Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Γιάννης Αγρανιώτης: Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού - η τέταρτη διοργάνωση

Γιάννης Αγρανιώτης: Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού - η τέταρτη διοργάνωση

Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού λαμβάνει χώρα φέτος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά και όλοι οι μουσικοί και διοργανωτές χαιρόμαστε ιδιαιτέρως, που η σχέση με τους ακροατές μας μετά από κάθε διοργάνωση γίνεται όλο και πιο άμεση και ουσιαστική, θέλουμε να πιστεύουμε.


Κινητήρια δύναμη υπήρξε από την πρώτη διοργάνωση το 2011 η θέληση και η εσωτερική ανάγκη μιας μικρής ομάδας μουσικών από τρεις διαφορετικές χώρες να συναντηθούν, να επικοινωνήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις πάνω στην τέχνη τους, και κατόπι να παρουσιάσουν  συναυλίες με ένα ρεπερτόριο, το οποίο συνήθως παίζεται σε αίθουσες συναυλιών με ιδιαίτερη ιστορία και οργάνωση και σε μια συνήθως επίσημη ατμόσφαιρα. Ο εμπλουτισμός της μουσικής εμπειρίας, η διάδοση της γνώσης και η επαφή με νέους ακροατές μπορεί όμως ενίοτε να συμβεί πιο αποτελεσματικά σε ένα περιβάλλον πιο ανεπίσημο, μέσα σε μια ατμόσφαιρα γιορτής.


Αν τα σημαντικότερα έργα μουσικής δωματίου γράφτηκαν ιστορικά, έχοντας ως σκοπό περισσότερο την επικοινωνία και την χαρά των ίδιων των μουσικών, συνθετών και εκτελεστών( όπως φαίνεται από την αλληλογραφία μεταξύ του Johannes Brahms και του βιολιστή Joseph Joachim γύρω από το Σεξτέτο εγχόρδων op.18 που θα παρουσιάσουμε φέτος), ίσως αυτός είναι ένας καλύτερος τρόπος να έρθει και ο ακροατής, αμύητος ή όχι, σε μεγαλύτερη εγγύτητα με το μουσικό έργο . Σε κάθε περίπτωση επηρεάζει τις ερμηνείες των μουσικών, όχι απαραίτητα προς το τελειότερο αλλά προς το ουσιαστικότερο. Το γεγονός ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβαίνει σε ένα μέρος της Ελλάδας είναι κάτι που προσωπικά με χαροποιεί ιδιαίτερα και ελπίζω ότι μπορεί να συμβάλλει στην διεύρυνση των οριζόντων όλων μας.


Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός είχε από την αρχή ως πυρήνα έργα γνωστά, που παίζονται όμως σπάνια στην Ελλάδα. Πιστεύαμε ότι έτσι θα υπάρξουν ακροατές που θα μπορούσαν να βιώσουν κάτι πρωτόγνωρο για τους ίδιους  και το έχουμε δει να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό. Με το ίδιο σκεπτικό συμπεριλήφθη στο πρόγραμμα φέτος και σύγχρονη μουσική . Περιμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να δω την ανταπόκριση του κοινού σε ένα έργο όπως η Ψάπφα του Ιάννη Ξενάκη για σόλο κρουστά.


Οι δυσκολίες σε ένα εγχείρημα σαν το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού είναι προφανώς πολλές όταν ξεκινά και πορεύεται κανείς σε μια δύσκολή συγκυρία για όλη τη χώρα. Πιστεύουμε όμως ότι η δύναμη που προσφέρει η χαρά της δημιουργίας μπορεί να δείξει το δρόμο.


Info: Ο Γιάννης Αγρανιώτης είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Σαρωνικού.

Σχετικές ειδήσεις
Οι μουσικές του κόσμου διασταυρώνονται στον Μόλυβο!
05.08.2016 14:30
Ένας σημαντικός διεθνής πολιτιστικός θεσμός επιστρέφει για δεύτερη συνεχή χρονιά στην παραμεθόριο Λέσβο, ύστερα από την πρώτη επιτυχημένη διοργάνωσή του. Ο λόγος για το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου  το οποίο θα πλημμυρίσει μουσικές από τις 16- 19 Αυγούστου τον πανέμορφο οικισμό του Μολύβου,
Γιάννης Βακαρέλης:  Ναύπλιο μαγευτικά φιλόμουσο
16.06.2016 16:19
Πριν από 25 χρόνια, ο αείμνηστος χορδιστής του Φεστιβάλ Ναυπλίου, ο Θανάσης Χαϊτόπουλος φύτεψε μπροστά στο Δημοτικό Θέατρο Τριανόν ένα κλαδάκι λέγοντας τα παρακάτω λόγια εκείνο το πρωινό: «Αυτό θα γίνει μια μέρα το δέντρο του Φεστιβάλ μας». Άλλοι χαμογέλασαν, άλλοι τον κοίταξαν περίεργα… Ο Θανάσης, τελικά, είχε δίκιο. Μπροστά στο Τριανόν υψώνεται το δέντρο του, μέχρι σήμερα, ένα τέταρτο του αιώνα μετά.
Αρης Γραικούσης: Στην δίνη της μουσικής με τους «Μουσικούς Συσχετισμούς»
05.05.2016 11:39
Στη μουσική μου πορεία, «συναντήθηκα» με όλους τους μεγάλους δασκάλους της μουσικής. Τρέχοντας με τα δάχτυλά μου στα πλήκτρα του πιάνου, συνομίλησα με όλους αυτούς τους εμπνευσμένους δημιουργούς, από τους Bach, Mozart και Beethoven, μέχρι τους Chopin, Ravel, Prokofiev. Οι «συναντήσεις» μου όμως με τους δημιουργούς συνεχίστηκαν και με τους νεότερους. Οι «Μουσικοί συσχετισμοί» απορρέουν μέσα απ’ αυτές τις συναντήσεις.
Βαγγέλης Στεφανόπουλος: Πρώτα το μαθαίνεις και ύστερα το ξεχνάς
11.03.2016 16:55
Από όλα τα είδη μουσικής η τζαζ ίσως είναι το πιο ελεύθερο και αφηρημένο. Ο ερμηνευτής ή συνθέτης μπορεί να παίξει ή να γράψει ό, τι θέλει την στιγμή της έμπνευσης του χωρίς να δεσμεύεται από αυστηρούς κανόνες όπως στην κλασσική μουσική ή την ποπ (πολλοί δεν γνωρίζουν ότι και η ποπ μουσική έχει κανόνες και ίσως τους πιο αυστηρούς).
Monsieur Minimal (Χρήστος Τσιτρούδης): Ποιοι είναι αυτοί που θα κρίνουν τηv μουσική και τους δημιουργούς της?
24.12.2015 15:03
Κατά καιρούς διαβάζω βαρύγδουπες κριτικές διαφόρων δισκοκριτικών οι οποίοι στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν χάνουν το πραγματικό νόημα της μουσικής και αναλώνονται άλλοτε σε καλές άλλα τις περισσότερες φορές σε κακόγουστες φαντεζί φρασεολογίες. Αυτό φαντάζομαι ότι γίνεται γιατί με κάποιο τρόπο και αυτοί οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης με τις λέξεις τους με αποτέλεσμα να ξεχνάν το πραγματικό έργο, τη μουσική.