Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Ελένη Ουζουνίδου: Οι ηρωίδες της Αναγνωστάκη είναι γυναίκες - σύμβολα

Ελένη Ουζουνίδου: Οι ηρωίδες της Αναγνωστάκη είναι γυναίκες - σύμβολα

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης φιλοξενεί ένα τιμητικό αφιέρωμα στη συγγραφέα Λούλα Αναγνωστάκη, μέσα από τον γυναικείο λόγο έξι έργων της, υπό τον τίτλο I Love U, με την Ελένη Ουζουνίδου. Η ηθοποιός απάντησε στις ερωτήσεις μας για τις ηρωίδες της σπουδαίας θεατρικής συγγραφέως αλλά και τον καθοριστικό διάλογο της γραφής με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη αναφέροντάς μας χαρακτηριστικά: «Άλλοτε νιώθω πως με τις νότες ρωτάει ο Σταμάτης και με τις λέξεις απαντάει η Λούλα και άλλες φορές το ανάποδο. Κι εγώ στη μέση, ο μεσάζων, που ακούω και προσπαθώ να πάλλομαι σύμφωνα με τους ρυθμούς αυτής της υπεροχής συνομιλίας».

 

Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη


Culturenow.gr: Από τις 10 Μαρτίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη θα παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης η παράσταση «I Love U» σε σκηνοθεσία -μουσική σύνθεση και συνοδεία στο πιάνο του Σταμάτη Κραουνάκη. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτή την παράσταση που είναι ουσιαστικά ένα αφιέρωμα στο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη.

Ελένη Ουζουνίδου: Πρόκειται για μια σύνθεση κειμένων από το μεγάλο έργο της Αναγνωστακη, που κατά την προσωπική άποψη είναι μια από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες συγγραφείς του Θεάτρου. «Σ’ εσάς που μ ακούτε», «Αντόνιο ή το μήνυμα»,  «Η Πόλη», «Διαμάντια και Μπλουζ», «Ο ήχος του όπλου» και «Ο ουρανός κατακόκκινος» είναι τα έργα που επιλέχτηκαν για να διαμορφώσουν την παράσταση- αφιέρωμα. Στον τρίτο όροφο, λοιπόν, του ιδρύματος Κακογιάννη με θέα την "πόλη" κι ανάμεσα στα τραπέζια και τους καναπέδες , έχει στηθεί μια μικρή πασαρέλα , όπου θα παρελάσουν οι "μεγάλες" και γοητευτικές ηρωίδες της Αναγνωστάκη.

Cul.N.: Αν σας ζητούσα να δίνατε κάποια χαρακτηριστικά στη γυναίκα που σκιαγραφείται μέσα από το σύνολο των έργων της Λ. Αναγνωστάκη, ποια επίθετα θα επιλέγατε για την περιγραφή σας;

Ελένη Ουζουνίδου: Οι γυναίκες αυτές είναι γυναίκες σύμβολα, είναι ποιητικές μορφές . Θα τις αδικούσα αν τολμούσαν να τις χωρέσω σε λίγα επίθετα.


Cul.N.: Ποια συναισθήματα των γυναικών που ερμηνεύετε σας είναι οικεία και ποια σας ξαφνιάζουν;

Ελένη Ουζουνίδου: Δεν με ξενίζει τίποτα. Με απορία θαυμασμό και ενθουσιασμό κάνω την ταπεινή μου γνωριμία με τις ηρωίδες.

 


Cul.N.: Γιατί κατά τη γνώμη σας η γραφή της Λούλας Αναγνωστάκη είναι τόσο δημοφιλής, τόσο αγαπημένη και τόσο διαχρονική;

Ελένη Ουζουνίδου: Μα επειδή είναι διαχρονική είναι και τόσο δημοφιλής . Ανήκει στους "μεγάλους" συγγραφείς . Δεν είναι αντιπροσωπευτική μιας εποχής. Τα έργα της είναι σύγχρονα, φωτογραφίζουν το σήμερα της χώρας . Θέτουν ερωτηματικά και ταυτόχρονα απαντούν στο γιατί ζούμε έτσι τώρα.



Cul.N.: Πόσο σημαντική είναι η παρουσία της μουσικής στην παράσταση και ποια είναι η επιρροή μιας προσωπικότητας όπως ο Σταμάτης Κραουνάκης στην υποκριτική σας ;

Ελένη Ουζουνίδου: Η μουσική είναι ο διάλογος του Σταμάτη με το μοναδικό κόσμο της Λουλας. Άλλοτε νιώθω πως με τις νότες ρωτάει ο Σταμάτης και με τις λέξεις απαντάει η Λούλα και άλλες φορές το ανάποδο. Κι εγώ στη μέση, ο μεσάζων, που ακούω και προσπαθώ να πάλλομαι σύμφωνα με τους ρυθμούς αυτής της υπεροχής συνομιλίας.

Είναι μια πολύ σημαντική εμπειρία για μένα. Νιώθω πως με τη διδασκαλία του Σταμάτη, μετατοπίζομαι κι εξελίσσω την τέχνη μου. Απλώς με ουσία, απέραντο χιούμορ και δύναμη ψυχής με οδηγεί σ έναν κόσμο που δεν έχει φόβους κι ανασφάλειες αλλά γνώση, ελευθερία κι ομορφιά.

