Μικρά και μεγάλα κρουστά, πολλά από τα οποία θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το νεανικό κοινό του Μεγάρου την Κυριακή 9 Μαρτίου, στις 11.30 το πρωί, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, μέσα από χαρακτηριστικά αποσπάσματα έργων που γράφτηκαν γι’ αυτά από παλαιότερους και σύγχρονους συνθέτες όπως οι Ράιχ, Βάμπολντ, Φιλιντόρ, Χατσατουριάν, Μένκε, Πέτερ, Πίτερς κ.α. που θα ερμηνεύσει το Σύνολο Κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών συναποτελούμενο από τους Αθηνά Καψετάκη, Σπύρο Λάμπουρα, Θεόδωρο Μιλκόβ, Μπάμπη Ταλιαδούρο και Στέλλα Τριανταφύλλου.

Κρουστά: πανάρχαια οικογένεια μουσικών οργάνων… Ο πρώτος ήχος κρουστού στον κόσμο ακούστηκε όταν ο αρχαίος μας πρόγονος χτύπησε δυνατά τα χέρια του μεταξύ τους από ενθουσιασμό, από φόβο ή απλώς για να μιμηθεί το χτύπο της καρδιάς του.

Κατά καιρούς οι μουσικοί έχουν χρησιμοποιήσει ως κρουστά ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς: κελύφη χελώνας, οπλές κατσίκας, κρανία γαϊδάρων – τα δόντια κροταλίζουν υπέροχα! – αλλά και τηγάνια, αμόνια, κουτάλια και καπάκια.

Στην ασυνήθιστη, ευρηματική και πλούσια σε ηχοχρώματα «κρουστο-οικογένεια» της συμφωνικής ορχήστρας πάντως, αυτή που αποτελεί και το θέμα της εκδήλωσης «Ακου… τα κρουστά!» – της Σειράς συναυλιών «Άκου τα όργανα» που συστήνει στο νεανικό κοινό τη συμφωνική ορχήστρα και τις ομάδες οργάνων που την αποτελούν – χρησιμοποιούνται συνήθως τύμπανα, γκρανκάσες, πιάτα, ξύστρες, κύμβαλα, ταμπουρίνα, τριγωνάκια, γούντμπλοκ, ξυλόφωνα, μαστίγιο, καστανιέτες, γκονγκ, ίσως και ντέφια, μαράκες, ταμ ταμ, μπόνγκο κ.ά.

Η συναυλία – με Χορηγό την Eurobank – εντάσσεται στο πλαίσιο της Σειράς Το Μέγαρο των Παιδιών-Κυριακή Πρωί στο Μέγαρο.

Πιο συγκεκριμένα, στη διάρκεια αυτού του κυριακάτικου πρωινού που επιμελείται και παρουσιάζει ο κρουστός και μέλος του Συνόλου Κρουστών της ΚΟΑ Μπάμπης Ταλιαδούρος, θα ακουστεί το κομμάτι Music for pieces of wood (1973) του αμερικανού, πρωτοπόρου μινιμαλιστή συνθέτη Στιβ Ράιχ που εκπλήσσει με την πολυπλοκότητά του παρότι χρησιμοποιεί πολύ απλά μέσα, αλλά και το African drums του Τσάρλι Βάμπολντ, μια σύνθεση που ακολουθεί την αφρικανική παράδοση παιξίματος του τυμπάνου χωρίς ωστόσο να την μιμείται. Όπως επίσης το Marche de timbales, έργο των Αντρέ και Ζακ Φιλιντόρ, συνθετών της εποχής του μπαρόκ, και το The Drummer on Parade, από τα πιο γνωστά κομμάτια του αμερικανού συνθέτη και δασκάλου κρουστών Τσάρλι Γουίλκοξον (1894-1978). Θα ακουστεί επίσης το δημοφιλές Souvenir de Circus Renz – ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα μουσικής για τσίρκο – του ούγγρου συνθέτη λαϊκής μουσικής Γκούσταβ Πέτερ (1833-1919).

