Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Ήχοι που χρωματίζουν: συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ήχοι που χρωματίζουν: συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Καλειδοσκοπική» είναι η συναυλία με την οποία η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, αποχαιρετά την χειμερινή της περίοδο, την Παρασκευή 30 Μαΐου στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.


Το πρόγραμμα συνδυάζει τις ατμοσφαιρικές συνηχήσεις του σύγχρονου Γάλλου συνθέτη Μαρκ-Αντρέ Νταλμπαβί στο έργο του Color, με τις ηδονικές αρμονίες του Μωρίς Ραβέλ στις δύο Σουίτες από το μπαλέτο «Δάφνις και Χλόη», αλλά και  με τον «παγερό» αισθησιασμό του Δεύτερου κοντσέρτου για βιολί του Σεργκέι Προκόφιεφ. Σολίστ στο τελευταίο, μία διεθνής διασημότητα στον κόσμο της συμφωνικής μουσικής, η 30χρονη Ιαπωνέζα βιολονίστα Σαγιάκα Σότζι-η πρώτη από την χώρα της που απέσπασε το 1999 το βραβείο του περίφημου Διαγωνισμού Παγκανίνι.


Ο Μαρκ-Αντρέ Νταλμπαβί, ο οποίος σπούδασε στο Ωδείο των Παρισίων σύνθεση με τον Μαριούς Κονστάντ και ενορχήστρωση με τον Πιερ Μπουλέζ, είναι σήμερα  ένας από τους πιο προβεβλημένους εκπροσώπους της λεγόμενης «φασματικής» μουσικής. Έχει επηρεαστεί από τις κατακτήσεις της σύγχρονης πρωτοπορίας -ιδίως όσον αφορά στα ηχοχρώματα και τις δυνατότητες ηλεκτρονικής τους επεξεργασίας. Ξεπερνά ωστόσο τα μοντερνιστικά στερεότυπα, επαναφέροντας στο προσκήνιο την αρμονική συνήχηση και την μελωδία ως φορείς συνεχόμενης μουσικής εξέλιξης. Το συμφωνικό του έργο Color (Χρώμα) που  γράφτηκε το 2001 κατά παραγγελία της Ορχήστρας των Παρισίων, βασίζεται σε μια βαθμιαία μεταμόρφωση του μουσικού υλικού μέσω διαδικασιών μορφοποίησης που βρίσκονται σε εξέλιξη καθ’ όλη την διάρκειά του.


Θεσπέσια μελωδικό αλλά και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικό του απροκάλυπτα αιχμηρού «μοντερνισμού» του Σεργκέι Προκόφιεφ, το Δεύτερο Κοντσέρτο για βιολί γράφτηκε το 1935, σε μία μεταβατική εποχή για τον συνθέτη που, λόγω ενός συνδυασμού νοσταλγίας, πατριωτισμού και φιλοδοξίας, είχε αρχίσει να μεθοδεύει την επιστροφή του στη Σοβιετική Ένωση-από την οποία είχε φύγει λίγο μετά το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, πρώτα για τις Η.Π.Α. και ύστερα  για το Παρίσι. Αυτό το Κοντσέρτο το συνέθεσε μάλιστα για τον διακεκριμένο Γάλλο βιολονίστα Robert Soetens, όσο βρισκόταν μαζί του σε περιοδεία . «Ο αριθμός των περιοχών στις οποίες έγραψα το Δεύτερο Κοντσέρτο δείχνει», σημείωσε αργότερα ο Προκόφιεφ, «το είδος της νομαδικής μουσικής ζωής που έκανα τότε. Το κύριο θέμα του πρώτου μέρους του Κοντσέρτου γράφτηκε στο Παρίσι, η αρχή του δεύτερου μέρους στο Βορόνεζ (σ.σ.της Ρωσίας), η τελική ενορχήστρωση έγινε στο Μπακού και η πρεμιέρα δόθηκε στη Μαδρίτη».


Ως «χορογραφική συμφωνία» περιέγραφε ο Μωρίς Ραβέλ την, ιμπρεσιονιστική και χαρακτηριστική της πιο παθιασμένης γραφής του, μουσική που είχε αρχίσει να συνθέτει το 1909 κατά παραγγελία του δαιμόνιου Ρώσου ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιαγκίλεφ για το μπαλέτο «Δάφνις και Χλόη». Σε χορογραφία του Μισέλ Φοκίν εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαιοελληνικό μύθο, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε από τα Ρωσικά Μπαλέτα (με «Δάφνη και Χλόη» τον Β.Νιζίνσκι και την Τ.Καρσάνιβα) τον Ιούνιο του 1912 στο Τεάτρ ντι Σατλέ. Μέρη της σύνθεσης χρησιμοποιήθηκαν αργότερα από τον Ραβέλ στις δύο δημοφιλέστατες ορχηστρικές του Σουίτες.  
 

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΜΑΡΚ-ΑΝΤΡΕ ΝΤΑΛΜΠΑΒΙ(γεν.1961)
Color (Χρώμα) για ορχήστρα

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ(1891–1953)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.2 σε σολ ελάσσονα, έργο 63

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ(1875–1937)
Δάφνις και Χλόη (Σουίτες αρ.1 και 2)

Σολίστ: Σαγιάκα Σότζι, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς-Γαλλία-Συμμαχία 2014»

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής, η ΚΟΑ σε μια συναυλία αφιέρωμα στη Βιέννη στο Μέγαρο Μουσικής
02.12.2016 17:26
Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής.
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Το Μεγάρο Μουσικής μόνιμη στέγη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
16.12.2015 10:23
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έχουν τη χαρά να σας ανακοινώσουν ότι την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015, υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων.