Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Έφη Ριζά: Το Έναστρον παρουσιάζει νέους πεζογράφους

Έφη Ριζά: Το Έναστρον παρουσιάζει νέους πεζογράφους

Η κρισιμότητα της παρούσας κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας είναι δεδομένη και προφανής. Με λύπη παρατηρώ καίρια ζητήματα του Πολιτισμού να μένουν μετέωρα καθώς επίσης το χώρο των Γραμμάτων και του Βιβλίου να ταλανίζεται από την οικονομική δυσχέρεια, τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την έλλειψη ιδεών και την καταστροφολογία.

 

Με την προσδοκία να κινηθούμε στον αντίποδα αυτής της κατάστασης, δημιουργήσαμε με τον Δημήτρη Στεφανάκη, την Τέσυ Μπάιλα, την Κώστια Κοντολέων , τον Θανάση Σκύφα, τον Βασίλη Ριζά, τον Μανώλη Παπούλια, τον Γιώργο Χάκκα και την Βιολέττα Σακελλαρίου τη Λέσχη Πολιτισμού Έναστρον και το Λογοτεχνικό Περιοδικό Κλεψύδρα, προωθώντας μια σειρά δράσεων που στοχεύουν στην ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και στη γνωριμία του κοινού με αξιόλογους λογοτέχνες. Στο πλαίσιο των δράσεων αυτών, το Περιοδικό Κλεψύδρα απονέμει κάθε χρόνο το Βραβείο Πεζογραφίας, ενώ φέτος εγκαινιάσαμε έναν καινούριο θεσμό, το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη που απευθύνεται σε εκδοτικά νέους πεζογράφους μέχρι 40 ετών. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθώ στους ανθρώπους που απαρτίζουν τις κριτικές επιτροπές των Βραβείων. Η επιτροπή για το Βραβείο Πεζογραφίας αποτελείται από τους Δημήτρη Στεφανάκη, Γιώργο Συμπάρδη, Εριφύλη Μαρωνίτη, Περικλή Λιανό, Δημήτρη Δασκαλόπουλο, Νίκο Παπαγεωργίου και εμένα ενώ η επιτροπή για το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη από τους Μάνο Κοντολέων, Δημήτρη Στεφανάκη, Γιώργο Σκαμπαρδώνη, Ανδρέα Μήτσου και Ελένη Γκίκα. Οι άνθρωποι αυτοί προσφέρουν αφειδώς τη συνεργασία τους και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που τους έχουμε κοντά μας.

 

Το Βραβείο Πεζογραφίας θεσμοθετήθηκε με πρωτοβουλία του συγγραφέα Δημήτρη Στεφανάκη και φέτος θα απονεμηθεί για τρίτη χρονιά ενώ το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη είναι ένας θεσμός που σχεδιάστηκε πάνω σε μια ιδέα του συγγραφέα Βαγγέλη Μπέκα, επίσης νέου σε ηλικία και σε παραγωγή, ο οποίος έχει και την επιμέλεια των εκδηλώσεων. Πρόκειται για μηνιαίες συναντήσεις στο Έναστρον Βιβλιοκαφέ, συγκεκριμένα μία Τρίτη του μήνα, όπου παρουσιάζονται στο κοινό δύο λογοτέχνες. Η αρχική επιλογή των συγγραφέων γίνεται από μέλη της Λέσχης Πολιτισμού, τον Μάνο Κοντολέων, τον Βαγγέλη Μπέκα, την Τέσυ Μπάιλα, εμένα και την υπεύθυνη του βιβλιοπωλείου Έναστρον Πηνελόπη Πετράκου, με βάση τους τίτλους που έχουμε υπόψη μας και αυτούς που μας προτείνουν οι ίδιοι οι εκδότες. Οι συγγραφείς που παρουσιάζονται συγκροτούν επί της ουσίας τη λίστα των υποψήφιων για το Βραβείο. Η παρουσίαση γίνεται από δύο, κάθε φορά, μέλη της Λέσχης Πολιτισμού και ακολουθεί ανάγνωση αποσπασμάτων από τους συγγραφείς και ερωταποκρίσεις τόσο μεταξύ τους όσο και με τα μέλη της Λέσχης Πολιτισμού και το κοινό. Μέχρι στιγμής έχουν παρουσιαστεί οι Γιάννης Τσίρμπας, Τζούλια Γκανάσου, Ιάκωβος Ανυφαντάκης και Niemands Rose ενώ την τρίτη Τρίτη του Μάρτη θα γίνει η παρουσίαση των Λευτέρη Καλοσπύρου και Νίκου Μάντη. Οι συναντήσεις έχει προγραμματιστεί να ολοκληρώνονται τον Μάιο οπότε και θα αναδεικνύονται οι νικητές σε ξεχωριστή εκδήλωση . Το κοινό έχει ανταποκριθεί μέχρι στιγμής θετικά, το ίδιο και οι εκδότες και οι συγγραφείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέοι πεζογράφοι γράφουν αρκετά καλά, έχουν διαβάσει πολύ και είναι καλλιεργημένοι και με ήθος. Συνεπώς, ευελπιστούμε πως ο θεσμός αυτός θα δώσει βήμα σε ανθρώπους που το δικαιούνται, σε μια εποχή γενικότερης απαξίωσης των καινούριων φωνών, όπου λόγο και παρουσία τείνουν να έχουν αποκλειστικά εκείνοι που έχουν κατοχυρωθεί ευρέως ως «καταξιωμένοι».



Σχετικές ειδήσεις
Βασίλης Γκουρογιάννης: Σενάριο αθανασίας
07.04.2016 11:35
Η διαδικασία της γραφής μυθιστορήματος ποικίλλει από συγγραφέα σε συγγραφέα. Οι περισσότεροι πριν αρχίσουν να το γράφουν έχουν κατά νου μια βασική ιδέα που σιγά σιγά γίνεται σχέδιο και συνεχώς εξελίσσεται στο μυαλό και στο χαρτί προς ορισμένη κατεύθυνση σχηματίζοντας πρωταγωνιστή και δευτερεύοντες ήρωες, σκιτσάροντας τους επιμέρους χαρακτήρες, την εξέλιξη της πλοκής, καταλήγοντας ακόμη και στο τέλος του μύθου πριν καν αρχίσουν να γράφουν την αρχή. Σε μένα τα πράγματα λειτουργούν εντελώς διαφορετικά.
Γιώργος Κ. Ψάλτης: Στο καφέ Ombre
11.03.2016 13:18
Στα δάχτυλά μου
μυρίζω από το πρωί 
τον ύπνο μίας Μαρίας.
 Γράφω στο κινητό
 "Πόσο ωραία που δεν έχω πλύνει ..."
 και σβήνει. Ξαφνικά,
 μ' ένα goodbye στην οθόνη.

Ευτυχία Παναγιώτου: Περιοχή κινδύνου
12.02.2016 13:07
Η δουλειά του ποιητή είναι δύσκολη, μα δεν το ξέρεις ακόμη. Μια ενστικτώδης πράξη σε ωθεί να περισώσεις λέξεις. Μα, όταν ακούγεται φρικτή μια μουσική, κουνάς δεξιά κι αριστερά το κεφάλι: δεν είμαι εγώ αυτό. Ανοίκεια, ακατοίκητη, αυτή η νέα γλώσσα σε καλωσορίζει σε μια περιοχή κινδύνου.
Δημήτρης Σωτάκης: Λογοτεχνικός αυτισμός
13.01.2016 13:04
Εγκλωβισμένοι σε μια ταχύτητα χωρίς συνοχή και έναν ολοένα ασαφέστερο ρυθμό, η λογοτεχνική σοδειά του πραγματικού χρόνου που διανύουμε και εν τέλει η ζωή ενός συγγραφέα, μού μοιάζει σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, με μια αρένα μιας αδιευκρίνιστης κοσμικής μάχης.
Ρέα Βιτάλη: Ενδιαφέρουσες χώρες οι άνθρωποι
17.12.2015 17:06
Τήνος. Πού ακριβώς; Αδύνατο να θυμηθώ. Ίσως γιατί οι λέξεις που ακολούθησαν, διέγραψαν τον τόπο. Άλλωστε ότι ακολούθησε ήταν εξω-στεριανό, ήταν ουράνιο. Όπως οι μοιραίες συναντήσεις. «Να δω, εσάς, ποιος θα σας γράψει τη βιογραφία σας;» τον ρώτησα ενώ μέσα μου αναρωτιόμουν πώς πήρα αυτό το θάρρος. Κι ήρθε ένα «Εσύ» που με εξανάγκασε να ανοιγοκλείσω τα βλέφαρα των ματιών μου σαν εκείνες τις πορσελάνινες κούκλες που κατοικούν πια σκονισμένες μόνο σε καταστήματα με αντίκες. Άκουσα καλά; Το εννοούσε; Πώς το χειρίζομαι; «Πότε ξεκινάμε;», «Αύριο».