Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2017

Νational Theatre Live: A Small Family Business στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Νational Theatre Live: A Small Family Business στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει σε μαγνητοσκόπηση από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, το έργο A Small Family Business (Μια Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση), του Άλαν Έικμπορν, σε σκηνοθεσία του Έινταμ Πένφορντ.
 

To έργο A Small Family Business [Μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση], μια ήρεμη, αλλά ισοπεδωτική μεταφορά για τον ολέθριο θατσερικό καπιταλισμό και τα ήθη της δεκαετίας του ’80, παίζεται και πάλι στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας.


Όπως λέει ο συγγραφέας της, ο Άλαν Έικμπορν (Alan Ayckbourn), «είναι πολύ θλιβερό που το έργο αυτό δείχνει να είναι πιο επίκαιρο σήμερα από όσο ήταν τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε», στο ίδιο θέατρο, το 1987.


Η εξαιρετική καινούργια παραγωγή αυτού του οικογενειακού δράματος, που αρχίζει με κωμική υστερία και τελειώνει με μακάβρια κορύφωση, θα αναμεταδοθεί για το κοινό της Αθήνας στις 20 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του προγράμματος National Theatre Live.


Η προβολή του έργου A Small Family Business είναι η έκτη της φετινής σειράς αναμεταδόσων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, που το Μέγαρο Μουσικής προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό για τέταρτη συνεχή χρονιά, σε συνεργασία με την Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο.


Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας μεταδίδεται σε μαγνητοσκόπηση, από το Olivier Theatre, στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, στις 20 Ιουνίου στις 9 το βράδυ.

 
«Κανένα έργο του ’80, γράφει ο Μάικλ Μπίλιγκτον στον Γκάρντιαν, δεν αποκάλυψε τη θεμελιακή αντίφαση του θατσερισμού όσο η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση: η λατρεία των οικογενειακών αξιών, ζευγαρωμένη με την καθοσίωση της ατομικής απληστίας… Ο Έικομπορν κρύβει κάτω από τη φάρσα του κάτι οδυνηρό: οι ελάσσονες ανομίες οδηγούν στις μείζονες και σε ηθική αποσύνθεση… Είναι ένα έργο εξαιρετικά πολιτικό».

Μια μεγάλη οικογένεια συμμετέχει σε ένα εργοστάσιο επιπλοποιίας. Ο ιδρυτής της, στα αρχικά στάδια της άνοιας, επιλέγει τον  άντρα της κόρης του ως διάδοχό του και το νέο αφεντικό υπόσχεται μια αυστηρή και έντιμη διαχείριση με απόλυτη διαφάνεια. Του διαφεύγει όμως ότι όλα τα μέλη της ευρύτερης οικογένειας έκαναν επί χρόνια μικρές και μεγάλες καταχρήσεις και ότι πολλοί από τους συγγενείς του είχαν ύποπτες διασυνδέσεις ακόμα και με τη Μαφία. Όσο το έργο εξελίσσεται, η ατμόσφαιρά του γίνεται όλο και πιο σκοτεινή και αδιέξοδη και φτάνει μέχρι την ανατριχιαστική βία και την αποκρουστική διαφθορά. Ο Έικομπορν όμως, ακόμα και όταν η δράση παίρνει δυσοίωνες τροπές, διατηρεί το χιούμορ και επιστρατεύει τη φάρσα για να κάνει οδυνηρές αποκαλύψεις.

«Ο Νάιτζελ Λίντσυ είναι υπέροχος στο ρόλο του δραστήριου νέου αφεντικού», γράφει ο Τσαρλς Σπένσερ στην Ντέιλι Τέλεγκραφ, «του έντιμου άνδρα, που συγκλονίζεται όταν ανακαλύπτει πόσο διεφθαρμένοι είναι οι συγγενείς του. Προς το τέλος μεταμορφώνεται εντυπωσιακά, και ο άνθρωπος που συμπαθήσαμε για την αποφασιστικότητα και την αξιοπρέπειά του γίνεται αδίστακτος και καταχθόνιος, γιατί κι αυτόν τον κυνηγά το μυστικό ενός μικρού παραπτώματος».

