Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Κύκλος Μπραμς (Ι): Συναυλίες της ΚΟΑ σε Αθήνα και Πειραιά

Κύκλος Μπραμς (Ι): Συναυλίες της ΚΟΑ σε Αθήνα και Πειραιά

Στον κορυφαίο εκπρόσωπο κατά τον 19ο αιώνα της μείζονος γερμανικής συμφωνικής παράδοσης είναι αφιερωμένος ο φετινός θεματικός Κύκλος Μπραμς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ο οποίος αποτελεί τη φυσική συνέχεια των πρόσφατων αφιερωμάτων της Ορχήστρας στον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν .


Η εναρκτήρια συναυλία του Κύκλου, την Παρασκευή 4 Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, περιλαμβάνει το έργο χάρη στο οποίο ο Γιοχάνες Μπραμς καταχωρίστηκε στους μεγάλους Γερμανούς Συμφωνιστές, την Πρώτη του Συμφωνία δηλαδή, καθώς και την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή και το Διπλό κοντσέρτο για βιολί και βιολοντσέλο. Πραγματοποιείται υπό την μουσική διεύθυνση του διάσημου Ρώσου, μόνιμου  αρχιμουσικού στην Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, Νικολάι Αλεξέγιεφ, με σολίστ τον Ελληνοϊάπωνα βιολονίστα Νώε Παστιάδη Ινούι και τον Φινλανδό  βιολοντσελίστα Μάρτι Ρούσι.


Η συναυλία επαναλαμβάνεται την επομένη ημέρα (Σάββατο 5 Απριλίου στις 18.00) στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ "Συμφωνία" Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού.


Το πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιείται (όπως κι ολόκληρος ο Κύκλος) με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα,  ανοίγει με την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή έργο που συνέθεσε ο Μπραμς το καλοκαίρι του 1880 εν είδει ευχαριστηρίου προς το Πανεπιστήμιο του Μπρέσλαου που τον είχε ανακηρύξει επίτιμο διδάκτορά του.


Γνωστός για το χιούμορ του ο συνθέτης ανέτρεψε τον ακαδημαϊκό προορισμό του έργου του, συνθέτοντας όπως ο ίδιος είχε εξηγήσει, ένα «πολύ θορυβώδες και διασκεδαστικό ποτ-πουρί από τα τραγούδια των μεθυσμένων φοιτητών» στις μπυραρίες της εποχής. Η πρεμιέρα  έγινε τον Ιανουάριο του 1881 στο Πανεπιστήμιο του Μπρασλάου, ενθουσιάζοντας τους φοιτητές οι οποίοι αναγνώρισαν τις πηγές έμπνευσης του συνθέτη.


Το Διπλό κοντσέρτο για βιολί και βιολοντσέλο γράφτηκε το καλοκαίρι του 1987 από τον Μπραμς προς τιμήν του τσελίστα και στενού συνεργάτη του συνθέτη Ρόμπερτ Χάουσμαν καθώς και του παλιού του φίλου βιολονίστα Γιόζεφ Γιοακίμ. Ο τελευταίος μετά το διαζύγιό του επαναλάμβανε συχνά την φράση "Ελεύθερος Αλλά Μόνος" ( "Frei Aber Einsam" στα γερμανικά). Τα αρχικά της φράσης (F-A-E) αντιστοιχήθηκαν από τον Μπραμς σε μουσικές κλίμακες, εμπνέοντάς τον για το μουσικό μοτίβο του κοντσέρτου! Για την ερμηνεία του η Κ.Ο.Α. συμπράττει με δύο διεθνούς ακτινοβολίας μουσικούς, τον 29χρονο πολυβραβευμένο «πολίτη του κόσμου» Νόε Ινούι που δοκιμάζεται για πρώτη φορά στο Διπλό κοντσέρτο του Μπραμς και τον  καταξιωμένο  βιολοντσελίστα και καθηγητή του τσέλου στην Ακαδημία Σιμπέλιους, Μάρτι Ρούσι.


Μία από τις σημαντικότερες Συμφωνίες της Γερμανοαυστριακής μουσικής παράδοσης, η Πρώτη Συμφωνία του Μπραμς γράφτηκε σε χρονικό διάστημα περίπου 20 χρόνων! Τα πρώτα σχεδιάσματα έγιναν στις αρχές του 1860, η Συμφωνία όμως δεν ολοκληρώθηκε πριν από το 1876 και ενώ ο Μπραμς είχε ήδη συμπληρώσει μία δεκαετία που ζούσε μόνιμα στην Βιέννη νιώθοντας την βαριά σκιά του Μπετόβεν σε κάθε του βήμα. Εξ ου και ο τόσος χρόνος που χρειάστηκε μέχρι να ολοκληρώσει την Πρώτη Συμφωνία και να την παρουσιάσει τον Νοέμβριο του 1876. Οι κριτικές υπήρξαν εξαρχής εκθειαστικές με χαρακτηριστικότερη αυτή του Αυστριακού μουσικοκριτικού Εντουαρντ Χάνσλικ που χαρακτήρισε το έργο «κάτι για το οποίο μπορούμε να είμαστε εθνικώς υπερήφανοι καθώς πρόκειται για μία ανεξάντλητη πηγή βαθιάς ευχαρίστησης και καρποφόρας μελέτης».


Το πρόγραμμα

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833–1897)

• Ακαδημαϊκή Εισαγωγή, έργο 80
• Διπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 102
• Συμφωνία αρ.1 σε ντο ελάσσονα, έργο 68

Σολίστ: Νόε Ινούι, βιολί
Μάρτι Ρούσι, βιολοντσέλο                

Μουσική διεύθυνση: Νικολάι Αλεξέγιεφ


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.
Beethoven up to date: Συναυλία της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων
12.05.2016 12:07
Την Κυριακή 15 Μαΐου 2016 και ώρα 12:00 στην αίθουσα Aula της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (ΑΣΟΝ) υπό την διεύθυνση του Παύλου Σεργίου θα παρουσιάσει τα έργα Λεονόρα III, 3ο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα και 5η συμφωνία, του μεγάλου δημιουργού Beethoven.