Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016
Θέατρο: Θεσμοφοριάζουσες - Γιώργος Κιμούλης
Δημοσίευση: Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2014 17:47
Θέατρο: Θεσμοφοριάζουσες - Γιώργος Κιμούλης

Τα αριστοφανικά έργα, αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια μία από τις αγαπημένες επιλογές των θιάσων που περιοδεύουν κάθε καλοκαίρι ανά την Ελλάδα. Λόγω του κωμικού - σατιρικού και συνάμα κοινωνικού περιεχομένου, διαθέτουν ένα ευρύ πεδίο που προσφέρεται στους σκηνοθέτες για να πειραματιστούν και να κοιτάξουν τα κείμενα από την δική τους οπτική.  Πολλές φορές μάλιστα, λόγω μιας διαχρονικής ιδιαιτερότητας, αυτή της βαθιάς πολιτικής αναφοράς, το κοινό παρακολουθεί εκμοντερνισμένες εκδοχές του Αριστοφάνειου λόγου, που εφάπτονται άμεσα σε επίκαιρους προβληματισμούς και καταστάσεις.

 

Η αττική κωμωδία έχει τις ρίζες της σε αρχαίες λαϊκές παραδόσεις και μέσω του Αριστοφάνη έγινε ένα αντικαθρέφτισμα της πολυποίκιλης αττικής ζωής , με σαφείς κοινωνικο-πολιτικές αιχμές πολλαπλού περιεχομένου.

 

Στις «Θερμοφοριάζουσες» συγκεκριμένα, εκτός του ότι παρωδούνται δύο κορυφαίες υπαρκτές ποιητικές προσωπικότητες της εποχής, ο Ευριπίδης και ο Αγάθωνας , με τα πολιτιστικά παρελκόμενα που αυτό συνεπάγεται, θίγεται και το θέμα μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, στην οποία οι γυναίκες, όχι μόνο δεν έχουν σοβαρή θέση, μα σατιρίζονται ανελέητα και από τους μεγάλους δημιουργούς.

 

Ο τραγικός ποιητής Ευριπίδης, λοιπόν, επισκέπτεται με τον Συγγενή, έναν άλλο ποιητή, τον Αγάθωνα για να του ζητήσει μια μεγάλη χάρη. Οι γυναίκες των Αθηνών, είναι εξαγριωμένες με τον τρόπο που παρουσιάζει τα θηλυκά στα έργα του και κατά τη διάρκεια της εορτής των Θεσμοφορίων, θα αποφασίσουν για την καταδίκη του σε θάνατο. Παρακαλεί τον Αγάθωνα να ντυθεί γυναίκα και να μπει ανάμεσά τους, ώστε να τον υπερασπιστεί και να τον γλιτώσει. Αυτός όμως αρνείται και τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Συγγενής, βλέποντας στον Ευριπίδη σε απελπιστική κατάσταση. Μεταμφιεσμένος σε γυναίκα, εισχωρεί ανάμεσα στο πλήθος των Θεσμοφοριαζουσών και με διπλωματία, προσπαθεί να τις μεταπείσει. Για κακή του τύχη όμως, εμφανίζεται ο θηλυπρεπής Κλεισθένης και τους ανακοινώνει πως κάποιος θα εμφανιστεί ανάμεσά τους ντυμένος γυναίκα για να υπερασπιστεί και να ελαφρύνει τη θέση του τραγικού δημιουργού. Ο Συγγενής δεν αργεί να αποκαλυφθεί και πιάνεται αιχμάλωτος του έξαλλου πλήθους. Στην πορεία, ο Ευριπίδης μάταια προσπαθεί με πολλούς πονηρούς τρόπους να τον σώσει, ώσπου αναγκάζεται για το καλό όλων να ορκιστεί ότι θα πάψει να παρουσιάζει τις γυναίκες ως άπιστες, κακές και δαιμόνιες.

