Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Αναστασία Παπαθεοδώρου: Μιλώντας για την περφόρμανς, Ευαίσθητη Δημοκρατία

Αναστασία Παπαθεοδώρου: Μιλώντας για την περφόρμανς, Ευαίσθητη Δημοκρατία

Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων επαναλαμβάνει τη solo performance της Αναστασίας Παπαθεοδώρου , Ευαίσθητη Δημοκρατία για λίγες παραστάσεις. Η καλλιτέχνις απαντά στις ερωτήσεις μας και εξ αφορμής της συγκεκριμένης δουλειάς μας εισάγει στη γοητεία αλλά και τους κινδύνους της περφόρμανς!

 

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη

Culturenow.gr:  «Ευαίσθητη δημοκρατία. Η solo performance που παρουσιάσατε στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων σημείωσε επιτυχία και επαναλαμβάνεται. Πείτε μας λίγα λόγια για τη γέννηση της ιδέας και τι αυτή αντιπροσωπεύει.

Αναστασία Παπαθεοδώρου: Δε νομίζω ότι υπήρξε γέννα ήταν και συνεχίζει να είναι μια συνεχείς σύλληψη.  Οπωσδήποτε δεν θα δεχόμουν καμία πράξη  αντιπροσώπευσης ούτε καν του εαυτού μου, εκεί πάνω αναρωτιέμαι , προβληματίζομαι.

 

Cul.N.: Ποια είναι η έννοια της αναζήτησης του φύλου για τον καθένα; Εξηγήστε μας λίγο τη θεματική και τους προβληματισμούς που θέτει η παράσταση .

Α.Π.: Πλέον η έννοια του φύλου χρήζει πανεπιστημιακής σπουδής. Αυτοεκθρονίζεται για να ξαναεπινοηθεί  και τελικά να μπορεί να επιλεχθεί αυτόνομα.

Ακριβώς όπως το είπατε θέτει προβληματισμούς με κυριότερο αυτόν στην χρήση της αγάπης  προς τον εαυτό.

 

Cul.N.: Πείτε μας λίγα λόγια για τη δική σας καλλιτεχνική σχέση με το είδος της performance. Ποια στοιχεία του είδους σας παρακινούν να το χρησιμοποιείτε ως μέσο έκφρασης;

Α.Π.: Αν και η πρώτη περφόρμανς που σκηνοθέτησα ήταν πριν 10 χρόνια στο θέατρο Odeon της Βιέννης  και χωρίς να έχω σταματήσει την ενασχόληση μου, συνεχίζω να νιώθω εκκολαπτόμενη στο είδος.  Νομίζω λειτουργώ περισσότερο με τους χρόνους της ζωγραφικής - τις στήνω αργά με ενδιάμεσες εξάρσεις .

Η περφόρμανς προϋποθέτει: Την πειθαρχία του εαυτού σε όλα αυτά τα απρόβλεπτα ενδεχόμενα που απαιτεί ο αυτοσχεδιασμός, την αυτόματη ποίηση, την εμπλοκή του ασυνείδητου, την ενέργεια του κοινού που συχνά δρομολογεί τις συναισθηματικές κατευθύνσεις στη σκηνοθεσία . Είναι αυτή η αίσθηση κινδύνου, όταν εκτεθειμένη μέσα στα κενά περιεχομένου, αισθάνομαι τελικά ότι όλο το εγχείρημα τείνει σ’ ένα απόσπασμα πραγματικότητας  μ’ αναπάντεχες συναντήσεις. 

Η διαφορά ανάμεσα στο θέατρο και την περφόρμανς είναι ότι στο θέατρο αν κρατάς ένα μαχαίρι δεν κινδυνεύεις ποτέ να κοπείς ενώ στην περφόρμανς κινδυνεύεις, όπως λέει χαρακτηριστικά η Μ. Αμπράμοβιτς.

 

Cul.N.: Τα δύο μέρη του τίτλου της performance («Ευαίσθητη Δημοκρατία» από τη μια και «Ένας μονόλογος για το αγόρι μέσα μου» από την άλλη) πώς συνδέονται ως έννοιες καθώς το πρώτο μέρος έχει πολιτική και κοινωνική χροιά ενώ το δεύτερο εντελώς προσωπική.