 

Cul.N.: Τελικά, πιστεύετε πως υπάρχει "γυναικεία" και "αντρική" γραφή ή τα θέματα είναι κοινά στην πρόσληψη και των δύο φύλων και αυτό που έχει σημασία είναι πόσο ουσιαστική είναι η γραφή;

Ελένη Ουζουνίδου: Τα σοβαρά κι ουσιώδη ερωτηματικά σαφώς και είναι κοινά. Από εκεί και πέρα πιστεύω πως υπάρχουν μεγάλοι συγγραφείς και δευτερεύοντες.

 

Cul.N.: Με τη Λούλα Αναγνωστάκη έχετε βρεθεί για να μιλήσετε για την παράσταση και να αναλύσετε τους ρόλους των έργων της; Αν ναι, πώς ήταν η εμπειρία;

Ελένη Ουζουνίδου: Δεν είχα την τύχη να την γνωρίσω.

 

Cul.N.: Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια υπάρχουν;

Ελένη Ουζουνίδου: Ναι, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στο έργο του Κάρλο Γκολντόνι, «Καυγάδες στη Κιότζα» σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου από 19 Μαρτίου.

 

Η παράσταση «I Love U» θα παρουσιάζεται από τις 10 Μαρτίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης


Σχετικές ειδήσεις
Δανάη Μπάρκα: Η κύρια επιθυμία μου είναι η μεταμόρφωση
02.12.2016 16:55
Νέα, αυθόρμητη, ειλικρινής και με μια πολύ θετική αύρα, η Δανάη Μπάρκα, κάνει τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα ως ηθοποιός στο θέατρο, έχοντας μεγάλο ενθουσιασμό και θέληση για προσωπική εξέλιξη. Μιλάει στο culturenow για την παράσταση "Έπεσε νέκρα" και τις μελλοντικές της φιλοδοξίες.
Ελένη Παργινού: Ο άνθρωπος δεν θα πάψει ποτέ να αναζητά την ελευθερία
21.11.2016 12:42
Το γνωστό διήγημα του Φραντς Κάφκα «Αναφορά σε μια Ακαδημία», η αλληγορική ιστορία ενός πιθήκου που εξανθρωπίζεται προκειμένου να βρει το χώρο του στον κόσμο των ανθρώπων, παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Σημείο, σε σκηνοθεσία Ελένης Παργινού. Η νεαρή σκηνοθέτις, με αφορμή την παράσταση, μας μίλησε για τα εναγώνια ερωτήματα που θέτει ο Κάφκα, την έννοια της ελευθερίας, την αφυπνιστική δύναμη του θεάτρου και την αμφισβήτηση.
Αντώνης Αντωνόπουλος: Βρισκόμαστε σε ένα πλοίο που βουλιάζει και ανησυχούμε αν η ορχήστρα παίζει όμορφη μουσική
18.05.2016 11:45
H παράσταση του έργου «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ», του Σάμουελ Μπέκετ, ύστερα από την επιτυχία της πρώτης παρουσίασής της, επιστρέφει στο Bios για δύο μόνο εβδομάδες, από τις 20 Μαΐου 2016! Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, τη μετάφραση (μαζί με τον Δημήτρη Καραντζά) και την ερμηνεία, βρήκε λίγο χρόνο και μας μίλησε για την παράσταση, που "είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς", το παρελθόν, την έννοια της "μνήμης" και τις αντανακλάσεις του μπεκετικού έργου στο σήμερα.
Θανάσης Δόβρης: Το αίμα είναι και θα είναι πάντα στην επικαιρότητα της ζωής μας
09.05.2016 13:27
Ο χαρισματικός ηθοποιός Θανάσης Δόβρης, ο οποίος αυτή την περίοδο καταθέτει μία σπουδαία ερμηνεία στην ιδιαίτερη σκηνική σύνθεση του Περικλή Μουστάκη «Οστέα Ξηρά Σφόδρα», πρόκειται από 16 Μαΐου να σκηνοθετήσει για πρώτη φορά και μάλιστα ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί σε θεατρική μορφή, το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Η εν λόγω παράσταση ήταν μόνο η αφορμή για να απευθύνουμε τις ερωτήσεις μας στον Θανάση Δόβρη και να λάβουμε –όπως ήταν αναμενόμενο- ενδιαφέρουσες και κυρίως ουσιαστικές απαντήσεις, που αφορούν σημαντικές στιγμές, μεγάλες απώλειες, ανεπιτήδευτο θέατρο και ανθρώπους...
Νίκος Χατζόπουλος: Αγάπη με στόχο την κοινή συνύπαρξη
27.01.2016 10:10
Ορμώμενη από τη Μισαλλοδοξία (Intolerance), τη μνημειώδη, σπονδυλωτή, βωβή ταινία του D.W. Griffith, η σκηνοθέτις Ιώ Βουλγαράκη συνθέτει, με σημερινούς θεατρικούς όρους, ένα βωβό μουσικοθεατρικό έπος, πολιτικο- κοινωνικής και υπαρξιακής αυτογνωσίας, το οποίο παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Με αφορμή την παράσταση στη Στέγη, ο Νίκος Χατζόπουλος, χαμηλών τόνων καλλιτέχνης που μιλάει όμως «ηχηρά» μέσα από την δουλειά του, μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση, την ανθρώπινη μισαλλοδοξία που «δυναμιτίζει τη συνύπαρξη» και το αντίθετό της που θα μπορούσε να είναι η αγάπη.