 

Ο Γιώργος Κιμούλης , σε συνεργασία με τον γνωστό μπλόγκερ Πιτσιρίκο, βασισμένοι στην πολύ καλή μετάφραση του Κ. Χ. Μύρη, θέλησαν να κάνουν μια διαφορετική ανάγνωση του έργου, καυτηριάζοντας μέσα από τον κεντρικό κορμό της υπόθεσης, οτιδήποτε απασχόλησε τα τελευταία τρία χρόνια την ελληνική επικαιρότητα. Από τη Γιουροβίζιον και την ομοφοβία, μέχρι τα περί Χρυσής Αυγής και κυβερνητικών αποφάσεων, όπως επίσης υπήρξαν και αιχμές για τις επιλογές του Φεστιβάλ Αθηνών, με κωδική ονομασία «Loukou-mas theatre», εκφράζοντας ίσως μια πιο προσωπική καλλιτεχνική πικρία. Το κοινό έδειχνε να ανταποκρίνεται σε αυτήν την καυστική επισκόπηση των γεγονότων που όλοι λίγο-πολύ έχουμε σχολιάσει κατά καιρούς. 

 

Στη συνέχεια, ακούγεται το ισχυρότερο ίσως μήνυμα του έργου, περί γυναικείας υπεροχής σε μια ανδροπρεπώς κατασκευασμένη κοινωνία, τη στιγμή που η κινητήριος δύναμή της, δεν έπαψε ποτέ ανά τους αιώνες να είναι γένους θηλυκού.

 

Το σκηνικό του Γιάννη Μετζικώφ, προσπάθησε να συνθέσει κάποια μετέωρη εικόνα της Ελλάδας του σήμερα. Ένα εγκαταλελειμμένο αμάξι, πεσμένοι κίονες να υμνούν ένα ιδεατό παρελθόν για τον σύγχρονο Έλληνα, το κρεβάτι του πρωταγωνιστή, που ενίοτε ίσως θα μπορούσε να παρομοιαστεί συμβολικά με εκείνο του Προκρούστη και μια γιγαντοοθόνη σε θεατρικό πλαίσιο που βοηθά το έργο να αποκτά σε κάποιες στιγμές και πιο κινηματογραφική υφή, ως συνέχεια της θεατρικής δράσης.

 

Όλοι οι ηθοποιοί προσπάθησαν να ανταποκριθούν όσο καλύτερα γινόταν σε αυτό που τους ζητήθηκε. Ο Γιώργος Κιμούλης, ήταν στέρεος και φαινόταν να απολαμβάνει ιδιαίτερα τα σημεία που προστέθηκαν στην διασκευή, καθώς ήταν και οι στιγμές που υποστήριζε με περισσότερο έκδηλο πάθος. Ο Δημήτρης Πιατάς , σε κατάλληλο τόνο, απέδωσε με κέφι τον Ευριπίδη του, ενώ η Φαίη Ξυλά είχε έναν υπερβάλλοντα ζήλο και νεύρο, αλλά άφησε καλή τελική εντύπωση. Ο Θανάσης Αλευράς μια ενδιαφέρουσα στόφα ηθοποιού, ήταν απολαυστικός ως Αγάθωνας. Έχει έναν συναισθηματισμό ακόμα και στις κωμικές στιγμές και ας ελπίσουμε να μην τυποποιηθεί σε ανάλογους ρόλους, παρά να κάνει το επόμενο βήμα που του αξίζει. Ο Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος ως βοηθός του, έχτισε συμπαθητικά την περσόνα, χωρίς να χρησιμοποιήσει την κλασική μανιέρα. Εξίσου καλή ερμηνεία με αρκετές κωμικές στιγμές και εκείνη του Χάρη Χιώτη ως αστυνομικού. Πολύ ικανοποιητικές όλες οι κοπέλες του χορού των Θεσμοφοριαζουσών, σε επιμέλεια κίνησης της Έλενας Γεροδήμου.


Συνοπτικά, πρόκειται για μια εκδοχή της πασίγνωστης αυτής κωμωδίας, που δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην λιγοστά τονισμένη πολιτική της υφή, με πολλές σατιρικές αναφορές στο σήμερα, των οποίων ο συνδυασμός, έχει αρκετά πράγματα να μας πει.

 

 

 

Ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ παρουσιάζει  τις «Θεσμοφοριάζουσες», σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, σε 60 περίπου θέατρα και σχεδόν αντίστοιχους προορισμούς σε όλη την Ελλάδα κατά το φετινό καλοκαίρι.