Το 1987, στην καρδιά του ριζοσπαστικού θατσερισμού, ο Πίτερ Χολ, διευθυντής τότε του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, ζήτησε από τον Άλαν Έικμπορν να γράψει και να σκηνοθετήσει ένα έργο για την εποχή. Η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση δεν ήταν μόνο τεράστια εμπορική επιτυχία, αλλά και σταθμός για το βρετανικό θέατρο. Η κριτική το υποδέχθηκε ως ένα από τα πιο άμεσα πολιτικά έργα της περιόδου εκείνης και ο Μάικλ Μπίλινγκτον του Γκάρντιαν το κατέταξε ανάμεσα στα δέκα καλύτερα βρετανικά θεατρικά του 20ού αιώνα, «για την ισοπεδωτική του επίθεση στα επιχειρηματικά ήθη, που μας έμαθαν να θαυμάζουμε τη δεκαετία του ’80».

«Δεν νομίζω ότι υπήρξα ποτέ πολιτικός συγγραφέας» λέει ο ίδιος ο Έικμπορν στη συνέντευξη που έδωσε στον Γκάρντιαν πριν από τη νέα πρεμιέρα του έργου, την 1η Απριλίου. «Νομίζω ότι υπήρξα κοινωνικός συγγραφέας. Με ενδιαφέρει ο κόσμος γύρω μου, αν και συνήθως γράφω για τα του οίκου, κατά το πρότυπο της Τζέιν Όστιν, που κατέγραφε την εποχή της χωρίς να αναφέρεται ιδιαίτερα στους Ναπολεόντειους Πολέμους».

Ο Έικμπορν, αν και κατανοεί γιατί η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση θεωρήθηκε αντιθατσερικό μανιφέστο, εξηγεί: «Τις περισσότερες ιδέες μου τις οφείλω σε πολύ μικρότερα πράγματα που έβλεπα να συμβαίνουν. Παρατηρούσα την αγαπημένη, μακαρίτισσα μητέρα μου, που στα ώριμά της χρόνια δούλευε σε διάφορα γραφεία και κάθε μέρα σούφρωνε μικροπράγματα –συνδετήρες, στιλό. Ήταν πράγματα μικρής αξίας, αλλά σκεφτόμουν ότι αυτές οι μικροκλοπές ήταν ολισθηρές και περίμενα ότι κάποια μέρα θα εμφανιζόταν με κανένα γραφείο ή με πολυθρόνες κάτω από τη μασχάλη της. Είχα επίσης μια αίσθηση ότι σιγά-σιγά οι αξίες ξεθωριάζανε από μια ανοχή στις μικροανομίες: ου κλέψεις… εκτός και αν δεν είναι κάτι σπουδαίο, ου φονεύσεις, εκτός εάν… Έτσι άρχισα να γράφω την ιστορία ενός ανθρώπου, καλού και έντιμου, που μέσα σε ένα διεφθαρμένο οικογενειακό περιβάλλον αρχίζει να ενδίδει σε μικροδιαφθορές, κάνοντας πράγματα που όλοι συγχωρούμε στους εαυτούς μας, ώσπου βρισκόμαστε μέχρι το λαιμό στα σκατά και αναρωτιόμαστε πώς βρεθήκαμε εκεί».