Α.Π.: Οι θεματικές αν και διαφορετικές εμπεριέχουν η μία την άλλη. Τοποθετημένη στο Βερολίνο του 30 αναρωτιέμαι αν η διαστροφή είναι πολιτική πράξη…

Ενώ ως άντρας : "Φοβάμαι αυτό το γυναικείο τέρας μέσα μου πού με θέλει έντιμο, έτοιμο, πετυχημένο, κυνηγό, στυλοβάτη δυνατό τότε φοβάμαι και όταν φοβάμαι κάνω πόλεμο….."

 

Cul.N.: Τι σημαίνει για εσάς η επιτυχία μιας παράστασης και ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να «περάσετε» στο κοινό μέσα από αυτή;

Α.Π.: "Η τέχνη δεν χρησιμεύει σε τίποτα αλλά είναι μια δοκιμασία υψηλού επιπέδου" λέει ο Γ. Κουνέλλης στη Λιμναία Οδύσσεια . Όταν μπορεί μια παράσταση να θέτει το κοινό της σε δοκιμασίες τότε θεωρώ ότι έχει επιτύχει σε κάποιους από τους στόχους της. Μηνύματα μετατόπισης.

 

Cul.N.: Σύλληψη, σκηνοθεσία και ερμηνεία έχουν την υπογραφή σας στην παράσταση. Πόσο εύκολο και πόσο δύσκολο είναι να συγκεντρώνει ένας καλλιτέχνης ένα σύνολο αρμοδιοτήτων σε μια θεατρική δουλειά;

Α.Π.: Μόνη νιώθω την ελευθερία να μην είμαι σαφής  χτίζοντας  μια βάση πάνω στη οποία μπορούν  σιγά σιγά να στερεωθούν  υλικά.

Στην πραγματικότητα όμως πάντα υπάρχουν συνεργάτες που συχνά ακόμα και αφιλοκερδώς μου έχουν χαρίσει απλόχερα από τον χρόνο και το ταλέντο τους για την πραγματοποίηση – κινηματογραφήσεων  - μοντάζ - φωτογραφήσεων - προβών – ιδεών -συζητήσεων και αλλά που δεν μπαίνουν σε λέξεις … όπως μια βόλτα στην θάλασσα όταν έχεις πελαγώσει ! Τους είμαι βαθιά ευγνώμων.

 

Cul.N.: Οι καλλιτεχνικοί σας στόχοι ποιοι είναι; Τι παραστάσεις θα θέλατε να παρουσιάσετε στο μέλλον και με ποιους συνεργάτες;

Α.Π.: Ο μοναδικός μου στόχος είναι να έχω πάντα έναν. Με ενδιαφέρει πολύ η ανάπτυξη της τεχνολογικής  πλευράς των παραστάσεων μου και θα ήταν ευχής έργον όσο περίπλοκες και αν είναι -  να είναι προσβάσιμες. Με συνεργάτες -φίλους θα ήθελα να δουλεύω.

 

Cul.N: Μετά την ευαίσθητη δημοκρατία υπάρχουν άμεσα σχέδια;

Α.Π.: Προς το παρόν μ ενδιαφέρει να εμβαθύνω στο πυρήνα αυτής της δουλειάς.

 

Η Αναστασία Παπαθεοδώρου παρουσιάζει τη solo performance, Ευαίσθητη Δημοκρατία στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων Κάθε Κυριακή και Δευτέρα, στις 21:00. Παραστάσεις μέχρι 14 Απριλίου 2014.

 

 