Δείτε όλους τους σταθμούς της περιοδείας

Εκτύπωση
Περισσότερα
«Δεύτερη φωνή»: Μια κοινωνία γεμάτη απωθημένα
07.12.2016 12:18
Η κρίση και η περίοδος που τη γέννησε, τροφοδοτεί αρκετά συχνά το θέατρό μας, δίνοντας στους δημιουργούς διάφορες αφορμές για δραματουργικούς σχολιασμούς. Ένα τέτοιο έργο, είναι και η «Δεύτερη φωνή» του Μιχάλη Ρέππα και του Θανάση Παπαθανασίου, που απεικονίζει με απόλυτο ρεαλισμό, την ελληνική κοινωνία που παρακμάζει σταθερά, μέσα από τον πιο «ισχυρό» πυρήνα της: την οικογένεια.
«Το ’21»: Ελληνική Επανάσταση σε ροκ τόνους
22.11.2016 12:09
Τι μουσικές θα συνόδευαν ιδανικά την Ελληνική Επανάσταση; Παραδοσιακοί ήχοι όπως τους έχουμε συνηθίσει ή μήπως οι ροκ και πανκ αποχρώσεις αποτελούν ένα πιο ταιριαστό «χαλί» στα γεγονότα; Ο Άρης Μπινιάρης φαίνεται να απαντά σε αυτήν την απορία, μέσα από «Το ’21», μια παράσταση που ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της σε Φεστιβάλ Αθηνών και Gazarte, την βρίσκουμε αυτή τη φορά στο θέατρο Πορεία.
Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών: Top Girls, Αλέξης Ρίγλης
28.07.2016 14:58
Σε μια εποχή που κυλάει με φρενήρεις ρυθμούς, τα διλήμματα και οι ενδοιασμοί που γεννιούνται στη σύγχρονη γυναίκα είναι πολλαπλοί. Ζητήματα όπως η επιλογή καριέρας ή οικογένειας ή η κοινωνική ανέλιξη με πολλά θύματα και σκληρές συνέπειες, είναι μόνο μερικά από όσα αναδύθηκαν τα χρόνια της έντονης ανάγκης για χειραφέτηση. Στον απόηχο όλων αυτών των κοινωνικών συγκυριών, αλλά ταυτόχρονα την περίοδο ενός πολιτικού αναβρασμού, η Caryl Churchill γράφει τα «Top Girls», με τα οποία εξερευνά ένα σύνολο φεμινιστικών ανησυχιών και επιδιώκει να απομυθοποιήσει τις κατηγορίες της τάξης και του φύλου, προκειμένου να συμβάλει στην πολιτική μεταμόρφωση των γυναικών.
«Τρεις αδερφές»: Ζωές γεμάτες ανεκπλήρωτες προσδοκίες
23.05.2016 17:11
Από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Τσέχωφ, οι «Τρεις αδερφές», αφηγούνται το ταξίδι τριών γυναικών σε ένα σύμπαν πλημμυρισμένο συναισθήματα και τρυφερές, ανεκπλήρωτες προσδοκίες.
«Χειρόγραφο» - Χάρις Αλεξίου: Απολογισμός μιας μεγάλης πορείας
15.04.2016 11:27
«Σήμερα ήταν τρύγος και πατήσαμε σταφύλια», είναι η πρώτη φράση που ακούγεται από το στόμα της γυναίκας που μπαίνει κρατώντας στα χέρια ένα ηλεκτρονικό σημειωματάριο, του οποίου η οθόνη είναι το μοναδικό πράγμα που φωτίζει το πρόσωπό της στο πυκνό σκοτάδι. Ξεκινά τότε μια επισκοπική απαρίθμηση γεγονότων της πρώιμης ζωής της. «Σήμερα η γιαγιά έφτιαξε τηγανίτες και έβαλε πετιμέζι», «Σήμερα ο μπαμπάς είναι άρρωστος», «Σήμερα η μαμά έβαψε τα ρούχα μαύρα για να είναι έτοιμα», «Σήμερα ο μπαμπάς πήγε στην εκκλησία, γύρισε και πέθανε».
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.