Στα 75 του χρόνια, ο Άλαν Έικομπορν, που άφησε το σχολείο στα 17 του, έχει γράψει 78 έργα, τα περισσότερα από τα οποία παραμένουν στο θεατρικό ρεπερτόριο σε όλο τον κόσμο. Αν και πέρασε ένα εγκεφαλικό πριν από μερικά χρόνια, η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση είναι μία από τις τρεις παραγωγές έργων του για το 2014. «Από τότε που αποφάσισα να αποσυρθώ, είμαι πιο απασχολημένος από ποτέ», λέει και επιβλέπει την επαναφορά του μιούζικαλ Το αγόρι που έπεσε μέσα σε ένα βιβλίο, το έργο του με μουσική του Άντριου Λόιντ Βέμπερ, που ανεβαίνει τον Ιούλιο στο Θέατρο Στίβεν Τζόζεφ του Σκάρμπορο, το οποίο διηύθυνε από το 1972 μέχρι το 2009. Το Σεπτέμβριο στο ίδιο θέατρο κάνει πρεμιέρα το καινούργιο του έργο: Roundelay [Τραγουδάκι].

Πολυβραβευμένα και πολυπαιγμένα, τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 35 γλώσσες, έχουν παρουσιαστεί στο θέατρο και στην τηλεόραση σε όλο τον κόσμο και η επιτυχία τους οφείλεται κυρίως στην ευρηματική αρχιτεκτονική τους. Ο Έικμπορν επινοεί διαρκώς νέα τεχνάσματα στην αφήγηση για να παρασύρει το κοινό σε φρέσκες θεατρικές εμπειρίες. Παραμένει ενθουσιώδης υποστηρικτής του επιδοτούμενου θεάτρου: «Εξακολουθεί να είναι ο χώρος του ρίσκου. Το εμπορικό θέατρο διασκεδάζει, αλλά δεν πειραματίζεται».

Σχετικές ειδήσεις
The Deep Blue Sea, του Terence Rattigan σε μαγνητοσκόπηση από το Lyttelton Theatre στο Μέγαρο Μουσικής
26.10.2016 16:29
Με το έργο Τhe Deep Blue Sea [Το βαθύ μπλε του έρωτα / Βαθιά γαλάζια θάλασσα], το συγκλονιστικό κλασικό αριστούργημα του άγγλου δραματουργού Terence Rattigan [Tέρενς Ράττιγκαν], συνεχίζεται ο κύκλος των φετινών μεταδόσεων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας (National Theatre Live-NTL), την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου (ώρα έναρξης 21:00) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
The Entertainer του John Osborne σε ζωντανή μετάδοση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
20.10.2016 16:18
Με το έργο Τhe Entertainer του Τζον Όσμπορν [John Osborne] συνεχίζονται για δεύτερη σεζόν οι απευθείας μεταδόσεις των παραστάσεων της Θεατρικής Ομάδας του Κέννεθ Μπράνα (Κenneth Branagh Theatre Company–KBTC) από το Θέατρο Γκάρρικ του Λονδίνου.
Η Χάρις Αλεξίου με το Χειρόγραφο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
06.10.2016 16:26
Μετά τη συγκινητική υποδοχή από κοινό και κριτικούς στην Αθήνα, η Χάρις Αλεξίου έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από 4 Νοεμβρίου και για 8 μόνο παραστάσεις, για να διηγηθεί και να τραγουδήσει στιγμές από την ζωή της που η ίδια έγραψε, στη μουσικοθεατρική παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Νανούρης.
One Small Step for a Man: Hello, Goodbye, της Δανάης Θεοδωρίδου στην Πειραιώς 260
08.07.2016 14:05
Η Δανάη Θεοδωρίδου παρουσιάζει στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, την παράσταση One Small Step for a Man: Hello, Goodbye.
Ρωμαίος και Ιουλιέττα από το Kenneth Branagh Theatre Company σε ζωντανή μετάδοση στο Μέγαρο
04.07.2016 17:09
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μετά τις ιδιαίτερα επιτυχημένες απευθείας μεταδόσεις θεατρικών παραστάσεων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας (National Theatre Live) αλλά και μπαλέτων από το Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας (The Bolshoi Ballet Live from Moscow), εγκαινιάζει έναν νέο κύκλο μεταδόσεων.