελεστών( όπως φαίνεται από την αλληλογραφία μεταξύ του Johannes Brahms και του βιολιστή Joseph Joachim γύρω από το Σεξτέτο εγχόρδων op.18 που θα παρουσιάσουμε φέτος), ίσως αυτός είναι ένας καλύτερος τρόπος να έρθει και ο ακροατής, αμύητος ή όχι, σε μεγαλύτερη εγγύτητα με το μουσικό έργο. Σε κάθε περίπτωση επηρεάζει τις ερμηνείες των μουσικών, όχι απαραίτητα προς το τελειότερο αλλά προς το ουσιαστικότερο. Το γεγονός ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβαίνει σε ένα μέρος της Ελλάδας είναι κάτι που προσωπικά με χαροποιεί ιδιαίτερα και ελπίζω ότι μπορεί να συμβάλλει στην διεύρυνση των οριζόντων όλων μας.

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός είχε από την αρχή ως πυρήνα έργα γνωστά, που παίζονται όμως σπάνια στην Ελλάδα. Πιστεύαμε ότι έτσι θα υπάρξουν ακροατές που θα μπορούσαν να βιώσουν κάτι πρωτόγνωρο για τους ίδιους  και το έχουμε δει να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό. Με το ίδιο σκεπτικό συμπεριλήφθη στο πρόγραμμα φέτος και σύγχρονη μουσική. Περιμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να δω την ανταπόκριση του κοινού σε ένα έργο όπως η Ψάπφα του Ιάννη Ξενάκη για σόλο κρουστά.

Οι δυσκολίες σε ένα εγχείρημα σαν το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού είναι προφανώς πολλές όταν ξεκινά και πορεύεται κανείς σε μια δύσκολή συγκυρία για όλη τη χώρα. Πιστεύουμε όμως ότι η δύναμη που προσφέρει η χαρά της δημιουργίας μπορεί να δείξει το δρόμο.

Info: Ο Γιάννης Αγρανιώτης είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού.