Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2014

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2014

3,2,1 ... Βραβεύουμε!

 

Όπως ήταν αναμενόμενο η “Μικρά Αγγλία” του Παντελή Βούλγαρη , αυτό το εξαιρετικό δράμα εποχής, κέρδισε με μεγάλη άνεση το βραβείο καλύτερης ταινίας αλλά και ακόμη πέντε βραβεία προχθές, 14 του Απρίλη,  στην απονομή των 5ων βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) που έλαβε χώρα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

 

Από την Ελένη Τσόκα

 

Για την ταινία που αναδείχθηκε και ως την πιο εμπορική ελληνική ταινία της σεζόν ήρθαν επίσης να προστεθούν στη λίστα και τα βραβεία φωτογραφίας, σκηνογραφίας, ενδυματολογίας, ήχου και μοντάζ, αλλά όχι α’ ή β’ γυναικείου ρόλου και σεναρίου, που αρκετοί περίμεναν για τις πρωταγωνίστριες Πηνελόπη Τσιλίκα και Σοφία Κόκκαλη και για την σεναριογράφο Ιωάννα Καρυστιανή.

 

Με 3 κύρια βραβεία, αυτά της  σκηνοθεσίας, σεναρίου και μοντάζ,  έφυγε από την τελετή απονομής και η ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, “Ο εχθρός μου”, ενώ το Miss Violence του Αλέξανδρου Αβρανά, που εντυπωσίασε και διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας, κατάφερε να κερδίσει δύο βραβεία για τις ερμηνείες των εξαιρετικών πρωταγωνιστών του. Ο Θέμης Πάνου, εντελώς δικαιωματικά, έφυγε με το βραβείο α’ αντρικού ρόλου, ενώ η Ρένη Πιττάκη με αυτό του β’ γυναικείου. Τα υπόλοιπα ερμηνευτικά βραβεία πήγαν στους γνωστούς από την θεατρική τους καριέρα ηθοποιούς Κόρα Καρβούνη (α’ γυναικείος ρόλος για το “September”) και Νίκο Γεωργάκη (β’ αντρικός για το “Να κάθεσαι και να κοιτάς”). Βεβαίως, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε και το βραβείο που δόθηκε στην Ελίνα Ψύκου, αυτό του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη για την ταινία της “Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά”, ταινία που έχει λάβει πάρα πολύ καλές κριτικές.

 

Καλύτερο ντοκιμαντέρ αναδείχθηκε το “Λάμπουν στο σκοτάδι” του Παναγιώτη Ευαγγελίδη, το οποίο απέσπασε και το βραβείο Λουκία Ρικάκη. Καλύτερη μικρού μήκους ταινία αναδείχθηκε το Whasingtonia” της Κωσταντίνας Κοτζαμάνης, ένα φιλμάκι που έφτασε πρόσφατα ως το Φεστιβάλ Βερολίνου.

 

Μια ακόμη διάκριση πήγε στην οικογένεια Βούλγαρη. Όχι στον Παντελή για την Μικρά Αγγλία αλλά στο γιο του, Αλέξανδρο Βούλγαρη, που έγραψε την πρωτότυπη μουσική για την ταινία “Οι αισθηματίες” του Νίκου Τριανταφυλλίδη.

 

Και για να κλείσουμε με τα διαγωνιστικά, το βραβείο ειδικών εφέ και κινηματογραφικής καινοτομίας δόθηκε στον Άγγελο Σπάρταλη για τη δουλειά του στο animation της ταινίας “Από τη Γη στη Σελήνη”. Ο σκηνοθέτης από την Κρήτη, στην ευχαριστήρια ομιλία, υπενθύμισε σε όλους τον σεβασμό και την αγάπη που οφείλουμε να δείχνουμε σε αυτό που κάνουμε.

 

Συγκίνηση πλημμύρισε την αίθουσα της κεντρικής σκηνής της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών όταν ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς παρέλαβε το βραβείο με το οποίο τον τίμησε η Nova. “Πολλοί αναρωτιούνται αν είμαι ελληνογάλλος, γαλλοέλληνας, γάλλος ή έλληνας. Στη Γαλλία τα έμαθα όλα, στην Ελλάδα παίρνω αμπάριζα και βγαίνω..” είπε ο Κ. Γαβράς και το κοινό όρθιο του επεφύλαξε το πιο θερμό χειροκρότημα της βραδιάς.

 

Τέλος, το τιμητικό βραβείο της ακαδημίας απονεμήθηκε στον τεχνικό/colorist Γιώργο Στάμου. “Μετά από 55 χρόνια σ’ αυτή τη δουλειά, πάντα μου λείπει αυτός ο χώρος” είπε παραλαμβάνοντας το βραβείο του ένας από τους αφανείς πρωταγωνιστές του ελληνικού κινηματογράφου εδώ και δεκαετίες.

 

Οικοδέσποινα της τελετής ήταν η Μίνα Ορφανού, βραβευμένη πρωταγωνίστρια της “Στρέλλας” του Πάνου Κούτρα, έχοντας στο πλευρό της από την μέση της βραδιάς έως και το τέλος έναν αποότους πιο ταλαντούχους νεαρούς ηθοποιούς και άνθρωπο με εξαιρετικό χιούμορ και αυθορμητισμό, τον Μάκη Παπαδημητρίου.

 

Η βραδιά ξεκίνησε με την Μίνα Ορφανού να καλωσορίζει στη σκηνή τον πρόεδρο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Βασίλη Κατσούφη, ο οποίος αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στους νέους δημιουργούς λέγοντας “ Ευχόμαστε να μην χάσουν το θάρρος τους και να συνεχίσουν”, ενώ απευθύνθηκε και στη ΝΕΡΙΤ καλώντας την να συνεχίσει την κληρονομιά του προκατόχου της, της ΕΡΤ, σε σχέση με τον κινηματογράφο.

 

Την απονομή των βραβείων ανέλαβαν φέτος επί σκηνής αξέχαστα κινηματογραφικά ζευγάρια του ελληνικού κινηματογράφου, από τον Γιάννη Βόγλη και την Άν Λόμπεργκ ώς την Θέμις Μπαζάκα και τον Άλκη Κούρκουλο, ταξιδεύοντας μας πίσω στον χρόνο σε αγαπημένες ταινίες.

 

Αναμενόμενες και κατά πολλούς δικαιολογημένες ήταν οι περισσότερες βραβεύσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου σε μια τελετή που κύλησε ήρεμα.  Το ραντεβού δίνεται για του χρόνου. Ευχή όλων; Να συνεχίσουν να γυρίζονται καλές ταινίες.

 

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για το 2014:


Μεγάλου Μήκους Ταινία Μυθοπλασίας 

«Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη 

 

Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ 

«Λάμπουν Στο Σκοτάδι» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη 

 

Ταινία Μικρού Μήκους 

«Washingtonia» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη 

 

Σκηνοθεσία 

Γιώργος Τσεμπερόπουλος («Ο Εχθρός Μου»

 

Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης 

Ελίνα Ψύκου («Η Αιώνια Επιστροφή Του Αντώνη Παρασκευά»

 

Σενάριο 

Γιάννης Τσίρος («Ο Εχθρός Μου»

 

Α' Ανδρικός Ρόλος 

Θέμης Πάνου («Miss Violence»

 

Α' Γυναικείος Ρόλος 

Κόρα Καρβούνη («September» ) 

 

Β' Ανδρικός Ρόλος 

Νίκος Γεωργάκης («Να Κάθεσαι και να Κοιτάς»

 

Β' Γυναικείος Ρόλος 

Ρένη Πιττακή («Miss Violence»

 

Φωτογραφία 

Σίμος Σαρκετζής («Μικρά Αγγλία»

 

Μοντάζ 

Γιώργος Μαυροψαρίδης («Ο Εχθρός Μου»

 

Πρωτότυπη Μουσική 

Αλέξανδρος Βούλγαρης («Οι Αισθηματίες» ) 

 

Σκηνογραφία 

Αντώνης Δαγκλίδης («Μικρά Αγγλία»

 

Ενδυματολογία 

Γιούλα Ζωιοπούλου («Μικρά Αγγλία»

 

Ήχος 

Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Τάκης Γιαννόπουλος («Μικρά Αγγλία»

 

Μακιγιάζ 

Εύη Ζαφειροπούλου («Μικρά Αγγλία»

 

Ειδικά Εφέ και Κινηματογραφική Καινοτομία 

Αγγελος Σπάρταλης («Από τη Γη στη Σελήνη» ) 

 

Βραβείο Λουκία Ρικάκη 

«Λάμπουν Στο Σκοτάδι» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη


Σχετικές ειδήσεις
Δημήτρης Αθανίτης: Invisible: Ταξιδεύοντας στην Καρδιά του Σκοταδιού
12.10.2016 16:56
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αθανίτης γράφει τις σκέψεις του για την τελευταία ταινία του «Invisible» (Αόρατος), η οποία μετά από μία μεγάλη φεστιβαλική πορεία και αρκετές διακρίσεις στις αποσκευές της κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 3 Νοεμβρίου.
Βαγγέλης Καλαμπάκας: Παρατηρώντας την καθημερινότητα σε ένα ορφανοτροφείο της Αιθιοπίας
28.01.2016 10:04
Ζώντας μέσα στη μικρή, απομονωμένη κοινωνία του ορφανοτροφείου, με συνεπήρε η αποκαλυπτική γεωγραφία των προσώπων. Βλέμματα, εκφράσεις, χειρονομίες που φανέρωναν τόσο έκδηλα τη συνθήκη των μικρών τροφίμων και το δύσκολο ρόλο των βρεφοκόμων, νοσοκόμων και εργατριών στις απλές, καθημερινές δραστηριότητες. Θεώρησα ότι, αν μπορούσα να αποτυπώσω αυτή την σύνθετη εικόνα στις διάφορες εκφάνσεις της, θα καταλάβαινα περισσότερα για αυτό τον τόσο ιδιαίτερο χώρο. Έτσι αυθόρμητα και αναπάντεχα, με την παρότρυνση και του διευθυντή του ιδρύματος, γεννήθηκε η ιδέα για την ταινία. Χωρίς προσχεδιασμό, χωρίς οργάνωση παραγωγής, χωρίς συνεργείο και σχεδόν χωρίς εξοπλισμό.
Πάνος Καρκανεβάτος: Για τις «Όχθες», και πέρα
29.12.2015 13:17
Από την πραγματικότητα εκκινούμε και σε αυτήν γυρίζουμε. Αυτή υπερισχύει. Μια ανάσα ανάμεσα, μήπως πάρει σχήμα ο καιρός μας όπως τον νιώθουμε. Και έχει ένα ίχνος να αφήσει, ίσως. Σε καιρούς αδυσώπητους.