Τρεις εκθέσεις σε δύο χώρους, ξεναγήσεις από τους ιστορικούς τέχνης-επιμελητές του Μουσείου, και μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνάντηση γευσιγνωσίας θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι φίλοι επισκέπτες του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών («Ναυσικά Πάστρα 1921-2011. Αναδρομική έκθεση: τα σχέδια, τα γλυπτά και τα θεωρητικά κείμενα» και «Γυναίκες Δημιουργοί στα χρόνια της ρωσικής πρωτοπορίας. Επιλογή έργων από τη συλλογή Κωστάκη») και στην Αποθήκη Β1, στο λιμάνι Θεσσαλονίκης («Η Μνήμη του Σώματος» & παράλληλη δράση «Η Μνήμη μέσω της όσφρησης στην απόλαυση του κρασιού» στις 26.04).

Παράλληλα συνεχίζεται έως τις 22 Ιουνίου στο Bundeskunsthalle της Βόννης, η έκθεση «Ο Μαλέβιτς και η Ρωσική Πρωτοπορία με επιλογές από τις συλλογές Χαρτζίεφ και Κωστάκη».

Το ωράριο λειτουργίας των δύο χώρων και οι ξεναγήσεις στις εκθέσεις για το διάστημα 17-27 Απριλίου, διαμορφώνεται ως εξής.

Μ. Πέμπτη 17.04: 10:00-14:00
Μ. Παρασκευή 18.04: κλειστά
Μ. Σάββατο 19.04: κλειστά
Κυριακή του Πάσχα 20.04: κλειστά
Δευτέρα του Πάσχα 21.04: κλειστά
Τρίτη του Πάσχα 22.04: 10:00-18:00
Τετάρτη 23.04: 10:00-18:00
Πέμπτη 24.04: 10:00-18:00 & Ξενάγηση στο ΚΜΣΤ (Μονή Λαζαριστών) στις 12:00
Παρασκευή 25.04: 10:00-18:00
Σάββατο 26.04: 10:00-18:00 & Ξεναγήσεις στο ΚΜΣΤ (Μονή Λαζαριστών)
& στο ΚΣΤΘ (Αποθήκη Β1, λιμάνι) στις 12:00
Κυριακή 27.04: κλειστά  

Αναλυτικά οι εκθέσεις

«Ναυσικά Πάστρα. 1921-2011. Αναδρομική έκθεση: τα σχέδια, τα γλυπτά και τα θεωρητικά κείμενα»

ΚΜΣΤ-Μονή Λαζαριστών
Εως τις 25.05
Εισιτήρια: 3 € ολόκληρο, 1,5 € φοιτητικό-μαθητικό, 1 € ομαδικά. Ισχύουν ατέλειες.
++ ξεναγήσεις από τους ιστορικούς τέχνης-επιμελητές του ΚΜΣΤ, κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00. (Εξαιρούνται οι ημερομηνίες 17, 19.04 & 1.05. Η συμμετοχή είναι ανοιχτή για το κοινό με το εισιτήριο εισόδου.)

Το έργο της Ναυσικάς Πάστρα (Καλαμάτα, 1921 – Αθήνα, 2011) στο σύνολό του, από το 1957 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000 παρουσιάζεται μέσα από  τα σχέδια, τα γλυπτά και τα θεωρητικά της κείμενα. Η εργασία της καλλιτέχνιδας στο διάστημα τριάντα περίπου χρόνων από τα πρώτα της μαθηματικά γλυπτά της δεκαετίας 1960, χαρακτηρίζεται από τη συστηματική και έμμονη επεξεργασία ενός συγκεκριμένου και του ίδιου πάντοτε προβλήματος το οποίο είναι η συνεχής μεταβλητότητα του χώρου. Αυτή προκύπτει στο έργο της ως μια μορφή που τροποποιείται συνεχώς από την εκάστοτε μεταβολή των διαφορετικών συσχετισμών των οργανώσεων του ίδιου του χώρου, μεταξύ τους. Οι συσχετισμοί αλλάζουν, οι μορφές επίσης αλλάζουν, αλλά το σύστημα των σχέσεων παραμένει το ίδιο.