Σχετικές ειδήσεις
DETACH: Ποίηση είναι η κρυπτογράφηση και ο κώδικάς μας
22.07.2016 12:13
Μία από τις ελληνικές παραγωγές του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών που περιμένουμε με ενδιαφέρον είναι το «The Dark Manifesto», μία lecture performance για το θάνατο των μανιφέστων τον 21ο αιώνα, η οποία θα παρουσιαστεί από την ομάδα DETACH στις 27 και 28 Ιουλίου, στην Πειραιώς 260. Τα μέλη της ομάδας DETACH, Γιώργος Βαλαής, Μάκης Κεντεποζίδης, Θάλεια Ιωαννίδου, Voltnoi Brege, βρήκαν λίγο χρόνο και μας μίλησαν –εν μέσω προβών- για την καλλιτεχνική τους "συνάντηση", την ιδέα πίσω από το «Σκοτεινό Μανιφέστο» που αποτελεί την αρχή μίας τριλογίας πάνω στη φόρμα του lecture, αλλά και για τις κρυμμένες δυνατότητες μέσα σε ένα νέο κόσμο που στοιχειώνεται βασανιστικά από καθετί παλιό…
Αναστασία – Ραφαέλα Κονίδη: Η Αντιγόνη είναι κοριτσάκι και ταυτόχρονα ουσιωδώς γυναίκα
06.07.2016 10:26
Η Αναστασία – Ραφαέλα Κονίδη χτίζει τα τελευταία χρόνια βήμα-βήμα μια πορεία με αρκετές επιτυχημένες στιγμές. Με ιδιαίτερο πάθος για το θέατρο και έχοντας αφήσει για χάρη του τις νομικές της σπουδές, καλείται φέτος το καλοκαίρι να ανταποκριθεί σε μια φοβερή πρόκληση: να παίξει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, ερμηνεύοντας την Αντιγόνη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
Άννα Φερς: Μία περφόρμανς πρέπει να μας
21.06.2016 15:20
Καλεσμένη από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Goldsmiths του Λονδίνου Anna Furse /Άννα Φερς, διευθύντρια στο τμήμα Θεάτρου και Performance και για 15 χρόνια υπεύθυνη στο διεθνώς αναγνωρισμένο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Performance Making, είναι το πρόσωπο κλειδί σε ένα πρότζεκτ με τίτλο Δημιουργώντας μία Περφόρμανς. Το πρότζεκτ Performance Making θα διαρκέσει συνολικά 10 ημέρες, από την Πέμπτη 7 έως Κυριακή 17 Ιουλίου 2016, και αποτελείται από τρείς δράσεις: Εντατικό εργαστήριο 8 ημερών (workshop) με την Anna Furse, Διάλεξη με ελεύθερη είσοδο, Συμπόσιο 2 ημερών που θα συντονίζουν η Anna Furse και η Ana Sanchez Colberg.
Έλλη Παπακωνσταντίνου: Με το «Revolt Athens» προσπαθώ να αφηγηθώ την ιστορία πραγματικών ανθρώπων
08.06.2016 12:04
Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016 είναι πλέον γεγονός! Αμέσως μετά την εναρκτήρια συναυλία – γιορτή, οι «πύλες» της Πειραιώς 260 ανοίγουν για να υποδεχτούν στις 15 & 16 Ιουνίου το «Revolt Athens», της ΟDCEnsemble/Βυρσοδεψείο, ύστερα από την επιτυχημένη πορεία του στο εξωτερικό (Βαρκελώνη, Βιέννη, Βερολίνο, Ζάγκρεμπ). Η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις στις ερωτήσεις μας, σχετικά με την εν λόγω περφόρμανς, το αφήγημα της κρίσης, την εξιδανικευμένη αλλά και την πιο πραγματική απεικόνιση της Αθήνας…
Μαρία Πρωτόπαππα: Θέλω να φέρω τον αρχαίο μύθο κοντά μας
12.05.2016 12:54
Τα τελευταία χρόνια οι θεατρόφιλοι την ακολουθούν πιστά. Και δικαίως αν αναλογιστεί κανείς υποκριτικούς άθλους όπως η Λαβίνια από το «Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», αλλά και ιδιαίτερες ερμηνείες όπως στα έργα «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» και «Χαίρε νύμφη». Αν στο τέλος της δεκαετίας γίνει ένας απολογισμός με ηθοποιούς που τη «σημάδεψαν», η Μαρία Πρωτόπαππα θα βρίσκεται σίγουρα ανάμεσά τους. Υπό την σκηνοθετική της μπαγκέτα, πέφτει η αυλαία της Πειραματικής Σκηνής για φέτος, με το έργο «Γλυκιά τυραννία του Οιδίποδα» και με αυτή την αφορμή η Αναστασία Ρίζου μίλησε μαζί της.