Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016
Καταραμένοι: Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι!
Δημοσίευση: Τετάρτη, 4 Ιουνίου 2014 11:43
Καταραμένοι: Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι!

Ο άνθρωπος που έγραψε την πρώτη σελίδα του σύγχρονου μυθιστορήματος ήταν φυματικός, είχε ένα πατέρα τύραννο που δεν τον ξεπέρασε ποτέ, αντίθετα έκανε τη σχέση τους οργανικό μέρος του έργου του, είδε τον έρωτα σαν ένα σύνολο από αποσπασματικά επεισόδια, έζησε τη μίζερη ζωή του υπαλλήλου ασφαλιστικής εταιρίας και πέθανε σε συνθήκες που θυμίζουν σκηνή από τη Μεταμόρφωση του. Η σύντομη και παράξενη αυτή ιστορία απελευθέρωσε, εκτός των άλλων,  και τη φαντασία του σημαντικότερου ίσως μεταπολεμικού μυθιστοριογράφου, του Γκαμπριέλ Γκαρθία Μάρκες. Όταν ο πατριάρχης του μαγικού ρεαλισμού διάβασε την Καφκική Μεταμόρφωση δοκίμασε τη μεγαλύτερη έκπληξη της ζωής του: Δεν μπορούσε να φανταστεί πως θα μπορούσε κανείς να γράφει με τέτοιο τρόπο.

 

Ο μύθος του Τσέχου γίγαντα οικοδομήθηκε πάνω στην τελευταία του επιθυμία να καούν στη φωτιά τα έργα του. Ευτυχώς που ο φίλος του Μαξ Μπροντ δεν την σεβάστηκε κι έτσι έχουμε σήμερα την τύχη να διαβάζουμε τα ανολοκλήρωτα μυθιστορήματά του, Δίκη, Πύργος,  Αμερική, τα διηγήματα και τους στοχασμούς του. «Όταν ο Γκρέγκορ Σάμσα ξύπνησε ένα πρωινό από κακό όνειρο, βρέθηκε στο κρεβάτι του μεταμορφωμένος σε γιγάντια κατσαρίδα" Μπορείτε να φανταστείτε  πιο αλλόκοτη αρχή στην ιστορία της παγκόσμιας αφήγησης;

 

Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι…

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ο Άμλετ δεν μένει πια εδώ
05.12.2016 15:09
Ανάμεσα στις αρχέγονες αφηγήσεις που συνέχουν το παγκόσμιο σώμα της λογοτεχνίας, ο υπερβόρειος μύθος του Άμλετ παραμένει αναλλοίωτος. Στο τέλος του εικοστού αιώνα ένας αμερικανός συγγραφέας, ο Τζον Απντάικ, επιχειρεί ένα σχόλιο που φωτίζει αλλιώς τη μοίρα του καταραμένου πρίγκιπα. Στο μυθιστόρημά του "Γερτρούδη και Κλαύδιος" ο Απντάικ παραδίδει ένα μάθημα προοικονομίας ενώ την ίδια στιγμή σκιαγραφεί με το δικό του τρόπο τα πρόσωπα του μύθου.
Ο ιδιοφυής κύριος Μπρεχτ
29.11.2016 16:45
Τα υλικά κάνουν τον μάγειρα ή ο μάγειρας τα υλικά; Στον "Κύκλο με την κιμωλία" του Μπρεχτ, ένας απλός, απλούστατος μύθος αποκτά φτερά με τη δύναμη της αλληγορίας.
Όταν άρχιζε η κρίση...
14.11.2016 12:25
Όταν άρχιζε η νέα οικονομική κρίση στην Αμερική της νέας χιλιετίας ο Πολ Όστερ βρισκόταν εκεί κι έδινε το παρών ως συγγραφέας. Στην παράδοση των μεγάλων Αμερικανών μυθιστοριογράφων που από την εποχή του "Μόμπι Ντικ" καταγγέλλουν ήδη το αμερικανικό όνειρο, ο Όστερ γράφει το "Σάνσετ Παρκ" σαν χρονικό κατάρρευσης ενός ολόκληρου κόσμου.
Κάθε αρχή και δύσκολη
03.11.2016 13:57
Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν... Ax! Σπούδασα Φιλοσοφία, Ιατρική και Νομική...
Μεταξύ Οθέλου και Φάουστ
18.10.2016 12:45
Διαβάζεις τη "Σονάτα του Κρόιτσερ" του Τολστόι και νομίζεις πως έχει αναποδογυρίσει τον καμβά της "Ανάστασης" και την ξαναγράφει. Ακόμα και αν δεν είναι ο Τολστόι της Άννας Καρένινα, αποδεικνύει πως ξέρει καλύτερα από τον καθένα να μιλήσει για τα προβλήματα που ταλανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο: για την τυραννία των γιατρών, για τη ζωή στις πόλεις, για το γλυκό βάσανο των παιδιών, για τις συζυγικές δυσκολίες.
Ο Αχός της εποχής ή σε ποιον ανήκει η τέχνη
04.10.2016 16:31
"Η τέχνη ανήκει σε όλους και σε κανέναν. Η τέχνη ανήκει σε κάθε εποχή και σε καμία. Η τέχνη ανήκει σε αυτούς που τη δημιουργούν και σε αυτούς που την απολαμβάνουν... Η τέχνη είναι ο ψίθυρος της ιστορίας που ακούγεται πάνω από τον αχό της εποχής". Ο Τζούλιαν Μπαρνς υπογράφει ένα μυθιστόρημα που ξεπερνά την πρόθεσή του να αφηγηθεί τη ζωή του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς.
Ο άποικος της Μάλατα ή ο ερωτευμένος Ροβινσώνας
26.09.2016 13:39
Στο φανταστικό του νησί, την Μάλατα, ο Τζόζεφ Κόνραντ στήνει ένα δικό του κόσμο για τον νέο Ροβινσώνα. Εκφραστής ενός ερεβώδους κοσμοπολιτισμού, όπως αυτός διατυπώθηκε στην Καρδιά του Σκότους, ο Κόνραντ συνθέτει ένα ερωτικό κουαρτέρο χολυγουντιανών διαστάσεων με τον ΤΖέφρι Ρενουάρ και την Φελίσα Μούρσομ.
Ντοστογιέφσκι, ένας Δαιμονισμένος ανάμεσά μας
15.09.2016 15:08
Από τις τρεις κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας (Αρχαίοι τραγικοί, Σαίξπηρ και Ρώσικο μυθιστόρημα) ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ευτύχησε να πάρει μαζί του στην αιωνιότητα ένα σεβαστό μερίδιο. Άγιος και δαίμονας της μυθοπλασίας, ο Ρώσος γίγαντας μοιράζεται με τον κόμη Τολστόι τις σημαντικότερες μυθιστορηματικές σελίδες όλων των εποχών.