Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Κύκλος Μπραμς (V), από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής

Κύκλος Μπραμς (V), από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής

Η διεθνής μουσικοκριτική έχει συχνά υποκλιθεί στον «ρωμαλέο ήχο, την καθαρή ερμηνεία και την δεξιοτεχνία» του μεγάλου Ρώσου πιανίστα Νικολάι Ντεμιντένκο. Αυτός ο σπουδαίος μουσικός, μετά την αλησμόνητη περσινή  του εμφάνιση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (για το Τέταρτο κοντσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινοφ), συμπράττει ξανά με την Ορχήστρα για την πέμπτη και τελευταία συναυλία του φετινού Κύκλου Μπραμς, την Παρασκευή 23 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.


Αυτή την φορά ο Ντεμιντένκο είναι σολίστ στο, επικών διαστάσεων και απαιτήσεων,  Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Γιοχάνες Μπραμς. Το πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιείται υπό την μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου Γερμανού αρχιμουσικού, βιολιστή και παιδαγωγού Κρίστοφ Πόππεν,  ολοκληρώνεται με την μεγαλοπρεπή Τέταρτη Συμφωνία , την τελευταία συμφωνία του μεγάλου Γερμανού μουσουργού.


Εκπληκτική μορφολογική διαύγεια, μία αίσθηση ήρεμης υφολογικής σιγουριάς και έντονα συμφωνικός χαρακτήρας διαπνέουν το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς, στο οποίο ο σολίστ, παρά τις τεράστιες δεξιοτεχνικές απαιτήσεις της πιανιστικής γραφής, καλείται να συνδιαλεχθεί ως πρώτος μεταξύ ίσων με την ορχήστρα . Το έργο γράφτηκε σε μία περίοδο τριών ετών (1878-1881), λόγω των συναυλιακών υποχρεώσεων του Μπραμς καθώς και της παράλληλης ενασχόλησής του με άλλες συνθέσεις. Η πρεμιέρα του κοντσέρτου έγινε, με μεγάλη επιτυχία, τον Νοέμβριο του 1881, στην Βουδαπέστη, με τον ίδιο τον συνθέτη στο πιάνο και υπό την μουσική διεύθυνση του Αλεξάντερ Έρκελ. ‘Εκτοτε το κοντσέρτο  απέκτησε την φήμη αν όχι του δυσκολότερου στην κλίμακα των δεξιοτεχνικών απαιτήσεων από τον σολίστ, πάντως ενός από τα δυσκολότερα, με αποτέλεσμα να αντιπροσωπεύει μία κορυφαία πρόκληση στην καριέρα κάθε μεγάλου ερμηνευτή.


Απαύγασμα της ωριμότητας του Μπραμς ως συμφωνικού συνθέτη, η Τέταρτη Συμφωνία άρχισε να σχεδιάζεται από τον δημιουργό της το καλοκαίρι του 1884, στην διάρκεια των διακοπών του σε ένα γραφικό χωριό της νοτιοανατολικής Αυστρίας. Ο συνθέτης μάλιστα σε επιστολές του εκείνο το καλοκαίρι, παρομοίαζε χαριτολογώντας την Συμφωνία με τις… φράουλες της περιοχής: «Σε αυτά τα μέρη οι φράουλες δεν ωριμάζουν και δε γίνονται γλυκές, ώστε να τις τρώει κανείς απλά σαν φρούτα». Η πρεμιέρα του έργου με την Ορχήστρα του Μάινινγκεν υπό την μουσική διεύθυνση του ίδιου του Μπραμς έγινε τον Οκτώβριο της επόμενης χρονιάς.


Το πρόγραμμα της βραδιάς με μια ματιά

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ(1833–1897)

Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.2 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 83
Συμφωνία αρ.4 σε μι ελάσσονα, έργο 98

Σολίστ: Νικολάι Ντεμιντένκο, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Κρίστοφ Πόππεν


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.


Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Χάλκινα ηχοχρώματα από τον Μπαχ έως τον… Ιντιάνα Τζόουνς, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
18.04.2016 13:31
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) συναντώνται στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 20 Απριλίου 2016, σε μία σύμπραξη που φέρει τον τίτλο «Ό,τι λάμπει… είναι χαλκός».
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
12.02.2016 15:46
Η διεθνούς φήμης Κινέζα βιολονίστα Τιάνγουα Γιανγκ, μία από τις ακμαιότερες σολίστ του βιολιού στον κόσμο, η οποία είχε συμπράξει πέρυσι με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι, επιστρέφει ξανά για να αναμετρηθεί με ένα ακόμα απαιτητικό έργο του βιολιστικού ρεπερτορίου: Το Κοντσέρτο του Μπέντζαμιν Μπρίτεν.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
22.01.2016 11:23
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.