Το έργο της Πάστρα εμφανίζεται ως μια συνεχής ανάλυση και διατύπωση της μεθόδου και του ιδιώματός της. Έργα της έχουν αποκτηθεί από το Ελληνικό και από το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, την Εθνική Πινακοθήκη, το ΄Ιδρυμα Ζωής και Γιάννη Σπυρόπουλου, το Μουσείο Γουλανδρή της Άνδρου, το Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα Θεσσαλονίκης, τo Μουσείo της Helm (Πολωνία), τη Συλλογή C. Ruppert, Constructivist art in Europe after 1945 (Municipal Art Gallery Würzburg, Γερμανία), το Museum of Modern Art του Hünfeld (Γερμανία), το Mondriaanhuis Art Foundation, Amersfoort (Ολλανδία), τη Συλλογή Εμφιετζόγλου, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης -και άλλους δημόσιους  θεσμούς και φορείς.

Επιστημονικός σύμβουλος έκθεσης: Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

«Γυναίκες Δημιουργοί στα χρόνια της ρωσικής πρωτοπορίας. Επιλογή έργων από τη συλλογή Κωστάκη»

ΚΜΣΤ-Μονή Λαζαριστών
Εως τις 25.05
Εισιτήρια: 3 € ολόκληρο, 1,5 € φοιτητικό-μαθητικό, 1 € ομαδικά. Ισχύουν ατέλειες.
++ ξεναγήσεις από τους ιστορικούς τέχνης-επιμελητές του ΚΜΣΤ, κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00. (Εξαιρούνται οι ημερομηνίες 17, 19.04 & 1.05. Η συμμετοχή είναι ανοιχτή για το κοινό με το εισιτήριο εισόδου.)

Οι γυναίκες δημιουργοί στα χρόνια της ρωσικής πρωτοπορίας (1910-1930) ήταν τόσες όσοι και οι άντρες συνάδελφοί τους, γεγονός που δεν παρατηρείται αντίστοιχα στις ευρωπαϊκές πρωτοπορίες. Όλα τα κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας από τον κυβοφουτουρισμό ως τον κονστρουκτιβισμό εκπροσωπούνταν στην πρώτη γραμμή από γυναίκες δημιουργούς που συνέβαλαν στην διαμόρφωση μιας νέας αισθητικής που άλλαξε τον κόσμο. Η δυναμική παρουσία της γυναίκας στη Ρωσία σε όλους τους τομείς της τέχνης και της επιστήμης κατά τις δεκαετίες 1910-30 αποδεικνύει ότι, εκτός από τις καλλιτεχνικές πρωτοπορίες, υπήρχε και μια πρωτοπορία στον χώρο των διεκδικήσεων για την κοινωνική ισότητα.

Οι Γιελένα Γκουρό, Νατάλια Γκοντσαρόβα, Όλγα Ρόζανοβα, Λιουμπόβ Ποπόβα, Αλεξάντρα Έξτερ, Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα, Βαρβάρα Στεπάνοβα, Βέρα Πέστελ, Αντονίνα Σοφρόνοβα, Βαλεντίνα Κουλάγκινα, Γιεβγκένια Μαγκαρίλ, Βαρβάρα Μπουμπνόβα, Ξένια και Μαρία Έντερ, οι γυναίκες δημιουργοί στα χρόνια της ρωσικής πρωτοπορίας, είναι οι ‘πρωταγωνίστριες’ αυτή της ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας έκθεσης.

Επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια ΚΜΣΤ

«Η Μνήμη του Σώματος»

ΚΣΤΘ-Αποθήκη Β1
Εως τις 3.05
Εισιτήρια: 3 € ολόκληρο, 1,5 € φοιτητικό-μαθητικό, 1 € ομαδικά. Ισχύουν ατέλειες.
++ ξεναγήσεις από την ιστορικό τέχνης- επιμελήτρια της έκθεσης, κάθε Σάββατο στις 12:00. (εκτός 19.04.  Η συμμετοχή είναι ανοιχτή για το κοινό με το εισιτήριο εισόδου.)

Τη δημιουργική – ποιητική διάσταση της σωματικής μνήμης επιχειρεί να ανιχνεύσει η έκθεση «Η Μνήμη του Σώματος» στο πεδίο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Μέσα από ποικίλα καλλιτεχνικά μέσα 14 Ελλήνων καλλιτεχνών -όπως το βίντεο, η περφόρμανς, η φωτογραφία, το σχέδιο, η ζωγραφική, το animation και η εγκατάσταση- αναζητείται η εικαστική προσέγγιση και επανερμηνεία της ενσώματης μνήμης, ατομικής και συλλογικής.