Καθώς επίσης το πολύ ενεργητικό έργο A la samba του Μίτσελ Πίτερς που δίνει τη δυνατότητα σολιστικών αυτοσχεδιασμών σε κάθε έναν από τους κρουστούς που συμμετέχουν στην εκτέλεσή του. Από την εκδήλωση δεν θα μπορούσε να λείψει μία από τις πιο «πιασάρικες», πιο δημοφιλείς – και ίσως πιο «εξωφρενικές» – μελωδίες του 20ού αιώνα η οποία έχει πάρα πολλές φορές χρησιμοποιηθεί σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές: το Sambre Dance του κορυφαίου ρωσοαρμένιου συνθέτη Αράμ Χατσατουριάν (1903-1978), κομμάτι βασισμένο στην αρμένικη λαϊκή μουσική που ακούγεται στην τελευταία πράξη του πασίγνωστου μπαλέτου του «Γκαγιάν». Το Σύνολο Κρουστών της ΚΟΑ θα ερμηνεύσει, τέλος, και δύο σύγχρονα, άκρως διασκεδαστικά κομμάτια, εμπνευσμένα από το χώρο της …κουζίνας και του δρόμου: το Eine kleine tischmusik του Μάνφρεντ (Αμαντέους) Μένκε για τέσσερις παίκτες με τέσσερα ξύλινα κουτάλια (κι όχι μόνον) πάνω στα τραπέζια, και το Stinkin’ garbage του αμερικανού περκασιονίστα Εντ Αρτζεντζιάνο που θέλει τους κρουστούς να τα βάζουν με έναν μεγάλο σκουπιδοτενεκέ κι άλλους μικρότερους με καπάκι…

Ο Μπάμπης Ταλιαδούρος γεννήθηκε στον Κολινδρό Πιερίας και μεγάλωσε στον Βόλο. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στα κρουστά στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου με καθηγητές τους Αλέκο Χρηστίδη, Γιάννη Ζαβρίδη και Χρήστο Λιάτσο, τις οποίες ολοκλήρωσε το 1996, αποσπώντας δίπλωμα με βαθμό Άριστα και Α’ βραβείο. Το 1998 έγινε δεκτός στην Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με καθηγητή τον Dr. Peter Sadlo με υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ωνάση. Το 2001 απέκτησε το δίπλωμα τυμπάνων και κρουστών και συνέχισε τις σπουδές του στο μεταπτυχιακό τμήμα της ίδιας Ακαδημίας με καθηγητές τους Dr. Peter Sadlo και Raymond Curfs – επίσης με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση.

Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ εκπονεί τη διδακτορική του διατριβή στο ίδιο τμήμα, στο πλαίσιο της οποίας ερευνά την εφαρμογή των σύγχρονων τεχνικών εκτέλεσης των κρουστών οργάνων στα έργα για κρουστά ελλήνων συνθετών. Είναι μόνιμο μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Βόλου ενώ έχει συνεργαστεί με την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα, έχει πάρει μέρος σε παραγωγές του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, του Κέντρου Μουσικού Θεάτρου Βόλου, σε συναυλίες της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών κ.ά. Από το 2010 είναι μέλος του Ergon Ensemble. Έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ σε Αθήνα, Λάρισα και Βόλο στα οποία έχει παρουσιάσει έργα για κρουστά σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση. Το ακαδημαϊκό έτος 2006-2007 δίδαξε κλασικά κρουστά στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Επίσης, διδάσκει κρουστά στο Ωδείο Ορφείο Αθηνών, το Ωδείο Ars Musicalis και το Δημοτικό Ωδείο Βόλου.

Η Σειρά «Άκου… τα όργανα!» ολοκληρώνεται με τη συναυλία ‘Άκου τα έγχορδα’ στις 30 Μαρτίου.