Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2017
Καταραμένοι: Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι!
Δημοσίευση: Τετάρτη, 4 Ιουνίου 2014 11:43
Καταραμένοι: Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι!

Ο άνθρωπος που έγραψε την πρώτη σελίδα του σύγχρονου μυθιστορήματος ήταν φυματικός, είχε ένα πατέρα τύραννο που δεν τον ξεπέρασε ποτέ, αντίθετα έκανε τη σχέση τους οργανικό μέρος του έργου του, είδε τον έρωτα σαν ένα σύνολο από αποσπασματικά επεισόδια, έζησε τη μίζερη ζωή του υπαλλήλου ασφαλιστικής εταιρίας και πέθανε σε συνθήκες που θυμίζουν σκηνή από τη Μεταμόρφωση του. Η σύντομη και παράξενη αυτή ιστορία απελευθέρωσε, εκτός των άλλων,  και τη φαντασία του σημαντικότερου ίσως μεταπολεμικού μυθιστοριογράφου, του Γκαμπριέλ Γκαρθία Μάρκες. Όταν ο πατριάρχης του μαγικού ρεαλισμού διάβασε την Καφκική Μεταμόρφωση δοκίμασε τη μεγαλύτερη έκπληξη της ζωής του: Δεν μπορούσε να φανταστεί πως θα μπορούσε κανείς να γράφει με τέτοιο τρόπο.

 

Ο μύθος του Τσέχου γίγαντα οικοδομήθηκε πάνω στην τελευταία του επιθυμία να καούν στη φωτιά τα έργα του. Ευτυχώς που ο φίλος του Μαξ Μπροντ δεν την σεβάστηκε κι έτσι έχουμε σήμερα την τύχη να διαβάζουμε τα ανολοκλήρωτα μυθιστορήματά του, Δίκη, Πύργος,  Αμερική, τα διηγήματα και τους στοχασμούς του. «Όταν ο Γκρέγκορ Σάμσα ξύπνησε ένα πρωινό από κακό όνειρο, βρέθηκε στο κρεβάτι του μεταμορφωμένος σε γιγάντια κατσαρίδα" Μπορείτε να φανταστείτε  πιο αλλόκοτη αρχή στην ιστορία της παγκόσμιας αφήγησης;

 

Με λένε Κάφκα και μεταμορφώνομαι…

Εκτύπωση
Περισσότερα
Καημένε Μπάτλερμπυ, καημένε κόσμε!
23.01.2017 13:25
Με την μεγαλοφυή επωδό του I would prefer not... θα προτιμούσα όχι, ο τιτάνας του αμερικανικού μυθιστορήματος, Χέρμαν Μέλβιλ, δοκιμάζει τις δυνάμεις του στην τέχνη του ύφους με την ακράδαντη πεποίθηση ότι η γλώσσα δεν είναι τίποτε άλλο παρά η μουσική των λέξεων. Ο Μπάρτλεμπι ο Γραφιάς δεν είναι μόνο ένα κείμενο που επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες. Είναι πρωτίστως ένα γλωσσικό κόσμημα, που η ποιητική του βασίζεται σ' ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Είναι ευτυχής συγκυρία για εμάς τους Έλληνες αναγνώστες το γεγονός ότι με το κείμενο του Μέλβιλ καταπιάστηκε ο Μένης Κουμανταρέας στην καλύτερη ίσως μεταφραστική του στιγμή.
Το
13.01.2017 16:45
Όταν η Ρώσικη πεζογραφική παράδοση διέφυγε στη Δύση, πήρε μαζί της όλα τα φετίχ με τα οποία σαγήνευσε το αναγνωστικό κοινό απανταχού της γης.
Οι Υπνοβάτες του Χέρμαν Μπροχ
02.01.2017 12:31
Αλήθεια, τι είχε στο μυαλό του ο Χέρμαν Μπροχ όταν συνέθετε την εμβληματική τριλογία του; Η αφηγηματική πορεία του μνημειώδους έργου του οδηγεί με στοχευμένα βήματα από την πεζογραφία στην ποίηση και στο πυκνό δοκιμιακό λόγο.
Μήπως είδατε την Ντόρα Μπρούντερ;
15.12.2016 14:20
Μπορώ να φανταστώ τον Πατρίκ Μοντιανό να παραμερίζει τις παραπανίσιες λέξεις οι οποίες συνωστίζονται στο μυαλό του δημιουργού όταν εκείνος ετοιμάζεται για το δρομολόγιο της συγγραφής. Ο Γάλλος νομπελίστας είναι ένας αργυραμοιβός του πνεύματος, σφιχτοχέρης με τη γλώσσα και τα συναισθήματα. Σε αυτή την αναζήτηση -αναζήτηση της Ντόρας Μπρούντερ ή του ίδιου του Παρισιού της Κατοχής;- εμπιστεύεται περισσότερο την γραφειοκρατία της εποχής ή αφήνει να φανεί κάτι τέτοιο για τη δημιουργία ενός ύφους που διαπνέει το βιβλίο του από την πρώτη ως την τελευταία αράδα του.
Ο Άμλετ δεν μένει πια εδώ
05.12.2016 15:09
Ανάμεσα στις αρχέγονες αφηγήσεις που συνέχουν το παγκόσμιο σώμα της λογοτεχνίας, ο υπερβόρειος μύθος του Άμλετ παραμένει αναλλοίωτος. Στο τέλος του εικοστού αιώνα ένας αμερικανός συγγραφέας, ο Τζον Απντάικ, επιχειρεί ένα σχόλιο που φωτίζει αλλιώς τη μοίρα του καταραμένου πρίγκιπα. Στο μυθιστόρημά του "Γερτρούδη και Κλαύδιος" ο Απντάικ παραδίδει ένα μάθημα προοικονομίας ενώ την ίδια στιγμή σκιαγραφεί με το δικό του τρόπο τα πρόσωπα του μύθου.
Ο ιδιοφυής κύριος Μπρεχτ
29.11.2016 16:45
Τα υλικά κάνουν τον μάγειρα ή ο μάγειρας τα υλικά; Στον "Κύκλο με την κιμωλία" του Μπρεχτ, ένας απλός, απλούστατος μύθος αποκτά φτερά με τη δύναμη της αλληγορίας.
Όταν άρχιζε η κρίση...
14.11.2016 12:25
Όταν άρχιζε η νέα οικονομική κρίση στην Αμερική της νέας χιλιετίας ο Πολ Όστερ βρισκόταν εκεί κι έδινε το παρών ως συγγραφέας. Στην παράδοση των μεγάλων Αμερικανών μυθιστοριογράφων που από την εποχή του "Μόμπι Ντικ" καταγγέλλουν ήδη το αμερικανικό όνειρο, ο Όστερ γράφει το "Σάνσετ Παρκ" σαν χρονικό κατάρρευσης ενός ολόκληρου κόσμου.
Κάθε αρχή και δύσκολη
03.11.2016 13:57
Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν... Ax! Σπούδασα Φιλοσοφία, Ιατρική και Νομική...