Στο πλαίσιο της έκθεσης το έργο τέχνης γίνεται αντιληπτό ως ένα δυναμικό πεδίο στο οποίο δομούνται εικόνες, λόγοι, συναισθήματα και εμπειρίες, ενώ στην πορεία το ίδιο αυτονομείται και ακολουθεί τη δική του διαδρομή, ανεξάρτητη ακόμη κι από τις αρχικές προθέσεις του δημιουργού του.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Λουκία Αλαβάνου, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζαφειρώ Γεωργιάδου, Λυδία Δαμπασίνα, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Μαίρη Ζυγούρη, Μαρία Λοϊζίδου, Πάνος Μπαλωμένος, Ράνια Μπέλλου, Ξενοφών Μπήτσικας, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Παυλοπούλου, Ηλίας Πούλος, Αθηνά Τάχα.
Επιμέλεια: Συραγώ Τσιάρα, Προϊσταμένη ΚΣΤΘ

Παράλληλη δράση

«Η Μνήμη μέσω της όσφρησης στην απόλαυση του κρασιού»

ΚΣΤΘ-Αποθήκη Β1
26 Απριλίου, 20:00
Κόστος συμμετοχής: 8 ευρώ
Κρατήσεις: τηλ. 2310593270, Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00

Τo σώμα ως μνημονικός τόπος, το σώμα και οι αισθήσεις του, θεωρίες πάνω στη λειτουργία της όσφρησης και της γεύσης, και πώς ενεργοποιείται η μνημονική λειτουργία στην απόλαυση του κρασιού. «Η Μνήμη μέσω της όσφρησης στην απόλαυση του κρασιού» είναι ο τίτλος της παρουσίασης-γευσιγνωσίας στην οποία ο Στέφανος Κόγιας (Wine Consultant) θα μας ξεναγήσει με μέσο τη γευστική δοκιμή τριών κρασιών (λευκό, ροζέ, κόκκινο) στους τρόπους που χρησιμοποιούμε τις πέντε αισθήσεις και στην αξιολόγηση και απόλαυση του κρασιού,

Οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν στην έκθεση μετά το πέρας της εκδήλωσης από την επιμελήτρια και Προϊσταμένη του ΚΣΤΘ, Συραγώ Τσιάρα.
Τα κρασιά που θα δοκιμαστούν είναι: Μαντινεία Τσέλεπος 2013, Κτήμα Τσέλεπου  – Roze de Xinomavro 2013, Αμπελώνες Θυμιόπουλου – Λημνιό 2011, Κτήμα Πόρτο Καρράς

Εκτός

«Ο Μαλέβιτς και η Ρωσική Πρωτοπορία με επιλογές από τις συλλογές Χαρτζίεφ και Κωστάκη»
Εως τις 22.06
Bundeskunsthalle, Βόννη

Η έκθεση «Ο Μαλέβιτς και η Ρωσική Πρωτοπορία με επιλογές από τις συλλογές Χαρτζίεφ και Κωστάκη» βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα έργα και το αρχειακό υλικό της συλλογής Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Πρόκειται για την μεγαλύτερη έκθεση ρωσικής πρωτοπορίας των τελευταίων δύο δεκαετιών, η οποία είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την δημιουργία του «Μαύρου Τετραγώνου» του Καζιμίρ Μαλέβιτς, του πιο εμβληματικού έργου της ρωσικής πρωτοπορίας. Στην έκθεση παρουσιάζονται πάνω από 500 έργα τέχνης και συμμετέχουν με δάνεια πάνω από 20 μουσεία και ιδιωτικές συλλογές απ’ όλο τον κόσμο, ενώ βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα έργα και το αρχειακό υλικό της συλλογής Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Ειδικά από την συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ παρουσιάζονται 150 έργα τέχνης. Πρόκειται για έργα του Μαλέβιτς και των μαθητών του καθώς και για έργα που αντιπροσωπεύουν τα παράλληλα με τον σουπρεματισμό κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας και καλλιτέχνες όπως ο Ιβάν Κλιουν, η Λιουμπόβ Ποπόβα, ο Αλεξάντρ Ρότσενκο, ο Γκούσταβ Κλούτσις, ο Μιχαήλ Ματιούσιν, ο Σολομών Νικρίτιν κ.ά.